Mielestänne paras ikäero lapsilla? Miksi juuri kyseinen ikäero?
Kommentit (5)
2-3v. Lapset leikkivät keskenään, 2v on vielä aika lyhyt ikäero
Meidän lapsilla 2v ikäero, kuopuksen eka vuosi oli rankka, nyt leikkivät jo yhdessä :)
itse arvostan ihmisen biologista, luontaista lisääntymisnopeutta ja lajille tyypillistä pitkää imetystä. Imetys ehkäisee kohtalaisen tehokkaasti ainakin jos imetetään riittävän usein ja tiiviisti. Itse olen imettänyt lapsiani 2 vuotta ja tullut aika pian sen jälkeen raskaaksi. Odotan nyt kolmosta ja siihen saa sitten jäädä... kaikkien ikäero aika lailla kolme vuotta, olen ollut vuoden verran töissä molemmissa väleissä, joten liian pitkää kotikauttakaan ei ole tullut. Kolmosen hoidan kotona 1-vuotiaaksi minä, sitten isä jää viimeistelemään väikkärinsä (omani jo tein) ja pitää kotona vielä puolisen vuotta ja puolitoistavuotiaana pääsee isosiskon kanssa sisarusryhmään päiväkotiin.
Meillä ikäero 1,5 vuotta ja meidän mielestä hieno juttu. Rankkaahan se eka vuosi on kun on kaksi pientä (vaipat, syötöt yms.) mutta ohimenevää. Pienen ikäerot huonot puolet ovatkin kaikki tuossa alussa ja ne hyvät puolet tulee myöhemmin: Lapset on samanikäisia, samat leikit kiinnostaa. Pienellä ikäerolla välttyy myös mustasukkaisuudelta. Myös se on kivaa, että kun lapset kasvaa niin voi taas tehdä jotain sellaisia juttuja perheenä, jotka ovat hankalampia vauvan kanssa ts. voi siirtyä sitten " elämässä eteenpäin" eikä elää vauvaperheen elämää vuositolkulla.
Meille sopii tämä mutta nämä on niin perhekohtaisia juttuja.
Esikoinen puhuu jo hyvin, on päässyt kokonaan vaipoistaan, touhuaa jo paljon itsekseen, syö itse ja osaa pyytää mitä haluaa. 3-vuotiaana (eli vauvan ollessa puoli vuotta) pääsee jo itsekseenkin srk-kerhoihin saamaan ikäistään seuraa.
2,5 vuotta ei ole kuitenkaan vielä liian iso ikäero siihen etteivät lapset leikkisi keskenään. Eikä liian pieni siihen, että vanhemmat eivät jaksa nauttia lastensa pikkulapsivaiheesta.
Kaikilla on tähän asiaan oma mielipiteensä.
kuten edellinen sanoi, ovat hyviä kavereita keskenään ja voivat leikkiä samojen kavereiden kanssa.
Mutta äidille ensimmäinen vuosi oli helvettiä, nyt jo elämä hymyilee...