Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoisin, että 37.9 on lämpöä, lääkäriin en tosin itse koskaan kiikuta, ennen kuin syöminen tyrehtyy tai huutaa kurkku suorana. Nyt on täällä paljon kaikenlaista pöpöä liikkeellä! Suppoa vaan takalistoon! Jos kuume vaan nousee, niin sit tietty lääkäriin vauvan kans. Mähän en kovin turhista lääkäriin mene kun ollaan saatu viimeset 4 vuotta asua sairaaloissa ja lääkäreissä... mut itse oon vieny sit kun yöunet on mennyt hulinaksi ja huudoksi (korvat) ja kun syö vähän (myös korvat). Muistan kun poika veteli kans vauvana sukukalleuksiaan, välillä näytti et ne irtoaa niin kovaan kiskoi... :)

Poltsi hohhoijaa sanoin liiaan aikasin tosta meidän yöhulinoiden loppumisesta. Tyttö heräs klo 12 ja hillui vieressä kolmeen.... aika katkonainen yö siis kun vielä klo 5 heräs syömään. Ja Poltsille vielä, et paljon sun pojalle oli tullut painoa kuukaudessa korvikkeella kun sanoi et hyvin kasvaa eikä tarvi vielä kiinteitä? Meillä ei ollut kun se lääkäri viime neuvolassa joka tarkasteli niitä keuhkoja ja sydämiä ja refleksejä jne ja ei ollut ollenkaan omaa terkkaa et ois voinu keskustella muista asioista. Meidän neidille ei ollut tullut kuin vajaa 300g kuukaudessa, kiinteitä en ole vielä aloittanut ja mietin koko ajan millonka pitäis. Toisaalta niin helppoa mennä vaan maitopullojen kanssa... tiheemmin syö kuin ennen, mut määrällisesti samaa per syöttökerta.

Tyttö sai eilen vikan rota rokotteen osan ja enköhän mäkin saanu osani siitä vahingossa ja sain mini rotaviruksen (en pessyt käsiä ja käsittelin tuttia joka oli ihan siinä rokotteessa). Illan istuin vessassa ja sohvalla oksennussankon kans, onneks nyt jo parempi.

Mä en tiedä tiistaista oululaiset siis, muistaakseni ainoo päivä kun poika ei ole hoidossa en viikolla, mut pitää tarkistaa vielä. Täällä se nyt kotona napottaa syyslomalla ja joka aamu kysyy eikö pääsee tarhaan... on se ihana olla niin suosittu ha haaa nyt lähden pojjan kans muovailemaan kun tyär nukkuu ulkona vaunuissa.

mut Suvi laita meiliä!

Kix ja neeti 4kk ja risat

Vierailija
22/64 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa joku kirjoitteli vauvan saunomisesta, onkos joku/kukaan vielä kokeillut? Me ollaan istuttu Lexan kanssa alalauteella (missä ainakin äiti suunnilleen palelee kun ei se lämpö ole laskenut niin alas vielä siinä vaiheessa;) pieniä hetkiä kylvyn jälkeen ennen kuin ollaan sitten otettu miehen kanssa kovempia löylyjä.. Mietin tota vain, kun eikös nykysuositusten mukaan lapset viedä saunaan vasta lähempänä vuoden ikää, ja kuitenkin esim. meillä vauvauinnissa on vauvoille (ja vanhemmille:) järjestetty löylytön sauna. Ja jos vauvauinti pitäisi aloittaa mieluiten viimeistään 6kk ikäisenä, niin eikös tuossa ole pienoinen ristiriita.. =)

Onkos kellään sellasta Manduca-kantoreppua? Kun meillä oli tänään kerhossa esittelijä Vekaravintistä ja se ainaskin vaikutti aika näppärältä vehkeeltä. Leo tietysti koisasi täyttä päätä siihen asti kunnes piti jo lähteä hierontaan niin ei sitten ehditty testaamaan sitä. Ois sillä naisella ollut mukana nukke tai tietty olisi voinut "lainata" jotain toista vauvaa, mutta mistäs sen sitten tietää, että sopiiko se just meille =D Eli jos jollakulla on tollanen niin kokemuksia kiitos! Hinta on nimittäin aikas melkonen, jos ei sitten toimikaan toivotulla tavalla..

Esittelijä (kai se oli liikkeen omistaja, jos en nyt ihan hirveesti valehtele) kertoili myös kestovaipoista ja esitteli jos jonkinlaisia malleja, mutta mä olen edelleen ihan ulkona niistä.. Aina kun yrittää kysyä, että "kun mä olen ihan tietämätön, niin kerro mulle millä olisi paras kokeilla niin ettei hermo mene heti ja jaksaisi/viitsisi kokeilla toisenkin kerran" niin vastauksena on melkeinpä aina että "se riippuu ihan susta, että mikä just sulle sopii ja mistä itse tykkäät"... *aarrgghh* Mistä ihmeestä voisin sen tietää, jos en ole koskaan niitä kokeillut!! (ä-pakkauksen kestoa kokeilin, mutta se ainakin oli ihan hanurista kun poika oli yltäpäältä pissassa noin 1,5 tunnin päiväunien jälkeen! ja jeps, olin pessyt sen jotain sata kertaa ennen käyttöä)

Myöskin kestot on sen verta hinnakkaita etten todellakaan halua tai edes voi ostaa kymmentä eri mallia (puhumattakaan jos jokaiseen kuoreen pitää sitten ostaa vielä 15 erillistä imua tms. mitä se nainen nyt kertoilikaan), ihan vain että etsisin juuri sen meille sopivan mallin.. Netistä tai kirppiksiltä en taas edes osaa etsiä, kun ei ole sitä kokemusta että mitä etsiä ja mistä kannattaa maksaa ja kuinka paljon... On tää vaikeeta =D Enkä edes olisi aikonutkaan alkaa kokokestoilijaksi, vaan ajatuksena olisi käyttää silloin tällöin, vaikka pari päivässä tjtn..

Leo ei ole löytänyt vielä vehkeitään, tosin aika harvakseltaan onkaan ollut nakuna pidempiä aikoja niin eikai ole ehtinyt tonkiakaan jalkovälissä ;) Lähinnä hieronnan ja kylvyn aikana ja nyt viime aikoina ollaan otettu vähän enemmänkin ilmakylpyjä kun se kääntyily tosiaan tuntuu olevan helpompaa ja hauskempaa ilkosillaan :)

JES!! Parin viikon sisään (pitäisi) alkaa vihdoinkin meidän laajennusprojekti! Tänään oli jo tullut puutavaraa, villoja ja sementtiä pihalle (ne piti kyllä tulla vasta viikon päästä, toivottavasti lasku ei tule yhtä nopsasti kun mennään vasta perjantaina pankinjohtajan juttusille;), mutta ensin pitäisi kaataa pari puuta laajennuksen tieltä ja saada pohjaan pari kuormaa hiekkaa.. Kummasti sitä taas saa vähän potkua persuksiin, kun on jotain mitä odottaa! Toivottavasti homma etenee tällä kertaa "hieman" nopeammin kuin mitä tää edellinen rojekti..

Mutta nyt meen viemään pyykit ulos, kun aurinko paistaa vaihteeksi niin nätisti :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika heräs päikkäreiltä jo 2h jälkeen, vaikka ylneesä nukkuu 4-5h. Mittasin kuumeen niin 39,4 oli- ei muuta kuin suppoa pyllyyn ja soitto päivystykseen...Käskivät vaan kotona hoitaa, vaikka sanoin ettei suostu/jaksa imeä rintaa. No käskivät sitten kokeilla pullosta-ei suostunut siitäkään syömään ku ehkä joku 30ml. Uudestaan soitin päivystykseen niin sieltä käskettiin mennä oman kunnan terveysasemalle ja sieltä sitten EHKÄ voi saada lähetteen lasten päivystykseen...Mä sanoin että kiitos vaan mutta taidetaan mennä yksityiselle, jos tää näin hankalaa on. Mä en mihinkää arvauskeskukseen lähde- paremmin mä sitä täälä kotona osaan hoitaa ku ne sielä arvauskeskukses. Sain sitten varattua ajan yksityiselle mutta sekin on vasta 18.20 ku muita aikoja lastenlääkärille ei tälle päivälle ollu enää saatavilla. Toisessa paikassa taas ei tänään ollu lastenlääkäriä ollenkaan paikalla- yleislääkärille ois joutunu. Tässä nyt sitten yritetään kärvistellä sinne iltaan asti, jos jotakin selkoa saatais tähän touhuun...Ei kai se kuume nyt muuten niin haittais jos vaan suostuis syömään, mutta kun ei- kyllähän tollanen napero nopeasti kuivahtaa jos kuumettakin on... Poika saa välillä ihan älyttömiä itku-kohtauksia eikä silloin mikään tunnu auttavan....:(Ja tissi ei edelleenkää kelpaa.

Evian:Mun mielestä se sauna-juttu on niin, että saunaan voi kyllä viedä, jos ei kovasti ota löylyjä eikä lämpöä oo kamalasti. Kyllähän siellä vauva-uinnissakin on tosiaan vauvoille varattu oma saunansa missä on ihan mieto lämpö...

Poika huutaa taas ku pistetty possu....

Ja niistä kestovaipoista: Suosittelen BumGenius 3.0 nimistä taskuvaippaa. Se on siitä kätevä, että se passaa koko vaippa-iän eli ei tarvi ostella uusia vaippoja vaikka vauva kasvaakin...Kokeile ostaa/tilata kokeeksi vaikka yksi. Jos ei passaa teidän pojalle niin voit myydä eteenpäin- niistä saa ihan hyvän hinnan ainakin huuto.netissä. Yöllä me sitten käytetään sisävaippaa ja villahousuja, mutta päivisin siis noita taskuvaippoja kun ovat mielestäni kaikista kätevimpiä. Taskuvaippaan et tarvitse erikseen kuorivaippaa päälle kun se päälliosa yleensä on kosteuden pitävää. Imut vaan taskuun sisälle. Siinä BumGeniuksessa tulee hyvät imut mukana, joten se on valmis paketti- et tarvi muuta :)

Täytyy lopetella- poika edelleenkin kitisee ja itkee, vaikka nyt jo vähän rauhallisemmin....Voi pientä!

Vierailija
24/64 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evian: Meillä on Ergo, sehän on aika samanlainen kuin tuo Manduca (äh, en enää muista mikä se repun nimi oli). Mut loistovehje on, pitkäkäyttöinen.Vieläkin pystyy käymään esikoinen selässä lenkillä.

Kannattaa muuten Evian olla varovainen tuon mustikan kanssa. Tosi monella vauvalla se aiheuttaa ummetusta, joillain se löysyttää vatsaa. Monet kaverit ovat sanoneet, että mustikasta on mennyt vatsa niin kovaksi, että vauva on huutanut monta päivää.

Täällä on hieman hermostunut olotila. Vauva haluaisi olla koko ajan sylissä ja esikoinenkin on kiukunnut ihan kiitettävästi. Oon vielä kaivanut omaa hautaa ja yrittänyt pistää listoja paikoilleen. Tulos on kiukkuinen äiti ja kiukkuiset lapset. Mies kun pääsee vasta kuudelta töistä, joudun olemaan siihen asti yksin. Mut hei, kellohan on jo kohta neljä! =) Pitäis vissiin raahautua uloskin jossain vaiheessa. Blaah!

Tytteli-83 ja typykkä kohta 5kk. Eilen oli neuvola ja mitat olivat 63,1cm ja 7080g.

Vierailija
25/64 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Perhepedissä* nukutaan meilläkin. Itse asiassa pinnasänky toimii tällä hetkellä lähinnä hoitoalustan korokkeena, heh... Edes lakanoita siinä ei juuri nyt ole, vaan sekalainen valikoima kulloisiakin vaippoja ja vaatteita.

Me molemmat niin tykätään nukkua vauvelin vieressä, että ei raaskita sitä juuri koskaan laittaa omaan sänkyyn nukkumaan. Meidän aikaisemmatkin vauvat on nukkuneet tosi paljon meidän välissä, mutta tää kolmonen kyllä ehkä kaikkein eniten. Ei vaan raaski ei raaski ei raaski pistää toista ypö yksin. Tahtoo nuuhkia vauvaa öisinkin ja kuunnella kun se tuhisee.

Kikkeleitään ei ole pikkumies löytänyt. Isoveljet löysivät toden teolla tuolla 7-9kk ikäisinä, ja voi sitä riemua! On se ihmeen ihana tuo pippeli, mistähän ihanasta mahdamme me naiset jäädä paitsi...

Tuulista täälläkin. Aurinko paistanut ihanasti koko päivän.

Maarmeladi

(ja rauha maassa: mies poissa yöhön asti, väliveli mummolassa huomiseen asti, vain minä, eppuluokkalainen ja vauva kotona)

Vierailija
26/64 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkään ei ole enää pinnasängyssä lakanoita ;)

Mulla on siis manduca ja olen ollut ihan tyytyväinen. Mitään muuta reppua tai kantoliinaa en ole ede kokeillut koskaan, joten en osaa oikein vertailla. Minuksesna voisi sanoa että vauvaa ei saa laitettua naama menosuuntaan, mutta ei se ole haitannut. Aluksi vauva ei viihtynyt repussa lainkaan (n. 3kk iässä), mutta nyt reppu kelpaa ihan hyvin. Olen sen kanssa käynyt kaupungillakin. Kätevää kun valveilla olleessaan vauva on saanut katsella mitä ympärillä tapahtuu ja olla samaal vähän kuin sylissä koko ajan. Ja sitten kun on alkanut väsyttää on ainakin tähän mennessä nukahtanut reppuun ilman itkuja ja myös ilman tuttia. Reppu on mielestäni aika huono selässä jos ollkaimia pitää "suorassa" ja jos taas laittaa ne selän takaa ristiin niin reppu on vaikeampi pukea. Itse en ainakaan saa laitettua vauvaa reppuun ja olkaimia ristiin ilman apua siten kuin käyttöohjeissa neuvotaan. Ei kädet taivu. Mutta sillä tavalla onnistuu että puen ensin repun ja sitten pujotan vauvan siihen ja sen jälkeen kiristän olkahihnat. Vähän lapaluun takaa alkaa selkä kipeytyä poikaa kantaessa, mutta ihmekös tuo kun painoa tosiaan jo se kahdeksan ja puoli kiloa...

Voivoi.. Isä on ollut sydänleikkauksessa ja mulla tulee taas sellainen toivoton olo, että ei toivu entiseen kuntoon ikinä. Siis mun isä, ei vauvan isä. Vähän sama fiilis kuin itsellä oli heti synnytyksen jälkeen että eihän tästä enä ikinä entiselleen palata. Nyt tosin itsellä alkaa jo olla aika normaali olo, mitä nyt maha vähän lörpöttää.

Pitääpi mennä katsomaan vauvaa.

sroigh ja vauva 4kk

Vierailija
27/64 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sroighille voimia ja isälle toipumisia! Onneks noista leikkauksista yleensä toipuu hyvin! Pojalle tehtiin myös sydänleikkaus (tosin onhan se eri asia lapselle kuin aikuiselle) , mut uskomatonta miten ne toipuukin...

Ihanaa, perhepetiläisiä muitakin!! :D meillä on pinnasänky lähinnä pehmolelujen säilytyspaikkana.

Toivottavasti Suvin poika on ok... kovaa kuumetta oli ja matkalla oli sairaalaan kun puhuttiin, paljon sinne paranemisia. Kurjaa on kun pikkuvauva sairastaa. Poika sai 3kk iässä influenssan ja oltiin sairaalassa 5 viikkoa...(teholla).

Kävin lenkillä ja eksyin ja palelluin ja sen takia tempaisin punkkupullon auki ja naatiskelen tässä täyteläistä espanjalaista punkkua lasillisen ja menen saunaan, mut hei nythän on pikkulauantai ;).

Pitäsköhän alottaa ne kiinteet huomenna/ viikonloppuna/ ens viikolla... miten se onkin nyt niin työlään tuntuista?

Kix ja neeti joka rokkaa vaan 4kkpari vikkoo päälle

P.S katseltiin tänään asuntoja pääkaupunkisuedulta (netistä siis) kun miehellä on koti-ikävä :) ja munkin mieli halajaa pois täältä hevonkuusesta ja onhan ne asuntojen hinnat laskeneet, eläköön sille! tosin, täällä ei varmaan saa koskaan omaa asuntoo myytyä..

Vierailija
28/64 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa minäkin kirjoitan. On ollut mukamas niin kiirettä, että ei koneelle ehdi... Meillä oli vieraita viikon verran, ja sitten on ollut kaikenlaista menoa. Ihanaa tosiaan kun oli appivanhemmat kylässä. Ovat oikein ihania, ja apu lastenhoidossa on tosiaan tarpeen. Päästiin ekaa kertaa sitten vauvan syntymän miehen kanssa kahdestaan ravintolaankin! Oli kyllä ihanaa syödä rauhassa ja kävellä illalla kaupungilla, tuli ihan turistiolo, niin erilaista elämää sitä viettää täällä kotona. Tuntuu hullulta, että tuolla se maailma pyörii, vaikka mä pyöritän vaan tätä kotihärddelliä;) Ei vaan, olen vauvankin kanssa käynyt kaupungilla, ja vieraitten kanssa ollaan menty, mutta onhan se erilaista mennä ilman lapsia.

Me ollaan tytön kanssa käyty kahdesti viikossa tapaamassa muita äitejä vauvatapaamisessa, ja on se hauskaa, miten samanlaiset ongelmat on kaikilla, vaikka monia eri kansallisuuksia onkin mukana.. Puheenaiheina tietysti vauvat, isommat lapset, miehet ja oma vapaa-aika (tai lähinnä sen puute...) Päätettiinkin nyt järjestää äitien ilta ulkona, mitäköhän siitä seuraa? ;)

Meillä ei nukuta perhepedissä, kun tyttö on pienestä asti nukkunut loistavasti omassa sängyssään, ja herää vain 1-2 kertaa yössä. Poika taasen kipittää joka yö mein väliin, ettei meidän sentään ihan kahdestaan tarvitse siellä olla...

Vaavilla on nyt ekaa kertaa nuha, mites te niitä sipuleita nyt käytittekään, ja oliko se tavallista vai valkosipulia? Eikös joku kertonut, että ne jotenkin auttavat tukkoiseen ennään. Mun mies ei usko, joten pakko ois kokeilla ja näyttää!!! ;)

Isommalla tytöllä oli su korvatulehdus, ja lääkäri tuli illalla mukavasti meille kotiin ja toi lääkkeet mukanaan, iahan helppoa!

Stroigh, kaikkea hyvää isällesi, ja voimia sinulle! On aina rankkaa, kun läheinen ihminen käy jotakin tuollaista läpi.

Selma

Selma

Vierailija
29/64 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kuluu todella nopeasti enkä saa mitään järkevää aikaiseksi, välillä harmittaa. Meillä vauva nukkuu oikein hyvin, mutta minä itse kärsin unettomuudesta ja se pilaa päivät, kun en jaksa nousta ihmisten aikaan. Ärsyttää, kun saatan usein maata valveilla aamuviiteen tai kuuteen. Höh! Menispä tuo kohta ohi, että sais jotain muutakin tehtyä kuin pakolliset tiskit ja pyykit.

Perhepeti tuntuu olevan yllättävän yleinen :) Meilläkin nukutaan tavallaan perhepedissä, mutta se perhepetiläinen on meidän 2-vuotias! Vauvaparka nukkuu vieläkin yleensä äitiyspakkauksen pahvilaatikossa, vaikka hädin tuskin mahtuu sinne! Aiemmin saattoi vauvakin nukkua mun vieressä, jos nukahdin kesken imetyksen yöllä, mutta kun vauva ei juurikaan syö yöllä niin ei tule sitä nostettua meidän sänkyyn. Ja jos syö yöllä, niin en nykyisin nukahda imetykseen (kun on tuo hiivatin unettomuus) ja nostan vauvan sitten takaisin omaan laatikkoonsa jatkamaan unia. En arvannutkaan, että täysimetyksellä oleva vauva voisi nukkua yöt läpeensä syömättä, mutta niin tämä vain yleensä tekee.

Meidän vauvan laskettu aika oli kesäkuun lopulla ja kun hän oli yli kaksi viikkoa myöhässä, niin ikää on vasta 3 kk ja risat. Kix kyseli niitä 4 kk:n mittoja, mutta meillä siis oli äskettäin vasta 3 kk:n neuvola ja siellä jättivauvamme mitat olivat seuraavat: paino n. 8,5 kg ja pituus 66 cm. Kiinteät alottelen sitten 6 kk:n kohdalla.

Vauvan "istuttamisesta" Kix myös kyseli. Mulle 3 kk:n neuvolassa sanottiin, että kun poika on niin jäntevä ja pungertaa ylös, niin voin pitää sylissä ihan normaalissa istuma-asennossa eikä tarvitse väkisten koittaa kellistää. Ihan tajuttomat vatsalihakset tällä lapsella, välillä tuossa lattialla ähöttää lähinnä v-kirjainta muistuutavassa asennossa, kun jalat ja ylävartalo on ylhäällä ja pylly vain lattiassa. Siitäpä tulikin mieleeni kysäistä, minkälainen vauva on liian jäntevä vauva? Maarmelaadi...?

Minäkin asun pääkaupunkiseudulla ja siitä Sanomatalosta piti sanomani, että se arkisin keskellä päivää tosiaan on aika mammavoittoinen kahvila :) Kävin siellä raskausaikana kerran mieheni kanssa, ja hän oli ainoa mies koko paikassa, kaikki muut oli naisia ja useat vauvojen kera. Onko kellään mitään sitä vastaan, jos minäkin saisin itseni kangettua paikalle silloin 3.11. vaikka olenkin kirjoitellut luvattoman harvoin tänne nuppuihin? Jospa tässä yrittäis ryhdistäytyä siinäkin suhteessa. Olisi kyllä kiva saada vähän mammaseuraa ja jos joku joskus lähtis mun kanssa vaikka Baby Bioon. Viimeksi kävin Baby Biossa silloin kun tuo 2-vuotias oli vauva, mutta nyt on tosiaan mennyt tuon unettomuuden takia päivät aika vaisusti enkä ole saanut lähdettyä juuri mihinkään... Mullahan menee varmaan Helsingin keskustassa pää pyörälle, ehkä on jo korkea aika kurkata ihmisten ilmoille ;)

T: Vaniljapuffetti ja poika 3 kk 12 pv

Vierailija
30/64 |
23.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaniljapuffetti, tule ihmeessä tapaamiseen, ei täällä syrjitä ketään harvan kirjoittamisen takia ;)

Manducasta: meillä on se ja minusta se on tosi hyvä. Ostin sen jo kauan sitten ja meidän kaverihan ei viihtynyt siinä alkuun yhtään. Mutta nyt hän istuu siinä ihan tyytyväisenä, katselee aikansa äidin naamaa ja ympäristöä ja sitten nukahtaa. Siinä on kätevä huppu, jonka voi laittaa pään tueksi, kun vauva nukahtaa. Kantajalle se on ergonominen, koska siinä painopiste jakautuu myös lantiolle. Ergo on samantyyppinen reppu. Joka tapauksessa kannattaa kokeilla Ergoa tai Manducaa vauvan kanssa ennen ostamista, tosiaan jokainen ihminen on erilainen, eikä se tunnu kaikista kantajista varmaan mukavalta päällä, eikä kaikki vauvat viihdy siinä.

Perhepedistä: meillä nukuttiin kaikki samassa sängyssä silloin, kun vielä imetin. Sen jälkeen eli nyt kolmisen kuukautta vauva on nukkunut omassa sängyssään minun vieressäni. Näiden järkyttävien aamuheräilyjen aikana tein nyt rajun päätöksen ja siirsin pojun nukkumaan omaan huoneeseensa. Vaikeaa oli olla niin kaukana vauvasta, vaikka onkin ihan seinän takana, mutta kyllä meidän unet ovat parantuneet, kun ihan jokaiseen pikkupihahdukseen ei herätä (tai no, minä herään, mutta mies ei ;))

Meillä tosiaan aamuvalvominen jatkuu, nyt olen huomannut, että kaveri nukkuu tasan yhdeksän tuntia yössä. Näin siis herää viideltä, jos laitan nukkumaan kasilta. Olen kuullut, että hyvät päiväunet takaavat hyvät yöunet, mutta onko kenelläkään päinvastaisia kokemuksia eli siis päiväunia lyhentämällä saisi lisää pituutta yöuniin? Tämä meidän pojuhan ei ole koskaan tarvinnut kauheasti unta, päivänukkuminen on melkein vitsi puolituntisten torkkujen kera. Nyt on alkanut yöunetkin lyhentyä, huh...

Meillä aloitellaan niitä kiinteitä nyt sitten viikonloppuna. Kyseliköhän joku, paljonko meille oli tullut lisää painoa, kun neuvola sanoi, ettei tarvi aloittaa lisäruokia. Kilon verran tuli reilussa neljässä viikossa eli hyvä kasvuspurtti. Meillä tosiaan vaan poju kasvaa juuri spurteissa eli joka kuukausi ei todellakaan tule kiloa lisää :D No, maissipurkki odottaa pöydällä, siitä aloitellaan. Tuolla palstalla näytti olevan kysymys, joka minuakin on kiinnostanut: miten vauva suhtautuu siihen, että hirveässä nälässä suuhun laitetaankin jotain mömmöä, eikä maitoa? Eli onko vaan alettava lappaamaan sosetta suuhun, kun toinen huutaa nälkää? Kun vissiin pitäisi aloittaa ruokailu soseella ja jatkaa maidolla? Tarjoatteko ruokaa lautaselta vai purkista? Entä onko teillä muovinen lusikka (joku oikeaoppinen ensilusikkako vai mikä vaan) vai normaali pikkulusikka? (Tyhmä ensikertalainen kyselee)

Nuppi on vähän sekaisin, kun on nukkunut viikon verran tosi vähän. Nyt aamupalalle.

Poltsi+poju 4 kk 1 vk

Vierailija
31/64 |
23.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie suosittelen sitä Ainun pehmeää ensilusikkaa. Sillä saa sujuvasti työnnettyä mössöt suuhun ilman että ikenet kolisee. Oon myös antanut vauvalle sitten oman (kovan muovisen) lusikan, koska tarttuu muuten siihen miun lusikkaan ja soseet onkin pitkin naama...

Mie annan aina kiinteitä ennen maitoa. Kyllä se vauva rauhoittuu vaikka ois nälkä jos vaan iskee lusikkaa suuhun. Meidän vauva on ainakin ihan ihmeissään kun saa sosetta (ei kauheasti vielä tykkää niistä) Voihan sen maidon laittaa pulloon jo valmiiksi niin saa heti kiinteiden jälkeen annettua.

Annan sosetta lautaselta, jotta purkissa oleva sose säilyy puhtaana. Varsinkin nyt alussa kun menee vaan pieniä määriä, niin näin on fiksumpi tehdä. Sitten kun syö koko purkin kerralla niin en aina laita lautaslle. Sosepurkki säilyy pari vuorokautta avattuna, joten sitä voi antaa kolmena päivänä.

Tytteli-83

Vierailija
32/64 |
23.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka vasta torstai onkin.. Kirjoitin pitkät sepustukset, mutta johonkin tää vauvanetti ne taas kerran hävitti *aarrgg* Yleensä on saanut pelastettua palaamalla takas edelliselle sivulle, mutta nyt se katosi ihan kokonaan.. hemmetinhemmetti!!

Noh, tässäpä se tärkein, 4kk(1pv) neuvolan mitan: 7310g ja 61,4cm. Ja päänympärys 41cm eli hyvin kasvaa omalla käyrällään. Muutenkin kaikki ok.

Nyt en ehdi enkä kyllä jaksakaan enää naputella uudestaan sitä litaniaa minkä olin jo saanut aikaan, mutta kiitos Manduca ja mustikkasose-vinkeistä! Nyt me painutaan kuitenkin Lexan kanssa ulos aurinkoon siivoushommiin =)

Vierailija
33/64 |
23.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin kysyä, miten teillä soseiden maistelijoilla noita soseita uppoaa, millaisista määristä siis puhutaan tässä vaiheessa ja monestiko päivässä annatte sosetta? Me olemme nyt vasta maistelleen parin viikon verran luumua ja ruusunmarjaa, ihan ollaan vielä määrällisesti varmaankin aikalailla makuannoksissa kerran päivässä. Allergioiden vuoksi ajattelin edetä tosi hissukseen, kun nyt näin ajoissa päästiin liikkeelle. Ehkä sitten 6 kk:n kohdalla on muutama sopiva ruokalaji valikoimissa. Nutri-Soijaa on syöty tänään ekat 10 ml.

Muuten meillä on päivät olleet nyt pari viikkoa ihan tosi vähäunisia, nukkuu 3-4 kertaa 20-40 minuuttia kerrallaan -hohhoijaa. Ei ole väliä, ollaanko vaunuissa, omassa sängyssä, autossa jne. No, en valita niin kauan, kun yöt sujuvat niinkin hyvin kuin sujuvat eli nukkumaan 20.00, eka syöttö 01-04, toinen syöttä 05-06 ja sitten herätään 07-08. Pari viimeistä aamua on tosin ähisty tuon toisen syötön yhteydessä jonkun aikaa, kun aiemmin taintui heti syötyään. Esikoinen pitää huolen, että kun vauva nukkuu yöllä, niin jotain toimintaa on aina vanhemmille tarjolla sopivasti tunnin parin välein.

Viikonlopuksi ollaan lähdössä mökkeilemään. Pakkaamiset yms. on vähän vaiheessa etten sanoisi, mutta eiköhän tästä vielä mökkiviikonloppu kokoon kursita. Kauppareissu tuli sentään tänään tehtyä.

Meillä on Ergo, joka tosin on vielä kuukauden päivät lainassa serkullani, kun ovat pitkällä reissulla resuamassa oman vajaan vuoden ikäisensä kanssa. Ei olla alun jälkeen liinailtu ja Baby Björnin rintareppua olen pari kertaa käyttänyt, kun ollaan oltu ulkoilemassa omassa pihassa. Se ei oo ollut mikään hitti kantajalle eikä pojallekaan, mies jonkun verran esikoisen kanssa kanteli siinä. Ergo on ihan hyvä juttu.

Hyvää viikonloppua kaikille!

Tonttu08

Vierailija
34/64 |
24.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hohhoijaa, täällä väsyttää niin että pahaa tekee. Topi ähisee iltayöstä ja mulla menee 12 että saan unen päästä kiinni, sit tuleekin imetys 3 aikaan ja aamulla pitäis kukkua ja 6-7 aikaan ylös. ja joka heräämisen jälkeen saa unta hakea 1-2h. voi plääh.

Luka koettelee mun hermoja, koko ajan säätää jotain ja sorkkii vauvaa...

Onneks tulee viikonloppu ja mies on kotona!

soseiden aloitusta harkitaan täälläkin, vielä ei ole saanut aikaiseksi.

voi että ihanaa, kun jaksoin eilen leipoa ja saatiin tuoreita korvapuusteja. nam.

Topi on alkanut kans vähäuniseksi. sen jälkeen kun oppi kääntymään päiväunet on muuttuneet levottomaksi. Haluais nukkua tissillä, herää heti kun vaunut pysähtyy ja kaikkea sitä rataa. Aikaisemmin ei ole tollanen ollut.

Kantoliinoja on mulla kertynyt kahden kudotun liinan verran ja yhden trikoocomboliinan verran. Ei olla hirveesti käytetty kun poika viihtyy lattialla ja vaunuissa. Esikoisen aikaan olivat kovassa käytössä.

jahas mutta nyt suihkuun, jos vaikka piristyis. Kaverille menattiin mennä kylään tänään, ettei ihan masennu..

viikonloppuja kaikille!

Mites SUVIHelenalle kävi siellä sairaalassa? vai joko kirjoitit, multa on mennyt ihan ohi... kait poika on ihan kunnossa?

t:Rouva ja Topi 3.11 5kk

Vierailija
35/64 |
24.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän sitä aloittaisi, kun en ole taas ehtinyt aikoihin kirjoittelemaan...

Nukkumapaikasta: meillä vauveli on nyt viikon verran nukkunut pinnasängyssä, joka on "sivuvaununa". Sitä ennen nukkui siis poikkeuksetta vieressä. Yöunet oli viikkotolkulla niin risaisia meillä molemmilla, että päädyin kokeilemaan ja kas kummaa siitä on ollutkin apua! Meidän mittapuun mukaan nyt nukutaan melko hyvin eli nukkumaan n. klo 21 (+/- 1h), yösyötöt n. klo:1 ja 4 ja 6-7, yleensä ylös sitten seiskalta, mutta jos syö jo vähän ennen kuutta niin saatetaan nukkua jopa 8 tai vähän ylikin!!! joka siis aivan ennen kuulumatonta meidän perheessä.

Päikkärit oli myös tottunut nukkumaan meidän sängyssä, pesässä mun täkissä. Lähinnä sitäkin ajatellen (putoamisvaara, kun alkaa liikkua) tuntui järkevältä totuttaa pinnikseen. Nukkuminen ja nukahtaminen sujuu entisenlailla, kun laitoin vauvalle ison täkin, joka oli ollut mulla käytössä pari yötä "hajuttumassa". Ei sillä mikään vauvatäkki edes pysyisi päällä kun on niin kova hyöräämään ja potkimaan ollut aina. Pienestä asti on halunnut nukahtaa täkki kasvoillaan. Muotoilen peittopesän niin, että päätä kääntämällä saa kasvot esiin, mutta harvoin niin nukkuu.

Aikamoisia vonkaleita on monien teidän vauvat ;) Meillä on vissiin tälle kolmannelle jäänyt vähiten rakennusaineita, kun on sisaruksiaan pikkuruisempi ja sirompi rakenteeltaan. Enkä usko olevan allergioista johtuvaa, kun omalla käyrällään kuitenkin kasvaa somasti. Vähän tyhmää kyllä, että meillä ei ole sitä 4kk neuvolaa ollenkaan! Eli meiltä siis uusia mittoja sitten vasta reilu kahden viikon päästä, kun päästään 5kk neuvolaan.

Allergiatilanteesta taasen (sori ne keitä tää aihe ei kosketa). Meillä edelleenkin kaikki ihan vaiheessa... Olen joutunut keskussairaalaan soittamaan jo monta kertaa. Nyt kun aika olis sitten viimeinkin ollut viime keskiviikkona, tulinkin just silloin yöllä itse kipeäksi. Joten aika siirtyi ensi viikon perjantaille. Eli täysimetyksellä mennään osittain olosuhteidenkin pakosta. Ei mulla olis niillä kiinteillä muuten hoppua, mutta haluaisin päästä hyvin verkkaiseen tahtiin jo aloittamaan kokeilut, että olis huhtikuussa lapselle hoitoon mennessä laittaa muutakin mukaan kuin apteekin korvikepurkki :(.

Aasin silta edellisestä lauseesta. Onko muita keiden on pakko aloittaa työt vanhempainlomakauden päättyessä? Mulla tulee siihen jatkoksi onneksi vuosilomat, mutta toisaalta 2 vkoa vanh.lomasta menee isälle, jotta saa pitää kesäkuussa isäkuukauden. Kesäkuussa siksi, että silloin tulee lomarahat ja on "varaa" odottaa Kelalta rahoja, muulloin ei olisi mahdollista.Tällä kertaa olisin todellakin ollut niin valmis olemaan 3v kotona, mutta meillä on valitettavasti asuntolaina mitoitettu kahden ihmisen TYÖtuloille. Miehellä kun on yhtä paska palkka kuin mulla... Onni onnettomuudessa on, että tyttö pääsee meidän ystäväperheeseen hoitoon, eikä tarvitse mennä isoon päiväkotiryhmään.

Omasta kropasta... Vielä pari kk sitten mulla ei ollut mielestäni hirveän iso maha. Imetysdieetin myötä olen alkanut ruipeloitua muualta kuin mahasta ja nyt se alkaa näyttää kunnon pömpältä ja pistää silmään. Teidän keskustelujen innostamana kokeilin onko mulla rakoa vatsalihasten välissä. Onhan siinä yli kahden sormen mentävä rakonen, kun selinmakuulla vähän "rutistaa" itseään kasaan. Normaalia??? Pitäisikö mennä ihan umpeen ja koska?

Nyt alkaa neitin sietokyky ylittyä, joten lopetettava tällä erää...

Ananas ja Sanni 9/6

Vierailija
36/64 |
24.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä edelleen menee nyt nukahtaminen ihan hulinaksi! 8 jälkeen silmät luppasee ja nukahtaakin korkeintaan 20 minuutiksi mutta sitten herää ja valvoo noin 11 asti, todennäköisesti huutaen jos yritetään nukuttaa. Alkaa huutamaan heti jo kun asetetaan sänkyyn. Ei huoli maitoa. Kun ottaa syliin hiljenee tottakai, mutta aloittaa heti uudelleen jos laitetaan sänkyyn. Jos antaa huutaa, niin huutaa kurkku suorana ja kauan. Sängyn heijaus ei auta yhtään. Eilenkin oli sitten sylissä hiljaa mutta ei yrittänytkään nukkua, katseli vain ympärilleen silmät isolla. Sitten kun vihdoin puoli 11:ltä nukahti niin sitten nukkui 4 asti. Eilen nukkui puoli 11:sta seitsemään saakka yhtä kyytiä :)

Neuvola oli aamulla. Mitat oli nyt:

paino: 6385g (+675g viime kerrasta)

pituus: 58,8cm (+2,8cm)

pipo: 39,5cm (+1,1cm)

Viimeinen rota-annos annettiin puoli 10 maissa. Käytiin kaupassa ja tyttö joi maitoa autossa. Kotona 11 jälkeen annoin sosetta. Kohta tyttö yhtäkkiä oksensi kaaressa soseen ja maidon pois, sitä tuli paljon! Johtui varmaan rokotteesta? Sen annosta kuitenkin ehti kulua yli 2 h, joten voisi olettaa että ehti jo "imeytyä"?

Neuvolantäti hössötti kun sanoin ettei ole kääntynyt nyt minnekään, jumppailee vain paikoillaan ja ponnistelee istulleen sitterissä. Nyt mun kuulemma pitäisi rohkaista neitiä kääntymään esim. houkuttelemalla leluilla...

Meillä menee kertasyötöllä ehkä 1/3 sosepurkista, siis sellaista makua mihin on jo totutettu. Paitsi nyt olen antanut vähän vähemmän, ja sitten esim. yhden jääpalakuutiollisen verran vaikka päärynää heti perään jälkkäriksi.

Olen uskaltanut antaa noita uusiakin makuja heti useamman pikkulusikallisen kerralla kun ei ole mihinkään reagoinut huonosti. Me on oikeestaan kaikki muut 4kk maut maisteltu, paitsi mango, mustikka, ananas ja olikohan vielä jotain muuta... Parsakaali-peruna ei miellyttänyt kumpaakaan, haisee minunkin nokkaan aivan oksettavalta :)

Alcatraz ja Meeri tasan 4kk

Vierailija
37/64 |
24.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taasko nuo ovat laittaneet niin, että enteriä painamalla viesti lähtee.... grr.

Niin, siis, Alcatraz, teilläkin on näköään hölmö terkkari, kun valittaa kääntymättömyydestä. Meillä sijaisterkkari valitti, että kaveri ei käänny 3-kuukautisneuvolassa! Jooh. Jos viiden kuukauden ikäisenä ei vielä käänny, sitten aletaan vasta vähän ihmettelemään. Totuushan on se, että vauvoilla on huima kehityskausi nyt ja saattaa olla, että joku vauva kehittää nyt jotain muuta kuin kääntyilyä. Esimerkiksi tapasimme yhden vauvan, joka on viikkoa meidän poikaa vanhempi. Hän kääntyi sujuvasti mahalleen, mutta oli ihan hiljainen. Meidän pötkäle taas ei käänny mahalle, mutta puhua pulputtaa koko ajan. Kaikki ajallaan, sanon minä.

Vatsalihaksista: pitäisi odottaa, että se rako lihasten välissä umpeutuu ennen kuin alkaa tehdä vatsoja. Meikäläisellä menee vielä sormenpää väliin, joten maltan, ettei jää sellaiseksi. Jotkut ohjeet sanovat, että vasta puoli vuotta synnytyksen jälkeen saisi tehdä vatsoja.

Nyt kaveri heräsi, viikonloppuja kaikille.

Poltsi+poju 4 kk 1 vk

Vierailija
38/64 |
24.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh tota sun unettomuutta! Onko se tullut nyt vauvan myötä vai mitä? Muutamaa tapausta todistaneena suosittelen sulle lämpimästi kierteen katkaisemista keinolla millä hyvänsä. Voisitko saada vaikka nukahtamis- tai unilääkkeitä vähäksi aikaa? Miten jakselet? Liika väsymys vie elämänilon ja terveyden. Toivottavasti asia korjaantuisi pian!

Jäntevyydestä.

Meidän vauvan liika jäntevyys kävi ilmi heti viikon ikäisenä, kun neuvolan terveydenhoitaja kiinnitti huomiota siihen, että poika piti päätään kääntyneenä enemmän oikealle päin, ja hän tunsi myös käsiinsä että poika oli jotenkin jäykähkö. Itsekin huomasin sen, sekä sen että hänelle toisella kyljellä oleminen oli jotenkin hankalaa, ei oikein viihtynyt siinä imetettäessä ja väänsi itseään hulluun asentoon. 2kk ikäisenä alkoi fysioterapia, olemme käyneet nyt neljä kertaa ja menemme vielä. En sitten osaa sanoa mikä on määritelmä sille "liian" jäntevälle. Istumaan punkeminen ei sinänsä ole "liian"-mitään tämän ikäiselle vauvalle. Sen sijaan jos lihasjänteys on liian korkealla, se voi päin vastoin haitata sitä normaalia kehitystä. Ja kuten kirjoitin, vaikuttaa myös puheen kehitykseen.

Fysioterapia vauvan kanssa on kyllä hyvin jännittävää, sillä joka käynnin välissä vaikka olisi vain 2 viikkoa väliä, kehitysvaihe on aina ihan eri ja aina on uudet haasteet ja uudet tavat niiden ratkomisessa. Tällä hetkellä on löytynyt hyvä harjoitus jolla Jaksulaisesta saa sellaisen rentoreiskan että ei mitään väliä. Ihan kuin eri vauva!

Mitään erityistä syytä tälle kaikelle en sitten tiedä eikä fysioterapeuttikaan ole mitään arvellut. Poika syntyi kyllä pienipainoisena, mutta en tiedä voiko sillä olla yhteyttä asian kanssa..? Toisaalta kun aina on olemassa liian jänteviä ja liian velttoja vauvoja syntymäpainosta huolimatta, molemmille on omat niksinsä ja ei se varmastikaan turhaa ole asiaan kiinnittää huomiota.

Eli lörpön ja lörpön, mutta kysymykseesi mikä on liian jäntevä vauva en osaa vastata ;-)

Maarmeladi

Vierailija
39/64 |
24.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt siis kolmen viikon ajan herätty yöllä tunnin tai kahden välein. Välillä tuntuu, että alan sopeutuakin tuollaiseen rytmiin, mutta tänään oon ollut ihan ventti. Onneksi mummi tuli hoitamaan poikaa ja on käynyt hänen kanssaan kahdesti vaunulenkillä.

Meidän Reino nukkuu parhaimmat unet vaunuissa, joten olen käynyt kolmesti päivässä vaunuilemassa. Sadekelillä se on tosi kurjaa, mutta kyllä sitä itekin piristyy ulkona. Silti haluaisin jo, että pojun uniongelmiin löytyisi joku selvä syy. Monet veikkaa, että ekat hampaat olisi tulossa, mutta voiko se kipuilla niitä näin monta viikkoa? Sanokaa viisaammaat, joilla on vanhempia lapsia :) En nimittäin ole huomannut ikenissä mitään selvää turvotusta tai valkoisia hampaanalkuja.

Meillä on herätty yleensä seitsemän aikaan. Tänään poika yritti herätä jo kuudelta, mutta siirsin hänet omaan pinnikseen, jossa jutteli hetken itsekseen ja lopulta simahti vajaaksi tunniksi. Onneksi, koska en tosiaankaan olisi jaksanut herätä vielä kuudelta. Jaksamisia niille, joiden vauvat heräilee vieläkin aiemmin. Eikös täällä jonkun vauva herää jo neljältä?

Soseita on maisteltu reilun viikon ajan. Aloitettiin bataatilla, josta Reino näyttää tykkäävän tosi paljon. Eilen maistettiin porkkanaa, mutta se upposi vähän huonommin. Mä oon aina pitänyt porkkanaa makeana juureksena, mutta nyt kun vertasin sitä bataattiin, niin sehän on kuin paperia :D Ensi viikolla ajattelin maistattaa jotain hedelmää tai marjaa, ehkä ruusunmarjaa.

Sosetta meni tänään kolme tai neljä vauvan lusikallista. Meillä on käytössä sellainen pehmeä ensilusikka, en nyt muista merkkiä. Aika siistiä touhua tuo syöttäminen on vielä, kun vauveli ei ite syö. Mutta annas olla, kun Reino tarttuu lusikkaan, niin bataatit alkaa lennellä ympäri keittiötä.

Meillä on 4-kuukautisneuvola vasta reilun viikon päästä, vaikka kaveri täytti eilen jo 4 kk. Veikkaan, että seittemän kiloa on jo mennyt rikki, kun viimeksi painoa oli 6,8 kiloa.

Reino kääntyi mahalleen ekan kerran kaksi viikkoa sitten. Viikko sitten hän havaitsi, että hänpä pääsee paikasta A paikkaan B kierimällä ja sitä harjoiteltiin sitten muutamana päivänä. Nyt hän tyytyy taas köllöttelemään mahallaan lattialla ja kuolaamaan lelujensa päälle :)

Mutta ei siitä kääntymisestä kannata ottaa stressiä. Vauvat kehittyy omaa tahtiaan, eikä pakottamisesta tule kuin paha mieli. Toki voi vähän auttaa ja kannustaa, mutta kyllä se vauva ilmoittaa, jos ei huvita.

Hyvää viikonloppua kaikille!

Haissa ja Reino 4kk

Vierailija
40/64 |
24.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitäs SuviHelenan pojalle kuuluupi?? paljon voimia teille!! meil tänään ollut vähän lämpöä! pääsin onneks viel lääkärille ja korvatulehdus löytyi vasemmasta korvasta!! eli eilinen huuto johtuikin korvsta eikä riisipuurosta jota maisteltiin!!

Haissa..meil poika heräs varmaan 1kk 1-2h välein ihmettelin miks?? mietin jouhtuuko haampasita, mut kaikki sano et ei se viel hampaita tee.. mä olin sormi suussa joka päivä, mut en oikein tuntenut mitään! n.viikon oli vähän ien kohollan ja sit yöllä puhkes eka hammas :) poika oli silolin 3kk muutama päivä meni niin tuli vaalea läikkä hampaan viereen ja yön aikana puhkes toinen hammas!! viikko meni sen jälkeen 1-2 yö heräämisellä :) olin ihan taivaassa, mut nyt se on taas alkanut!! kuolaa enemmän ku beethoven ja puree hulluna tutteja ja puruleluja!! herää 1-2h välein!! tässä odotellaan lisää hampaita, jos sit vaik sais nukuttua!! haamuna vedän aamusta iltaan..

saunasta..me ollaan käyty saunas pojan kans! ollaan istuttu ylälauteilla, mut ei olla heietty löylyä!( n. pesällinen puita ollaan poltettu) ja sit laitetaan lisää puita et päästään itse ottaan kunnon löylyt :)

ennenhän synnytettiin saunas :)

tintti ja poika 4kk