ongelmia kuivaksiopettelussa, auttakaa
Miten toimisitte seuraavankaltaisessa tapauksessa:
Kotona lapsi sanoo aina jos on pissa/kakkahätä (siis kun on kotona ilman vaippaa) ja ehtii lähes aina potalle. Jos on housut jalassa (ei vaippaa) niin tämä saattaa hämätä sen verran, että tulee pikku liru housuun ja sitten vasta muistaa. Jos kotona on vaippa ei tietty ilmoittele mitään (eikä auta sellainen potty-training -vaippakaan). No samantien kun lähdetään ovesta ulos, kaikki opittu unohtuu ja pissa lorisee suoraan housuun, ei siis ilmoita yhtään mitään eikä kysyttäessäkään myönnä, että on hätä. Tästä syystä siis esim. kauppareissuille, puistoon jne. olen laittanut vaipan. Mutta välillä tuntuu, että lapsi onkin ollut koko päivän vaipoissaan ja pissannut siis sinne vaippaan koko päivän. Eli tuntuu, ettei kuivaksiopettelu kehity ollenkaan.
Eli miten itse olette tehneet? Vaippa pois kylmästi ja hurjasti vaihtovaatteita mukaan, vai miten? Ja viettekö lapsen vähän väliä vessaan, vaikkei hätäänsä myöntäisikään? Tämä kuivaksiopettelu on meille ihan uutta ja olen vielä vähän hukassa näiden juttujen kanssa. Siis miten käytännössä toimitte? Jos esimerkiksi olette jossain isossa marketissa ja lapsi ilmoittaa että pissahätä, niin eihän sitä ikinä ehdi löytää vessaa siinä ajassa kun pissa jo tulee, vai miten on?
Kaikenlaiset vinkit ja kokemukset otetaan vastaan. Lapsi on kohta 2-vuotias.
Kommentit (10)
oppii kyllä, muttei pakottamalla. Ja oikeasti kaikki oppii omalla ajallaan kuivaksi ja 2 v on kumminkin pieni vielä.
Joten laita vaippa kun menette ja ota pois kun kotiin tulette, tai varaa kassiin vaan tarpeeksi vaihtovaatteita. tosin on se ikävää lapsellekkin olla märkä. Omasta nuorimmaisesta tuli kuiva omaantahtiin kun täytti 3. Muutoin veilä päivisin lirahteli ku n ei vaan muistanut.
Tyttöni taas oli kuiva jo 1½ vuotiaana :)
Koskaan en ole opettanut kuivaksi ovat itse oppineet omaan tahtiin.
huolestua ollenkaan tuossa vaiheessa . Monesti sekin toimii kun et hetkeen aikaan yritä edes pitää reissussa kuivana ja sit kun taukoa pidetty alatte jollain tietyllä pikkureissulla olla ilman vaippaa niin kyl se siitä. :)
alkuperäisen lapsi vaikuttaa kyllä kohtalaisen kypsältä kuivuuteen. Koska ongelmat tulevat vain kodin ulkopuolella. Siksi musta kannattaisi panostaa hetken aikaa siihen, että vie vaikka vähän vasten tahtoaan vessaan ja huijaa pissat tulemaan, kuin laittaa vaippa. Sehän viestii vain, että vaippaan pissaaminen on ihan ok. (Ja musta ei ole ok, että oppii kuivaksi kolmevuotiaana, sori vaan).
kun 2 oli ainakin käsittänyt kysymykseni ehkä vähän väärin. Siis kotona meillä ei ole ongelmia, vaan käy potalla mielellään ja on aina ylpeä itsestään kun pissat tulee ja kehutaan. Ongelma on siis siinä, että mitä tehdään kun ei ollakaan kotona? Teenkö opettelulle hallaa, jos tällöin aina laitetaankin vaippa, kun lähdetään kotoa?
Jotenkin ehkä pitää edetä vaiheittaan eli seuraavaksi ruvetaan opettelemaan oloa omassa pihassa ilman vaippaa ja sitten kun se sujuu niin sitten vasta kaupungilla. Tätä pohdin siksi kun joltain taas kuulin ohjeen että vaippa vaan kerralla pois, ei muuten opi.
No mutta kertoilkaa lisää.
Ap
Ja oikeesti onko se pissaaminen vaippaan kauppakäynnillä NIIN suuri synti?
vaan meilläkin tuo " huijauskikka" oli käytössä vain jossain muualla kuin kotona ollessa. Eli silloin itse seurailen tarkemmin lastani ja kun tuntuu siltä, että nyt on vessan aika, niin huijaan pöntölle. Kotona moista ei tarvitse tehdä, koska siellä menee itsekseen tai ilmoittaa, mutta kodin ulkopuolella arkailee jostain syystä.
t. 2
Mietin myös sitä kun päiväkodissa aloittaa vajaan kahden kk päästä, että miten sitten siellä, ehtiikö tädit kysellä jos ei itse aina osaa/muista ilmoittaa? Vai pitääkö sitten olla päiväkodissa vaippa, jollei vielä varmasti osaa?
Kannattaa sanoa päiväkodissa ettei ihan kuiva ole vielä ja varata enemmän vaihtovaatteita.
Nuita harjottelijoita siellä piisaa :)
-suurperheen äiti
meillä tapasi kieltäytyä vessasta ja varsinkin jos oli vieras vessa, niin pisti hanttiin. Mutta meillä toimi sellainen, että annan jotain ihanaa, kuten lompakkoni katsottavaksi ja vastaanpaneminen unohtuu siinä samalla ja pissakin tulee pönttöön. Ja mä osaan aika hyvin laskea, että milloin on varmasti hätä, vaikka lapsi itse sanoisikin, että ei ole. On sujunut meillä hyvin. Päiväkuivia 1v 11 kk ja vahinkoja on tapahtunut todella vähän tämän kolmen kuivan kuukauden aikana. Vaikka ollaan oltu tosi paljon liikenteessä.