Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puistossa: arviolta 5-vuotias muistutteli äitiään, miten taaperon kanssa pitää menetellä

Vierailija
22.08.2007 |

Äiti oli jotenkin poissaoleva, mutta reagoi kyllä lapsen ohjeisiin. Kumma fiilis jäi tästä perheestä. Onkohan kaikki ihan ok?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistuttaa minua aina pikkusiskon hoitamisesta: " muista sitten antaa Ilonalle ruokaa, se ei saa olla liian kuumaa, anna sille nokkamukista vettä, vaihdathan sen vaipan sitten ennen päiväunille menoa" , jne. Autossa muistuttaa aina liikennesäännöistä: käytä vilkkua, varo pyöräilijää, nyt et saa mennä kun on punainen valo, jne.

Mikälie vaihe on nyt menossa, muutaman viikon tuota on kestänyt. Ihan normaali ihminen minä silti oon, ja osaan kyllä huolehtia lapsistani ja ajaa autoakin ilman nelivuotiaan ohjeistusta :)

Vierailija
2/8 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitaa kuulua johonkin kehitysvaiheeseen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän 3,5v usein neuvoo mua pikkuveljensä 1,5v hoidossa. " *** on varmaan jano, anna sille maitoa." " Ota syliin se ***, sitten se varmaan rauhoittuu." jne...

Vierailija
4/8 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Äiti, menitkö päin punaisia?" " Äiti, nyt et voi mennä, katsos öiti, on punainen valo." " Huomasitko äiti, että tuossa oli kolmio tuossa risteyksessä?"

Ja myös ruuan laitossa satelee ohjeita. " Laita levy kiinni, kohta kiehuu yli." " Äiti, palaakohan noi kohta tuolla uunissa?"

Vierailija
5/8 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän itseäni melko täysijärkisenä äitinä, mutta 4 vuotiaamme kyllä ohjeistaa minua (ja miestäni) jatkuvasti esim. pikkuveljen hoidossa tai riitojen selvittämisessä.

Vierailija
6/8 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ärsyttää vastaava toiminta 6-vuotiaaltani, yritän olla reagoimatta. Esikoinen tekee sitä etenkin yleisellä paikalla, huomionhakua siis.

Vierailija
7/8 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että lapsi neuvoo, kertoo oikeastaan lähinnä siitä, että lapselle on juteltu ja selitetty mitä tehdään. lapsi siis toistaa niitä vanhempien antamia ohjeita ja neuvoja ja sellaista rupattelua, mitä nyt lapsen kanssa pidetään, kun jotain tehdään. Minä ainakin olen aina pienelle selitellyt, mitä olen tekemässä ja miksi (" katsos, palaa punainen valo ja siksi pysähdytään" , " nyt väistetään oikealta tulevia" tai " pestään nämä perunat ja laitetaan sitten kiehumaan" , " Nyt vesi kiehuu, laitetaan levy pienemmälle ja sitten 20 minuutin päästä perunat ovat kypsiä ja voidaan kokeilla haarukalla" ) ja juuri tuossa 4-5 vuoden iässä ne ohjeet saa sitten takaisin päin, kun lapsi " opettaa" äitiä. Ja mikä siinä, kertaus on opintojen äiti ja juuri opettamalla oppii parhaiten, joten lapsi varmaan tulevaisuudessakin muistaa liikennesääntöjä, ruoan laittoa ja vauvanhoitoa.

Vierailija
8/8 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostokset maksettu ja pakataan 4,5v pojan kanssa kauppakasseja,

poika: siiri (2v) saa jäätelönsä vasta kotona, mutta minä syön kävelymatkalla.

äiti: miksi siiri saa vasta kotona mutta sinä heti

poika: no äit kyllä! koska muuten siiri sotkee heti uudet rattaansa...

eli siinä opetettiin äiti ja ihanille kauppatädeillä oli hauskaa ja naurettiin siinä vielä, että joo niinpä :)

ja että pitää yrittää äidin nyt pärjätä ;)

usein kun 4 v alkaa tolleen kivasti opettaa ni meen juttuun mukaan ja kyselen ym, tulee kivoja elämän viisauksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi