Nelikymppiset vauvan saaneet !
Oletteko olleet väsyneempiä vauvan syntymän jälkeen kuin nuorempana ? siis te joilla on myös nuorempana saatuja lapsia.
Ja onko toipumiseen mennyt pisempi aika ?
Itse toivuin synnytyksestä ihan hyvin, mutta väsymys painaa päälle aika raskaasti vaikka vauva suht rauhallinen ja helppohoitoinen.
Kiva olisi kuulla miten muilla vanhemmilla äideillä on.
Kommentit (10)
niin lunkimmin osasin ottaa asian kuin nuorena, kun esikoisen sain.
kesti vuosia toipua univelasta...
mutta niin kai se on nuoremmillakin, joilla ei lastenhoitoapua...
yli nelikymppisenä. Nuorempi on sairastellut paljon ja mies on paljon matkoilla ja yksi vuosi meni ihan sumussa. Siitä väsymyksestä tokenin normaalikesälomalla!
nro 5-
minullakin nuorempi sairastelee ja viime kesänä vasta toivuin- kesälomalla--- oletko kaksoisolentoni?
T: nro 4
mutta väsymys ja uupumus kyllä kolahtivat kun päästiin +1v ikään. Nyt kaksivuotiaana tuo mimmi on niin kova menemään että! Mies ehdotteli vielä yhtä iltatähteä, mutta menin äkkiä hakemaan kierukan ja sanoin että nyt on lapset tehty!
Muutkin nelikymppiset tuttuni valittelevat juuri sitä oman ajan ja vapauden puutetta, varsinkin jos siihen on jo tottunut kun toiset lapset ovat omatoimisia ja isompia jo.
Mutta mihinkään en tietenkään vaihtaisi tuota iltojeni iloa, varsinkin nyt kun tuo tuolla nukkuu;)
38-vuotiaana ja hyvin olen jaksanut. Mutta olen aina ollut kova valvomaan ja tulen toimeen pienellä unella. Ja toisaalta lapseni on ollut hyväuninen, joten ei todellakaan ole väsyttänyt.
jäseniä särki ja kroppa toipui hitaammin kuin nuorempana vaikka olen kovemmin urheillut kuin parikymppisenä.
erityistä väsymystä, lapsi on alusta asti nukkunut hyvin, keskimmäinen oli 4 -vuotias vauvan syntyessä ja vanhin jo aikuisuuden kynnyksellä. Olen itse paljon rauhallisempi ja kärsivällisempi kuin esikoisen ollessa vauva.
mutta mulla kolme kaveria, jotka puhunu, että paha juttu jos äidillä vaihdevuodet ja lapsella murkku-ikä samaan aikaan... Tosin nykyään hormonit ymv. niin hyviä varmaankin, ettei vaihdevuodet ole niin paha juttu...
En huomaa mitään eroa aikaisempaan, ainakaan negatiivisesa mielessä. Toivuin sektiostakin nopeammin kuin edellisestä. En ole ollut yhtään väsynyt missään vaiheessa. Tyttö on nyt 5-vuotias. Vauvana hänellä oli koliikkia, mutta siitäkään en panikoinut, kun oli jo yhdestä koliikkivauvasta kokemusta. Yöt tyttö nukkui hyvin vieressä ja imetinkin häntä melkein 3-vuotiaaksi. Enemmän on ollut aikaa ulkoilla ja touhuta hänen kanssaan, kun muut lapset ovat jo koululaisia tai opiskelijoita. En keksi mitään negatiivista sanottavaa.