Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten luulette tämän asian vaikuttavan...

Vierailija
23.08.2007 |

Eli kyse on siitä, että asun n. 100km päässä Helsingistä ja olen hakenut Helsingistä töitä. Olen täysin asennoitunut siihen, että tulen matkaamaan työmatkani päivittäin kotoa Helsinkiin joko bussilla tai junalla. Miten luulette mahdollisen työnantajan tähän suhtautuvan? Voiko asuinpaikkani vaikuttaa " raskauttavasti" valintatilanteessa?

Minun mielestäni asuinpaikalla ei pitäisi olla merkitystä jos tyyppi olisi hyvä...

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli en usko, että välittäisivät.

Vierailija
2/17 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä käy töissä paljon väkeä muualtakin samanlaisesta matkasta kuin sinäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" ...jos kotisi on Helsingissä tai lähistöllä." Ja vielä puhelimessa kysyi että " asutko sä siellä xxxx:ssa?" ...

Jotenkin saa olla aina selittelemässä jos hakee ulkopaikkakuntalaisena töitä Helsingistä! Mä tiedän, että siellä käy töissä ihmisiä tosi paljon 100 km säteeltä ja kauempaakin...en taitais olla ainut, joka putputtais junalla ees taas päivästä toiseen:-)

Vierailija
4/17 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos asut esimerkiksi junayhteyksien lähellä, niin silloin luultavasti työnantaja ei välitä matkasta niin paljon.

Jos vaikka asuu Helsingissä, mutta asuu sellaisessa kulmassa, että bussiyhteydet ovat heikot, niin silloin olet jopa paremmassa asemmassa, mikäli yhteytesi työpaikalle on helppo.

Vierailija
5/17 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tullut helsinkiläisten lähiö. Eihän täältää Hki:n keskustaan mene kuin tunti, saman ajan saat viettää aamuruuhkassa jostain Vantaalta tai Espoosta vaikka maantieteellinen etäisyys on huomattavasti lyhyempi.

Vierailija
6/17 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

junia ja busseja molempia kaksi kertaa tunnissa Helsinkiin. Ainut miinus on se, että minulla on täältä kotopäästä 2,5km molemmille asemille. Unelmana olisi saada asunto ihan keskustasta:)

Ap

Vierailija
7/17 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

tullut helsinkiläisten lähiö. Eihän täältää Hki:n keskustaan mene kuin tunti, saman ajan saat viettää aamuruuhkassa jostain Vantaalta tai Espoosta vaikka maantieteellinen etäisyys on huomattavasti lyhyempi.

Itse asun Oulun seudulla. Ja minulla menee töihin aikaa n. 15-20min. Ja olen ihan kyrsiintynyt siihen. NIIIIN pitkä matka. Töistä kotiin menee vielä pitemmästi aikaa n. 25-30 min. Kotiin päin on muutama hankalahko tienylitys, jotka aamusella hoituvat helposti, kun käännyn isommalta tieltä oikealle (iltapäivällä siis vasemmalle pienemmältä tieltä).

Haikailen vartin työmatkaa. Sen voisi kylläkin sitten pyöräillä, jolloin aikaa menisi taas tuo puolisen tuntia, mutta sittenhän olisikin samalla päivän liikunta-annos suoritettu.

En voi kuin hattua nostaa etelän optimisteille. Ihmettelen, miten ikinä saatte työpäivän tehtyä ja lapset vietyä ja noudettua päiväkodista, sekä lisäksi kotityöt ja lasten kanssa olot...

Vierailija
8/17 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä olen valmis mihin tahansa hanttihommiin, kunhan duuni löytyis täältä omasta kaupungista, jostain mihin ei edes bussia tarvis. Toisaalta, sitten välillä olen valmis lähtemään kauemmaskin, kunhan hommat on oman alan hommia, ja joita olen opiskellut viimeiset neljä vuotta ja sen takia joutunut köyhäilemään...

Mä en jaksa enää köyhäillä!

Ap

Vierailija
9/17 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

8min, kävellen. Ennen tänne Hämeenlinnaan muttoa oli työmatkani Tampereella vähintään 45min bussilla (jos pyöräilin niin selvisin 35min), itse olen sitä mieltä että voin käyttää aikani muuhunkin kuin työmatkojen tekoon mutta tuolla vielä etelämmässä tunnin työmatka taitaa olla ihan normaalia. Jos Tampereen kokoisessa kaupungissa joutuu aikaa käyttämään melkein 1h 16 kilometrin matkaan niin kyllä sitä varmasti Helsingissä kuluu ihan yhtä kauan.

Hämeenlinnasta pääsee junalla tosiaan tunnissa Helsinkiin, eikös se ole ihan sama istutko junassa sen 1h vai eri busseissa kaupungin sisällä? Hämeenlinnaan on paljon muuttanut lapsiperheitä joissa molemmat vanhemmat työskentelevät Helsingissä tai Tampereella (huomaa asuntojen hintojen ja vuokrien nousussa), sama aika menee työmatkaan vaikka matka on hieman pidempi.

Mutta eikös sielä ihan pohjoisessa lähdetä 100km päähän iltakahville mitä minä en taas täällä etelässä tekisi... anopin luokse on 75km enkä ihan tunnin takia sinne asti lähde.

7

Vierailija
10/17 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

muita maailman pääkaupunkeja. Puoli tuntia on kohtuullinen työmatka, tuntikin ihan normaali.

Itse en jaksaisi asua missään ummehtuneessa tuppukylässä, missä kaikki tuntee kaikki.

Vierailija
11/17 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapset haen aina ennen kolmea päiväkodista. Mies vie aamulla kahdeksalta aamupalalle. Työmatkaani (40km) menisi autolla 35 minuuttia, mutta käytän mieluummin julkisia, jolloin yhden suuntaiseen matkaan menee n. tunti. Toisaalta koko rumbassa tulee joka päivä kävelyä 6km, jolloin tosiaan on päivän liikunta-anoos samalla suoritettu. Ja silti olen lasten kanssa kotona kolmen jälkeen! Tää on ihan mahtavaa omasta mielestäni :-)

Ainoa miinus tuo 80% palkka, mutta onneksi peruspalkkani on kohtuullinen, joten tullaan kyllä ihan hyvin toimeen.

Ihmettelen mikseivät kaikki alle 2-luokkalaisten vanhemmat käytä tätä mahdollisuutta lyhennettyyn työaikaan...

Vierailija:

En voi kuin hattua nostaa etelän optimisteille. Ihmettelen, miten ikinä saatte työpäivän tehtyä ja lapset vietyä ja noudettua päiväkodista, sekä lisäksi kotityöt ja lasten kanssa olot...

Vierailija
12/17 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 3-vuotias lapsi, joka käy täyspäiväisesti tarhassa.

Onko minulla lain nojalla oikeus saada 6-tuntinen työpäivä? Mitä jos tuollaista alan heti mahdollisen työsuhteen alussa vaatia? Kauan minun pitäisi olla 8-tuntisena ennen kuin siirtyisin (ja miten se tapahtuu?) 6-tuntiseksi?

Kiitollinen vastauksesta!

Ap

Vierailija
13/17 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että moni ei ole valmis tinkimään asumisesta saadakseen lyhyemmän työmatkan. Työpaikkaa harvalla on varaa valita sijainnin mukaan mutta asuntonsa useimmat valitsevat ihan itse. Minä olen töissä lähellä Helsingin keskustaa ja työmatkaa on 4 km, jonka kuljen pyörällä tai bussilla. Jos haluaisimme ehdottomasti asua omakotitalossa, työmatka pitenisi huimasti - ja siihen emme ole valmiita. Mieluummin siis asumme pienehkössä kerrostaloasunnossa työpaikkojen vieressä kuin isossa talossa 100 km päässä.

Olen itse aikoinaan kulkenut Keravalta junalla Helsigissä ja silloin kehuin kaikille miten kätevä ja nopea juna on. Nyt kun olen tottunut 10 minuutin välein kulkeviin busseihin, joilla pääsee ovelta ovelle, olen vähän toista mieltä. Käytännössä kaukaa tuleva joutuu yleensä varaamaan aikaa enemmän kuin lähempänä asuva, koska matka asemalle kestää eikä junia/busseja kulje yhtä usein. Ja harva pääsee yhdellä junalla suoraa duuniin vaan joutuu vielä tässä päässä vaihtamaan kulkuvälinettä tai kävelemään jonkin matkaa.

Vierailija
14/17 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan kaikilla 2-luokkalaisten tai sitä nuorempien lasten vanhemmilla (vaikka molemmilla!) on oikeus lyhennettyyn työaikaan. Työnantajan kanssa tulee sopia siitä toteutetaanko se 6h/pv vai 4pv/viikko systeemillä. (Ihan poikkeustapauksessa voidaan koko työajan lyhennys antaa esim. kesäloman jatkona mutta tähän en ole koskaan törmännyt.)

Itse tein ennen 4pv/viikko, kun asuimme ihan lähellä hoitopaikkaa ja töitä. Nyt kun työmatka on pitkä, siirryin tekemään 6h/pv.

Oikeus lyhennettyyn työaikaan alkaa kun olet työskennellyt saman työnantajan palveluksessa vähintään 6kk putkeen.

Vierailija
15/17 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päivät menee siten että minä tulen töihin noin kahdeksaksi (eli lähden kotoa 7.45, kun on tämä luksus-lyhyt työmatka). Isä vie lapsen tarhaan puoli yhdeksäksi ja menee itse töihin yhdeksään. Minä lähden duunista vähän ennen kolmea ja olen tarhalla ennen noin. 15.15. Nämä päivät on vähän yli 6-tuntisia , joten noin kerran kuussa pidän kertyneet plussatunnit pois ylimääräisenä vapaapäivänä. Tämä on aivan mahtava apu arkeen ja palkanmenetys kyllä on sen arvoista, että elämänrytmi on rauhallinen päivästä toiseen.

Vierailija
16/17 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se muutaman sadan euron menetys ole niin valtaisa kun vertaa sitä siihen, että on kotona silloin kun muutkin ja lähtee kotoa silloin kun muutkin...

Mutta jos nyt vaikka ensin sen työn löytäisin ja saisin;-)

Ap

Vierailija
17/17 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mutta eikös sielä ihan pohjoisessa lähdetä 100km päähän iltakahville mitä minä en taas täällä etelässä tekisi... anopin luokse on 75km enkä ihan tunnin takia sinne asti lähde.

7

En minäkään lähtis 75 km matkaa ihan tosta noin vain taittamaan. Okei, olemme ehkä keskimääräistä laiskempia kyläilijöitä. Mutta tunnustan, että joskus olemme ajaneet Haaparannelle IKEAan (matkaa n. 120 km) emmekä edes ostaneet oikeastaan mitään.

Pohjoisessa Suomessa, siis Ylä-Lapissa ei käsittääkseni 100km ole matka eikä mikään.

T. 9