*KESÄNUPUT VKO: 43 20.-26.10.*
Kommentit (64)
..vähän raapustaisin jotakin.
Meillä kärsitään TAAS nuhasta. Tk.ssa kävin varalta korviakin näyttämässä, toinen oli ok, mutta toisessa sen verran vaikkua että pitää liotella viikonlopun yli. Samanlainen vaikun kerääjäkorva kuin isänsä, hah. Poika kikatti kun hoitaja "puhalsi" aparaatillaan korvaan sitä tsekatessaan :) Meinasi ettei kyllä kukaan ole vielä nauranut tuolle toimenpiteelle.
No, luulen että ei siellä toisessakaan korvassa mitään ole, kun ei ole sitä oireillut, mutta ei vara venettä kaada. Sen verta tuo nuha taas haittaa elämää, että tissillä ollessa vetää ilmaa sisäänsä ja sitten kiukuttaa -- ja pulaututtaa. Ja raivarin saa joka kerta kun yritän lähestyä keittosuolatippojen kanssa.
No, selvisi siellä reissulla se,että korvatulehduksen kanssa käsi kädessä kulkee silmän rähmiminen, joka siis tahtoo tyypille tulla pienimuotoisena aina kun nuhakin. Enpä tiennyt moista.
Soseiden syönnistä. Meillä menee noin puoli purkillista kaksi kertaa päivässä. Joskus menee enemmänkin kerrallaan. Ollaan kyllä syötykin jo 6 viikkoa. Maissin epäilen edelleen aiheuttavan mahavaivoja joten sitä en ole antanut, ja mustikka kovettaa kamalasti joten sitä annan vähemmän, samoin banaania. Ja kukkakaali kaasuttaa..Nykyään uutta makua aloitellessa annan jo ekalla syöntikerralla enemmän kuin vain sen teelusikallisen, varsinkin hedelmäpuolella. Bataattia kun syötiin ekaa kertaa, annoin ihan normiannoksen, kun en uskonut siitä mitään suurempaa tulevan - ja ei tullut. Parsakaali meillä on vielä maistamatta, sitä annan vähemmän ekalla kerralla.
Maisteluvuoroon tulee lähipäivinä myös kesäkurpitsa.
Karkeampaan ruokaa olen yrittänyt totuttaa nyt myös. Itsekeitetty porkkana jää aina vähän kokkareiseksi, lisäksi olen raastanut omenaa ja raakaa porkkanaakin. Kelvannut on.
Ja lusikkana meillä on käytetty sekä normi teelusikkaa, että muovista ensilusikkaa. Molemmat kelpaa. D-tipat on annettu alusta saakka normilusikalla joten ei ole sellaista lusikkaoutoutta ollutkaan. Mies tykkää syöttää muovilusikalla, sotkee vähemmän kun lusikkaa ei mahdu niin paljon ;) (Kamala muuten miten pojalla onkin JOKA PAIKKA soseessa kun mies syöttää, mä en käytä aina edes ruokalappua enää, ja hyvin menee ;)
Puuron ostin tänään jo kaappiin, aloitellaan se ensi viikolla jahka tuo nuha tuosta vähän laantuu. (riisi)
Poika viihtyy nykyään tosi hyvin mahallaan, katselee leluja ja vetää lähemmäs ja työntää kauemmas ;) , Ja nostaa peppuaan ja siirtelee jalkojaan, pientä yritystä liikkeelle lähtöön.
Ja selällä ollessaa ei viitsi nykyään edes kääntyä kyljelleen (!), röhnöttää vaan ja sitten kun hermostuu niin kiljasee mamman hätiin. Laiskuri! Huvittavaa, että kyljellään ollessaan kyllä kääntyy mahalleen (tai välillä jää yritykseksi), mutta ei muka jaksa mennä selältä kyljellee!. Pah, sanon minä, ja oon yrittänyt houkutella sitä kääntymään.Juurikin lelujen avulla.. Miten se onkin sen muka unohtanut, kun yhdessä vaiheessa jo osasi kääntymisen kokonaan!
Kai se jäi sinne seurustelun, kiljahtelun ja flirttailun jalkoihin..
Tjaa-ah, mitähän muuta täällä on ollu puhetta.
Hampaita ei näy eikä kuulu, vaikka 4kk neuvolassa terkkari muka kuolan määrää ihmetteli ja sanoi että varmaan on pian tulossa. No, kuolaaminen on pysynyt samana jo 2 kuukautta ja järsiminen on kovaa, mutta eipä niitä hampaita ole vielä tullut. Uskoni jo menetän moiseen :D Tai siis on siellä valkoinen piste ikenessä ollut jo kauan, mutta ei se sieltä hampaaksi muutu.
Ny jaarittelut sikseen. Hyviä viikonloppuja kaikille!
AI NIIN, töihin joudun mäkin lähteen heti vanh.vapaan loputtua. Surkiaa, en haluais stressata sitä vielä mutta silti stressaan. kohta on joulu, ja sitten onkin ihan liian pian maaliskuun alku! Mies haluais pitää isäkuukauden kesällä tai joskus silloin, mutta meneekö ne päivät sitten multa?! No way, en mene aikasemmin töihin.
sakariini ja ukkeliini 31/5
Sekin on tuossa pojan liikehdinnässä huvittavaa, kun siellä selällä ollessaan sillä on tieten vakaa aikomus päästä liikkeelle nostamalla itsensä suoraan ylös- nostaa vaan jatkuvasti päätään siellä röhnöttäessään. Hassu kaveri! Ja sitterissä meilläkin kekotellaan :)
Mihinhän se tämäkin viikko taas vierähti, ihan tuosta noin vaan...???
kix: ei kun tervetuloa vaan tänne etelään sieltä ylhäältä. Ei nyt varmasti suurkaupungille vertoja vedä, mutta onhan täällä ehkä vähän enemmän vilinää kuin siellä Oulun suunnalla ;-)
Selma: kiva kuulla kuulumisia taas sieltä muilta mailta. Kyllä ne sipulit vaan tukkoiseen nenään toimii (ainakin meillä) vaikka sen jälkeen huone haiseekin aika kammottavalta. Itse olen lohkonut muutamia sipuleita kippoon ja lapsen sängyn alle haisemaan. Ja pirkkanikseissä kehoiteltu niitä iänikuisia sukkahousuja käyttämään, sipulit sukkikseen ja pinnasängyn päätyyn roikumaan. Mun mummi yritti mulle pienenä kääriä sellaista sipulisukkista kaulan ymärille yöksi mutta en suostunut ;-)))
Vaniljapuffetti: mukaan vaan, mitä enempi, sen parempi. Nähdään 3.päivä! Ja leffaan ainakin minä voisin lähteä myös, yksin on niin tylsä mennä.
Poltsi: meillä ainakin on pätenyt kaikkien neljän lapsen kohdalla se sääntö että mitä paremmat päikkärit, sitä paremmat yöunet. Tai noh... itseasiassa niin päin että mitä huonommat päiväunet sitä huonommat yöunet - hyviksi nukkujiksi näitä meikäläisen hellantelttuja kun ei voi kehua, kuuteen vuoteen en ole tainnut nukkua kuin kymmenkunta kokonaista yötä... krooh!
Ananas: mun on ainakin osittain alettava tekemään keväällä hommia. Onneksi ei tarvitse tehdä alkuun kuin pari keikkaa kuussa ja sitten kesän jlk vähän enemmän. Meilläkin haettiin raskausaikana lisälainaa eikä sitten "muistettu" mainita pankille että jään äitiyslomalle kohtsillään...Ja ei näillä minimiäitiyspvärahoilla kovin paljoa lainoja lyhennellä.
Meidän Lillipullalla on alkanut polvitaipeet mennä ihan ruvelle, tätä vähän pelkäsinkin. Uskoisin että tälläkin joku maitoherkistymä tai allergia, täytyy alkaa nyt vähän tarkkailemaan tuota omaa syömistäni. Tuleepahan ainakin herkutteluja karsittua kun jätskiä ja suklaata ei enää joka päivä voi ahmia (mun jokapäiväinen paheeni - puoli litraa jädeä, suklaalevy ja litratolkulla kahvia. Nämä siis vakiot,siihen monena päivänä vielä pullat ja lakut sun muut päälle... voi vauvaraasua)
Mulla olisi maanantaina edessä suolistotähystys ja inhottaa ja kauhistuttaa etukäteen. Jo pelkästään se toimenpide, puhumattakaan siitä neljästä litrasta pahanmakuista tyhjennysnestettä mtä sunnuntaina täytyy juoda, mutta eniten kauhistuttaa miten miehellä kestää hermot vauvan vahtimista. Tuo kun ei vielä ole vauvan kanssa ollut yhtään. Kyllähän ne molemmat hengissä selviää, mutta kun mies ei tosiaan kestä lapsen itkua yhtään eikä saa hiljaiseksikaan.Täytyy vaan toivoa että aikataulut ei pahasti mätä ja pääsen nopsaan pois sairaalasta...
Oliskohan viisasta painua pehkuihin, aamulla kun noita ärräpäitä taas sinkoaa kun kakarat alkaa puoli seitsemältä kiljumaan aamupalaa ja piirrettyjä...
Viikonloppuja kaikille
Nappula ja Lillis
Meillä nukuttiin ensimmäinen kokonainen yö!
Illalla taas kätistiin ja tyttö oksensi vielä toisenkin kerran, täytyy kai sen Rotasta johtua. Päiväunia ei nukkunut oikeita ollenkaan, torkahteli vain lyhyiksi hetkiksi. 10 aikaan annoin supon ja vein nukkumaan, 20 minuuttia meni niin nukahti. Ja pitkästä aikaa huoli maitopullonkin ja sen kanssa siis nukahti. Sitten nukkui puoli 9 asti yhtä kyytiä. Herättin kumpikin kun mies lähti töihin, muuten olis varmaan nukkunut pidempään. Nenä on nyt ihan räkäinen ja aivastellut on eilisestä asti. En silti saanut nenäfriidalla kuin vähän irti.
Saunottamisesta mullakin on unohtunut mainita, me on saunottu jo kuukauden ajan lyhyt hetki ala- ja keskilauteella. Sen näkee äkkiä naamasta kun alkaa vähän punoittaa että nyt riitti. Yleensä se aika on 1-2 minuuttia. Sinä aikanakin aina valelen vähän väliä vettä päälle.
Alcatraz ja Meeri 4kk
4kk iässä vauva kyllä kääntyi jo masulleen, mutta aika harvakseltaan. Toissapäivänä alkoi se, että IHAN KOKO AJAN on kääntymässä. Sitten kun ei jaksa olla masullaan, niin alkaa kitisemään. Käännän takaisin selällään ja sekunnissa hän on taas masullaan. Ja taas kitisee. Tätä jatkuu tooooosi pitkään. Katsoin esikoisen vauvakirjaa ja hänellä on mennyt kaksi viikkoa siihen että oppi kääntymään takaisin selälleen. Sitä odotellessa... Sen jälkeen hoksaakin että kierimällä pääsee eteenpäin =). Pian mikään ei enää ole turvassa.
Meillä on remontti täysin valmis, ihanaa! Nyt tuntuu että aikaa on vaikka kuinka paljon. Välillä pitää ottaa joku projekti jos tuntuu että päivisin ei aika riitä mihinkään. =)
Tänään jumppaan. Ja huomenna, ja maanantaina.
Tytteli-83 ja neiti viikkoa vaille 5kk
Sitä mun kaipaamaa vaihtelua arkeen tuli nyt sairaala-keikan muodossa. Käytiin silloin keskiviikkona yksityisellä lekurilla, joka passitti meidät OYS:aan ku tulehdus-arvot oli koholla eikä poika suostunut syömään. Jouduttiin jäämään sairaalaan pariksi päivää- 2 yötä oltiin pojan kanssa lasten osastolla. Syömättömyyden syyksi paljastui viruksen aiheuttama nielu-infektio, oikein rakkoja oli lääkärin mukaan suussa eli eipä mikään ihme jos ei poika suostunut ruokaa nielemään ja huusi vaan...Mutta eilen illalla siis päästiin jo kotiin. Pikku-ukko alkoi syödä kun annettiin kunnon tropit...Kyllä onkin aivan ihana tunne nyt kun taas syö ahnaasti tisua :) Oiskohan tuo virus tarttunu multa ku alkuviikosta oli kurkku melkoisen kipeä ja nyt sitten mies on samassa taudissa....No ohihan se onneksi menee!
Kävin tänä aamuna jalkahoitajalla ja ihan mukavaahan se oli saada jalat kuntoon ku niin laiskasti tulee itse jalkojansa hoidettua vaikka kaikenlaiset rasva-purnukat ja jalkakylpy-systeemit löytyy kotoakin. Otin sitten vielä hoitotuotteita lisäksi kun siitä lahjakortista jäi sen verran mukavasti yli :) Kävin sen jälkeen kaupassa ja mukaan tarttui 6kpl pakkaus Muksun Mango-sosepurkkeja kun tarjouksessa olivat. Jotenkin houkuttaisi kokeilla maistattaa pikku-ukkelilla muitakin makuja kun vaan tisua, mutta yritetään nyt malttaa vielä odottaa- ainakin sinne 5kk ikään asti.
Vauvan nukkumispaikastakin täälä on ollu puhetta...Meidän ukkeli on syntymästään lähtien nukkunu omassa pinniksessään ja vasta aamulla joskus 6 maissa jos poika on heränny, oon ottanu viereen. Nytpä tuola sairaalassa kun oltiin nukuin pojan vieressä siinä sairaala-sängyssä (vaikka oma pinnis olis sieläkin ollu) ja toisena yönä nukutti todella hyvin- paljon paremmin kuin kotona moneen viikkoon. Aattelin että johtuikohan tuo hyvä yö-nukkuminen siitä että nukkui mun vieressä joten otin viime yönäkin heti yöunille mentäessä pikku-ukon meidän sänkyyn- ja taas nukuttiin todella hyvin :) Katsotaan nyt tää "toipilas-aika" ainakin tällä lailla ja kokeillaan sitten ens viikolla palataan siihen normaaliin nukkumistyyliin eli omaan pinnikseen.
Vai meinaa se Kix muuttaa etelän suuntaan ja jättää meidät...:( Munkin mies on välillä mietiskellyt että lähdettäiskö Helsinkiin ku sielä asuu miehen sisaruksetkin ja muutamia kavereita. Töitäkin siellä olisi ihan kiitettävästi tarjolla molemmille...Mutta minä oon kyllä kovasti tykästyny tähän Ouluun ja kun oma talokin on niin en kyllä kovin mielelläni lähtis mihinkää betoni-viidakkoon ainakaan. Jos löytäis kodin jostakin vähän vastaavanlaiselta alueelta niin ehkä sitten :)
Pikku-ukko on nukkua posottanu ulkona vaunuissa jo melkein 5h- pitääpä käydä kurkkaamassa onko sielä kaikki hyvin...
Palaillaan...Ja mukavaa viikonloppua kaikille!
Suvi ja vielä toipilaana oleva pikku-ukkeli 4kk 11pv
Kurkkaapas huviksesi tuon mango-soseen sisältöä. Siinä tais olla omenaa ja vielä jotain muutakin. Nimi siis hämää. Itse ostin samanlaisia, mutta annan niitä vasta sitten kun ollaan maisteltu kaikkea mitä se sisältää. On hankalaa etsiä allergian aiheuttajia (jos sellaisisa ilmentyisi) jos antaa montaa ruoka-ainetta kerralla. Muksulla oli myös nuo peruna-porkkanat tarjouksessa, ostinkin niitä monta lavallista. =)
Kohta tulee vieraita käymään. Ihanaa oli käydä jumpassa ja nyt sain vielä olla hetken rauhassa. Mies on esikoisen kanssa ulkona ja vauva nukkuu.
Tytteli-83
Mulla on krapula. Siis vieläkin...ja en juonut eilen kuin about 3 lasia vinkkuu, mut se oli punasta ja mulle tulee siitä aina pahat olot...miks ei ihminen opi? Koko päivän ollu kamala olo ja pitänyt mennä mummon luo syömään ja pojan kaverin synttäreille ja sukujuhlille jne jne...on se tässäkin pikkuvauvan äitee jees...:D
Ainoa ilon aihe oli tälle päivälle erinomaisen hyväntuulinen vauva ja sain sukulaisilta kommenttia kuinka hyvin olen saanut kilot pois :D noh onhan noita muutama vielä, mut considering kuinka paljon tuli, niin tyytyväinen olen.
Mä aloitin kiinteet tytölle eilen mut eipä kovin kummosesti mene, suu kyllä aukee, mut työntää kielellä pois riisivellimössön. noh hiljaa hyvää tulee.Pari viikkoo pitää mennä tällä riisillä ja sitten taas yks uus ruoka.-aine pariks viikkoo niin selviää allergian aiheuttajat jos sellasia siis ilmenee.
Etelä- Suomi kutsuu varmaan tätä perhettä juu, mut ei nyt ihan vielä Suvi ei hätää vielä on sulla mammakamu ainakin vuoden :).
argh tätä oloa. saunan lämmitykseen ja mukavaa lauantai iltaa kaikille
kix ja neeti 4,5kk
Minuakin surettaa lyhentää omaa lomaani, mutta lapsi voittaa siinä 2 viikkoa hoidotonta aikaa. Äidin kahdesta viimeisestä viikosta kun isä saa sen kuukauden, jonka voi pitää puolen vuoden sisällä haluamaansa ajankohtaan
Ananas
.. nyt meillä sitten typy aivastelee jatkuvasti ja yskähtelee ja räkää tulee. Saapa nähdä millainen yö on luvassa :( On kyllä muuten nyt pirteä ja hyväntuulinen, nukkui 4 tunnin päikkärit vaunuissa iltapäivällä.
Myrskyä odotellaan, en jaksanut lähteä pihaa rappaamaan, varmasti sieltä löytyy jotain tuulen vietäväksi. Mietin vielä pönkäänkö hevoset yöksi talliin vai enkö..
sipulia ja valkosipulia pilkottuna esim ohueen sukkaan ja sängynpäähän kiinni ja pysyy nenä röörit auki yöllä, huone tosin haisee niinku grillillä olis käyny vielä muutaman viikonkin, mut auttaa!! Ja suolaliuostippoja kans nenään.
Jotenkin yllättävän moni kesänuppu on jo käynyt sairaalassa. Olen aina ajatellut että on harvinaista että vauva joutuu sairaalaan, mutta eheki se sitten olekaan. Varmasti on todella rankkaa katsella omaa pikkuistaan kipeänä :(
Miten saatte laitettua niitä keittosuolatippoja sinne nenään?? Meillä ainakin on alkanut vain armoton pään pyöritys jos vain edes tuo sitä tippapulloa lähellekään nenää.
Vauva on nukkunut tänään kahdet pitkät päikkärit, joten ei ole juurikaan ollut valveilla. Toivottavasti menisi niin että olisi myös hyvät yöunet, mutta luulen kuitenkin että ei sitä unta nyt enää yöksi voi riittää kun nyt vain koisaa. Muutamana viime yönä on alkanut joskus neljän jälkeen heräilemään 15-60min välein. Erittäin kivaa. Aamulla on välillä ollut sellainen olo että illalla oli levänneenpi olo kuin yön jälkeen.
Että mulla muuten menee hermot aina kun joku/kaikki sanoo että kyllä äidit ovat ihmeellisiä kun pärjäävät niin vähällä yöunella. Raskauden aikana ollaan siihen valmistauduttu jne. Ja tuore äiti kuulemma on ihan pirteä jo muutaman tunnin unien jälkeen. Ja höpöhöpö sanon minä. Mulla ainakin olo on ollut huonosti nukutun yön jälkeen ihan yhtä väsynyt kuin aina ennenkin kun olen valvonut vastaavan määrän. Neuvolastakin saatiin lainaksi sellainen vauvan unta käsittelevä video missä sanottiin että kyllä vanhemmilla on uskomaton kyky kestää unen puutetta esim. vauvan sairastelujen yhteydessä. Onneksi sentään lause oli että vanhemmilla eikä että äideillä. Muuten mulla olisi mennyt tostaalisesti hermot. Nytkin kyllä ottaa päähän. Pakkohan sitä on jaksaa kun yksinkertaisesti ei ole muuta vaihtoehtoa!! Mutta kyllä se oma olotila vain on todella kehno jos ei saa nukkua vaikka kuinka olisi äiti ja kaikkea. Ja varmasti se että äidit jaksvat mitä vain on jonkun miehen keksintö. Että saavat itse levätä sitten hyvällä omallatunnolla. pöh.
Tänään muuten maistettiin vauvan kanssa ensimmäistä kertaa muuta kuin maitoa. Mies koitti antaa mustikkaa. Ei oikein uponnut. Ehkä 1/3 lusikallista meni suuhun ja sekin työnnettiin ulos semmoisen hyi yök ja mtiä ihmettä te teette ilmeen saattelemana. Varmaan nyt sitten ainakin jonkun aikaa mennään vielä täysimetyksellä.
Tämmöisiä mietteitä tänään.
sroigh
Heipatirallaa!
Meillä sujuu hirmu hienosti. Peruna-porkkana sosetta menee purkki päivässä ja joskus annan iltapalaksi vielä hedelmäsosetta. Mitään oireita ei ole tullut, eli uskoisin neidille sopivan kaiken. Meidän perheessä ei sitten ollutkaan kuin poika, joka on ilmeisesti tullut kovasti isäänsä allergioiden suhteen.
Noista omena- ja hedelmäsoseista sanoisin, että kyllä nekin sopivat yleensä allergikoille, sillä keitetty hedelmä on ihan eri asia kuin esim. raakana syöty. Toki tosi herkät allergikot saavat olla ihan kaiken kanssa varuillaan...
Yöunet ovat pysyneet ennallaan. Aurora menee nukkumaan viimeistään klo 22 ja usein nukkuun aamuun saakka ilman syöttöjä. Muutamana yönä olen joutunut lämmittämään maidon, mutta sekin on ollut pikemminkin jo aamun puolella. Aurora on tosi tyytyväinen lapsi, eikä edes nälkäisenä menetä hermojaan.
Lopetin viime viikolla imetyksen. En jaksa enää tissirumbaa, enkä sitä epätietoutta, miten paljon sitä maitoa oikein uppoaa. Aurora alkoikin heti syödä 2dl kerrallaan ja syöttövälit pidentyivät huimasti. Nukahtaa unillekin itsekseen ilman mitään ihmeellisiä rituaaleja. Maitoa upoaa päivästä riippuen noin 1l/vrk. Luulin, ettei niin helppoa lasta olekaan kuin meidän kohta 2v tyttäremme, mutta nyt näyttää siltä, että tämä neljäs on vieläkin helpompi :D
Jalkojensa kanssa neiti on leikkinyt jo pari viikkoa. Tarttuu kiinni varpaisiin ja hihkuu innoissaan. Nauraa röhöttää jo ääneenkin ja on ihan onnessaan kaikesta saamastaan huomiosta..
Teimme miehen kanssa huomion, että jos Aurora on jonkun muun sylissä kuin minun, hänen päänsä ja ne pienet pyöreät silmät pyörivät koko ajan tiiviisti minun liikkumisieni mukana. Äiti on mahdottoman tärkeä juttu. Pullokaan ei maistu jos joku muu syöttää ja äiti heiluu siinä ympäristössä... :p
Nyt pitää lopettaa...2v iltapala-aika...
Kanelisokeri & Aurora 4½kk + 3 muuta muksua
ei mulla ollutkaan krapulaa vaan vatsatauti...jo mä mietinkin et ei sellasesta määrästä... ja miten se darra ois ollu vielä klo 23 illallakin...hirvee olo yhä ja mahassa velloo...
Mä en kestä kun tuo meidän tyttö on alkanut syömään öisin ihan taukoamatta, päivisin pitää viidenkin tunnin välejä ja yöllä syö 2-3 tunnin välein, Neuvoja?
Ei mulla taida juuri neuvoja olla. Kunpa meidänkin vauva söisi yöllä vain 2-3 tunnin välein. Viime yönä taas vauva heräsi useamman kerran tunnissa itkemään, välillä rauhoittui kun nostin syliin pystyasentoon ja nukahti kun laskin sängylle takaisin. Noin kerran tunnissa sitten syötin poikaa, kun toivoin että olisi sillä rauhoittunut. Mä en jaksa enää kovin montaa tällaista yötä!! Onkohan pojalla mahavaovoja, kun ei ole kakannut pariin päivään ja pierut haisee ihan hirveälle. Tai hampaita tulossa, vielä ei ainakaan näy. Nyt kun ajattelee niin ne yöt kun olen vain syöttänyt vauvaa 2 tunnin välein ja saanut levätä aina välissä ovat olleet ihan luksusta...
sroigh
Saas nähdä miten kansa intoutuu vaaliuurnille, kun ilmakin on tällainen...
Flunssasta... mulla on on-off flunssaa ollut jo pitkään, samoin kuin pojalla (6v). Poika on joutunut olemaan pariin otteeseen muutaman päivän koulustakin poissa. Muu perhe on vähän paremmin säästynyt. Sannilla oli viikko sitten pari päivää nuhaa. Kirkasta limaa pärski alvariinsa. Vaikuttaisi kuitenkin, että meni ohitse ilman jälkitauteja (koputtaa puuta).
Sannilla on nyt kai alkaneet ne varsinaiset hammaskiukut. Saattaa muuttua aurinkoisesta omasta itsestään kiukkuiseksi kuin ampiainen ihan silmän räpäyksessä. Välillä huutaa EI-EI tai kiljahtelee muuten kimeästi ja VAATIVASTI! Pinna palaa välittömästi jos ei esim. nosta syliin heti kun neiti haluaa. Viime yöksi sai ihka ensimmäisen supponsa pyllyyn ja siitä oli selvästi apua alkuyöstä. Ihmeekseni ei edes huomannut supon laittamista. Se 60 mg:n suppo onkin onneksi aika pieni.
Saunomisesta: Sanni on harjoitellut touhua nyt noin kuukauden päivät. 1-3 kertaa viikossa on päässyt mukaan (meillä saunotaan melkeinpä joka toinen ilta). Isi on meillä se joka lähes joka kerta hoitaa saunottamiset ja suihkupesut. Keskilauteella istuvat ilman löylyn heittämistä. Vauva tykkää lämmöstä ja rentoutuu ja pissaa aina isin syliin.
Meillä oli pari viikkoa vaihe, jolloin vauva tutustui lähinnä päähänsä ja korviinsa ja kasvoihinsa tunnustelemalla niitä ahkerasti. Nyt on sitten alkanut kiinnostua vaipan teipeistä ja jalat on löytyneet polviin saakka. Varpaitaan ei vielä löydä vaikka olen joskus niitä tarjonnut hollille.
TV:n katsomisesta oli taannoin puhetta. Tunnustan toisinaan pelastavani aamukahvihetkeni sillä, että istutan vauvan sitteriin Ti-Ti-nallen ääreen. Mikähän taika siinäkin on, kun tuijottaa sitä ihan hurmiossa. Kulmakarvat nousee ja laskee ja kurtistuu ja suuta muikistelee. Mun "Aamu-TV" on siis se, kun seuraan vauvan ilmeitä huvittuneena.
Aion tänään piristää itseäni käymällä lastentarvikekirppiksellä, joka on tässä aika lähellä. Jos ei muuta ostettavaa löydy niin aina tarttuu mukaan pussillinen hevosen/aasin/minkälie elikon "kulkusia", tiedättekö ne karkit? Niin ja ostin myös ruokakaupassa käydessäni vähistä rahoistamme vaahtopermanenttiaineen (maksoi 8 euroa, shame on me!) ja käly tulee ehkä laittamaan mulle kiharat.
Ananas ja Sanni
P.S. onko kukaan nupuista Kaakkois-Suomesta???
Mies lähti isompien lasten kanssa puistoon, ja mä jäin pikkuneidin kanssa kotia. Raasulla on edelleen nuhaa, ja rutisee säälittävän kuuloisesti. Sänky on pystyasennossa ja sipulit (kiitos neuvoista;)) sukkahousujen sisällä sängyn vieressä. Viimeyö meni onneksi jo paremmin. On ollut aika rauhatonta yötä, kun toinen herää nokka tukossa, eikä voi tuttia yms antaa, kun ei saaa henkeä. Rauhottuu vasta maitoon, ja sitähän tässä perheessä tulee ainoastaan pullosta. Sitten yöllä arvon, onko pullossa / purkissa oleva maito vielä juomakelpoitsa vai pitääkö ottaa uusi. Hohhoijaa!!!
Hauska tuo saunomisjuttu!!! Meilläkin lapset olleet vauvasta asti saunassa, paitsi tietysti nyt tämä nuorimmainen. Kun sitten ystäväni meni täällä mein vieressä olevaan kylpylään 3-vuotiaansa kanssa, ei heitä laskettu saunaan (saunaosaston Suomalainen sauna), koska se on lapsille liian kuuma ja voi olla vaarallinen... Ystäväni ei viitsinyt selittää, että tyttö on ollut saunassa siitä asti kun syntyi, vaan lähtivät naureskellen vesiliukumäkeen ;) Noh, maassa maan tavalla...
Meilllä isommat lapset on ruvenneet tappelemaan keskenään jatkuvasti. Ennen leikkivät paljon enemmän yhdessä. Ja erityisesti myös vanhempi on ruvennut kiusaamaan, ja ärsyttämään nuorempaa, mitä ei ennen tapahtunut koskaan. Hoh, ovat ma-ti kotona, kun täällä on pieni syysloma. Ihan väsyttää jo etukäteen, vaikka ihania ovatkin.
Mä olen nyt antanut neidille porkkanaa ja päärynää. En oikein tiedä, paljonko, tai siis kuinka monta kertaa päivässä antaisin. Myös iltaisin on saanut riisivelliä, jota rakataa yli kaiken! Aamu menee pelkällä maidolla, sitten olen antanut 1xpäivässä esim porkkanaa, sitten illalla vellin. Muuten maitoa siis. Jokohan vois lisätä. Ne ruuat rytmittävät päivää mukavasti.
Täällä paistaa edelleen aurinko, ei ole tainnut sataa kuin 1-2 päivänä meidän täällä ollessa. Öisin on kyllä satanut. Aurinko paistaa tosi kauniisti, vaikka viileähkö onkin. Kaunis syyssää siis. Tosin likaset ikkunat ja pölypallot tulee 'kauniisti' esille. 5-vuotiaamme kyllä sanoi, että taitavat olla keijupölyä, mene ja tiedä, voihan se ollakin ;)
No nyt tuo neiti nukahti uudestaan. Heräsi, kun aloin kirjottaa ja jutteli sängyssään, mutta taitaa taas nukkua, taidan itsekin pötkähtää!! Käykäähän äänestämässä, me ei kyllä ennakkoäänestykseen jaksettu raahautua, kun ei edes tiedetä ehdokkaita.
Selma ja neiti 4kk
Huhuh, onpas ollut raskas viikonloppu. Poika aloitti kitinät perjantaina ja sitä on jatkunut siitä lähtien. Perjantaina päiväunille mentäessä sai kamalat rintaraivarit,. Eilen teki saman tempun ja iltatankkaus jäi myös kokonaan välistä, kun kaveri huusi suoraa kurkkua kun vähän vilautinkin rintaa naaman edessä. Laitoin pojalle supon ja otin hänet kantoliinaan. Siinä rauhoittui sen verran, että söi hetken aikaa ja lopulta nukahti. Eipä tuolla iltatankkauksen poisjäännillä ole suurta merkitystä, kun heräilee muutenkin tunnin välein joka yö.
Tänään on ollut tosi valittava ja kitisevä eikä ole nukkunut päiväunia ollenkaan. On nyt ollut hereillä jo viisi tuntia... Ulos ei päästä, kun on niin kamala keli, joten täällä sisällä kärvistellään ja yritetään rauhoitella poikaa. Sylissä ja kantoliinassa on rauhallinen ja hymyilevä, joten pidellään häntä miehen kanssa vuorotellen sylissä.
Ruoka ei myöskään maistu, on tainnut syödä tämän viiden tunnin aikana kaksi kertaa rintaa. Oon sitä mieltä, että hampaita taitaa poika kipuilla. Tulisivat nyt vaan ikenistä läpi, niin ei tarvitsisi pojan eikä meidän enää kärsiä :)
Että tällaista sunnuntaita meille, toivottavasti muilla on ollut hauskempi viikonloppu! :D
Haissa ja Reino 4 kk
poika elää vielä kesäaikaa, ja rupesi nukkumaan jo puoli kahdeksalta (talviaikaa), nyt on ihan outo olo kun on enemmän omaa aikaa..
Kiva päivä, mies on ollut pojan kanssa kiitettävästi, oon päässyt ottaan hietkin irti latinobicissä.
Itse asissa tulin vain pikaiseen huikkaamaan, että suosittelen kaikille veden antamisen aloittamista kiinteiden kanssa yhtäaikaa - meillä nimittäin vatsa toimii paremmin kun annan syönnin aikana tai päälle vähän vettä. Ei sitä paljon mene, jokunen lusikallinen, mutta auttaa selvästi suolen toiminnassa.
Tämmöinen tuli vain mieleen :)
Ja kiitos ananas siitä isäkuukausi tiedosta!! :)
Sakariini ja ukko viikkoa vaille 5kk
Ps. Meillä taidetaan aloitella huomenna riisipuuroon tutustuminen! Hui!
Nukkumapaikasta piti kirjoitella, että meillä vauva on alusta asti nukkunut omassa pinnasängyssä, joinakin öinä nostan 6 maissa viereen, kun en itse vielä silloin jaksa nousta. Siihen on paljon helpompi tuttia suuhun laittaa entäkö koko ajan nousta sängystä. Muut unet nukkuukin vielä vaunuissa. Meillä on makuuhuoneet yläkerrassa ja on jotenkin helpompi jos sisällä nukkuu laittaa alas vaunuihin nukkumaan.
Levottomuutta on täälläkin ollut ilmassa sen jälkeen kun on oppinut kääntymään. Tänäänkin heräsi pitemmiltä päiväunilta puoli neljältä ja sen jälkeen ei suostunut nukkumaan ennen klo 9 kun nukahti yöunille. Mutta kitisi kyllä senkin edestä koko illan ajan. Ja mulla hermoja kiristi, kun mies on saunaillassa ja yksin tämän revohkan kans olen kotosalla ja yhtä pitäisi vaan kantaa.
Selällään ei tykkää enää yhtään olla, aina kääntyy mahalleen kun lattialla laittaa. Tänään oli saanut jotenkin itsensä hilattua metrin päähän leikkimatosta, mihin olin sen laittanut. Ja muutenkin aika lailla jo pyörii ympyrää puuhamatolla. Sitterissä työntää itsensä istumaan ja siinä sitten töröttää : )
Manducastakin on ollut puhetta. Meillä on kans sellainen ja kovasti olen tykännyt siitä. Vauvakin viihtyy siinä hyvin. Ollaan käyty koiraa ulkoiluttamassa, haravoimassa ja monena päivänä on ollut siivotessa mukana. Nukahtanut ei ole kyllä siihen vielä kertaakaan. Ja ulkomaille kun jouluna ollaan lähdössä ajattelin sen mukaan ottaa. Joku muukin mainitsi siitä, että vauvaa ei saa laitettua kasvot menosuuntaan, mutta ei meillä ainakaan ole se haitannut yhtään. Meillä toisilla lapsilla oli käytössä rintareppu, mutta tämä kyllä on paljon paremman tuntuinen juuri sen lantiolle/vyötärölle tulevan vyön ansiosta. Kohta voi alkaa harjoittelemaan myös selässä kantamista. Luulen, että tämä on pitempi aikaisempi kuin ne muuta reput mitä meillä on ollut.
Meilläkään ei ole 4 kk:den neuvolaa ollenkaan, seuraava on sitten 5 kk:den.
Saunottu on täälläkin vauvan kanssa. Istumme ylälauteilla, mutta löylyä en ole heittänyt ja sen jälkeen käydään suihkussa. Ei ole koskaan oikein tykännyt kylvettämisestä. Meillä muutkin lapset ovat innostuneet kylvystä vasta kun osaavat istua.
Töihin paluusta. Mulla on äitiysloman jälkeen 5 viikkoa lomaa ja sen jälkeen menen töihin. En kylläkään ihan täydellä panostuksella, mutta kuitenkin. Olisi tuo mukava jäädä kotiin hoitamaan, mutta asuntolainat ym. menot pakottavat töihin. Päiväkotiin olen ajatellut viedä, vaikka säälittääkin näin pieni viedä, mutta meillä sisko aloittaa syksyllä eskarin, joten kuitenkin syksyllä olisi päiväkotiin siirtyminen. Onneks kesällä ei tarvi hoitoa, kun miehellä on lomaa ja mullakin jossain välissä. Ja mummotkin ovat lupautuneet katsomaan. Onneks ei tarvi kuitenkaan ihan vielä miettiä hoitoasioita : )
Nyt lähen sohvalle nauttimaan hiljaisuudesta!
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Tuikku ja tyttö 4kk