Miten itsestä irti siivousinto?
Kämppä on aivan kaamee!! Ens viikolla pitäs uus miesystävä tänne tuoda ja näyttää sille miten asun. Eihän sitä kehtaa eikä voi tuoda tänne kun tää on ihan hirveessä kunnossa! Miten saan tän kämpän edes lähestulkoon siistiks?? Viikko aikaa, laatikaa mulle suunnitelma. Mitä myrkkyjä ja aineita käytän, mihin kiinnitän ainakin huomiota? Miten putsaan mm. tuuletusventtiliit ku ne on täynnä jotain moskaa? Sellaset pyöreet valkoset vanhanaikaset.. Ku en saa niitä pois, pitäskö niiden irrota?
Kommentit (17)
Okei.. sukat pyörii kuudessakympissä nyt.. Seuraavaks pitää kai vaan ummistaa silmät ja alottaa sieltä keittiöstä.. Tiskejä mulla ei nyt oo (luojan kiitos) Et jos tekee sen keittiön nyt eka.. Kaiken sieltä? Kaapin ovet, tiskiallas.. Mulla olis yks ihan rikkinäinen tuoli joka pitäs heivata roskiin mutta en kehtaa viedä sitä tonne roskalaatikolle. Odotanko pimeää vai mitä mä teen?? :D Tommonen ruikunruskee vanha ja pölynen tuoli.
ap
Vierailija:
Mulla olis yks ihan rikkinäinen tuoli joka pitäs heivata roskiin mutta en kehtaa viedä sitä tonne roskalaatikolle. Odotanko pimeää vai mitä mä teen?? :D Tommonen ruikunruskee vanha ja pölynen tuoli.ap
Jos kyse on jostakin ikuvanhasta laiskanlinnasta, josta ei saa jalkoja ja käsinojia irki, niin sitten veisin sen autolla oikeaan paikkaan eli jäteasemalle. Esim. täällä stadin seudulla on Sortti-asemat, ja ne ei velota muutamaa eukkia enempää.
Vessan, viemärien ja kylpyammeen siivoukseen kannattaa ehkä ostaa aineet, jotka voi illalla kaataa vaikuttamaan ja aamulla vaan suihkulla huuhtasta pois.
-> ainakaan sellaista, että oikeasti tulisi puhdasta. Viemärit ja kaikki täytyy kyllä pestä ihan harjalla tai karkealla sienellä. Plus tietty jotakin ainetta.
kaupasta iso kasa talousliinoja, joita voi käyttää pyyhkimiseen ja sitten nakata roskiin (jos paikat on siis oikeasti likaisia, niinkuin ne tuuletusventtiilit.) Ja muutama tiskiharja. Tiskiharjalla on kaikkein paras ja helpoin siivota viemärit, vessanpytyt yms. Osta eri väriset harjat ja kirjoita vaikka lapulle mikä harja on mihinkin käyttöön, etteivät mene sekaisin. :)
Ihan ok.. On vaan ihan järkysti tekemistä! Tänään keskityn tohon keittiöön, teen sen tiptop kuntoon jotta saan ees jotain valmiiks. Meinaan mm. vaihtaa verhot, pestä ne ja sit muutenki ne ikkunat.. Asuin tässä ennen exäni kanssa joka oli armoton sottapytty, ei jaksanut aina juosta sen paskojen perässä vaikka itsekään en mikään siisteysintoilija ole vaikka siisteydestä nautinkin. Nyt laitan paikat kuntoon sen jäljiltä lopullisesti. Jääkaapin pesin, pakastin tarttis sulattaa ja tyhjentää vanhoista jätteistä.. Allaskaapin tiskialtaan alta putsasin jo.. Vielä olis vaikka mitä pelkästään tossa keittiössä. Jos loppuu viikossa aika kesken niin keskityn siytten vaan suuriin linjoihin, mutta enköhän mä suunnilleen kerkee..
Vinkkejä vielä?
ap
Kun iski tekemisen puute lapsena niin äiti sanoi jonkun luvun 10-50 välillä ja komensi laittamaan sen määrän tavaraa paikoilleen. Sen täytyttyä sai tehdä jonkun kivan jutun tai sai pienen herkun palkinnoksi. Itsekin teen joskus näin ja keitän sitten itselleni kupin kahvia. Siinä tavaroita laskiessa ei edes huomaa edistystä, mutta homman jälkeen kun katsoo ympärilleen niin on paljon kivemman näköistä.
Jos mun pitää tehdä suursiivous niin aloitan kaikkein ikävimmistä paikoista joissa on kurjimmat liat ja raskain työ, sen jälkeen kun voimat vähenee niin hommatkin kevenee. Ja muista se itsesi palkitseminen kun homma on kunnialla suoritettu!
Ikkunanpesu kannattaa tehdä kerralla kaikkiin ikkunoihin kun on välineet ja aineet esillä. Hoida pölyrumba ensin ettei puhtaat ikkunat sitten pölyty uudestaan.
Mun mies siivoaa sillä tyylillä, että se ensin lykkää ja lykkää asiaa. Sitten kun joku raja ylittyy, niin se siivoaa hirveällä raivolla tunti tolkulla, kunnes on siistiä.
Minä tykkään tehdä palan sieltä, toisen täältä ja pitää välissä taukoja.
Kirjoita vaikka lista asioista, mitä kaikkea pitäisi tehdä. Siitä on hyvä sitten tarkistaa, että kaikki on hoidettu. Tai tee vaikka " arpajaiset" , eli kirjoitat tehtävät lapuille, laput kulhoon ja arvot sieltä seuraavan tehtävän. (Jokaisen suorituksen jälkeen voi sitten vaikka palkita itsensä. Minä palkitsen itseni esim. 15 minuutilla AV:ta...)
Tuuletinventtiilit pitäisi lähteä kiertämällä irti ja puhdistuvat parhaiten tiskiaineella.
kokoinen asunto ap:llä on?
ensin siivoa keittiö.
Eli noi venttiilit, ikkunat, pestä vessa ja kylpyamme, imuroida, pölyt, lattiat. Järjestellä tavarat, heittää turhat pois, pyyhkiä kaapinovet ja tiskialtaan alta kaappi.. Pestä pyykit ja saada ne mahtumaan johonkin kuivumaan ja sit siistiksi vaatehuoneeseen joka on liian pieni....
Aivan tuskaa!
ap
Voi luoja. Älä vaan koskaan hanki tällaista 6 h ja keittiö taloa.
ne ehtivät varmasti kaikki kuivuakin. Ja ehdit myös taitella ne. Nythän sulla on oiva tilaisuus samalla myös hankkiutua eroon epäsopivista (siis liian isoista/pienistä tms.)
Vessan, viemärien ja kylpyammeen siivoukseen kannattaa ehkä ostaa aineet, jotka voi illalla kaataa vaikuttamaan ja aamulla vaan suihkulla huuhtasta pois.
Voiko olla et niitä ei ees saa auki? Vaikka yritin niin ei aukee.. Käytin jopa yhtä puuliuskaa apuna, mut ei... Moskaa on vaan.. En oo ikinä saanu niitä auki kun olen täs 3 vuotta asunu.
Mulla on ihan liian vähän säilytystilaa, ei onnistu mitenkään tän puhtaanapito ku en saa tavaroitanikaan mihinkään.
Nyt tänne ei voi päästää ketään ku on niin epäsiistiä.
Voi kertokaa mitä mä teen?? Miten muuttaa läävä ihmismäisen kodikkaaksi? Vihjeitä ja vinkkejä? Tarkka työjärjestys niin saan ehkä jotain tehtyä. Ja mulla on tosiaan se viikko aikaa et en voi millään kaikkea tehdä tänään..
ap
sekä ahtaasti että tilavasti asuneena voin sanoa, että se yksiö voi tässä olla nimenomaan se este sille siivoamiselle.
ei-ap
johan sä tiedät mitä tehdä ;)
sen kun ryhdyt toimeen :)
Vierailija:
Eli noi venttiilit, ikkunat, pestä vessa ja kylpyamme, imuroida, pölyt, lattiat. Järjestellä tavarat, heittää turhat pois, pyyhkiä kaapinovet ja tiskialtaan alta kaappi.. Pestä pyykit ja saada ne mahtumaan johonkin kuivumaan ja sit siistiksi vaatehuoneeseen joka on liian pieni....Aivan tuskaa!
ap
aloitat siitä, että keräät kaikki irtotavarat lojumasta. pyykit koneeseen, tiskit tiskiin (ja tiskaat ne!). Ota iso kori tms. mihin saat kaiken ylim. roinan kasattua, sitten istut ja lajittelet: roskat roskiin, muut omille paikoilleen. jos jollekin ei ole paikkaa, mitetit tarvitsetko sitä todella ja heität armotta pois.
vaatteet: jos ehdit, käy läpi mitä käytät ja vie ne mitä et käytä uffin laatikkoon tai ullakolle/kellariin.
kun roinat on siivottu:
- imuroi matot (jos on), kääri ne rullalle ja vie ulos / pois tieltä
- pyyhi pahimmat liat
- pese keittiö, myös se tuuletusaukko
- pese vessa, myös se tuuletusaukko
- imuroi kaikki lattiat
- pyyhi pölyt
- pese lopuksi lattiat
PIDÄ SÄNKY PEDATTUNA, ettei se ole täynnä pölyä siivouksen jälkeen! Ravista lopuksi päiväpeite ulkona. Vaihda lakanat ennen kuin mies tulee kylään :)
Hankit rullan jätesäkkejä. Pakkaat niihin kaiken mikä irti lähtee ja työnnät ne johonkin (kaverin tai vanhempien kellariin.)
Sen jälkeen on helppo siivota.
Tässä on tosin se huono puoli, että ne jätesäkit täytyy sitten joskus kuitenkin lajitella yms.
Ensinnäkin, miesystäväsi ei takuulla sinne edes kurkistele. Hänhän tulee kämppääsi sinun takiasi, ei tekemään tupatarkastusta.
Toiseksikin, venttiilejä ei asukas saa edes itse ruuvailla, ne vaikuttavat talon kokonaisilmanvaihtoon. Ainakin meidän kerrostalossamme ne sellaiset poistoilmaventtiilit on tarkkaan säädetty taloyhtiön huollon yhteydessä tiettyyn asentoon, jotta koko talossa kiertää ilma oikealla tavalla. Päältä ne saa pyyhkiä, muttei ruuvailla auki.
Mitä tulee muuhun siivoukseen, niin kannatan kolmosen neuvoja. Tee joka päivä vähäsen ja palkitse itsesi jokaisen osaurakan jälkeen.
Niin vähintäänkin tulevaisuuden varalle: flylady . net . Liity siellä postituslistaan. Ihan loistava apu kaikille joilla on ongelmia kodin siistinäpidon kanssa. Mä liityin sille 3 vuotta sitten, ja sillon elin ihan kaaoksessa, tiskit saatto olla viikon tiskaamatta yms.
Nykyään mun keittiö on käytännössä aina siisti, sänky aina petattu. Viimeks ku tuli yllätysvieraita aikaa oli yks minuutti siivota. Ei tarvinnu muutaku pistää olohuoneen pöydällä olevat paperit kasaan ja pari sukkaa pyykkikoriin. Keittiö oli siisti, tiskit tiskattu vessa puhdas, kaikki kohdallaan. Kaikki on tuon nettisivuston ansiota.
Ja se on ilmainen. Siellä muuten kehotetaan aloittamaan tiskialtaan kiillottamisesta, vaikka se ois astioita täynnä, nostat astiat sieltä pois ja kiillotat sen altaan, ja PIDÄT sen kiillotettuna siitä eteenpäin. Kummasti motivoi myös hoitamaan ne tiskit...