Olemme työttömiä ja silti käteen jää kuussa n. 1250e. :O
Meidän tulot:
Työmarkkinatuki: 620e
Äitiyspäiväraha: 530e
Elatusapu: 250e
Asumistuki: 200e
Lapsilisät: n. 340e(en ole varma, 3lapsesta)
=1940e
-450e(vuokra)
-50e(nettilasku)
-50e(vakuutukset)
-50e(puhlaskut)
-80e(lainanlyhennys)
-28e(tvlupa)
=708e
1940-708=1248e
Ihmettelin viime kuussa kun kuun lopussa tilillä oli 500e ja uusia rahoja jo pukkasi tilille. Ruokaan menee n. 500e kuussa ja 5henkinen perhe ollaan.
Kommentit (35)
Minä olen nyt kotona ja en tiedä millon aloitan taas työt, joko 7kk päästä tai sitten 3vuoden päästä. ap
Johan se nyt olis hullua et bio-isä pääsis elatusvastuustaan kun lasten äiti alkaa uuden suhteen...
T:23
Vierailija:
yh:n lapsineen, päällekkäisiä tukia, väitän yhä.
Lapsikorotushan maksetaan juuri siksi, että huolehtii lapsista, jotka asuvat saman katon alla.
Kuitenkin sanotaan, että uusi mies ei ole velvollinen huolehtimaan exän lapsista.
Tässä on ihan oikeasti päällekkäisiä tukia. Lakia varmaan pitäisi muuttaa.
lapsikorotus? Ei ilmeisesti lasten elatuksen vuoksi, jos ei kerran ole velvollinen elättämään. Kyllä tässä taan ydinperhettä sorsitaan uusperheen kustannuksella, jos tosiaan näin on!
" Jos huollettavana ei ole alle 18-vuotiaita lapsia, peruspäivärahan täysi määrä on 23,91 euroa päivässä. Lapsista maksetaan lapsikorotusta työttömyyspäivärahaan."
Eli lapsikorotus liittyy lasten huoltamisvelvollisuuteen ja tätä velvollisuuttahan ei ole entisen miehen lapsia kohtaan.
Olen edelleen samaa mieltä kuin se, jonka mielestä tätä tukea ei pitäisi olla, mikäli saa elatustuten.
Kuinkakohan paljon suomen maassa nämä uudet avo- tai aviopuolisot joutuvat maksamaan vaimonsa lasten hoitomaksuja kun heidän tulot siihen täytenä huomioidaan? Yh:lla usein ilmainen tai lähes ilmainen hoitopaikka ja kun mies muuttaa samaan taloon niin äkkiä on hoitomaksut ylintä mahdollista vaikkei sen yh:n tulot ole kasvaneet ja vaikka se uus mies ei ole elatusvelvollinen. Että musta toi lapsikorotus on ihan ok asia...
T:23
josko itsekin muuttaisin tästä jonnekin landelle ja jäisin työttömäksi (kun eihän siellä niitä töitä ole). Pystyisi elämäänkin kun asumiskulut noin olemattomat.
Teitä on viisi kuitenkin, että ihan pienissä neliöissä ette asu? Vai?
Äkkiseltään näyttäisi siltä, että olette onnistuneet löytämään todella edullisen asunnon. Nimittäin tuon kokoisia asuntoja siellä ei kyllä ole tuolla hinnalla tarjolla.
Eihän se Oikotie tietysti mikään kaikenkattava totuus ole, joten onhan se mahdollista. Hyvä tuuri ollut sitten teillä. Vähän käy kyllä kateeksi.
38
Yleensä kaikki tukia saavat yrittävät selitellä ja esittää, että kauhean huonosti tullaan toimeen, vaikka nettona käteen jäisi joskus jopa enemmän kuin työssäkäyvillä :-/ Maksan mielelläni veroja, jos niillä kustannetaan työKYVYTTÖMIEN elatus ja pidetään huolta heikoimmista (lapset, vammaiset, sairaat, vanhukset). Sitä en tajua, että joku voi vetää lonkkaa kotona ja kieltäytyä järjestelmällisesti töistä vain siksi, ettei se " kannata" tai ole " sitä mitä etsii" . Siinä on menty metsään ja pahasti.
Työttömyystuki pitäisi kohdentaa sellaisille, jotka eivät mitään työtä onnistu mistään saamaan sekä sellaisille, jotka vain tilapäisesti ovat vailla oman alansa töitä. Pitkäaikaistyöttömyys on rapauttavaa ja kurjaa sekä työttömälle itselleen että valtion kassalle. JOS tuki menisi oikeisiin kohteisiin, olisi minusta vain inhimillistä, ettei sen varassa elävät joutuisi kituuttamaan kohtuuttomasti. Nyt systeemi tökkii: samaan aikaan on työhaluttomia työttömänä ja työkyvyttömiä töissä. Kun tämä yhtälö ratkaistaisiin, löytyisi työpaikkojakin paremmin myös niille työhaluisille työttömille...
Vierailija:
Tätä olen yrittänyt kertoa, että tämä systeemi on jo omiaan syrjäyttämään ihmisiä.
tv. se, joka myötäili aiemmin ap:tä eli kertoi, että meilläkin tulot ovat aika hyvät.
Meillä muuten ei tule elatustukea, koska olemme ihan ydinperhe. Tukia nostaa paljon se, että meillä on korkea vuokra eli asumistukea tulee paljon.
Töitä yritämme tehdä. Mieheni aloittelee yritystä, mutta siitä ei saa vielä puhua, koska se on vasta suunnitteluasteella. Olen kuullut jutun, että kela lakkasi tuet, kun joku kysyi neuvoja, miten aloittaa yritys. Minä olen tällä hetkellä työvoimapoliittisessa koulutuksessa, josta saattaa poikia työpaikka.