Olemme työttömiä ja silti käteen jää kuussa n. 1250e. :O
Meidän tulot:
Työmarkkinatuki: 620e
Äitiyspäiväraha: 530e
Elatusapu: 250e
Asumistuki: 200e
Lapsilisät: n. 340e(en ole varma, 3lapsesta)
=1940e
-450e(vuokra)
-50e(nettilasku)
-50e(vakuutukset)
-50e(puhlaskut)
-80e(lainanlyhennys)
-28e(tvlupa)
=708e
1940-708=1248e
Ihmettelin viime kuussa kun kuun lopussa tilillä oli 500e ja uusia rahoja jo pukkasi tilille. Ruokaan menee n. 500e kuussa ja 5henkinen perhe ollaan.
Kommentit (35)
jos " edellistä rahaa" on jäänyt. Tai hankkisin piakoin lapsille talvivaatteet yms tarpeellista.
Kivaa että joku muukin ymmärtää, miten nämä tukiasiat menevät. Olen yrittänyt tätä kertoa ihmisille ja vihdoin tämä alkaa aueta kansalle.
Meilläkin on kaksi " työtöntä" kotona ja tulot ovat aika korkeat. Nyt päätimme, että enää emme toimeentulotukea hae, koska se tuntuu huijaukselta ja heille pitää aina niin tarkkaan kertoa omista menoistaan. Tulemme toimeen ilman heidän myöntämäänsä tukea ja ei tarvitse selitellä aina, mitä rahoillaan tekee.
Hyvin tullaan tosiaan toimeen. Mies aloittaa työt piakkoin, mutta kesä tultu toimeen loistvasti näin. Nyt on talven lomamatka rahatkin säästetty. ;) ap
Koska mun mielestä on väärin saada rahaa kotona loikoilusta. Saamattomuudesta. Toisilla on jotakin jota kutsutaan moraaliksi. Ja vastuuntunnoksi.
nro 3
Emme me mitään sosiaalipummeja ole, sossusta emme ole rahaa hakeneet vaikka sieltä sitä saisimmekin. Joskus ei vaan niitä vakipaikkoja ole, mieheni tekee pätkätöitä ja nyt oli kotona kesän koska töitä ei yksinkertaisesti ollut. Mutta mikäs tässä olessa kun rahaa jää nyt enemmän käteen kun mies on kotona, mutta SILTI mieheni jatkaa töitä lokakuussa. AP
Teille ei tule lehtiä, ette käytä bussia ettekä omaa autoa, teidän lapset eivät koskaan tarvitse uusia vaatteita, eikä nillä ole harrastuksia.
Sen sijaan te saatte elatusmaksua vaikka taloudessa on kaksi aikuista?
mutta good for you jos toin noin toimii. Meillä ei toimisi, mutta me ollaankin töissä.
Vierailija:
Meidän tulot:Työmarkkinatuki: 620e
Äitiyspäiväraha: 530e
Elatusapu: 250e
Asumistuki: 200e
Lapsilisät: n. 340e(en ole varma, 3lapsesta)
=1940e-450e(vuokra)
-50e(nettilasku)
-50e(vakuutukset)
-50e(puhlaskut)
-80e(lainanlyhennys)
-28e(tvlupa)
=708e1940-708=1248e
Ihmettelin viime kuussa kun kuun lopussa tilillä oli 500e ja uusia rahoja jo pukkasi tilille. Ruokaan menee n. 500e kuussa ja 5henkinen perhe ollaan.
No sehän on sitten ihan eri asia. :)
Olisi ehkä kannattanut kirjoittaa se heti ekaankin viestiin, tiedät kyllä mitäjohtopäätöksiä tuosta vedetään. Voitte siis ottaa kesän loman kannalta. ;)
Kyllä me muut juuri siksi teemme työtä, että toiset voivat olla tekemättä mitään... Onneksi minä satun pitämään työstäni erittäin paljon; vaativaa ja haastellista ja olen tekemisissä erilaisten ihmisten kanssa. Joten en minä edes jaksaisi/kehtaisi vain kotona löhötä verovaroja käyttäen vaan teen sitä mistä pidän. Tekin varmaan pidätte työttämänä olemisesta paljon. Ja ehkä jotenkin voi vaikka kuvitella olevansa jotenkin hyödyllinen tekemättä mitään...
että lapset eivät ole nykyisen miehesi. Lisäksi hänen työmarkkinatukensa määrässä on selkeästi lapsikorotukset mukana, ei olisi muuten noin iso. Tottakai teille jää näin ollen ylimääräistä. Jossain vaiheessa saattaa kela huomata erheensä, ja sitten on takaisinperinnän aika. Ymmärrän kyllä ettette hae toimeentulotukea, kyllähän hekin huomaisivat että tuossa yhtälössä nyt joku mättää!
Ja lapsikorotukset saa kaikista samassa taloudessa asuvista lapsista. Siinä ei siis ole mitään virhettä.
Eli jos lapsesi olisivat miehesi, saisitte tuon elatustuen verran vähemmän rahaa? Miksi uusperheitä tuetaan näin, epäoikeudenmukaista, enkä vieläkään usko tuota. Elatustukihan tulee kunnalta, jos ex miehesi ei sitä maksa, tuskin kunnalle tuo on ok.
Elatusavun maksaa entinen mieheni ja on juuri tehty uusi sopimus jossa huomioitu meidän perheen nykyiset tulot. Emme edes itse tajunneet että voimme saada jotain lapsikorotusta miehen työmarkkinatukeen, kela itse siitä meille ilmoitti.
Kyllä minun mieheni on verot maksanut, joten teidän rahoilla emme elele. Väliaikainen on tämä työttömyys. Minulla lienee kumminkin oikeus olla kotona 9kk vauvan kanssa kun äitiyslomalla olen? Vai?
Sähkö ja vesi kuuluu vuokraan ja kyllä me vaatteita ostelemme. Juurihan kirjoitin että rahaa jää tilille kuun lopussa ja niillä meidän perhe shoppailee ja pistää lomakassaan säästöön. Minun parturiin ja meikkeihin menee 150e kuussa. Meillä on onneks terveet jalat niin kävellen pääsee sinne minne halutaan ja tarvittaessa bussilla, ei meidän perhe pistä rahojaa saastuttavaan autoon. Mies pyöräilee 30km joka päivä töihin. Siis 15km suuntaansa. ap
Vierailija:
Mies pyöräilee 30km joka päivä töihin. Siis 15km suuntaansa. ap
Jaahas, oisko provo? Ette siis kumpikaan kuitenkaan ole työttömiä, sinä äp-rahalla ja mies töissä 15 km:n päässä.
toiset raataa töissä ja saa vähemmän rahaa kuin ne jotka vaan makaa kotona...