GBS-streptokokki ja toinen lapsi?
Heippa!
Onkohan täällä ketään, kenellä olisi tuo GBS tartunta (joka mahdollisesti aiheutti jotain komplikaatioita ekassa synnytyksessä itselle tai lapselle) ja harkitsisi nyt toista raskautta? Haluaisin vaan kuulla, ovatko muut miettineet sitä kuinka tämä GBS:n jälkeinen synnytys menee. Kuinka mm. ehtii ajoissa synnärille aloittamaan antibioottitiputuksen, ettei tuo bakteeri ehdi tarttumaan lapseen (jos esim. kalvot puhkeavat jo kotona).
Mielelläni kuulisin myös, kuinka sellaisten synnytykset ovat menneet ketkä ovat kantajia (ja se on tiedetty etukäteen)?
Miettiliäänä,
piirakka
Kommentit (30)
Mulla nyt rv16+5. Sanoivat että raskausaikana streptokokista ei vaaraa, vain synnytyksessä. Kehottivat ottamaan puheeksi viimeisellä lääkärikäynnillä ja jos oireilee jotenkin, niin sitten bakteeriviljelyyn. Olen kuitenkin kuullut, että viljelytulos saattaa olla negatiivinen vaikka olisikin kantaja, sillä näyttäisi positiivista vain kun on " aktiivinen vaihe käynnissä" . Mutta määräävät minulle siis antibiootit heti synnytyksen lähestyessä tai antavat antibioottitiputuksen synnytyksen alussa. Ja tietenkin tarkkailevat vauvaa normaalia tarkemmin ensimmäisinä vuorokausina.
http://www.ktl.fi/attachments/suomi/julkaisut/ohjeet_ja_suositukset/sll…
Ja tuolla nimenomaan on ohjeita lääkäreille ja neuvolaan, eli tuo printtaamaan ja viekää se omalle neuvolalääkärille jos ei muuten tiedä mitään :o.
Todetaan mm. seuraavaa:
Jos kaikkia raskaana olevia naisia ei seulota, GBS-näyte
saatetaan ottaa synnytyssairaalassa mm. ennenaikaisesti
supistelevilta (ennen 37. raskausviikkoa) ja lapsiveden mennessä
ennen synnytyksen käynnistymistä (ilman supistuksia).
Äideistä, joilla todetaan raskauden aikana GBS-bakteriuria
(merkintä neuvolakorttiin), ei tarvitse ottaa seulontaviljelyä
eikä myöskään äideistä, joiden aiemmalla lapsella on
todettu vastasyntyneen invasiivinen GBS-infektio, sillä he
kuuluvat joka tapauksessa synnytyksenaikaisen mikrobilääkeprofylaksin
piiriin. (sivulta 2)
Eli jos aikaisemmin on todettu tuon bakteerin aiheuttama infektio vastasyntyneellä, pitäisi automaattisesti alatiesynnytyksen yhteydessä aloittaa antibioottihoito.
Vielä kiinnostaisi että tietääkö kukaan noista uusista ohjeista, otetaanko siinä raskauden aikaiseen hoitoon kantaa laisinkaan?
-piirakka
Äskeistä kysymystäni. Siis tällä hetkellähän tuota ei oikeastaan hoideta mitenkään raskausaikana, mutta onkohan tilanne muuttumassa näiden uusien ohjeiden myötä (ohjeet kuulemma julkaistaan parin kk sisällä)?
-piirakka
Minulla todettiin tuo bakteeri tokan synnytyksen yhteydessä. Minulle vaan ei kukaan mitään asiasta maininnut enkä itsekkään älynnyt kysyä.. minulta kun otettiin vain joku testi koska lapsivettä oli alkanut tihkua. No lapsi syntyi ja kaikki oli hyvin!! Ehkä siksi jäi testin tulos kertomatta sekä kysymättä..
Sitten kolmannen synnytyksen kohdalla sinnittelin taas mitään tietämättömänä kotona ja sairaalaan tullessani olin jo 7cm auki ja kätilöllä tuli kiire saada minua tippaan. Antibiootin kun täytyy ehtiä mennä jo jonkin aikaa (kai oli ihan tunneista kyse) ennen kuin lapsi syntyy. Sairaalan papereissa siis oli merkintä bakteerista, mutta minulle siitä ei ollut kukaan mitään maininnut vaikka samaisessa paikassa olin ultrassa käynyt ja loppuraskaudesta vähän väliä ravannut kohonneiden maksa-arvojen takia.. Kaikki meni siis kuitenkin hyvin!!
Mielestäni olisi ollut kuitenkin todella tärkeää kertoa että minulta on tälläinen pöpö aiemmin löydetty ja että minulle tullaan laittamaan aina seuraavissa synnytyksissä antibiootti suoraan suoneen. Toisaalta kun en asiasta tiennyt en sitä osannut pelätä, mutta kuitenkin. Ei pitäisi leikkiä näin vakavilla asioilla!!!
Sain ensimmäisen lapseni Sveitsissä, jossa jokainen odottava äiti testataan n. 34-35 rv:n aikoihin bakteerin varalta. Sama käytäntö on myös monessa muussa K-Euroopan maissa esim. Ranskassa. Minulla testi oli positiivinen, olin ja OLEN tulevaisuudessakin kantaja. Hoito on helppo ja vaivaton. 4h ajan synnytyksen käynnistyttyä äidille tipassa laskettava antibiootti. Hoitoa ei kannata aloittaa ennen synnytystä, koska bakteeri voi uusia / sama hoito ei saata myöhemmin tehota.
Minusta on täysin käsittämätöntä, että Suomen paljon ylistetty neuvolasysteemi ei tee samanlaista systemaattista testausta, vaikka tiedetään, että bakteerin seuraukset voivat olla todella kohtalokkaat. Syyksi sanotaan esim. pieni kantajien määrä, 15%, joka ei mielestäni ole kyllä kovin pieni määrä... Muualla testausten mukaan kantajia on n. 30% naisista. Ihmettelen lisäksi, kuinka täällä voidaan tietää tarkka kantajamäärä, jos bakteeri tulee tietoon vain sen aiheuttaessa komplikaatioita... Olen onnellinen, että ensimmäinen lapseni syntyi muualla ja näin ollen tiedän bakteerista nyt toisen kohdalla.
Pointtini oli, että toisen raskauden aikana ei tarvitse tehdä mitään erityistä. Synnytyksessä puolestaan tulee aloittaa antibiootit heti sen käynnistyttyä. Hoito tulee aloittaa myös melko nopeasti vesien menon jälkeen.
MInutkin oli todettu GBS-positiiviseksi toisen lapsen odotusaikana , mutta siitä kerrottiin minulla vasta lapsen synnyttyä. Tässä toisessa raskaudessa oli paljon ennenaikaisia supistuksia (vkolta 24) ja toistuvia hiivaoireita. Ja synnytys käynnistyi vesien menolla viikkoa ennen laskettua aikaa.
Raskausaikana kävin supistusten takia joitain kertoja synnärillä, jossa otettiin aina jotain kokeita koska kuuluin sattumalta erääseen tutkimusryhmään. GBS on löytynyt siis jo joillain näistä sairaalakäyntikerroista, mutta siitä kerrottin minulle tosiaan vasta synnytyksen jälkeen, kun ihmettelin miksi meitä pidetään osastolla niin kauan. Halusivat tarkkailla vauvaa huolella, koska olin GBS-positiivinen, ja kertoivat että kysessä voi olla vakava juttu ja vaatii aina sairaalaseurantaa. Onni onnettomuudessa selvisimme säikähdyksellä, eikä vauva saanut tartuntaa.
Tämän enempää lisätietoa en asiasta saanut. Ja nyt tämän ketjun luettuani huolestuin. Olenko siis AINA GBS-positiivinen?? Siis jos vielä saisin joskus kolmannen lapsen, niin onko tilanne silloin sama? Nimittäin synnytykseni käynnistyi nyt toisella kerralla vesien menolla, ja vauva syntyi siitä 5 tunnin päästä. Kun menin sairaalaan, niin sanottiin, ettei ole mitään kiirettä, että odotellaan supistusten alkua. Ja elleivät ala, niin joudun osastolle odottelemaan. (Mutta sitten alkoikin tapahtua rytinällä ja synnyksen kestoksi merkittiin 3h). Eli jos seuraavalla kerralla pitäisi ehtiä antaa antibioottia, niin miten sitä sitten ehtii jos kolmas tulisi vieläkin nopeammin?? Ja miksiköhän nyt ei annettu?
ja vielä tuo hiivajuttu jäi mietityttämään; nimittäin oireileeko tämä GBS jotenkin vaan raskausaikana, ja nimenomaan " hiivamaisesti" ? Vai liittyykö nämä ollenkaan toisiinsa? Kun minulla tuntuu synnytyksen jälkeenkin jatkuvan outo, keltainen vuoto aina noin kerran kuussa. Välillä hulahtaa oikein kunnolla... Ja sIihen liittyy myös kutinaa.
Onpa tosiaan kummallista, miksi tästä ei puhuta enemmän!?
Heippa!
Kyllä, jos GBS on kerran löytynyt niin se kuulemma majailee elimistössä tämänkin jälkeen. Lääkäri sanoi minulle, kaikissa seuraavissa raskauksissa asiaa pitää seurata ja synnytyksessä pitää laittaa antibioottitiputus. Huolimatta siis siitä, onko GBS ns. aktviisena juuri synnytyksen aikana vai ei.
t. piirakka
V@uv@tar - 22.01. 22:00 vastaa tähän viestiin (29/29)
Tämän enempää lisätietoa en asiasta saanut. Ja nyt tämän ketjun luettuani huolestuin. Olenko siis AINA GBS-positiivinen?? Siis jos vielä saisin joskus kolmannen lapsen, niin onko tilanne silloin sama?
Todellakin ihmettelen, ettei minua(kaan) ole ohjeistettu paremmin. Jos mahdollisessa seuraavassa raskaudessa menisinkin toiseen sairaalaan, niin tulisiko tieto tuosta GBS:stä sinne, ellen sitä itse tajuaisi tai muistaisi mainita?? Kun asia mainittiin nytkin meille vähän ohimennen. ja olisikohan minun muuten pitänyt saada synnytyksessä tuo antibiootti nyt? Tutkiskelin synnytyskertomustani tarkemmin, ja löytö on tehty 2 kk ennen synnytystä sairaalassa käydessäni.
Nyt aihe on minulle vielä ajankohtaisempi, olen nimittäin rv 19+6.
Kun kävin muutama kuukausi sitten ekan kerran neuvolassa ja kyselin GBS:stä, terkkari käski kysymään kättäriltä. Kun menin rakenneultraan ja kysyin kätilöltä, hän käski kysymään terkkarilta... ARGH. Kerroin sitten, että terkkari käski kysymään kättäriltä. SITTEN kätilö kehotti minua pyytämään terkkaria tekemään konsultaatiolähetteen kätilöopiston lääkärille, että hän saisi lisäohjeita. Noooh, kerroin tämän sitten viime perjantaina terkalle. Hän sitten kertoi, että samalla viikolla oli toinenkin GBS:ää kantava äiti, jonka takia hän oli juuri soitellut lääkärille. Hän ei ollut saanut lääkäriltä mitään lisäohjeita, ainoastaan kuullut että GBS:n hoidon ohjeistus on juuri muuttumassa ja hän saa sitten vasta lisäneuvoja kun tämä ohjeistus julkistetaan.
Minulta nyt kuitenkin otettiin varmuuden vuoksi bakteeriviljely, jonka tulokset tulevat viikon päästä. Sitten katsotaan pitääkö hoitaa jo raskausaikana vai vasta ennen synnytystä.
Kysyisin nyt, olisiko kenelläkään mitään uutta tietoa tästä GBS:n raskaudenaikaisesta hoidosta? Vähän epäilyttää koko homma, kun tartunnan seuraukset vauvalle voivat olla tosi vakavat..
Taisi tulla tosi sekava sepustus, mutta toivottavasti tästä saa selkoa.
t. piirakka