Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sushista!

24.08.2007 |

Kertokaapa ystävät hyvät neuvoa seuraavanlaiseen ongelmaan.Olen siis raskaana ja viikkoja vasta 10 mutta nyt tekisi ihan kamalasti mieli sushia.Kalasushia en uskalla syödä juuri kalan tuoreuden kyseenalaisuuden vuoksi mutta miten on kasvissushin laita?Siinähän on ainoastaan levälevyä, riisiä ja esim. kurkkua + wasabia.Näistä ainoastaan levä on kielletty jodin vuoksi mutta onko se oikeasti kielletty vai ainoastaan varmuuden vuoksi?Onko joku kysellyt uskaltaako maki-rullia syödä vai ei?En ole mikään turha hysteerikko mutta en turhaan halua varsinkaan näin alkuraskaudessa ottaa ylimääräisiä riskitekijöitä.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja valilla iskee siihen ihan himokin ja on alettava tekemaan. Ei kai sita jodia siita niin kamalasti saa. Ja Japanissa syovat kuitenkin....

Vierailija
2/5 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Tottakai voit syödä sushia! Ja valikoimaahan hyvissä ravintoloissa on runsaasti myös raskaana olevalle: kurkku-, avocado- ja retikkarullat sekä ravut (kypsennetyt ja tuoreet, tietysti), kananmunasushit ym. ihanaa, kevyttä ja terveellistä.

Merilevä ei tietenkään niin pieninä määrinä kuin esim. maki-rullissa ole haitallista, ja esimerkiksi Aasiassa sitä suositellaan miso-keiton joukossa erityisesti raskaanaoleville. Merileväähän ei varsinaisesti meillä suositella mahdollisten tutkimattomien raskasmetallipitoisuuksien takia, mutta kilokaupalla tuskin sitäkään tulet sushin kanssa syömään. Mausteeksi - ei täytteeksi.

Kannattaa kuitenkin kiinnittää huomio raaka-aineiden tuoreuteen - valmiilta sushi-hihnalta EN lähtisi syömään. Voit myös mainita raskaudestasi ravintolahenkilökunnalle, minulle on esimerkiksi rakennettu taannoin ihan oma menu vauvavatsaa ajatellen. (mm. lämpimiä susheja)

Myöskään kaupassa myytäviä valmiita sushi-annoksia lounaslaatikoissa en ole syönyt. Olin raskaana tai en, tuoreus ja kylmäketjun katkeamattomuus ovat aina olleet minulle laadukkaan ruuan A ja O. Kaupan hyllystä ei voi koskaan olla liian varma.

Soijakastike on sangen suolaista, siksi jotkut siitä varoittelevat, mutta kastikkeeksi vain, ei ruokajuomaksi...

Sushi on herkkuani. Kokemukseni mukaan _hyvissä_ japanilaisravintoloissa kiinnitetään yleiseen hygieniaan muutenkin parempaa huomiota kuin keskiverto-burgerpaikassa. Tutkaile tilannetta ja luota nenääsi - siinä kaksi neuvoa :)

t. Zco rv. 34+6

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Vinkkinä kaikille sushin ystäville: mieheni ei synnytyksen jälkeen tuonut minulle kukkia tai lahjoja (ei ole hänen tapaistaan muutenkaan...) mutta seuraavana päivänä toi lounasaikaan sairaalaan erittäin hyvästä sushi-ravintolasta haetun annoksen. Oli todella ihanaa nautiskella herkkua lapsivuodeosaston ruokailutilassa pitkän odotuksen jälkeen. :)

Vierailija
4/5 |
26.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinullapa on kelpo mies!

Itse jo suunnittelen, että vielä pari kuukautta ja sitten taas homejuustoja ja punaviiniä, sushia, ilmakuivattua kinkkua ja enintään mediumiksi paistettuja ihania pihvejä... ;)

Olen itse syönyt kasvissushia, en kalasushia, mutta kai kalassa on lähinnä " ongelmana" elohopeapitoisuus, eikä esim. listeria. Monet vuodet olen sushia popsinut, enkä koskaan saanut vatsatautiakaan. Seuraukset ongelmista toki nyt voisivat olla vakavampia kuin ei- raskaana, mutta muutoin - riski siistissä japanilaispaikassa on kyllä tosi pieni mihinkään ongelmiin.

AJL

Vierailija
5/5 |
20.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi hyvä sushi ravintola helsingissä, missä voisi saada lämpimiä ja kasvisannoksia?