lapseni puri tarhassa toista lasta!
APUA! Lapseni puru tarhassa tänään toista lasta! Tosi noloa. Poika on 1,5 vuotias ja ei ole aikaisemmin purrut ketään muuta kuin minua. Minuakin vain silloin kun olen kieltänyt tekemästä jotain. Tarhantädit väittävät,että poika puru toista poikaa ilman syytä. Minun on tosi vaikea uskoa sitä, sillä poika ei ole kosaan tehnyt niin kenellekkään. Eikä ole koskaan lyönyt tai muutenkaan tehnyt toisille pahaa!
Onpa kurjaa. Mitäs mun nyt pitää tehdä? Aika vaikea puuttua tuohon, kun ei tee minun aikana moista!
Kommentit (27)
Voi kyllä sekin olla vielä vähän abstrakti asia (enkä tajua, miten lapsen saa pysymään siinä tuolilla?!) eli noista vois olla telkkarikielto ihan sopiva, jos vain saadaan lapsi tajuamaan tuo asioiden välinen yhteys.
Se kannatta opettaa lapsille kotona, heti ensimmäisen kerran jälkeen.
Siitä pitää puhua ja miettiä, miksi niin tekee. Vaikka olisi kuinka pieni, voi näyttää mikä on sopivaa ja mikä eil
Tuttavani päiväkodissa on lapsi joka puree lähes päivittäin. Vanhempia ei kiinnosta. Siellä lähes joka viikko jotain lasta on purtu ko. lapsen toimesta. Isoja jälkiä.
Apuakin asiaan saa, kunhan sitä hakee esim. neuvolasta!
Tuo on ap normaalia. Mun tyttöä on toinen tyttö raapinut ja purenut tarhassa. Se on purrut ja raapinut kaikkia uusia tulokkaita. Sai viime kevään olla paikan lellikki ja nyt sit näin raapimalla ja puremalla suojaa omaa reviiriään. Ihan normaalia, vaikkakaan ei kivaa eikä hyväksyttävää. Joka kertaa vaan on kiellettävä, " pidettävä puhuttelu" kasvotusten. Omalle kohdalle se voi myös joskus sattua että oma tyttö puree jotain toista :-/
Ja ei ne mitään syytä sille puremiselle tarvitse, ihan huvikseen ne puree. Ja mä tiedän että se on " normaalia" , ton ikäiselle, mutta kyllä ne purevat kakarat silti ottaa päähän.
Omat lapset ei ole vieraita purreet, eikä pahemmin meitä vanhempiakaan, mutta ovat kyllä joutuneet olemaan uhreina näille pureville kakaroille!
Ei kiva juttu ja sitä asiaa on puitu kotona ja hoidossa, mutta toisaalta hoitaja ei voi vahtia koko ajan vieressä, eikä pureminen ole vaikuttanut hoitokaveriväleihin eli leikkivät edelleen keskenään.
Olemme päätyneet siihen selitykseen, että omani puhuu jo hyvin selkeästi ja on n. puoli vuotta vanhempi tätä purijaa. Kun heille tulee riitaa esim. lelusta, niin pienempi tuntee jäävänsä alakynteen, koska ei osaa sanoa kunnolla mitä haluaa ja purkaa turhautumistaan sanoiksi, niin sitten otetaan hampaat käyttöön.
Oletan, että 1,5-vuotiaasi ei ap ole vielä mikään " runeberg" , joten ihan turhautuminen kun leikkikaveri ei anna jotain tavaraa tai ottaa kädestä tms. voi aiheuttaa tuollaisen tilanteen.
Minusta ei ole äidin tehtävä opettaa lasta tuolla tavalla, mutta vertaisryhmä voisi kyllä opettaa. Toisaalta jos nuo purrut lapset jo ymmärtävät sen, ettei niin kuulu käyttäytyä, niin ehkä eivät sitten pure takaisin. Jotenkin noloa, ettei oma lapsi vielä tajua tuollaista asiaa, vaikka muuten on ihan fiksu tapaus, tavallista vilkkaampi kyllä.
(se ylös nostanut, olikohan nro 25)