Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pesettekö vauvan vaatteet erillään muusta pyykistä?

20.08.2007 |

Mihin ikään saakka? Laitatteko huuhteluainetta?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 2 pesukoria, 40-asteen ja 60-asteen. Laitan pyörimään sitten värien mukaan aina kun näyttää että tulee kone täyteen. Muuta lajiteluperustetta ei ole. Pesuaineena ihan tavallinen, ei sensitive. Huuhteluainetta on yleensä. Vauva nyt 10kk mutta näin toimittu koko ajan, myös esikoisen aikana joka nyt 4v.

Vierailija
22/32 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vaan samaan koneeseen (tosin äitini pyöritti tälle silmiään). Käytetään hajusteettomia tuotteita ja herkän ihon huuhteluainetta.

Kysymys vauvanvaatteiden pesusta: noudatatteko aina lämpötilaohjeita? Usein esim. ulkomaalaiset vaatteet (esim.Zaran) on varustettu 30 asteen ohjeella. Olen niitä pessy 40 asteessa, mutta miettinyt, että voisko noi kaikki ei turhan aran tuntuset vaatteet pestä 60 asteessa?

Inhotaan molemmat miehen kans silittämistä, joten silitetään vaan pakolliset juhlavaatteet:) (ja siihenkin äiti pyöritti silmiään)

Ae

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain pakolliset...

pesulämpötiloista sen verran, että koska meillä käytetään kestovaippoja, joita menee yleensä joka koneeseen mukaan, pesen kaiken 60 asteessa (paitsi jos koneessa on vain aikuisten vaatteita, niin 40. jos taas pelkkää vaippapyykkiä, niin 90).

jos ei kestä niin ei kestä. vauvan vaatteet on muutenkin sen verran vähän aikaa käytössä kun jäävät pieniksi niin nopeasti, etten näe ongelmaa siinä jos meneekin pilalle ennen aikojaan. ja itselle taas tykkään ostaa usein uusia vaatteita, niin ei sekään ole ongelma jos jotain joskus menee pilalle... ei niistä kumminkaan kirpparilla hirveitä hintoja saa.

Vierailija
24/32 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä. Miehen raksavaatteet pestään erikseen. Tumma pyykki on lähinnä minun ja miehen vaatteita, joskus jotain yksittäistä vauvanvaatettakin on seassa. Vaalea pyykki puolestaan on lähinnä minun ja vauvan pyykkiä, seassa myös miehen kauluspaitoja. Liinavaatteet pestään värin mukaan jommissa kummissa koneellisissa. Lähes kaikki pyykki pestään meillä 40 asteessa ja puhdasta on tullut - kestovaipoistakin, jotka huuhtelen käytön jälkeen. Koska kone on 7kg, kaikki vauvan käytössä olevat vaatteet mahtuisi meillä yhteen koneelliseen ja vajaita koneellisia en pyöritä.

Pesuaineena Xtra Sensitive - kaupan halvinta. Ja ohjeen annostuksesta käytetään vain puolta, silti on puhdasta pyykkiä ja raikasta kun ulkona kuivatetaan mahdollisuuksien mukaan.

Silitykseen menee vain välttämättömät eli juhlavaatteet ja kauluspaidat. Ennemmin olen tarkka siinä että pyykki ripustetaan pian pesun jälkeen ja lyödään kunnolla ennen narulle laittoa niin oikenee.

Vierailija
25/32 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis lajittele pyykkejä henkilöiden ;o) vaan värin ja pesulämpötilan mukaan.

Vierailija
26/32 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkupupu:

Ettekö lajittele vauvan vaatteita värin ja pesulämpötilan mukaan ollenkaan, jos vauvapyykki täyttää koneen?

Juuri siksi pesen lapsen pyykit erikseen, koska suurin osa niistä pestään 60 asteessa kun taas meidän aikuisten vaatteet pestään 40 asteessa.

Ne lapsen vaatteet mitkä pestään 40 asteessa, pesen sekaisin meidän vaatteiden kanssa.

Vierailija
27/32 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä silitetään vaan pakolliset, ja nekin hoitaa yleensä mies. Minä silitän vain verhot.

Inhoan silittämistä.

Vierailija
28/32 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan lajittelen koko perheen pyykit värin ja pesuasteiden mukaan, ja kaikki pestään hajusteettomilla pesuaineilla ja hajusteettomalla huuhteluaineella. Olen herkistynyt hajusteille joten en halua herkistää vauvaakaan turhille kemikaaleille.

musta maailman puhtain tuoksu tulee hajusteettomalla pestystä ja ulkona kuivatetusta pyykistä!

ja Sama juttu täällä, et joskus kirppisvaatteita saa pestä , huuhdella ja tuulettaa monta kertaa, että se kammottava hajustehaju lähtee! Ja joskus rappukäytävässä ja hississä haistaa, kuka siellä kulkenut, kun oppii tunnistamaan kuka naapuri käyttää mitäkin pesuainetta ;

Vierailija
29/32 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ko1vunleht1:

ja Sama juttu täällä, et joskus kirppisvaatteita saa pestä , huuhdella ja tuulettaa monta kertaa, että se kammottava hajustehaju lähtee! Ja joskus rappukäytävässä ja hississä haistaa, kuka siellä kulkenut, kun oppii tunnistamaan kuka naapuri käyttää mitäkin pesuainetta ;

Jos heittää hajusteaineella pestyn kirppisvaatteen samaan koneelliseen muun pyykin kanssa, koko koneellinen haisee sille hajusteelle. Sama jos joku tuttu on ystävällisesti pessyt vahingossa heille unohtuneen vaatteen/harson tms., ensin pitää tuulettaa vaatetta muutama päivä ja sitten laittaa uudestaan koneeseen. Tosin vältän kirppiksellä sellaisia pöytiä jotka haisevat monen metrin päähän, en edes pysty kauan niitä vaatteita tonkimaan ilman että nenä valuu solkenaan ja silmät alkavat kutista. Inhottavaa!

Vierailija
30/32 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykki lajitellaan värin mukaan: tummat ja vaaleat, lähinnä sen mukaan kumpaa vaatteessa enemmän. Kaikkien vaatteet samassa koneessa ja pesulämpötila lähes aina kaikelle pyykille 60 astetta. Puuvilla ei pienemmässä lämpötilassa tule puhtaaksi.

Pesuaineina color tai valkaisuaineellinen sensitive-jauhe, ei mitään huuhteluaineita.

Vierailija
31/32 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melonimamma:

En ole missään vaiheessa pessyt lasten vaatteita erikseen, sillä kummallakaan heistä ei ole iho-ongelmia. Pesen usein myös tummat 60 asteessa (paitsi jos on herkästi värjääviä vaatteita).

Meillä on käytössä vähähajusteisia, mutta muuten ihan tavallisia pesujauheita ja huuhteluaineita, sillä en voi sietää voimakkaita hajuja vaatteissa, yöks! :-P Kirppariltakin jos erehtyy ostamaan niillä pestyjä vaatteita niin menee ainakin 3 pesua ennen kuin haju lähtee. Osasta oma ihoni myös alkaa kutisemaan.

Lisättäkööt vielä että ehdottomasti siis VÄRIN mukaan lajitellaan pyykit! Sitä en voi ymmärtää miten joku värjäyttää valkopyykkinsä siniharmaaksi pistämällä kaiken sekaisin.

Ja meilläkin silitetään vain kauluspaidat ja juhlavaatteet. Kaapissa on vino pino pöytäliinoja ja keittiönpyyhkeitä joiden silittämiseen ei ikinä tunnu löytyvän aikaa tai energiaa. Sitten ennen seuraavia juhlia jolloin tarvitsee pyhäliinat käyttöön...

Vierailija
32/32 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lajitellaan pyykit neljään koriin: vaalea 40, tumma 40, vaalea 60 sekä tumma 60 erikseen. Ja kaikkien vaatteet samoihin koreihin. Vain väri ja lämpötila vaikuttaa. Huuhteluainetta laitan kaikkiin sellaisiin vaatteisiin, johon saa. Meillä käytössä hajusteettomat pesuaineet ja huuhteluaineet. Pyykkiä tulee muutenkin konellinen per päivä. En enää jaksa pestä vauvan vaatteita erikseen.

En itse kestä hajuja. Kylässä, jossa käytetään hajustettuja pesuaineita, on ikävä nukkua talon lakanoilla, kun aamulla on nenä tukossa.

Lasten vaatteet ja osan omista silitän, näistä olen tarkka. Ystäväni kutsuvat minua silitysneurootikoksi. Mies silittää omat kauluspaitansa, joita töissä käyttää päivittäin.

Tontunäiti ja pojat 5 v, 3 v ja 2 kk