Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mita mielta lelujen omimisesta? Jos lapsi tulee teille kylaan ja omii valittomasti esim. 4 nallea. Kantaa niita sylissaan, eika anna isantaperheen lapsen leikkia omilla leluillaan.

Vierailija
25.08.2007 |

Jättää sitten vahtimansa 4 nallea lattialle ja leikkii muilla leluilla. Isäntäperheen lapsi kurottuu kohti nalleja ottaaksen yhden, jolloin vieras lapsi äkkiä hyökkää väliin ja vie nallet nenän edestä.

Onko tämä teistä väärin? Eikö tässä tapauksessa pitäisi opettaa lapselle, että leluja ei saa omia?

Meille kävi näin ja ystäväni mielestä hänen lapsensa käytös, eli omiminen on ok. Ainoastaan jos vie suoraan kädestä on paha.

Minä en voi käsittää tuota mielipidettä. Kyseessä erittäin hyvä ystävä, enkä missään nimessä halua, että välimme kärsivät, mutta en voi mitenkään sallia, että vieraaksi tuleva lapsi omii oman lapsen lelut.

Tämä on ollut pitkäkestoinen ongelma. Heillä kotonaan lapsi omii omat lelunsa ja meille tullessaan meidän lapset lelut.

Mielipiteitä?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai on hyvä opettaa mutta jos kyseessä on joku 1-2 -vuotias niin en minä mitään suurempaa riitaa jaksa asiasta nostaa enkä toivo vieraidenikaan näin tekevän. Isompien lasten kohdalla tuo on kyllä ärsyttävää.

Vierailija
2/13 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu todella kurjalta, enkä voi käsittää, että joku vanhempi sallii omimisen.

Kyseessä kuitenkin hyvä ystävä, joten välejä en halua riskeerata, mutta tämä on sellainen asia, joka on muodostunut melko isoksi ongelmaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä ole enempää kuin ne 4 lelua. Osta lisää niin riittää muillekin.

Vierailija
4/13 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että " Nuo ovat Maijan nalleja, sinä voit toki leikkiä niillä Maijan kanssa mutta et voi omia niitä kokonaan itsellesi. Kun leikitte nätisti yhdessä niin molemmilla on kivaa" ja hymyillä rohkaisevasti päälle.

ja kun Maija on ottamassa nallea ja toinen suoraan hyökkää kimppuun, sano tiukasti että " Maija oli ottamassa nallea, sinä teit nyt kurjasti kun menit ryöstämään nallen. Annapa nyt nalle Maijalle, sinulla on jo nuo nallet/tuo toinen lelu itselläsi."

Vierailija
5/13 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

että " Nuo ovat Maijan nalleja, sinä voit toki leikkiä niillä Maijan kanssa mutta et voi omia niitä kokonaan itsellesi. Kun leikitte nätisti yhdessä niin molemmilla on kivaa" ja hymyillä rohkaisevasti päälle.

ja kun Maija on ottamassa nallea ja toinen suoraan hyökkää kimppuun, sano tiukasti että " Maija oli ottamassa nallea, sinä teit nyt kurjasti kun menit ryöstämään nallen. Annapa nyt nalle Maijalle, sinulla on jo nuo nallet/tuo toinen lelu itselläsi."

Leluja on vaikka kuinka, mutta minusta on väärin, että jotkut lelut omitaan ja niitä vartioidaan haukan lailla. Vaikka itse leikittäisiin jollain muulla, niin toinen (lelujen omistaja vieläpä) ei saisi hipaistakaan omia lelujaan.

Itse ainakin aion opettaa omalle lapselleni toisin. Jos mennään kaverille kylään tai kaveri tulee meille, niin leikitään yhdessä ja vuorotellen.

Vierailija
6/13 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos mitenkään mahdollista niin kannattaa antaa lasten itse opetella leikkejään toisen kanssa. Eri asia jos aletaan satuttamaan toista fyysisesti tai jos koko homma menee jatkuvaksi parkumiseksi.

Se se vasta rasittavaa on jos koko ajan vanhempi selittää että nyt toi leikkii tuolla ja sinä sillä jnejne. Etenkin kun se usein vaan pahentaa asiaa ja tämä " valvova" vanhempi hyvin nopeasti unohtaa että kyse on lapsesta ja alkaa ärsyyntyä tästä ohjattavasta lapsesta silloinkin kun ei tarvitsisi. Ja valitettavan usein myös unohtaa että samat säännöt pätee sitten omaan lapseen. En nyt tarkoita ap:tä. Mulla kokemusta just tällaisesta jossa sitten tämä " valvoja-vanhempi" jaksaa selitellä aina kuinka oman lapsen omiminen onkin sitten jostain tosi hyvästä syystä johtuvaa ja siten hyväksyttävää.

Vierailija
7/13 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä tee mitään pahaa! Hän innoissaan haluaisi leikkiä tämän isomman 3,5 vuotiaan kanssa, mutta tämä lapsi ei minun näkemäni mukaan osaa leikkiä toisen kanssa.

Kaikki hänen energiansa kuluu niiden omittujen lelujen vahtimiseen, ettei toinen vaan vie niitä.

Vierailija
8/13 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kokemuksesta, että tuollainen kaikentietävä " ystävä" on aika vaikea käsiteltävä. Ehkä itse tekisin niin, että piilottaisin pennun tullessa kylään kaikki muut lelut paitsi yhden, jonka sitoisin todella pitävän pysyvästi oman lapseni käteen.

Vierailija
9/13 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tiedän kokemuksesta, että tuollainen kaikentietävä " ystävä" on aika vaikea käsiteltävä. Ehkä itse tekisin niin, että piilottaisin pennun tullessa kylään kaikki muut lelut paitsi yhden, jonka sitoisin todella pitävän pysyvästi oman lapseni käteen.

Yritin siis kysyä, onko teidän mielestänne ymmärrettävää, että jonkun vanhemman mielestä ihan oikeasti lelujen omiminen on sallittavaa. Että omii tietyt lelut, eikä anna toiselle, vaikkei leikkisi niillä. Nappaa nenän edestä pois, kun toinen yrittää ottaa, eikä pienempänä tietenkään ehdi. Ystäväni mielestä ainostaan kädestä vieminen on pahasta, mutta ei nenän edestä vieminen.

Minusta kun molemmat ovat ihan yhtä pahoja.

Vierailija
10/13 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis tuo omiminen. Kyllä omasikin vielä ehtii niin että hikeä pukkaa kun harmittaa ettei usko kun komennat olemaan omimatta. Mutta ihan hyvä silti että osoitetaan omimisen olevan väärin, sitähän se lapsi nimittäin kokeilee että saakos näin tehdä kun mua ei yhtään huvita jakaa. Ehkä se sun kaveri on jo vaan niin väsynyt komentamaan uhmaikäistään ettei niin jaksa välittää.

Vierailija
11/13 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on jo reippaasti yli 3-vuotias, joten kyllä sen ikäiselle mielestäni pitäisi pystyä jo selittämään miksi niin ei saa tehdä.

Vierailija
12/13 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Lapsi on jo reippaasti yli 3-vuotias, joten kyllä sen ikäiselle mielestäni pitäisi pystyä jo selittämään miksi niin ei saa tehdä.

lue viesti yhden lelun sitomisesta oman lapsesi käteen. Sano sille akalle, että kun ei normaali puhe auta. Kun se on niin tollo, on vaikeuksia tiedossa jatkossakin, mutta hän ei ole maailman ainoa ihminen. Et kai tahdo omia ystävääsi ;)

Vierailija
13/13 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

lue viesti yhden lelun sitomisesta oman lapsesi käteen. Sano sille akalle, että kun ei normaali puhe auta. Kun se on niin tollo, on vaikeuksia tiedossa jatkossakin, mutta hän ei ole maailman ainoa ihminen. Et kai tahdo omia ystävääsi ;)

Vaikeuksia tulee aivan varmasti, kun lapsi kasvaa ja fyysiset voimat sen myötä.