Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

9 kk päivähoitoon, mitä ruoaksi???

25.08.2007 |

Esikoispoikamme, hitusen yli 9 kk, aloittaa pian perhepäivähoidossa, tosin vain n. 4h päivässä. Ruokailuasiat minua hieman huolettavat, sillä muut hoitolapset ovat isompia, ja syövät siis jo tavallista ruokaa. Olen jutellut asiasta pph:n kanssa, ja hän lupasi aluksi ostaa purkkiruokia poitsulle, jotta tutustuminen käy helpommin (meillä kotona on syönyt sekä purkkiruokaa että omatekoista, mutta lähinnä kyllä purkkilinjalla on menty lähiaikoina.)

Pph oli kuitenkin ihmeissään, kun sanoin että alle 1 v:lle ei vielä saisi antaa tavallista maitoa. Imetän vielä, eikä poika ole saanut korvikettakaan, joten päivähoidossa hän siis joisi pelkkää vettä (3-4 imetyskertaa päivässä riittää tietojeni mukaan ihan hyvin riittävän maidonsaannin turvaamiseen).

Kiinteät meillä on aloitettu vasta 6 kk iässä ja olemme ottaneet uusia ruoka-aineita melko hitaalla vauhdilla, joten poika ei ole vielä kaikkea maistanut. Pelkään ettei päivähoitaja ymmärrä tätä asiaa, tai ei ota sitä tosissaan ja pitää minua ylihuolehtivana äitinä, kun en halua että pojalle annetaan maitoa tai suolaa sisältää ruokaa (esim. makkaraa keitossa ym.) tai liian sokerisia välipaloja.

Mites on mielestänne, olenko liian tarkka? Omasta mielestäni on vain järkevä noudattaa ravitsemussuosituksia. Miten muiden pikkuisten kohdalla asia on ratkaistu?

Toivottavasti en saa yhtään " kauheaa kun laitat noin pienen päivähoitoon" -viestiä. Itsekään en haluaisi vielä poikaa laittaa hoitoon mutta on melkeinpä pakko aloittaa työt ja hoitoaika on kuitenkin melko lyhyt.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen ainakin yrittänyt noudattaa suosituksia ja niin minusta kuuluu tehdä. Tuon ikäinen ei mielestäni syö makkaraa ruokana, jos joskus palan maistaa on eri asia. Tuon ikäinen ei myöskään juo tavallista maitoa. Maitoharjoittelun minä suorittaisin kotona sillä tavallisella, suositusten mukaisella tahdilla. Jos lapsesi ymmärtää hoidossa katsella muitten lasiin ja toteaa hänellä olevan erilaista täytettä, voiko pph mielestäsi antaa korviketta? Jos pph on ottanut alle 1v hoitoon itselleen, hän voi myös mielestäni hoitaa ruokapuolen niin kuin kuuluu. Ei kai hän tarjoaisi maitoallergiselle lapsellekaan maitoa, vaan joutuisi järjestämään ruokailun kaikille sopivaksi. Sitten on tietysti se, että voisittekos te vanhemmat tehdä tämän pph:n hommaa helpommaksi ja rueta totuttamaan lastanne niihin ruokiin vähän nopeampaa tahtia. Voi tulla hoitajalle hankala paikka jos lapsella on vain muutama ruoka-aine käytössä vain siksi, että vanhemmilla ei ole ollut kiire. Allergia-asiat ovat tietysti erikseen. Omasta kokemuksesta tosin sanoisin, että jos lapsella ei tuohon ikään mennessä ole ilmennyt allergioita ja sinä et ole omaa ruokavaliotasi ihan minimiin karsinut, hän voi todennäköisesti syödä vaikka 10 uutta ruoka-ainetta viikossa ilman mitään ongelmia. Se suositus 1 aine/ viikko on minusta allergia syistä annettu ja ihan pienellä, joka juuri on aloittanut kiinteät muutoinkin paikallaan, mutta ei sitä minun mielestäni enää tuon ikäisellä tarvitse noudattaa. Jos sitten tulee joku reaktio, voidaan miettiä, että mitä on saanut ja mikä se mahdollinen aiheuttaja voisi olla. Olen siis sitä mieltä, että tuossa iässä vatsa on jo tottunut kiinteään ruokaan ja jos itse syöt normaalisti, on lapsesi saanut aika monia ruoka-aineita maidon kautta. Toivottavasti hoito sujuu hyvin

Vierailija
2/10 |
26.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

... san hieman vahvistusta mielipiteelleni. Aika paljon meillä on jo uusia ruokia syöty, mutta on allergiaepäilyjä ja siksi lääkäri on kehoittanut meitä etenemään melko hitaasti uusien ruokien kanssa.

Pelkään vain, ettei PPH ymmärrä asian tärkeyttä. Voi olla että olen turhaan huolissani... Uudet ruoka-aineet eivät niinkään huoleta, vaan juuri ne tuon ikäiselle sopimattomat ruoat (suolaiset, sokeriset, eineksiä ym.)

Olisi kiva kuulla vielä, jos jollakin on omakohtaista kokemusta noin pienen ruokailuista päivähoidossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
26.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän oli perhepäivähoitajalla. En imettänyt enää tuolloin, mutta ostin purkkiruoat ja välipalat mukaan, (meilläkin hoitoaika oli n. 4h/päivä) ja korvikkeet. Näin mentiin siihen saakka, kun tyttö täytti 1v ja sittenkin aika pikkuhiljaa hoitaja maistatteli ruokia. Yleensä meni aika samaa rataa, kuin mitä oltiin kotona syöty.

Vierailija
4/10 |
26.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika aloitti pph:lla 9 kk ikäisenä, oltiin juuri lopettelemassa imetystä ja siirtyi korvikkeeseen, jonka joi nokkamukista. Korvikkeet piti ostaa itse.

On alusta asti syönyt samaa ruokaa hoidossa. Tosin " soseutettuna" , tutustumiskäynnillä totesin pph;n tekevän terveellistä ruokaa, ei käyt suolaa eik paljoa muitakaan mausteita ja todella tekee ravitsevaa ruokaa. Purkkiruokaa poika ei ole syönyt kuin pari kertaa, ei yksinkertaisesti tykännyt ja itse olen alusta asti tehnyt kaiken itse. Hoitaja kysyi kun poika aloitti siellä ruokailutottumuksista ym.

Asiantunteva pph: tekee terveellistä ruokaa ja noudattaa myös perheen toivomuksia, rahan huomioiden.

Vierailija
5/10 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua alkoi ihmetyttämään tuo korvikkeen ostaminen... Meillä ainakin töissä (olen kunnallisessa ryhmiksessä) kunta hommaa korvikkeen vuoden ikään saakka! Toki voi olla erilailla pph:lla. Ja meille tulee kyllä eri ruokaa myös näille ihan pienemmille... maustamatonta... Mutta näissäkin saattaa olla eroja.

napero

Vierailija
6/10 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärsin silloin, kun poika aloitti hoidon, että jos ei juo tavallista maitoa, on ostettava itse, kait se jotenkin liittyi siihen että pph;t saavat sen kulukorvauksen ruuista ja siihen ei kuulu korvike, okei onhan se kuitenkin kallista jos monta purkkia juo sitä päivänaikana

. Päiväkodista en kyllä ole varma. en edes ajatellut asiaa ihmeellisenä, samalla tavalla piti vaipatkin viedä.

Päiväkoteihinhan yleensä tulee ruoka valmiina tai siellä on erikseen keittäjä, pph: tekee itse ruuat joten on tosiaan myös paljon pph;sta kiinni mitä syödään päivän aikana ym...

Vierailija
7/10 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän 9 kk ikäiselle voi tehdä aika pitkälti samaa ruokaa kuin isommillekin (tai jos ei samaa ruokaa niin ruokaa samoista aineksista jolloin ei ole kovin vaivalloista), jättää vain suolan pois ja soseuttaa ruoan. Maitokaan ei monessakaan ruoassa ole välttämätöntä. Etenkin jos lapsella on allergiaepäilyjä, pitäisi pph:n minun mielestäni ottaa huolesi ja mielipiteesi huomioon.

Meidän 11 kk tyttö aloittaa nyt päivähoidon ja hänelle en ole erikseen pyytänyt ruokaa tekemään, kun on jo kuitenkin melkein vuoden. Eli hän saa samaa ruokaa kuin muutkin, tosin ehkä vähän muussattuna. Tytöllä no maito- ja kananmuna-allergia, joten hänelle tehdään tietysti omaan ruokavalioon sopivaa ruokaa, joten aion lisäksi pyytää ettei hänen omiin ruokiinsa lisättäisi suolaa. Jos hän syö ruokaa jota muutkin syövät, sitten en jaksa suolasta nipottaa. Mutta hän onkin tosiaan jo melkein sen vuoden vanha.

Summa summarum, mukavaa jos pph ostaa noita purkkiruokia että pääsevät alkuun. Kerro hänelle allergiaepäilyistä, kaikki eivät tiedä allergioista (esim. luulevat että maitoallergikolle käy laktoosittomat tuotteet). Uskon että pääsette yhteisymmärrykseen kun keskustelette asioista. Kyllähän pph:n pitää ottaa lasten hoidossa huomioon myös vanhempien toiveet.

Karssuli

Vierailija
8/10 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö aloitti hoidon noin 10 kk:n iässä. Söi tuolloin vielä todella huonosti muuta kuin rintaa. Korvikkeita ei ollut maistanutkaan, eikä osannut juoda pullosta, mukistakin vähän huonosti.

Meidän pph ainakin ymmärsi tilanteen hyvin ja uusia ruokia alettiin syödä vähitellen, purkkiruoan seassa ja soseutettuina. Hänellä oli lista siitä, mitä alle 1-vuotias ei saa syödä ja muutenkin kyseli minulta mitä saa antaa ja mitä ei. Korviketta olisi työlle antanut, mutta ei kelvannut (sanoi, että korvikeiden hankkiminen kuuluu hänelle 1 vuoden ikään saakka, tämän jälkeen vanhempien on tuotava korvikkeet, jos eivät vielä halua normaalimaitoa antaa). Tyttö joi siis hoidossa vettä ja minä imetin muulloin. Noin 11 kk:n iässä annoin luvan siirtyä vähitellen normaaliin maitoon, joka sitten maistuikin paremmin.

Meillä hoitopäivä oli alusta lähtien noin 7 h, mutta hyvin tuntui tyttö pärjäävän vähälläkin ravinnolla. Pph:kin ihmetteli, kuinka tyttö olikin niin hyväntuulinen, vaikka oli syönyt vain muutaman teelusikallisen päivän aikana. Kunnolla alkoi syömään vasta reilun vuoden iässä.

Kyllä mielestäni pph:n pitää osata sinua kuunnella tarkaan ruoka-asioissa, kun kyseessä on noin pieni lapsi. Laita vaikka paperille, mitä lapsellenne saa / ei saa antaa, niin ei tule epäselvyyksiä. Mutta hyvin teillä varmasti sujuu, hoitopäiväkin on noin lyhyt.

Vierailija
9/10 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa!

Musta mietteesi on ihan asiallisia, haluat tietysti lapsesi parasta. :) Kuitenkin ajattelen, että stressaat ehkä liikaa tuosta ruoka-asiasta, vaikka ymmärränkin kantaasi

Meilläkin poika aloitti aikaisin hoidon, n. 1v iässä pph:lla. Pyrin kotona jo totuttamaan samaan ruokaan hyvissä ajoin kuin mitä muut syövät. Erotin vain pojan ruuan ennen maustamista ja tarvittaessa vähän laitoin vähän sosemaisemmaksi. Tosin meillä jo tuossa 9kk iässä erilaiset sormiruuat ja palat maistuivat hyvin eikä poika suostunut syömään muuta kuin samaa kuin me, purkkisoseet eivät koskaan uponneet ja mitä mausteisempi ruoka, sen paremmin uppoaa yhä. Ehkä hoitajakin voisi tehdä näin? Tuskin niitä makkararuokia tms. on usein ja se makkaran määrä, mikä tuon ikäisen ruuassa on, on kuitenkin tosi pieni. Toki, jos et halua makkaraa tai jotain muuta tiettyä ruoka-ainetta annettavan laisinkaan, niin varmasti niinä päivinä voisi lapsesi syödä esim. edellisen päivän ruokaa tai niitä purkkiruokia. Meillä hoitaja kysyikin hoitoa aloitettaessa, että voiko hän antaa edellisen päivän ruokaa, jos on esim. kaalilaatikkoa, minkä koki näin pienelle vielä sopimattomaksi. Ja miksipä nyt ei voisi... 10kk iästähän voitte hapanmaitotuotteitakin aloitella (ellei allergiaepäily koske niitäkin), silloin ruuanvalmistuksessa voi käyttää maitoa ja esim. ruokajuomana tarjota piimää. Lapsenne on hoidossa vain sen 4h/päivä, tuskin siinä montaa ateriaa ehtii tulla? Meillä ainakin mennyt tosi hyvin pph:n kanssa, lapsen allergioista huolimatta. Kaikenkaikkiaan hoidonaloitus ahdisti kaikkiensa enemmän äitiä kuin poikaa... ;) Itsekin imetin eikä poika juonut mitään mistään muualta kuin rinnasta, joten vähän haasteellista oli. Hyvin kuitenkin lähti sujumaan ajan kanssa. Tsemppiä teillekin!

-Terppari ja poika, pian 1.5v.

Vierailija
10/10 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkoin imetystä, hoidossa joi mukista korviketta ja tietääkseni söi tavallista ruokaa, en ole ennen tätä ajatellutkaan asiaa niin, että olisi syönyt purkkiruokaa. Me syötiin kotonakin aikalailla jo samaa ruokaa koko perhe, ei tietenkään erityisen mausteista tai suolaista. Päiväkoti kustansi korvikkeen, jota tyttö ei tykännyt juoda. Siirtyi 11kk vanhana tavalliseen maitoon imetyksen ohella ja söi tavallista kotiruokaa.

Jos purkkiruoat menevät lapsellasi alas, on pph:lla aika helppoa. Anna vaan ronskisti tarkat ohjeet ruokailusta, jottei tule myöhemmin mitään kärhämää siitä. Ja noista suosituksista vielä, jokainen " kuunnelkoon" omaa lastaan. Toisille ei voisi kuvitellakaan kiinteitä ennen puolta vuotta, toiset taas tarvitsevat sitä jo 2kk ikäisenä. Osalle ei kotiruoka maistu, toisille taas uppoaa paremmin. Masuvaivat ja allergiat toivottavasti ohjaavat jokaista äitiä ruokkimaan lastaan hänelle parhaalla tavalla. Maalaisjärkeä tähänkin.