Onnistuuko pullataikina yhtä hyvin ilman kananmunaa?
Pinnasta vain tulee erinäköinen, jos pullia ei voitele. Musta pullataikina on parempi tehdä ilman munaa.
Kommentit (9)
Minulla tuppaa pullat yleensäkin epäonnistumaan... uskallanko yrittää ilman kananmunaa tehdä? Lapsi kun on muna-allerginen.
Ja kaikki virheet mitä sitten mahdollisesti voi väärin tehdä... minun PIKKUpullista tulee aina nimittäin ihan valtavia epämuodostuneita möhkäleitä, ei koskaan kauniita ja tasaisia suunnilleen samankokoisia.....
ja miten ihmeessä niitä sellaisia kierrepullia oikein tehdään?
Kiitos! ap
ja asetat pellille. EI vaikeaa.
Jätä jauhoja vähän vähemmälle ja tee löysä taikina.Tulee parempaa.
Tarkennan, ne olikin solmupullia mitä tarkoitin, että mites niitä tehään? Ja mitä täytteeksi niihin, eikö se täyte vaan panna siihen "solmun" päälle?
Kierrepullat oli tuttuja (tosin nekin on paisuneet usein yli äyräiden uunissa...)
ap
Ja pöytälevyyn voi laittaa hieman jauhoja.
Niksi hyvään pehmeään, mutta alustaan tarttumattomaan pullataikinaan on siinä, että pullataikinaa vatkataan voimakkaasti siinä vaiheessa, kun se on "vellimäistä", eikä jauhoja ole laitettu vielä paljoa siihen. Näin taikina saa ilmaa ja siihen tulee hyvä sitko, kun sitä sekoitetaan perin pohjin. Lisätään jauhoja VÄHÄN kerrallaan ja koko ajan vaivataan. Lopulta kun se irtoaa taikinakulhon reunoista, lisään vielä jonkin verran jauhoja niin, ettei se tartu enää sormiinkaan. Rasvan lisään pehmeänä siihen aivan viimeiseksi, tulee kaunis kiilto taikinaan. Taikinan vaivaaminen on myös tosi tärkeää ja mitä enemmän vaivaat, sen vähemmän jauhoja tarvitset. Näin saadaan ihanan pehmeä taikina pikkupulliin. Taikina kannattaa myös kohottaa kunnolla, ennenkuin alkaa leipoa.
Meillä myös kananmuna-allerginen lähipiirissä, niin aina en ole voidellut millään esim. jos teen voipullia, voisilmä vain keskelle ja hieman sokeria, niin ei tarvitse kananmunaa. Toisinaan taas olen voidellut maidolla (lapsille) ja joskus kahvilla.
T. 11
Ja kahvilla saa kauniin värin.