Lapsi repi kirjaston kirjan :(
Kuinkahan paljon siellä kirjastossa siitä mahdetaan veloittaa? Kannattaakohan kirjaa yrittää ollenkaan itse korjata, vai viedä vain tuollaisena takaisin, ja näyttää sitten tämän pienen luovan hetken tulokset...
(kaksi sivua revitty kahtia)
Kommentit (16)
mutta taidan kai silti näyttää eka kirjaston tädeille, kiitti vastauksista
on tottakai teipattuja kirjoja, mutta teippaus hoidetaan kirjastossa.
Näin minulle sanottiin, kun tiedustelin asiaa.
Tietysti voi kokeilla, jos oma teippaus menee läpi eikä sitä huomata. Mutta jos haluaa toimia oikein, vie kirjan kirjastoon ja he arvioivat, voiko sitä korjata (siellä!) vai pitääkö se lunastaa.
t. Maisa-kirjan lunastanut (siinä kirjassa olivat myös kannet saaneet kyytiä)
kirjan kunnosta päätellään aina erikseen tuleeko maksua vai ei. Helposti korjattavasta kirjasta ei tule.
Kirjastolla on omanlaiset teipit ja muut välinet kirjojen korjaukseen (joita ei saa tavan kaupoista)
terkuin: kirjastossa työskentelevä
Jos pari sivua on revennyt, se ei ole paha juttu. Mutta ÄLÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA koita teipata sivuja itse...!
Kun palautat kirjan, niitä näytä kirjaston työntekijälle vahinko, he ottavat kirjan korjattavakseen. Kirjasto-työntekijöillä on oikeat välineet ja ammattitaito korjata kirjat oikein.
Monesti asiakas ajattelee että hän äkkiä teippaa revenneen sivun itse, mutta se teippi millä kirjat kirjastossa teipataan ei ole ihan tavallista Tiimari-teippiä, vaan sellaista mikä soveltuu ko. tarkoitukseen paremmin.
Jos tosiaan sivu revennyt tai kaksi, ei se ole niin paha juttu että kirja pitää lunastaa itselle, esim. mehun kaatuminen kirjalle taas on.
Itse palautin kirjan, jonka lapsi oli repinyt. Kirjastontäti vain naureskeli, että sattuuhan näitä. Kirjasta oli pari sivua repeytynyt.
Koira joskus söi " kirjan" . Jouduttiin maksamaan koko kirjan hinta, vastaavasti olisi käynyt, jos itse olisi vienyt vastaavan kirjan tilalle, yritettiin etsiä divarista, mutta ei löytynyt.
Meiltä hävisi kerran yksi lastenkirja (muutettiinkin sen jälkeen, eikä kirjaa silti löytynyt mistään) ja olin juuri hetkeä aiemmin nähnyt samanlaisen jossain kirjakaupassa, jossa se maksoi 3 ¿. Kävin kirjastosta kysymässä, paljon joudumme pulittamaan kadonneesta kirjasta ja summa oli jotain 10 ¿. Yritin löytää samanlaisen kirjan kadonneen tilalle, mutta en löytänyt, joten maksoin n. kolminkertaisen summan kadonneesta kirjasta kirjastoon.
ei enää edes tehty.
No, sitten lapseni hukkasi ja minähän siitä vastuussa olin, niin sellasen kortin kokoisen disneyn lilo ja ja mikä lie sen nimi oli, ja kysyin sitten että voinko ostaa tilalle sen kirjan, niin setä sanoikin että disneyn kirjoilla on sellanen juttu että ei voi itse ostaa että pitää korvata rahalla se kirja, en ihan ymmärtänyt et miten disneyn toimivalta voi ulottua kirjastoon asti. No, kirja löytyi sängyn laitojen välistä, eli sänky on sellanen joka kasvaa lapsen mukana, niin en sit oikeesti tiedä mitä olis tapahtunut jollemme olis kirjaa löytäneet.
ja maksumiehiksi jouduttiin =(
En enää uskalla lainata kovin uusia kirjoja, etsin aina valmiiksi kulahtaneita.
meillä koira söi ihan tuusan hileiksi yhden kirjan ja summa oli 22e mitä siitä pulitettiin (aikuisten romaani)
Muutaman kerran niin olen joutunut tekemään. Ja tuo, että hampaanjäljistäkin pitää korvata! Kyllä meiänkin kirjastossa on aika paljon teipattuja kirjoja ja just jostain Puppe yms. luukkukirjoista puuttuu suurin osa niistä luukuista.
lapsi pureskeli dvd:n kannen muovireunaa. nyt se näyttää ns " vanhalta" . joutuukohan siitä maksamaan?
:( joten se siit penninvenytyksestä silloin, koko kirja piti ostaa uusi, oli niin kissankusinen se oli etei tosikaan!
Jos on pahasti revitty, niin että kannet irtoaa tai useampi sivu, niin olen kyllä mennyt ja korvannut pari tämmöisen käsittelyn saanutta kirjaa. Mehutkin on kaatuneet kerran, ja sen kirjan lunastin. Yksi kirja hukkui, ja hinta oli minusta sillä kirjalla ihan kohtuullinen. Pari kertaa olen saanut ilmaiseksi jotain ihan verraten hyväkuntoisia poistettavia kirjoja, ovat suunnilleen pakolla tunkeneet kassiini, että vie pois lapsillesi, nää menee muuten roskiin. Tosin niistä poistokirjoista on kyllä tosi nopeasti just sivut irronneet, mut nitojalla ja teipillä ne on saatu takaisin liimattua, kunnes kirjaan on jo kyllästytty...
kirjaston kirjat ja muu aineisto ovat KAIKKIEN yhteistä omaisuutta, eikä niitä saa tuhota! En antaisi pienen lapsen käsiin kirjaston materiaalia ilman valvontaa.
Ylipäätään kirjoja tulee suuresti kunnioittaa ja hyvin kohdella, myös omia kirjoja.
Vie kirjastoon - he arvioivat, onko korjauskelpoinen vai pitääkö lunastaa.
Me jouduimme kerran lunastamaan yhden Maisa-kirjan, koska pieni lukija oli vähän liian innokkaasti selaillut... ;-)
Lunastushinta ei ollut uuden kirjan verran, mutta kohtuullisen reilu summa silti. No, kirjan sai toki sitten myös pitää ja pienellä teippauksella siitä sai vielä ihan kelpo kappaleen.