Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

raskaus ja ylipaino

22.08.2007 |

Heippa,

kakkonen saisi tulla ihan koska vaan...

Tuli vaan mieleeni, onko kokemuksia miten kovasti runsas ylipaino vaikuttaa raskaaksi tuloon? Auttoiko laihdutus?

Olin ekaltakin ylipainoinen ja raskaaksi tulin helposti, nyt enempi ylipainoa (sekä tietenkin myös ikää!) ja tuntuu että kakkonen ei lähde alulle ei sitten millään...

painoindeksi on 36...

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei Mantelipulla,

mulla on aina ollut tosi säännöllinen kierto ja nyt viime menkkojen jälkeen kokeilin myös tikuttamista oviksen varmistamiseksi. Ja eipä mitään viivaa näkynyt. Nyt odotan kovasti seuraavia menkkoja (...niin...) joiden jälkeen pääsisi taas uittamaan niitä tikkuja josko nyt onnaisi edes sen oviksen kanssa. Ja tietenkin mielellään myös raskautuminen saisi onnistua :)

mulla ei ekan kanssa ollut mitään vauvakuumetta, mutta nyt on kuumetta senkin edestä.

Mietin vaan että miten tätä kuumeilua kestää kun ei mitään tapahdu. Ajatukset pyörii välillä vaan sen uuden mahdollisen tulokkaan ympärillä.

Yritystä meillä takana nyt puoli vuotta.

Vierailija
2/15 |
11.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips,

aattelin vaan kertoa että vaikka on hurjasti ylipainoa niin saan nyt siirtyä " odotus" -puolelle keskustelemaan!

Oikein paljon onnea matkaan kaikille kahta viivaa raskaustestiin haluaville, ihan kaiken painoisille...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
11.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin nyt kun paino on pudonnu jonkun kilon että jopa ovuloin, tuuria vai faktaa sitä en tiedä mutta näyttää normalisoituvan kiertokin :)

Vierailija
4/15 |
11.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tähän ketjuun ollut osallistunut, mutta tuolla Ellien laihduttavassa pinossa olen ollut ja siksi mielenkiinnolla tätäkin ketjua lukenut.

Niinpä oli pakko tulla onnittelemaan, kun plussasi huomasin! :)) Onnea matkaan teille kaikille. Ja kiitos siitä, kun tulit kertomaan. Luo uskoa taas meille korkean BMI:n omaaville. ;)

- Paaru

5/15 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ylipaino voi olla yksi tekijä, jos raskautta ei ala kuulua, mutta varmaan vähän sama juttu kun monessa muussakin eli: yksilöllistä. Olen kuullut tarinoita puoleen jos toiseen. Joku tuli raskaaksi kun pudotti muutaman ylikilon, mutta olen tavannut myös naisen, jonka synnytys käynnistettiin siksi, ettei olisi kyennyt enää ylipainoltaan pian kävelemään.

Itselläni homma meni niin, että esikoista yritettiin yli vuosi ja silloin olin ns. normaalipainoinen. Kakkonen ja kolmonen tärppäsi heti, ja silloin ylikiloja ensin 10 ja sit kolmannella kerralla n. 25 kiloa. Tuskin kilot auttoivat raskaaksi tulemista, mutta eivät ilmeisesti haitanneetkaan. Vastaavasti sitten painonnousu raskausaikana kompensoitui toisin eli kun esikoiselta kiloja tuli lisää 25, toiselta ja kolmannelta vain noin 12....

Iso osa tuosta " kilokritiikistä" neuvolan puolelta on varmasti riskien kasvaminen, sekä äidille että pienokaiselle. Itse ravasin kaikki mahdolliset " rasitukset" ja turvotustestit, ja vaikka niistä ei mitään ikinä löytynytkään, olen kuitenkin ihan kiitollinen, että ne varmuudeksi tehtiin.

Nyt varovainen haaveilu nelosesta ja kiloja liikaa tällä hetkellä 35 (pois jo kuitenkin 6!). Tavoitteena normaalipaino ennen raskautta, koska kuitenkin ikää jo on, eikä se olotila niin kauhean herkkua ole ylikiloisena ollut.

Onnellista odotusta kaikille kokoon katsomatta!!!

Terkuin omppuli

Vierailija
6/15 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on 3v lapsi, joka on saanut alkunsa inseminaatiolla (miehen sperma huonoa).

Silloin lääkäri sanoi minulle, että pienikin painonpudotus auttaa tulemaan raskaaksi. Minulla oli silloin ylipainoa 7kg, ja nyt 10kg... en ole laskenut BMI:tä, mutta jos laihtuisin 10kg, niin tiedän että sitten se olisi 25, ja siihen pyrin, sillä meilläkin toista lasta toivotaan.

Kannattaa varmasti koettaa laihduttaa, vaikka vain muutama kilo. Jos asettaa liian ankaran tavoitteen, sitä vain lannistuu eikä into riitä.

Lapsettomuuslääkäri sanoi silloin minulle, että painon pudotus (pienikin) saattaa ikäänkuin sysätä " ison pyörän liikkeelle" , on kuulema nähnyt ko.jutun tapahtuvan usein.

Onnea yritykseen!

Vierailija
7/15 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on painoindeksi 36 (enkä tunne itseäni niin kovin lihavaksi :)) ). Mutta vauvaa ollaan tehtailtu jo kolme kiertoa, joten olen ottanut itseäni niskasta kiinni ja aloittanut dieetin. Terveellisen, en mitään kitudieettiä... Mutta todellakin, vaikka saisi pois edes 2-3 kiloa kierto, niin toki voisi auttaa raskautumiseen. Minullakin sitä ikää on jo 33...

Tsemppiä painonpudotukseen!! Pienin askelin eteenpäin, vaikka sokerit ensin pois ja sitten katsoa sitä annoskokoa. Siitä se lähtee!!

Vierailija
8/15 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että siitä apua on. Itse laihdutin 10 kg ja nyt 7+4 raskaana. Tervetuloa Ellit pinoon. Siellä tytöt laihduttaa raskautumisen toiveessa.

Plussatuulia sinnepäin....Anessa

Vierailija
9/15 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan suositellaan että n. 5%-10% painonpudotus auttaa selkeästi raskaaksituloon. mutta myös säännöllinen liikunta ilmankin painonpudotusta palauttaa ovulaation säännölliseksi, ja se jos mikä helpottaa myös....

eli eikun pieni kävelylenkki joka illalle ja sitten vasta peitot heilumaan...

Vierailija
10/15 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos kovasti viesteistä!

Olisihan ollut mukava kuulla että eipä sillä ylipainolla ole niin väliä koska eipä tuo painonpudotus tuskatonta ole :)

Mutta jos painonpudotus auttaa raskautumaan, niin toivon että tästä saisi riittävästi aihetta kunnon laihdutusyritykseen.

Ikää on mullakin 33 joten ei tässä ole kovasti aikaa hukattavaksi.

hah! mahaa pienentämällä sen siis voisi saada kasvamaan! hmmm...

Vierailija
11/15 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minuakaan aluksi huvittanut painoa pudottaa ja voihan se tärpätä vaikkei laihduta ollenkaan. Mutta minun kohdalla tsemppa nuo negatiiviset testit vaikka ovikset on bongattu. Sitä alkaa vaan tsekkaamaan, että mitä voisi tehdä toisin että tärppäisi nopeammin. On niin masentavaa hypätä kuukausipinosta toiseen...

Ja toinen pointti minun kohdalla on tuo maha. Se on nyt jo tiellä ja närästää, mitä se on sitten kun siinä vauvamasu? Suonikohjut ja turpoamiset...

Oikein pelottelen tässä, no se ei ollut tarkoitus, mutta miettiä kannattaa kuitenkin. Aloita vaikka raskausdiabeetikon ruokavaliolla. Se on ihan terveellistä ruokaa pienin annoksin useasti päivässä.

PALJON TSEMPPIÄ SINULLE!!! Ja plussatuulia!!

Vierailija
12/15 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ylipaino tietää lisää komplikaatioriskejä.

Vierailija
13/15 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

fatmama05;

Kiitos kovasti kannustuksesta!!!

Maha se mullakin pahin on. Nyt jo näytän siltä että olisin pitkälti raskaana, minkähänlainen se sitten on joskus jos oikeasti olen raskaana! Muistan myös nyt kun mainitsit, ekalta raskaudelta sen karsean närästyksen. Muuten muistelen että voin kyllä ihan hyvin. Mulla sattui niin hyvin että " pahin" vaihe eli loppuraskauskuukaudet sattuivat loppusyksyyn ja talvelle mikä varmaankin teki olosta siedettävämmän. Turvotusta esim. ei pahemmin ollut.

Tai ehkä aika kultaa muistot.

Mutta mulla ei kertaakaan tullut raskauden aikana sellaista ankkakävely-tyyliä, sitä puolelta toiselle vaappumista. Luulen että se johtui siitä että elimistö oli jo tottunut jonkinlaiseen etureppuun jo ennen raskautta.

(Kappas, löysin siis jotain positiivistakin tästä asiasta)

Toivon kovasti että sulla tärppää pian!

Måppi; mitähän komplikaatioriskejä...? pelottaa jo valmiiksi, mutta kerro ny...

- Linnea

Vierailija
14/15 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisinkin tässä muutaman jutun jakaa, jotka tuossa lääkärissä selvisi, jos kiinnostaa enemmän, niin ELLIen pinossa on piiiitkä selitys koko käynnistä. Ja jos tuntee olonsa omaksi, niin siihen pinoon voi pompata, kohta kaikki muut onkin plussanneet, paitsi minä. :)

Mutta siis lääkäri antoi vinkiksi,

*jättää valkoisen viljan pois ruokavaliosta, sekä valkoisen sokerin. Ne vaikuttavat insuliiniin, joka taas vaikutti hormooneihin (tai sitten niiden tasapainoon.. nyt en ihan tarkkaa selostusta muista.).

*pudottaa hiljakseen painoa alas, etenkin jos se on muuttunut sitten ekan raskauden/ lähi kuukausina. Jokaisella ihmisellä on kuulemma oma " tervepaino" , joka on eri kuin bmi. Ts. bmi voi olla korkeampi kuin suositus, mutta ihmisen keho toimii kuitenkin siinä painossan parhaiten. Itselläni tuohon esikon tärppipainoon on kuutisen kiloa. Eli jopa sillä 2-5kilon pudotus voi muokata tasapainoa siten, että tärppi onnistuu.

Tämä lääkäri oli muuten ensimmäinen, joka sanoi, että jostain sokeriarvosta johtuen, voi myös olla, että kilot on tiukassa (olen aina ollut punkeroinen). No, se on nyt syynissä, katsotaan miten käy.

Ei muuta kuin tsemppiä meille kaikille, joskos tästä taas saisi uuden ruiskeen pudotukseen, tammi-kesäkuu välillä pudotusta tulikin jo 6kiloa. :) :)

Naanuli

Vierailija
15/15 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

linnea321:

Heippa,

kakkonen saisi tulla ihan koska vaan...

Tuli vaan mieleeni, onko kokemuksia miten kovasti runsas ylipaino vaikuttaa raskaaksi tuloon? Auttoiko laihdutus?

Olin ekaltakin ylipainoinen ja raskaaksi tulin helposti, nyt enempi ylipainoa (sekä tietenkin myös ikää!) ja tuntuu että kakkonen ei lähde alulle ei sitten millään...

painoindeksi on 36...

HEI Linnea!

Josko minä sitten toisin sulle sitä tsemppiä. :)

Mulla on kanssa aika reilusti tuota ylipainoa bmi kanssa tuossa 36 kieppeillä. Itse tulin raskaaksi neljännellä yrityskierroksella.

On jossain määrin yksilöllistä miten miten ylipaino vaikuttaa kullakin. Toisilla runsas vatsanalueen rasva heikentää hormonitoimintaa, tulee kuukautishäiriötä ja munasolu ei välttämättä irtoa joten raskautuminen on mahdotonta.

Itselläni on ollut säännölliset kuukautiset aina. Ja jossainvaiheessa yritystä tilasin ovistikkuja ja pari kiertoa tikutin ovista omasta uteliaisuudesta halusin tietää tapahtuuko ovista vai ei.

Eli onko sinulla kuukautishäiriöitä?

Jos on, niin se pienikin painon pudotus saattaa olla se hyvä sysäys raskautumiseen. Mutta ilman laihdutustakin voi tulla raskaaksi. :)