Yliopiston arvosanoilla merkitystä?
Tentit taas vähän mönkään :((( Läpi, mutta silti... Arvosanani huitelevat kakkosen tienoilla.
Tuleeko minusta ikinä mitään?
Kommentit (28)
Usein kysytään vain pääaineen ohella sivuaineet. Mulla on aika monta ja ehkä yllättäviäkin valintoja, joten olen päässyt perustelemaan, miksi olen sellaisia ottanut ja miten ne liittyvät pääaineeseen. Ainoan kerran on arvosanoja kommentoitu tuossa ainossa haastattelussa, jossain sanoin kertoa melkein jokaisen kurssin sisällöstä yksitellen. Haastattelija oli vanhempi mies, joten ehkä hänelle koulusivistys oli tärkeää. Arvosanoista hän sanoi sivulauseessa että " ja ihan hyvin on numeroista päätellen mennyt" . Arvosanani kaikkea ykkösen ja vitosen välillä, useimmiten ehkä 3 tai 4.
Sanoisin että yleisarvosanat, ainevalinnat ja gradun aihe ovat tärkeimmät.
Mielestäni minulla ei ole edes mitään oppimisvaikeuksia. Olen vastannut tentteihin hyvin.
Epäilen, että vastaustaktiikassani on jokin nyt pielessä. Ehkä vastaan liian lyhyesti?
Alani on humanistinen.
ap
Humanistisella puolella olisi hyvä analysoida aika syvällisesti ja (alasta riippuen, meitä on moneksi!) ottaa huomioon jotain tenttikirjan ulkopuolistakin. Sillä voisi osoittaa, että hallitsee aiheen tosi hyvin.
T. Toinen humanisti, joka nykyisin ja pienipalkkaisena jatko-opiskelijana toimii toisinaan tentaattorina - ei onneksi sinulle, koska meillä arvosteluasteikko on 1-3) ;-)
myös humanisti. Meillä ainakin hyvät arvosanat on tulleet (mulle siis) omasta filosofoinnista. Siis omaa juttua ja jopa jaarittelua mukaan, oikeus ajatella itse! Eli Ei vain tiivistelmänä mahd. lyhyesti sitä mitä kirja sanoo.
Kritiikkiä kehiin.
Vierailija:
Epäilen, että vastaustaktiikassani on jokin nyt pielessä. Ehkä vastaan liian lyhyesti?
Alani on humanistinen.ap
Siis kynä kunnolla sauhuamaan!
Mulla menee yleensä siis 1-1½ sivua isoruutuisesta konseptista per yksi vastaus.
Meillä lukiossa tolkutettiin niiiiiiin paljon sitä, että pitää vastata mahd. tiiviisti ja lyhyesti - ei jaaritellen.
Se kurssi, mistä sain vitosen, oli verkkokurssi, jossa ei siis ollut tenttiä.
ap
Vastaustila on voitu rajoittaa vaikkapa yhteen sivuun, mikä on tosi vähän. Joskus omista pohdinnoista on hyötyä, mutta ne pitää sitten oikeasti olla jotain, mikä on lukijastakin kiinnostavaa, tuoretta tai hyvin oivallettua. Sitten on kyllä niitäkin, joille riittää ihan sekin että on kiinnostunut aiheesta ja juttua tulee. Eli ole selvillä tieteenalasi kulttuurista ja perinteistä.
Komppaan 15:sta siinä, että valtiolla on tarjota monenlaisia työpaikkoja. Ministeriöt, monet isot yhtiöt yms. ovat kaikki valtion laitoksia. Toki omasta opiskelualasta riippuu, mihin haluaa ja millä palkalla. Itse yhteiskuntatieteilijänä toimin valtion virassa ja mieheni (luonnontieteilijä) on niin ikään eräässä valtion tutkimuslaitoksessa töissä. Olemme tyytyväisiä, edenneet urallamme hyvin.