Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä mulla on; vasemman jalan varpaat puuduksissa/pistelee???

Vierailija
22.08.2007 |

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ihmettä tuo nelonen pelottelee, että olisi vakavasta asiasta kyse. Sehän on hyvin tavallista, että iskaiksesa tulee puutumisia reiteen ja varpaisiin eikä siitä tarvitse panikoida. Sitten, jos tulee halvausoireita tai pidätysvaikeuksia, on syytä leikata kiireellisesti. Minulla on ollut vasen jalka enemmän tai vähemmän puuduksissa jo puoli vuotta. Välillä on selkä julmetun kipeä, välillä ei juuri yhtään. Liikkuminen auttaa, jos vain kivulta pystyn liikkumaan.

Miehelläni oli jokunen vuosi sitten välilevytyrä, joka selvisi magneettiikuvauksessa. Oli puutumisoireita ja kramppeja, mutta ei hän leikkaukseen mennyt, vaikka sitä ehdotettiin. Sairaslomaa oli pari kuukautta. Yleensä välilevytyrät paranevat ihan itsestään.

Vierailija
2/7 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut pistelyä ja puutumista jo kohta puolisen vuotta. Ei ole TK-lääkärin mukaan huolta, koska RTG oli ok ja lihasvahvuus kunnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehottaisin menemään lääkäriin, siitä on enemmän hyötyä kuin AV-arvailuista.

Omat puutumiseni johtuivat MS-taudista.

Vierailija
4/7 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä.

Soitin päivystykseen nyt iltapäivällä, ohjeena särkylääkkeen ottaminen ja tuon vasemman jalan rasittamisen välttäminen. Huomasin nimittäin, että kannan vauvaa AINA ja PALJON tuolla puolella. Selkä on reistaillut jo raskausajoilta saakka (6kk) välillä enemmän välillä vähemmän.

Sitten vasta, jos alkaa puutuminen levitä ylöspäin tai tulee pissaamisongelmia, tulee soittaa uudelleen.

Eli kai ihan normaalia issiasta. Issiasta luulen todella olevan, viime viikot ollut kovaa kuumassa pahenevaa hermosärkyä lonkasta varpaisiin saakka.

Mutta jos muilla puutuu muista syistä kuin selästä johtuen niin lääkäriin mars!

Ap

Vierailija
5/7 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vaihtoehto on, että sulla on iskias. Eli jalan hermo on pinteessä alaselän/lonkan seudulta. Minulla oli varpaat puutuneet kun kärsin kovasta iskiaksesta joka myöhemmin paljastui suureksi alimman selkänikamavälin välilevyn pullistumaksi. Siinä vaiheessa sitten leikkaukseen ja samalla hävisi myös varpaiden puutuneisuus.

Vierailija
6/7 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

iskias vaivannut jo viikkoja. Mutta ei tämmöistä puutumista :/ Miten sulla/kuka totesi tuon välilevyn pullistuman?

Vierailija
7/7 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla otettiin ensin röntgenit, sitten magneettikuvat, joissa pullistuma löytyi. Magneettikuvauksen jälkeen pääsin kiireellisyysluokituksella leikkaukseen kahdessa viikossa.

Nyt kannattaa mennä ihan ensin omalääkärille tai työterveyslääkärille tms. Se ohjaa eteenpäin oikeaan paikkaan. Tai sitten suoraan sairaalan päivystykseen. Minä hoidatin itseni tuolloin yksityisellä ja leikkaus toki julkisella puolella.

Puutumisoireet on aina vakavasti otettava asia. Mikäli puutuneisuus leviää ylöspäin, ja esim virtsan ja isomman hädän pidätyskyky heikkenee tai tulee ummetusta: niin silloin on tosi kiire, silloin on lähdettävä sairaalan päivystykseen: Kyse voi olla jo halvauksesta.

Hermopinne toki voi laueta itsestäänkin tai fysioterapeutin avustuksella ja itse venyttelemällä. Mutta jos iskias on vaivannut jo viikkoja, suosittelen jatkotutkimuksia, tuon puutumisen vuoksi. Se on oire vakavammasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän