Töissä sunnuntaisin äitiyslomalla -meneekö äitiyspäiväraha?
Jos teen työtä äitiyslomalla sunnuntaisin, vaikuttaako s äitiyspäivärahaan? Sunnuntaisinhan ei makseta päivärahaa ja jos vanhempainrahakaudella tekee töitä, menee aika sen päivän päiväraha minimiin. Voisiko siis sunnuntaina tehdä työtä menettämättä mitään päivärahoja???
Kiitos jos joku tietää!
Kommentit (4)
Terve!
Mä olen ainakin tehnyt töitä sunnuntaisin ilmoittamatta mihinkään. Esikoisen vauva-aikana (3 vuotta sitten) kyselin asiaa kelasta ja ne sanoivat, että töitä saa tehdä, mutta olikos se nyt niin että sivutyönprosentilla ja ?verotoimistoon? pitää ilmoittaa. Mä en silloin ilmoittanut ja tein töitä ihan normiprosentilla ei tullut mätkyjä eikä mitään sanottavaa mistään. Samoin aion tehdä tälläkin kertaa.
-Tepa & tyttö 4 kuukautta
elikkäs sunnuntai työtä saat tehä minnekkään ilmoittamatta.
Ma-la päivät pitää ilmottaa kelaan jolloin ä-päiväraha tippuu 15.20/päivä jolloin työskentelet.
Ja pyhäpäiviä jos sattuu paljon esim.joulu yms.pyhät niin kaikki saa tehdä. koska tuli kaverin kanssa puhetta vaikuttaako useiden pyhäpäivien määrä siihen paljon saa tehdä töitä niin ei vaikuta.
Toivottavast tää selkeytti ees jotenkin asiaa...
Itse menen muutamaksi päiväksi töihin. Kaivoin esille Kelan lapun
ILMOITTAMINEN TYÖNTEOSTA/OPINTORAHAN SAAMISESTA ÄITIYS- JA VANHEMPAINRAHAKAUDELLA
Jos työ on päätoimista, niin maksetaan vähimmäismääräisenä. Jos tekee työtä, niin jo yhdenkin _arki_päivän työnteosta on on ilmoitettava.
No tuossahan se arkipäivä mainittiin... ei koske siis pyhiä.
Eli kuten otsikossa, sunnuntaityö ei vaikuta äitiyspäivärahaan. Arkityö tiputtaa työpäiviltä äitiysrahan minimiin eli 15,20 e.
Itsekin olen nyt menossa muutamina sunnuntaina töihin, pitäis vaan kelalta selvittää, riittääkö esim. työsopimuksen kopio osoittamaan, että töitä tehdään nimenomaan pyhinä?