Miten toimisitte tässä tilanteessa? Tuttavaperheessä kyläilystä asiaa...
Menimme tässä eräänä iltana ensimmäistä kertaa käymään tuttavaperheen kotona. He olivat kutsuneet meidät klo 18, ja silloin myös menimme kutsun mukaisesti.
Kummallista vierailussa oli se, että klo 19 paikalle tulivat perheen mummo ja pappa sekä äidin nuoremmat sisarukset. Isäntäperhe ei ollut puhunut meille etukäteen mitään näistä toisista vieraista. Vasta kun auto kaartoi pihaan, he totesivat " no nyt ne tulivat" .
Toiset vieraat asettuivat rennosti taloksi. Meidät esiteltiin heille, mutta missään vaiheessa isäntäperhe ei sanonut mitään tyyliin " niin, nämä sukulaisetkin tulivat, onhan se ok" . Myöskään sukulaisilleen he eivät maininneet meistä mitään. Ihan kuin olisi ollut täysin luonnollista, että kahdet toisilleen tuntemattomat vieraat tulevat yhtä aikaa.
Kyllähän siinä lievästi tuli sellainen olo, että pitäisi varmaan lähteä... rupesimmekin pian tekemään lähtöä ja sekin näytti olevan isäntäperheelle aivan luonnollista.
Olipa outo tilanne. Miten te olisitte suhtautuneet?
Kommentit (41)
Pointtinihan on vain ja ainoastaan se, että on kohteliasta jotenkin ilmaista vieraille, jos muitakin on tulossa. Ei pidä olettaa, että kaikki tuntevat olonsa luontevaksi talon täyttyessä vieraasta väestä. Se ei voi olla liikaa pyydetty.
ap
Itse kyllä kutsuisin vain yhdet vieraat kerrallaan. Jos vaikkapa toiset vieraat olisivat tulossa samaan aikaan, puhuisin asiasta vieraideni kanssa etukäteen ja kysyisin heidän mielipidettään. Itsekin omissa tuttavapiireissäni vähän hämmentyisin, jos meidät olisi kutsuttu kylään ja yhtäkkiä paikalle pöllähtäisikin sukulaisia - paitsi tietysti, jos tulevat yllätysvierailulle. Voin kuitenkin hyvin kuvitella, että jotkut elävät " rennommin" eikä heitä haittaa moinen lainkaan. Varmaan ennen vanhaan oli aivan toisenlainen kyläilykulttuuri kuin nykyään, samoin esim. maaseudulla tai joissakin etelän kulttuureissa. Tavat ja kulttuurit on erit eri suvuilla.
Olisin suhtautunut niin että se oli viimeinen kyläreissu noille kavereille.
Juhlat ovat asia erikseen, mutta jos kutsun jonkun tuttavaperheen ensimmäistä kertaa meille kylään, niin ei tänne silloin muita vieraita kyllä tule.
Eri asia on, jos vaikka siskoni tulisi kylään ja hetken kuluttua äitini. Tilanne olisi ihan luonteva.
Vierailija:
Tavat ja kulttuurit on erit eri suvuilla.
Kuitenkin uskon, että suomalaisissa on enemmän niitä, joille spontaani tuleminen ja meneminen kenen seurassa tahansa ei ole luontevaa. Siksi olisi kohteliasta mainita näistä asioista etukäteen. Yleensä kun avoin keskustelu auttaa paremmin kuin ajatusten luku.
ap
Tämä ei tee ihmistä nipoja tms. vaan kaikki eivät vain yksinkertaisesti pidä noista tilanteista, joku saattaa muuttua ujoksi porukan lisääntyessä jne.
Hyviin käytöstapoihin kuuluisi tässä tilanteessa sanoa, että vanhempani tms. tulevat luultavasti jossain vaiheessa kylään eli tiedottaa tästä etukäteen. Tuskin kukaan sen erikoisempaa kohtelua odottaakaan.
jos tulee uusia vieraita, niihin voi tutustua. teidäthän esiteltiin, se on jo hyvä alku.
mä en myöskään sosiaalisena ihmisenä ymmärrä pointtia. me asutaan sellaisessa paikassa, että tähän on hirveän helppo poiketa, ja täällä lappaa ihmistä kaikenikäistä ja näköistä. mä en mitenkään edes pystyis vahtimaan sitä, että jos olen nimenomaan meille jonkun kutsunut, ettei kukaan tulis samaan aikaan. enkä itse asiassa haluaiskaan. tosin mun ystäväpiiriin ei kuulu sellaisia ihmisiä, jotka loukkaantuu muitten tulosta
Ainakin minä kokisin vastaavassa tilanteessa, että tuttavat haluavat tutustua meihin paremmin ja ystävystyäkin, jos jutuissa löytyy enemmän yhteistä.
Jos sitten tunnin kuluttua tulostamme isäntäperheen sukua lappaakin ovesta sisään ja tuntuu siltä, että se on aikaisemmin sovittua eikä mitään yllätysvierailua, niin kyllä minä olisin hämmentynyt.
Komppaan siis täysin ap:tä.
Ja usein vieraiden kanssa tulee keskusteltua myös heihin ja yhteisiin tuttaviin / kokemuksiin ym. liittyvistä asioista.
Esim. ap:n tilanteessa olisi ollut varmaan tosi mukava kuunnella, kun paikalle tullut sukulainen ryhtyy selvittämään mummon vointia tms. Kyse on siis ap:lle ihan vieraasta ihmisestä ja suvusta.
Tottakai sitä voi jutella ns. yleisistä asioista, mutta harvoin keskustelut pysyy vain sellaisissa.
Ensinnäkin se ettei olla kovin toivottuja vieraita. Isäntäväki ei sisi ole kovin innostuneita koko vierailusta ja kutsuu tuvan täyteen, ettei tarvitse seurustella vain meidän kanssa.
Toinen jos mahdollista vielä harmittavampi tulkinta on se, etteivät uskalla viettää iltaa meidän kanssa jostain ihme itsetuntosyystä. Pelkäävät ettei ole hauskaa ihan vaan heidän kanssansa.
Joka tapauksessa moisesta moukkuudesta seuraisi välitön next!, koska meillä on ihan tarpeeksi järjissäänkin olevia kavereita.
ovat niitä, joiden luona paljon kyläillään. Te ette siis ole muualla spontaanisti kyläileviä vieraita. Ette siis myöskään osaa ajatella tätä asiaa vieraiden kannalta, ainoastaan isäntäväen.
Eihän tässä isäntäväen näkökulmasta ole kyse, vaan V-I-E-R-A-I-D-E-N.
keskenään Aune-mummon voinnista ja välillä muistetaan että ainiin vieraat, mistäs päivänpolttavasta sääasiasta nyt puhuttais kun kukaan ei ketään tunne ja taas kohta siirrytään johonkin sisäpiirijuttuun.
uusia ihmisiä kiinnostavista asioista. Eipä vielä ole kertaakaan ollut tilannetta, jossa vieraat eivät keskenään olisi saanut tarinaa aikaiseksi ja löytänyt yhteisiä kiinnostavia puheenaiheita.
tämmöisiin sukulaisorgioihin. Se vielä menee jos kutsutaan samanikäisiä ja samassa elämäntilanteessa olevia. Mutta toi että ekaa kertaa kylässä ja koko suku paikalla, huh huh!
Jos piipahtaisin perheen kanssa kavereilla päivällä kahvilla, niin ei se mitään haittaa jos sinne yhtäkkiä tupsahtaiskin isäntäväen sukulaisia. Musta tilanne on eri jos kyseessä on ns. illanvietto ystäväperheen kanssa, silloin voidaan ottaa vähän vinkkua, syödä jotain ja jutella vähän intiimimpiä juttuja. Olis se aika kurja jos sellaseen iltaan tupsahtais isäntäperheen sukulaiset kesken kaiken.
kaikille osapuolille, keitä kaikkia on tulossa. Se on vain normaalia korrektia käytöstä.
tätä nykyä olen onneksi tajunnut että jos joskus tulee sellainen " iik, tuolla on ihminen" tilanne niin sen voi ottaa oppimiskokemuksena. Jos kavereiden luona kyläillessä niiden äidit tulee käymään niin heille voi sanoa että hei, olen se ja se, hauska tutustua.
Mutta vois edes henkisesti valmistautua. Voisi keskustella miksi näin tehdään. Kyllä mulla menis pasmat sekaisin jos koko suku pamahtaisi paikalle lupaavan tuttavuuden ensivisiitillä. Vois mennä koko ilta vitutusta niellessä ja pöllämystymistä. Toki voisi pelastaa jonkin verran jos nuo perheenjäsenet olis aivan ylimahtavia tyyppejä, mutta onko se nyt kovin todennäköistä. Mummo ja pappa :o.
Minä ainakin odotan ilolla illanistujaisia kaveriperheiden kanssa. Hyvää ruokaa tai muuta tarjottavaa, hauskaa keskustelua, lapset leikkii keskenään innoissaan.
Sukulaiskekkerit ventovieraiden mummojen ja siskojen seurassa kuulostaa yhtä kiinnostavalta kuin juurihoito... Voihan siitä ihan kivaa tulla, mutta tuskin yhtä kivaa kuin perheet keskenään.
The real thing!
Näin on. Vallan kamalaa. Kehtaavat pyytää idioottisukulaisiaan vierailulle, vaikka valiotuttavat istuvat sohvalla ja keskustellaan juuri sivistyneesti Johanna Mannisen toistuvasta varaslähdöstä. Häpeämätöntä. Ja ne idioottisukulaiset vielä tulevat, vaikka VARMASTI tiesivät, että valiotuttavat istuvat sohvalla suortuvat oikosena. Ei siis mitään sosiaalisten suhteiden hoitotaitoa. Ei ihme, ettei puisto-Penakaan suostu käymään kahveilla. Sekin tietää, että vähintään serkku täräyttää Porschella pihaan ja siinä jos missä on nolo tilanne. Voi Big Brother sentään... :))))))))))))))))))