Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ette puutu siihen, että lapsenne kiusaa toisia päiväkodissa?

Vierailija
23.08.2007 |

On ollut järkyttävää nähdä, miten jotkut lasteni kaverit käyttäytyvät päiväkodissa. He manipuloivat, uhkailevat ja tekevät hyvin selväksi, kenet hyväksyvät sisäpiiriinsä ja ketä eivät. He vetävät karismallaan kiltitkin lapset tekemään tuhmuuksia ja kun saavat heistä tarpeekseen, jättävät heidät yksin ja valitsevat seuraavan uhrinsa. Jo aamulla he ilmoittavat isoon ääneen halveksuntansa tiettyjä kavereitaan kohtaan ja yrittävät saada muutkin mukaan kiusaamiseen.

Näiden lasten vanhemmat tietävät kyllä, miten asiat ovat. Ja niin tietävät muidenkin vanhemmat. Jostain syystä kiusaajien vanhemmat eivät kuitenkaan puutu lastensa käyttäytymiseen.

Miksi?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sata kertaa tolkuttanut sille tiukkaan sävyyn, ettei muita ihmisiä saa nipistää, purra, lyödä tms. koska niihin sattuu ja niille tulee paha mieli, mutta en oikeasti usko että lapsella on vielä kykyä tajuta sitä täysin.

Toivon myös että että perhepäivähoitaja uskaltaa komentaa lastani tarpeeksi tiukasti, sillä itsehän olen lapseni seurassa lähinnä silloin kun muita lapsia ei ole paikalla.

Vierailija
2/9 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jotkut vanhemmat ovat vain tyytyväisiä, kun lapsi on " johtajatyyppiä" ja " suosittu" ja osaa ajaa omaa etuaan. Heidän mielestään on vain muiden lasten heikkoutta, jos he eivät pärjää noille manipuloijille. Mietin joskus, periytyyköhän kiusaajan rooli. Lapset näkevät kotoaan, miten vanhemmat suhtautuvat ja puhuvat muista ihmisistä. No, onhan toki aina niitäkin vanhempia, jotka oikeasti järkyttyvät lapsensa, kun kuulevat lapsensa kiusaavan ja haluavat lopettaa sen lyhyeen ja selvittää syyn kunnolla. Surullista on se, etteivät kaikki pidä kiusaamista pahana vaan luonnollisena asiana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä teoria pätee meidän pihalla. Äitityyppi edustaa samaa " kiusahenkeä" kuin perilliset. Kotona tunnutaan puhuvan pahaa ja negatiivista pihapiirin ihmisistä. Nämä kotona puhutut pienet suut lipsauttavat usein toisten ihmeteltäviksi. Asenteet muita ihmisiä kohtaan tuntuvat periytyvän hyvin vahvasti. Mitään ojennettavan tarvetta ei tunnu olevan sellaisissa ominaisuuksissa, jotka ovat voimakkaan yliedustettuna omassa käytöspatterissa. Vika ei ole vika, vaan jopa toivottu ominaisuus.

Vierailija
4/9 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan hyvinkin olla, että asiasta puhutaan kotona ja vanhemmat koettavat ohjata käytöstä oikeaan suuntaan. Mutta eiväthän he kuitenkaan ole päivittäin päiväkodissa näkemässä ja puuttumassa - konstit ovat aika niukassa lopulta.

Vierailija
5/9 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten kiusaaminen ja syrjiminen ohitetaan kommentilla: " Sellaisia ne lapset ovat. Valitsevat itse kaveripiirinsä" . Epäempaattinen käytös hyväksytään luonteeseen ja ikään kuuluvaksi. Ajatellaan kai, että käytös iän myötä ilman ohjailua jalostuu.

Vierailija
6/9 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverinsa ovat kyllä kiusanneet toista hoitokaveria ja tästä pidettiin 3v lapsellekin iso juttutuokio tyyliin " sinun pitää leikkiä Tytin kanssa, Tytti on sinun kaverisi, vaikka muut sanoisivat hänestä mitä, Tytille tulee tosi paha mieli kun muut kiusaavat, ethän sinä sitä halua jne" .

Vierailija:

On ollut järkyttävää nähdä, miten jotkut lasteni kaverit käyttäytyvät päiväkodissa. He manipuloivat, uhkailevat ja tekevät hyvin selväksi, kenet hyväksyvät sisäpiiriinsä ja ketä eivät. He vetävät karismallaan kiltitkin lapset tekemään tuhmuuksia ja kun saavat heistä tarpeekseen, jättävät heidät yksin ja valitsevat seuraavan uhrinsa. Jo aamulla he ilmoittavat isoon ääneen halveksuntansa tiettyjä kavereitaan kohtaan ja yrittävät saada muutkin mukaan kiusaamiseen.

Näiden lasten vanhemmat tietävät kyllä, miten asiat ovat. Ja niin tietävät muidenkin vanhemmat. Jostain syystä kiusaajien vanhemmat eivät kuitenkaan puutu lastensa käyttäytymiseen.

Miksi?

Vierailija
7/9 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on juuri aloittanut päiväkodin ja on varsin ärsyyntyvää tyyppiä ja vauhdikas ja raisu poika. (3v). Päiväkodissa on 3/4 lapsesta 2v tyttöjä ja hänen ja heidän leikit ei mene yksiin, myös ne muutama poika on todella rauhallisia.

EN hyväksy minkäänlaista kiusaamista ja olenkin painottanut päiväkotiin, lapseni ongelmista " tulla iholle" ja olla raju leikeissä (hänellä on kouluikäinen veli ja leikkii monta vuotta vanhempien kanssa aika rajuja leikkejä).

Olen siis kotona todella systemaattinen enkä anna sorsia ketään, mutta jos tarhassa on löysempää eikä joka tilanteeseen ehditä, niin valitettavasti minä en sille voi töistä käsin mitään. : (

Minua tilanne ahdistaa kovasti, koska koen koko ajan olevani huono äiti vaikken minä vastaakaan hänen kasvatuksestaan päiväkodissa.

Vierailija
8/9 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja itse olen kolmen äiti ja päiväkodin työntekijä, joten luulen tietäväni mistä puhun.

Vierailija
9/9 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä voi todellakin olla pinnalle pyrkivä persoonallisuuden häiriö ja tätä kotia asustavat samasta diagnoosista kärsivät vanhemmat vahvistavat. Lapset käyttäytyvät samalla tavoin olisivat he kotipihalla vanhempien seurassa, päiväkodin pihalla LTO:n silmän alla/PPH:lla tai serkun kälyn kaiman hoivissa.