*KESÄNUPUT VKO: 43 20.-26.10.*
Kommentit (64)
Hyvä, Tonttu, että perustit uuden pinon :)
Sanomatalo 3.11. klo 12 sopii myös meille. Pitäisiköhän meidän tunnistautua jotenkin, ettei tule ahdisteltua muita mahdollisesti liikkeellä olevia äitejä :D?
Meillä noustaan edelleen aamuyöllä, toivottavasti menee pian ohi. Äitiä vähän väsyttää ja lenkitkin menevät vähän pieleen, kun ei jaksa sykkiä.
Tyhmä kysymys: lämmitättekö vauvan kasvismössöt? Minulle vinkattiin, että ei kannata totuttaa lämmitettyyn ruokaan, kun sitten on vaikeaa liikkua, kun ollaan riippuvaisia mikrosta. Mutta en raaski kyllä syöttää kylmänä soseita, eihän itsenkään tulisi syötyä mitään kasvis- tai liharuokia kylminä.
Poltsi
Huoneenlämpöisiä en välttämättä lämmitä, mutta jääkaappikylmät kyllä. Hedelmäsoseet olen uskaltanut antaa suoraan jääkaapistakin mutta kyllä niille pitää irvistellä :)
Pitkästä aikaa.
Musta tuntuu etten ehdi päivisin edes syödä kunnolla kun noi pojat pitää mut liikkeessä. Tänään oli koettelemus lähteä poikien kanssa kaupungille. Eka louvas oli Kuopion torilla, Samu söi lihistä. Pankin aulassa oli papoilla vaikeuksia etsiä paikkaa silmilleen kun otettiin Sampon kanssa pala esiin. :D Sitten tissuteltiin ihan ajan kanssa.
Samun kansssa on kovin hermot kireellä kun on niin uhmainen nykyään. Ja puhumattakaan tuosta Meristä 11-v. Paskat. Mallivanhemmuutta koko palkeen voimalla.
Joo. Alkoi heti pyytää tissiä kun pääsin koneelle. Eli sosetta syödään ja pontevasti yrittää jo istumaan meidän poika. mulla paino laskussa ja tyhmä pää. Mies lähtee huomenna Posiolle metsästysreissulle eli eräleskenä loppuviikko.
ja sit mentiin taas.
- pirkko
Oli mukavaa, rentoa, kävimme sukulaisissa ja loppuviikon olimme mökillä. Mieskin piti vapaapäiviä. Paluu arkeen oli aika musertava tänään, huomaan että meidän eppuluokkalainen oli aika väsynyt koulusta tultuaan ja itse keräilen mielenterveyteni rippeitä. Ehkä ajatus siitä, että perheen seuraava yhteinen loma on jouluna... Apuva, siihen on NIIIIIIN LIIAN PITKÄ AIKA.
Tosiasiassahan tästä jouluun sujahtaa lähes huomaamatta, mutta arki kuitenkin tökki tänään huomattavasti. Aamupäivä meni ihan suht jees, mutta iltapäivä lähti heti kaatumaan kohti tuhoa. Kumma juttu että olen jo rauhoittunut sen verran että ajatus huomisesta jälleen kotiäitinä ei tunnu enää aivan niin kuula kalloon-tyyppiseltä ehdotukselta. Nimittäin miehen tultua töistä kotiin olin valmis juoksemaan suoraan ovesta ulos.
Lievää v***tusta aiheutti naapurin rouvan ilmoitus, että hänen autonsa takaovessa on meidän auton oven jälkiä. Ja että kolme neljästä on ollut sellaisia "jälkiä pölykerroksessa" mutta neljäs oli ihan oikea pikku lommo. No voi hemmetti, itse en kyllä kerkeä mitään pölykerroksen jälkiä ikinä autostamme syynäämään, mutta toi leskirouva nyt kerkeää semmoisetkin tsiikailemaan. Kannattaisi sitten ehkä pysäköidä silleesti että meidän autosta saa ovet auki. Prkl. Meidän pihalla on todella kapeat autopaikat, ja kun meillä on iso auto ja molemmilta puolilta purkautuu lapsia ulos, niin joskus sitten ehtii kolahtaa vaikka yritämme aikuiset aina muistuttaa ahtaasta tilasta. Hassuinta asiassa on se, että meillä on melko uusi auto ja naapurin rouvalla taas ikivanha joku Toyota Corolla tai mikälie. Kolhujen suremisen pitäisi kai mennä juur toisinpäin.
Jaakkolaisen kanssa fysioterapia jatkui yhä viime viikolla, ja taas saimme uuden ajan. Hän siis saa fysioterapiaa siksi, että on liian jäntevä vauva. Lihasjänteys on ollut korkealla pikkuruisesta saakka, ja nyt yritetään pikkuista rentouttaa jotta liika jänteys ei hidastaisi liikkumisen ja puheen kehitystä. Juu, ne ovat toisiinsa yhteydessä. Minäkin opin sen vasta nyt. Vaikka luonnollistahan tuo toki on että pieni vauva on yksi iso kokonaisuus jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Kuulemma m-, l- ja oliko vielä b-äänteet jokeltelussa tarkoittavat sitä, että vauva on löytänyt keskilinjansa. Meillä vielä sitä etsitään. Tällä hetkellä meneillä on rullaamista/kääntymisharjoituksia keskilinjan löytämiseksi ja rentouden lisäämiseksi.
Paitsi liianmoinen jäpittäjä, vauveli on myös iloinen ja nauravainen pieni poika. Maailma on taas avautunut jotenkin uudella tavalla! Jokin on taas toisin - esimerkiksi seurallisuus ja kontaktin ottaminen on lisääntynyt viime aikoina hirmuisesti. Hän myös aivan ihanasti jäljittelee ja matkii muita, sitä on ilo katsoa.
Täysimetyksellä meilä mennään yhä, kiinteitä ajattelin aloitella vasta 6kk. Korvikettakaan poika ei ole saanut ikinä, mutta se on kyllä puhdas vahinko sillä on vain sattunut niin että pumppumaidot ovat riittäneet pienien poissaolojeni ajaksi. Korvikepurkki on kyllä keittiön kaapissa odottamassa sitä päivää jolloin pumppumaitoa ei ole. Mutta näin ollen aivan se tiukkapipoisinkin määritelmä täysimetyksestä täyttyy edelleen. Jätkä on meilläkin ruvennut seuraamaan mielenkiinnolla muiden ruokailua, katselee silmät suurina ja matkii suullaan syömisliikkeitä. Kohtahan sille tohtii jo antaa lusikan käteen maisteltavaksi.
Mutta nyt kyllä täytyy ryömiä nukkumaan, huomaan nimittäin pimeän vuodenajan tulleen ja unentarpeen lisääntyneen niin että yökukkumisia olisi vähennettävä... vaikka nämä illat ovatkin sitä ihanaa omaa rauhallista aikaa, mistä ei malttaisi luopua.
Maarmeladi
Eli tänä aamuna 4kk-neuvolassa mitat olivat 67cm 7kg 290g eli hyvin näyttää poika vielä kasvavan. Saatiin lupa jatkaa vielä täysimetyksellä :)
Mutta nyt äkkiä itsekin päikkäreille, on nimittäin sen verran väsy kun nää yöt on nykyään niin risasia eikä oo ite juurikaan saanu nukuttua. Ja aina pojan päikkäreiden aikaan on itellä muka kauheasti kaikenlaista tekemistä ettei "ehdi" itekin lepäämään... MUtta nyt menen :)
Palaillaan illemmalla
Suvi
Siis mä, joka aina vannoin, et vauva ei vieressä nuku, nukun nyt vauvan vieressä...:) Onko muita? Toisaalta ihan ok, koska vauva nukkuu siinä niin hyvin ja jos tutti tippuu tms herää saan heti tassuttelulla rauhoittuun tai nopsaa tutin suuhun eikä herää. Näin meillä mennään yhdellä syötöllä yö ja kaikki nukkuu hyvin, mutta.... onkohan vauva hankala saada enää omaan sänkyyn koskaan? Joka ilta laitetaan vaavi omaan sänkyyn, mut viimestään klo 11 herää ja ei asetu enää omaan sänkyynsä. Ehkä mennään tällä systeemillä siihen asti, et voi pitää unikoulua ja omaan huoneeseen suoraan vaan? Ideoita? Ei kai siinä muuten mitään, mut tahtoo olla tuo esikoinen mustis kun vauva saa olla vieressä ja itse ei...mut kun ei kaikki sänkyyn mahduta. Esikoinen oli helppo vauva nukkumisen suhteen, vasta joskus 9kk lkoi nukkua vieressä kun joutui oleen sairaalassa leikkauksessa ja sai varmaan jotain traumoja.. ja tyttökin nukkui siihen asti omassa sängyssä, et maha rupes todella kipeytyyn ja sit alkoi korvakierre...
Ois myös kiva kuulla kaikkien 4kk neuvola mittoja, et minkä kokoisia vaaveja löytyy... Suvillakin on pitkä poika, niistä tulee komee pari! :D ;) (meillä 65,8cm/7kg)
Nyt neuvolaan rokotteita laittaan molemmille (influenssa ja rota)
Kix ja varsinainen madame 4kk ja risat
Täällä myös nukutaan vauva kainalossa. Tarkoitus kyllä oli että tämän vauvan totuttaisin omaan sänkyynsä, vaan kun itse aina nukahdan yöllä imettäessäni niin aina unohtuu siirtää tuo rääpäle omaan sänkyynsä. Mukavamminhan toki nämä yöt sujuu kun ei tarvitse nousta syöttämään, tuo kun syökin sen verran tiuhaan tahtiin yöt läpeensä.
Edellinen siirtyi pinnasänkyynsä ja isompien kanssa samaan huoneeseen samalla kertaa kun lopetin yöimetyksenkin. Kertarysäys ja se oli siinä, aika kivuttomasti sujui. Tämän numero nelosen ajattelin kyllä totuttaa aiemmin omaan petiinsä - vaan miten? Hyvä kysymys :-) Katsellaan sitten myöhemmin, vielä ei kehtaa niin pitkälle edes miettiä ;-)
Levottomaksi menneet illat täälläkin, kuulunee asiaan tässä iässä. Syliin vain on hyvä nukahtaa, sänkyyn ei sitten millään, ja alvariinsa sieltä sitten noukitaan ylös imettämään ennen kuin sammuu sitten pitemmälle unipätkälle.
Unipussista ei tykkää yhtään, tykkää meinaan sätkiä siihen tahtiin jaloillaan ylös alas että pussi vaan hidastaa menoa ja sitten tulee raivarit. En viitsi enää edes yrittää, ei se edellinenkään muksu niistä perustanut joten anti ollatämänkin kanssa. Muutoin olen hihattomassa pussissa pitänyt vaan bodya, hikihän siellä muutoin tulee ;)
Mittoja joku kyseli - Kix? - ja meillä 4kk neuvolassa 63cm jos oikein muistan ja 6,3kg.
Kiinteisiin siirrytään tosiaan vasta joulukuun alussa, maidolla porskutetaan edelleen. Jääkaappikylmää porkkanaa olen antanut käteen imeskeltäväksi mutta ei selvästikään tykkää mausta. Silikonipullasuti on selvästi paljon maukkaampi tämän Lillipullan mielestä :-D
Babybiosta:
pariin vuoteen en ole käynyt, nyt olisi taas tarkoitus mennä. Ja kyllä ainakin itse olen pystynyt hyvin leffaa seuraamaan. Ruokaa ei ole mulla koskaan ollut vauvalle mukana, imetyksellä olen pärjännyt sen ajan hyvin. Rattaita on ollut parkkeerattuna aulaan, itse liikun liinaillen niin en sen kummempaa faktaa siitä tiedä.
Mullekin käy se 3.pvä pk-tapaamiseen. Ja mut tunnistaa niistä armottomista silmäpusseista mitkä paistaa vantaalle saakka :-) Se kaikista räjähtäneimmän näköinen naikkonen joka laahustaa läskiposki kantoliinassa - se olen sitten minä ;-)
Huokaus,imuri selvästi kutsuu liikuttajaansa. Kai se vaan on raahauduttava...
Nappula ja Lillipulla 4,5kk
Ompas tuulista ja niin syksyistä! Välillä puuskat tuntuu niin kovilta, että ikkunoita natisuttaa.
Me käytiin mummolassa ja olipas siellä ollut eilen ihmettelemistä kun siitänaapurustosta, aika vasta rakennetusta talosta oli autotalli palanut! Lapset olivat tulitikuilla leikkinyt :O Herranjestas sentään mutta onneks ei ollut kukaan loukkaantunut eikä itse talo ollut palanut!!
Topi nukkuu mun vieressä, eli perhepeti käytössä. Me nukuttiin Lukan aikaan kans samaan tapaan. Ollaan havaittu, että tää on hyvä ratkaisu meille. Topi on kyllä nukkunut jo useasti pinniksessäänkin mutta aina näin tiheiden yösyöntien aikaan pidän vauvan vierellä, että saisi itse edes jonkun verran unta. Sitten kun tulee takas se 1 kerran yössä imetys niin laitan heti illasta nukkumaan omaan pinnasänkyynsä.
Luka tulee vieläkin viereen, hän on ollut aina huono nukkuja ja mun puolesta saa tulla viereen, kunhan nukkuu. Mun mielestä on ihana kun saa nukkua lähellä lastaan, jotenkin tuntuu turvalliselta ja tunne on lapsen puolelta varmasti sama.
Mitähän sitä oli vielä.. No Topin 4kk mitat oli 7kg ja 64,3cm.
jees. Mukavaa viikkoa kaikille!
Rouva ja pojat
Onnistuin huolimattomuuttani syömään parina kolmena päivänä sellaista tuotetta, jossa oli maitoproteiinia, ja poikahan on lehottanut nyt pari päivää posket punaisina ja heräsi tänään 05.30 ähisemään. Tänään onkin muutamaan otteeseen raukka huutanut kaarella ja pulautellut hurjasti eikä ole 20 minuuttia pidempään nukkunut yhteenmenoon. Ja nyt vasta tajusin katsoa tarkemmin tuota Moilasen piirakkapussia ja vaikka suurin osa heidän gluteenittomista pakastetuotteistaan on gluteenittomia, munattomia, maidottomia, soijattomia, pähkinättömiä jne. jne. niin piirakoissa olikin vain laktoositon merkintä. Ihan omaa huolimattomuuttani, auts auts auts. Almiron Peptin sijasta kokeillaan nyt soijamaitoa seuraavaksi, paitsi että nyt aloin miettiä, että oliko se poskien lehahtelu, jonka luulin johtuvan Almironista sittenkin vaan siitä mun huolimattomasta herkuttelusta johtuvaa...
Mies on loppuviikon reissussa, joten asennetta oon yrittänyt kerätä yksinoloon. Illat ovat yksin minusta aina ryydyttäviä. Nyt ryydyttävät myös yöt, eli meillä esikoinen on aloittanut ja jatkaa öisiä vaellusretkiään, eikä vieressänukkumisestakaan tule mitään. Ollaan kaikki liian herkkäunisia ja kun lapsikaan ei ole siihen tottunut, niin säpsähtelee kaikkiin liikahduksiin ja vauvan ääniin. Vauva nukkuu pinniksessä meidän sängyn vieressä. Ei siis olla perhepetiläisiä, mutta voitaisiin ilomielin olla, jos kaikkien yhtäjaksoiset ja hyvät unet sillä varmistuisivat.
Meillä vauva on tosi "herkässä" lusikkaruokavaiheessa eli napsuttaa suuta oikein kunnolla seuratessa muiden syömistä, ja avaa suurella halulla suunsa hedelmäsoseelle. Aika vähänhän me sitä vielä syödään, imetystä jatketaan nyt toistaiseksi -jos korvike löytyy ja sitä alkaa mennä alas, niin pikkuhiljaa alasajo sitten sille touhulle ja omat ruokailut normaaliksi.
Niin, tunnistaakohan meidät kaikki silmäpusseista siellä Sanomatalossa ;-) vai pitäisikö sopia jotain steppailumerkkejä?
Tonttu
Illalla Lexa taas vahvisti keuhkojaan oikein urakalla noin puolentoista tunnin ajan *huoh* tosiaan ihan jees, että lähimpään naapuriin on reippaasti matkaa kun toi iltahuuto on alkanut olee nyt melkeinpä jokailtaista =/ Huutaa aikansa suoraa huutoa niin ettei mikään hyssyttely tms. auta ja yhtäkkiä sitten taas nukahtaa syliin tai ainakin rauhoittuu niin että saa vietyä sänkyyn koisimaan. Viime yönäkin nukkui 9 tunnin putken, söi ja nukahti uudelleen vielä melkein kahdeksi tunniksi nousten ylös vasta puol 11 jälkeen =)
Leo siis nukkuu omassa sängyssä, välillä otan sitten aamulla viekkuun jos ei meinaa nukahtaa itsekseen kun äiskä tahtoo vielä hetken koisata :) Imettäessä vauva oli enemmän vieressä kun nukahdin niin helposti itse pojan vielä syödessä, mutta kun syö nyt pullosta ja vain kerran tai kaksi yössä niin oma sänky toimii hyvin. Oma huone pojalle on listalla sitten kun saadaan joskus laajennus tehtyä ja me vanhemmat päästään "muuttamaan" isompaan.
Onkos siellä Sanomatalossa yleensä paljonkin vauvailijoita? Sitä tunnistamista vaan ajattelin, että jos meitä rynnistää kerralla paikalle monta niin ehkä voisi ainakin epäillä kuuluvansa joukkoon ;D
Eilen ostettiin kaupasta mustikka- ja luumusosetta, täytyy varmaan huomenna kokeilla josko ne kelpaisi, kun tähän mennessä ei ole tosiaan hedelmäsoseet uponneet. Perunakukkakaalimössöä meni taas aamupäivällä ehkä jotain puolen purkin verran (tällä kertaa kun oli vaihteeksi äitin muussia niin vaikeampi arvioida määriä). Poika tulee tosiaan isäänsä, jos ei ala makeat maistumaan, äidille kun ne tuppaa maistumaan välillä liiankin kanssa... Miten ihmeessä tän painon saa tippumaan ilman että pitäisi kieltäytyä aina ja kaikesta hyvästä?! *aarrggh* ärsyttää kun kaapit ois täynnä vaatteita, mutta kun ei tahtoisi näyttää makkaralta liian pienessä kuoressa...
Laihduttaminen (taikka terveellisesti syöminen) on mulle helppoa arkipäivisin kotona ollessa, mutta auta armias kun tulee ilta tai viikonloppu ja mieskin on kotona tai kun ollaan jossain liikenteessä niin sitten tulee aina herkuteltua helpommin =/
Leolla on se 4kk neuvola torstaina, eli mittoja odotellaan vielä.
Nukkumaan mennessä nostan aina tissiltä pinnikseen nukkumaan, mutta ekalta syönniltä lähtien nukkuu poitsu meidän vieressä. En kanna siitä huolta, milloin ja miten "vieroittaminen" tulee onnistumaan, vaan nautin täysillä läheisyydestä vauvan kanssa. Minusta on ihanaa nukkua lähekkäin, ja vauvakin on siihen oppinut; nukkuu paljon paremmin kun on vieressä.
Ja aamuisin herään ahdettuna pinnasängyn ja vauvan väliin, niin, että en ylös pääse, onko mitään ihanampaa :)
Rauhallinen ilta tiedossa, esikoinen isällään loman vietossa ja mies töissä. Nyt kuppi teetä ennenkuin ukko herää!
Sakariini ja ukko 4kk 3vkoa JOTAKUINKIN
...oli meillä 7,3 kg/ 65,3 cm
sakariini
Muka-haipakkaa elämä koko ajan, ettei kerkeä pinoutumaan..
Lari käväisi vasta 3kk neuvolassa taannoin, mitat 7,7kg ja 63,5cm. Rokotteesta ei tullut oireita. Kova höpöttäjä pojasta on kuoriutunut ja lelut kiinnostaa. Käänny ei vielä masulleen, kyljellään ja muuten kiemurassa viihtyy lattialla.
Perhepetiä harrastamme mekin. Edellinenkin nukkui kainalossa myös, muistaakseni isompana vauvana aloin totuttaa omaan sänkyyn. Joskus niihin aikoihin, kun vauva liikkui jo paljon. Tunnustan: EN MUISTA :D Isompia muksuja enimmäkseen nukutettiin pinniksessä. Laria tässä jossain vaiheessa nukutin tissillä peiton sisään istuallani ja alkuyön nukkui omassaan, mutta enimmäkseen nukutan ihan meidän sänkyyn. Syöttöjä en laske.
Viime viikko oli syyslomaa ja tämä viikko sairaslomaa.. Enterorokko iski 2v neitiin ja tänään näköjään Lariin :( Neitillä ei enää kuumetta, syöminen sattuu yhä, Lari aika lämmin ja taitaa suu oireet alkaa. Kökkö!
Pikkuisella huuto kovenee, menen apuun, kohta kaiveltava suppoja esiin.
Piia ja Lari 3,5kk
kommentoin...
perhepeti täälläkin. Nykyään saa raivarit ja muutenkin tekee kaikkensa ettei nuku, jos koitan laskea pinnasänkyyn. Minäkin ajattelin että ei perhepetiin ikinä ja että heti laitan pinnasänkyyn, mutta näin siinä vain kävi :) pinniksessä nukkuvat lähinnä vain kissat...
4kk neuvolassa pituus 65cm ja paino 8,4kg.
sroigh
meillä pantattiin kakkaa useampi päivä..annoin sit luumu sosetta niin alkoi kakka tuleen!! eka tuli pieni pötkälä ja parin tunnin päästää vähän löysempää, mut tosi kiinteetä silta ja taas muutaman tunnin päästä tul ihan ku luumusoseet vaippaan!! pää asia et taas kakitaan!! soseita ollaan syöty n. 2viikkoa kerran päivässä! kakka on nyt ihan tummaa..vois sanoa mustaa!! mist johtuu?? onks normaalia?? tyhmä taas kyselee xD
meil tuli ne kaks hammas..sen jälkeen yöt meni kahdella syötöllä :) mut sitä ihanuutta kestii vaan viikon ja taas herätään kahden tunnin välein syömään ja syödään raivolla purulelua ja kuola valuu ku beethovenilla!! en tilannut lisää hampaita, mut kai niitä sit taas kk päästä putkahtaa..
nyt se kävi meille!! täytin roskiksen aamulla ja jäin lukkojen taakse!!!! hirvee paniikki, mut onneks pääsin murtautuun omaan kotiin!! ihan hirveetä ku tajus et poika sisällä ja itse ulkona!! en halua enään ikinä kokea sitä!!!! vieläkin ahistaa koko tilanne!! mä olen tosi tarkka et avain on aina mukana vaik ovi olis auki, mut nyt en edes muista koko tilannetta!!! koko päivän on ollut sellainen olo, et olen huono äiti ku noin pääs käymään!! mies tulee kotio kohta ja ihan jännitän mitä se sanoo!! en haluis keskustella koko asiasta enään!! :(
meil 4kk neuvolas.. 66cm ja 7090g
tinnti ja poika 4kk2vk
sanokaas nyt, kun eihän tän ikäisen vauvan vielä pitäs ja sais istua...mut kun meillä on se Gracon kiikku ja se on siinä vauva asennossa eli samassa kaltevuudessa kun esim turvakaukalo, mut tyttö punnertaa itsensä siinä istumaan ja istua napottaa ja leikkii niillä pyörylöillä siinä tarjottimessa... Yritän aina "työntää" tytön takaisin takakenoon, mut kampeaa aina istumaan. Kai se sit tarkottaa et se voi istua jos kerta itse itsensä siihen asentoon saa, vai?
Ostin muuten sellasen uuden pinkin tripp trappin valmiiksi :) pitäähän se pinkkiä rinsessalle olla. Kallis oli tosin auts.
Kix ja istuva härkä
Kix, meilläkin poju punkee aina istumaan, jatkuvasti tekemässä vatsalihaksia ;) Neuvolassa sanoivat, että testaavat vasta viiden kuukauden paikkeilla, miltä selkä tuntuu ja saako alkaa istuttaa. Meillä kyllä tuntuu varsin napakalta koko asento, pojulla on ihan suora selkä, kun istuu. Mutta en anna istua ilman tukea, vedän aina takaisin nojaamaan johonkin.
Hohhoijaa, meillä on nyt viikon verran jatkunut ihan järjetön aamuheräily. Tänään herättiin 3.45, annoin ruokaa, sitten tuo heräsikin jo viideltä. Itse en tietenkään siinä välissä pystynyt nukahtamaan... Jep jep, alkaa olla aika väsynyt äiti, kun joka aamu saa herätä kolmen-neljän aikaan.... Ja kun ei tuo pieni ihminen oikein nuku päivisinkään, en saa nukuttua päikkäreitä silloinkaan. Ja muutenkin on jatkuvasti kiukkuinen, en tajua, mikä sillä on. Hampaita ei näytä olevan tulossa.
Tintti, tuo oven taakse jääminen on meikäläisen pahin painajainen. Onneksi pääsit takaisin sisään. Itse olen myös ihan hysteerinen avainten kanniskelussa mukana ja pidän oveakin aika paljon auki, vaikka mies aina valittaakin siitä.
Tällä menolla minutkin tunnistaa Sanomatalossa mustista silmänalusista. Huudellaan sitten ääneen, että ootko sää Kesänuppu :)
Ai niin, ja mittoja: reilu 4 kk ikää, painoa 8100 g ja pituutta 68. Iso poikanen.
Neuvolassa sanoivat, ettei pidä antaa vielä kiinteitä, kun kasvaa hyvin maidollakin. Mutta kyl mä vaan ajattelin antaa, kun kaveri syö nykyään ihan koko ajan. Ja on kovasti kiinnostunut muiden syömisistä, joten kai on hyvä nyt alkaa totuttaa. Eihän se maistelu vielä mitään syömistä ole.
Nyt jos ottaisi torkut, kun pikkuisäntä sammahti sitteriin.
Poltsi+uneton
Poika nimittäin ei ole ihan ollut "normaali" oma ittensä tänään...Jotenkin kärttyisempi ja vähän lämpöäkin tuntuu olevan. En tiedä olisko nyt sitten niitä hampaita, johan niitä on 1,5kk "tehty" eli oireita niiden tulemisesta ollut jo sen verran. Sanokaahan nyt että päteekö 4kk ikäisellä vauvalla se sama sääntö normaali-lämpötilasta kuin vastasyntyneelläkin eli 36.5-37.5 välillä ois normaali lämpö? Vai onko tämän ikäisellä vauvalla jo sama normaali lämpötila kuin aikuisella? Jotenkin tuntuu että ei se vois vielä olla ihan sama kuin aikuisella kun eihän vauvan lämmönsäätely-järjestelmä ilmeisesti vielä toimi tässä iässä kunnolla, vai? Ja sen takia ei sitten saunaankaan saisi viedä (löylyihin siis)...
Pojalla nyt siis ollu tänä aamuna 37.9 eli jos tuo 37.5 on vielä normaali niin sen mukaan ois sitten ollu vähän jo lämpöä- annoin sitten supon, niin sen jälkeen oli 37.6. Mikäs lämpö on sellanen että pitää lääkäriin viedä- ei varmaan vielä näin pienillä lämmöillä vai?Tai kuinka kauan pitää kestää ennen ku täytyy huolestua ja kiikuttaa tohtorille? Kysylee ilmeisestikin uusavuton mamma....
No poika meni juuri päikkäreille kun oli niin väsähtäneen oloinen- toivottavasti nyt sais kaikesta huolimatta nukuttua hyvin ettei menis koko päivä kärttyillessä...Vauva-uinti ois illalla, mutta en tiedä kannataako meidän nyt sitten lähteä jos poika on vähän kipeenä. Harmittaa vaan ku viime viikollakin jouduttiin olla pois kun meidän auto hajos just silloin ja se jouduttiin viemään korjaamolle...Joku iso kivenmurikka oli lentänyt moottoriin ja siinä kestää vissiin jnk aikaa ennen ku se on korjattu...Olivat joutuneet tilata varaosia jostain ulkomailta asti. Onneksi meni vakuutuksen ja tiehuollon aliurakoitsijan piikkiin noi laskut ettei itte tarvi kaivaa kuvetta :) Harmittaa vaan se vauva-uinti siinäkin mielessä kun sielä ois tänään ollu kuvaukset- oltais saatu kivoja kuvia muistoksi...
Kix:Meidänkin poika kyllä on istua töröttäny esim. sylissä jo jnk aikaa. Tietty ollaan yritetty vähän välttää ettei kovin kauaa vielä "istutettais", mutta jos kerta niin hyvin jo kannattelee ittiänsä, niin en heti nyt hoksaa että mitä haittaa siitä vois olla? Kokeneemmat valistakaa :)
Nää päivät tuntuu kyllä kaikki ihan samanlaisilta ku samalla rutiinilla ja aikatauluilla ja täysin pojan ehdoilla mennään kaikki päivät...Tarvis jo itekin vähän jotain piristystä...No pääsen mä sentäs lauantaina jalkahoitoon ku viimeinkin sain aikaseksi varattua ajan.
Mä kyselen vielä uudestaan: Oululaiset onko haluja treffeihin? Mulle tuli mieleen että kiinnostaisko lähteä BabyBioon ens tiistaina?Vois sen jälkeen vielä kävästä kahvilla...Ilmotelkaa! Mä laitan vielä vaikka s-postia, niin ilmotelkaa sitä kautta jo kiinnostaa :) Mulla on ollu tarkotus jo muutaman kerran mennä sinne (sehän on kerran kuukaudes) mutta molemmilla kerroilla ollaan vissiin just oltu jossain reissussa. Sillon kesällä niitä ei tainnu ees olla, enkä kyllä vastasyntyneen kanssa ois mihinkää vielä lähtenytkään...
Tällaista täälä...
Suvi ja pikku-ukko
Sitä piti vielä kommentoida, että meidän poika on viime päivinä löytäny omat sukukalleutensa jalkojensa välistä ja aina vaippaa vaihtaessa alkaa kurottaa kättä sinne kohti ja venytellä pippeliä...:D LOL
Onko muiden (poika)vauvoilla ollu havaittavissa samanlaisia piirteitä? Ihan perinteinen ukko taitaa tästä meidän pojasta tullu ku jo pienestä pitäen pitää käsi työntää jalkoväliin :D
Rohkaistuin tekemään uuden pinon, toivottavasti meni kaikki kohdalleen ;-)
Meille sopii myös 3.11. klo 12 Sanomatalossa. Päiväunista ei koskaan tiedä, eli ajankohta käy ihan hyvin.
Muuten täällä on kaikki ihan ennallaan. Esikoinen on vaihtelevasti yhteistyöhaluinen, vauva on ollut kohtuullisen tyytyväinen ja muutenkaan ei mitään uutta ihmeellistä. Tänään on laiskottanut, enkä ole saanut tehtyä oikein mitään järkevää ihan pakollisten askareiden lisäksi.
Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!
Tonttu08 ja vauva 24/6