Kysymys Omega-3sta (taas)
Muistelen että sivuilla oli keskustelua Omega-kolmosesta, en löydä keskustelua haulla enää. Rv 31 huomenna, mielelläni ottaisin Omega-3sta, mutta apteekissa kieltäytyivät myymästä koska en ole keskustellut neuvolassa asiasta.
Mitä valmistetta olette käyttäneet?
Kiitos vastauksista.
Nins
Kommentit (16)
(tutkii ja selvittää erilaisten lääkkeiden vaikutuksia raskauteen). Sieltä sain vastaukseksi, että ei missään tapauksessa tulisi syödä raskaana. Mä vielä kysyin merkistä, Möllerin Omega3 siitä, jossa on foolihappoa. Sitähän jossain jopa suositellaan raskauteen, edelleen he sanoivat että ei tulisi nauttia raskaana.
Tiedän monia kyllä jotka ovat syöneet mutta itse en viitisinyt, kun niin selvästi kielsivät. Ja itsekin olin siihen saakka syönyt mutta lopetin välittömästi.
sitä jopa suositeltiin. Ilman A-vitamiinia, tietty. Outoa, että apteekki kieltäytyi myymästä...
Minä kun kävin neuvolassa ja kerroin, etten syö laisinkaan kalaa, niin neuvolantäti sanoi, että olisi hyvä syödä kalaöljyä, mutta se ei saa olla vitaminoitua. Tämän jälkeen kävin apteekissa ja kysyin, että kun olen raskaana, niin mitä kalaöljyvalmistetta voin syödä. Sieltä ehdotettiin Lysin Omega 3 Fortea ja sitä olen nyt sitten syönyt koko ensimmäisen kolmanneksen. Vähän huolestuttavaa miten erilaisia ohjeita annetaan...
... että älkäähän sekoittako kalaöljyä ja kalanmaksaöljyä!
Yleensä kalaöljyissä ei ole A-vitamiinia ja siksi niitä ei tarvitse varoa vaan päinvastoin tulisi nauttia raskauden aikana.
... Lysin omega3 fortea olen itsekin käyttänyt koko raskauden ajan. Eikä mitään ongelmia :)
useamman raskauden ajan. Ja neuvolassa on aina sanottu että on ok syödä sitä. Samoin kuin sairaalassa, lääkäri. Varsinkin kun en syö kalaa. Kalaöljyn positiivisista vaikutuksista sikiöön on myös paljon juttua ollut lehdissä + netissä. Tekee vauvasta älykkäämmän, kun sen aivot saavat tarpeeksi hyviä rasvahappoja rakennusaineeksi. Samoin kuin raskaana olevalle äidille suotuisista vaikutuksista olen myös lukenut joka paikasta..
Ja kalaöljyssä ei ole yleensä A-vitamiinia. KalanMAKSAöljyssä taas on, joten sitä ei pidä syödä raskaana.
Kahdessa raskaudessa olen syönyt Möllerin Sydämelle-nimistä valmistetta jossa foolihappoa ,b6, b12 ja e.
Tutkimusta on paljon sen puolesta että vauvasta tulee älykkäämoi, rauhallisempi, vähemmän allerginen ym. Kaikki edelliset ovat ainakin toteutuneet kuopuksella. Kaksi vanhinta eivät saaneet odotusaikanani kalaöljyä ja ovat allergisia-sattumaako?
huldio:
Kysyin asiaa teratologisesta tietopalvelusta
(tutkii ja selvittää erilaisten lääkkeiden vaikutuksia raskauteen). Sieltä sain vastaukseksi, että ei missään tapauksessa tulisi syödä raskaana. Mä vielä kysyin merkistä, Möllerin Omega3 siitä, jossa on foolihappoa. Sitähän jossain jopa suositellaan raskauteen, edelleen he sanoivat että ei tulisi nauttia raskaana.Onko tuossa Möllerin Omega3 sitten kalanmaksaöljyä? Jos se on ihan kalaöljystä tehty ja he kieltävät sen käytön niin ei sitten taida voida käyttää mitään noista valmisteista.
Edellisessä raskaudessa (v 2005) neuvola hyväksyi täysin kalaöljyn käytön. Tällä kerralla ei ole tullut puheeksi, pitääpä kysyä.
Mutta tätähän on tutkittu todella paljon, ja nimenomaan löydetty positiivisia vaikutuksia. Joten ihmetyttää onko nyt yhtäkkiä tullut aivan päinvastaisia tutkimustuloksia? Olisikohan Teratologinen tietopalvelu kuitenkin sotkenut kalaöljyn ja kalanmaksaöljyn?
Purkissa lukee kalaöljyä, ei kalanmaksaöljyä.
Noissa neuvontapalveluissakin on kyllä joskus mitä sattuu.Soitin raskauden alussa kun särki päätä niin vietävästi että voiko ottaa YHDEN ibusalin, kun parasetamolia ei ollut kotona.Nainen sanoi että voi tulla epämuodostumia jo ihan pienestä käytöstä. Mies ajoi sitten kilometrikaupalla päivystävään apteekkiin.
Seuraavan kerran soitin eri asiasta ja kysyin varmistukseksi vielä eri henkilöltä tätä ipuprofeiiniasiaa kun kuulosti niin oudolta, niin tämäpä henkilö sanoi että satunnaisesti voi ibusalia ottaa eikä ole todettu mitään sikiön epämuodostumia.
Että silleen.
Muta tosiaan itse nautin kalaöljyä ja voin hyvin kuten vauva, neuvola ei vastustanut.
Eihän se kalaöljyn syöminen ole sen kummempaa kuin kuin kalaa söisi - itse asiassa kalaöljy saattaa olla jopa puhtaampaa raskasmetalleista ynnä muista haitoista, joita kalassa on. Ja kun tiedetään että harva odottaja syö kalaa suositusten mukaan, on kalaöljyn nauttiminen oikein perusteltua. Hyvät rasvahapot kun ovat erittäin tärkeitä sikiön (ja imeväisen) aivojen kehitykselle!
Itse olen syönyt jo pitkään tuota Möllerin Omega-3 sydämelle, koska en kalaa voi allergian vuoksi syödä. Kannattaa tosiaan vain varmistaa ettei tuotteessa ole A-vitamiinia, jota on nykyään lisätty aika moniin kalaöljyihinkin. Ja mieluummin jonkin tunnetun valmistajan tuote kuin luontaistuotekaupasta jotain epämääräistä (luontaistuotekaupoissa on toki isojenkin valmistajien kalaöljyvalmisteita).
Nimenomaan kalaruoasta tulee myös haitallisia raskasmetalleja mitkä taas on puhdistettu kalaöljytuotteista.
Luontaistuotekaupat myyvät ihan samojakin valmisteita kuin apteekit , mutta hinta pienempi, kun apteekki maksaa hinnoissaan myös apteekkiveroa.Juu ja onhan noita kälaöljyvalmisteita nykyisin ihan tavallisissa kaupoissakin.
esikoisen allergologi suositteli juuri näitä kalaöljykapseleita, kun kysyin voinko itse vaikuttaa mitenkään ettei kakkosesta tulisi niin allerginen kuin esikoinen on.
Möllerin omega-3 syön yhden kapselin päivässä.
Purkissahan lukee että 2 päivässä. Millä annostuksella te muut syötte?
Mietin että pitäiskö kuitenkin ottaa se 2 päivässä, ja onko parempi ottaa silloin molemmat kerralla, vai aamulla ja illalla?
Esikko on tosi allerginen ja teen mitä vain jotta kakkosen kanssa olis helponpaa.
Tietääkö kukaan pystyykö millään muulla lailla vaikuttaa?
Odotan pikkuveljeä tai -siskoa allergiselle esikoisellemme. Kalaöljyä syön ihan sillä annostuksella kuin purkissa lukee (oman tuotteeni kohdalla 3 kapselia päivässä). Voi ottaa yhdellä kertaa, tai aamuin illoin. Muistaakseni farmaseutti suositteli periaatteessa aamuin/illoin, mutta tuolla ei kuulemma suurta väliä. Itse otan yhdellä kertaa, koska helpompi muistaa niin.
Lisäksi syön maitohappobakteereja, monivitamiinia ja paljon hedelmiä/kasviksia. Äidin hyvä ravitsemus ja ruoasta saamat suoja-aineet ovat tärkeitä allergioiden ehkäisyssä. Tutkimusten mukaan erityisen tärkeää on huolehtia päivittäisestä C-vitamiinin saannista - ei pillereistä, vaan ruoasta. Ruoan kautta saatu C-vitamiini ehkäisee allergioita, vitamiinitabletista saatu taas ei.
Itse yritän pitää tarkasti kiinni ainakin siitä, että syön joka päivä vähintään viisi annosta kasviksia ja hedelmiä, mielellään enemmän. Ja joukossa aina mandariinia, ananaskirsikoita tai muuta C-vitamiinipitoista. Näitäkin tankkaan iltaisin, kun on aikaa.
Lopuksi täytyy sanoa, että noudatin näitä samoja neuvoja myös edellisen raskauden aikana. Esikoinen on allerginen, mutta voisi olla huomattavasti pahemminkin allerginen. En uskalla toivoa kuopuksen olevan allergiaton, mutta lähinnä toivon kuten sinäkin, ettei kakkonen olisi yhtä allerginen kuin esikoinen (tai ainakaan vielä allergisempi!).
Jos äidillä on omia allergioita, niin niitä on tärkeä hoitaa ja välttää niitä ruoka-aineita joille itse on allerginen.
Kannattaa pitää hyvää huolta oman vatsan ja suoliston tilasta. Suolistobakteeriston tila vaikuttaa jotenkin allergioihin (siksi maitohappobakteereja). Hapankaalikaan ei haittaa; siitä saa luonnollista kautta maitohappobakteereja. Siitä on jopa tutkimuksiakin, että runsaasti hapankaalia tai muita hapatettuja kasviksia käyttävissä perheissä on huomattavasti vähemmän allergiaa! :-D
Muutenkin kannattaa miettiä mitä suuhunsa pistää; esim. runsas sokerin, kahvin ja valkaistun vehnän käyttäminen tekee pahaa suolistobakteeristolle.
Esimerkiksi Möllerin Omega-3 sopii raskaana oleville. Moni muukin valmiste sopii raskaana oleville. Kannattaa varmistaa ettei valmiste sisällä A-vitamiinia.
-Nelli