Millaisella talvivarustuksella lapsi OIKEASTI pärjää?
Vouhottelin tässä taas tapani mukaan meidän reilu 1v tytölle ensi talven toppahaalareita, kenkiä ja asusteita.
Ääneen kun pohdiskelin, että ostaako Reimatecin haalari 99e vai Ticketin olikohan 139 vai 149e. Ja mitäs sitten varahaalariksi. Tähän mies totesi, että väitänkö tosissani, etteikö lapsi pärjäisi halvemmallakin haalarilla. Aikani siinä änkytettyäni ja perusteluita keksiessäni tajusin, että onkohan meidänkään päiväkodissa kuinka monella 90e + maksava talvihaalari, kun pakkaset koittavat. Vahvasti epäilen ettei ole, jos vk-haalareista voi jotain päätellä.
Ja sitten taasen mietin tuttavaperheen kahta erittäin vilkasta leikki-ikäistä touhottajapoikaa, jolla on kaikki talvet ollut joku " ei-minkään-merkkinen" -talvihaalari. Käsittääkseni hyvin ovat haalareilla pärjänneet, ja päiväkodissakin on selvitty.
Jäin sitten pohtimaan, että mikä on haalarihankinnoissa se kultainen keskitie; mikä on järkevää ja perusteltua? Mistä kannattaa maksaa, ja mikä on turhaa merkistä/ulkonäöstä/imagosta maksamista? Mielellään kuulisin teidän ajatuksia :-).
Kommentit (18)
lapset on. Meidän mukulat pärjää pääkaupunkiseudulla lämmön puolesta ihan halpishaalareillakin, ovat ihan hikisiäkin. Reimatec on meidän haalari ihan muista syistä: lasketteluharrastuksessa hyvä kun pitää vettä ja lämpöä (sopii etelään ja pohjoiseen), muutenkaan en ole kurahousujen ystävä, samoin säädöt (taskut, hihansuut, lumilukot) on hyvät. Ja vaadin että kestää... reimatecin hinnoilla reklamaatio lähtee heti, jos ei kestä menoa.
Meillä mentiin esikoisen kanssa 10v sitten yhdellä haalarilla per talvi. Lisäksi oli joku hienmpi kauppatakki. Päiväkodissa vetivät kurikset kaikille päälle ja tamineet kuivuivat välillä kuivauskaapissa. Silloin ei ollut näin yleisesti edes kosteussuojattuja ulkovaatteita.
Ostin aina sen talvihaalarin edellistalven alesta seuraavaa talvea varten. Jokainen puku käytettiin kun ei tullut edes koon puolesta virheostoksia. Merkkeinä oli ihan Lassieta ja Reimaa, ei Tecejä ;)
Kenkinä oli kumisaappaat, talvisaappaat ja hienostelukengät.
Nyt on ajat jo tuosta niin paljon muuttunut ettei sitä enää oikein osaa pysyä kohtuudessa ja järkevissä ostoksissa. Muutenkin ote kokonaan kadonnut vähän kaikesta.. kakkosen kanssa on helppo löysäillä :D
Tyttö, kun oli 1v niin sillä oli Seppälän toppahaalari ja Lassie. Olisiko yhteensä maksaneet alesta 40 euroa :)
Nyt kun aikaa on kulunut ja olen löytänyt netistä ihania merkkejä niin minusta on mukava ostaa sellaisia ulkovaatteita, jotka miellyttävät silmää :) Se voi olla 30 euron haalari, 130 euron takki, 40 euron pipo tms.
Eli mielummin ostan vaikkakin kallista, mutta sellaista joka miellyttää minua kuin että ostaisin jonkun ruman ja halvan haalarin.. HUOM!! Mutta kaikki halpa ei siis ole rumaa!! Meillä odottaa tyttöä syksyksi 25 euron 2-osainen Cittarin Lotta ja Lassi ulkoilupuku, kun oli mielestäni kerrankin nätti :)
Itse kun olen totaalisen kajahtanut lastenvaatteisiin, ja täysin hintasokea niissä, koen yleensä löytäväni lähes ainoat " kohtalotoverit" täältä. Ja jotenkin nämä vastauksetkin alkavat kuullostaa sen mukaisilta. " Vähemmälläkin pärjää, mutta mutta mutta..." .. Noin vastasin minäkin miehelle :-).
Meidän esikoinen kulki tokan talvensa Remun babyhaalarilla, Tepsut-talvikengillä, yksillä hanskoilla, kahdella talvihatuilla. Hyvin pärjättiin. Ei ollut säilytysongelmia eikä tullut talousongelmia liian suurten vaatelaskujen takia.
Jos haalarien hintojen mukaan pitäisi sanoa että millä pärjää talven, niin ihan varmasti millä tahansa talvihaalarilla pärjää koko talven. Kosteussuojatun kanssa ei tartte lisäksi kuriksia, ei-kosteussuojatun kanssa sitten kurahousut loskakeleille.
Ja yksillä kengilläkin pärjää ihan hyvin. Ja yksillä hanskoilla, jos hanskat on hyvät eli eivät päästä kosteutta läpi. Hattuja ehkä tarvitsee kaksi, toinen tihkusateeseen ja toinen koville pakkasille.
Alle 150 eurolla saa yhdelle lapselle varmasti kaikki talvivarusteet jossei ole merkeistä kiinnostunut.
Itse olen myös hurahtanut lasten vaatteisiin. Tosin olen siitä erilainen että minulle (tai siis lapselleni) riittää yksi vaatekerta talveksi/kevääksi, mutta vaatteet täytyy olla kunnolliset. Ostin nimittäin kerran Motionwearin välikausipuvun ja täytyy sanoa että olin todella pettynyt. Tiesin ostaessani ettei sen vedenpitävyys ole paras mahdollinen, mutta en nyt ihan olettanut että 5 minuutin pienessä tihkusateessa oleskelu saa alla olevat vaatteet kastumaan (imaisi yläosan saumoista kun ei ollut teippejä). Jatkuvasti olisi siis pitänyt kuravaatteita olla vetämässä lapsen päälle. Kiitos ei!
Yleensä ostan Reimatecin puvun johon pitää löytyä täsmälleen oikean väriset käsineet ja lakki. En voisi kuvitellakaan pitävänä lapsellani vihreä-ruskeata ulkohaalaria ja harmaita käsineitä. Tyhmää eikö totta?! Eipä sillä lapsella varmasti kiinnosta minkä väriset ne käsineet on kunhan kädet on kuivat. Mutta silti...
on se, että kotihoidossa parempaa ja tarhassa voi olla ne kakkoshaalarit kuristen kanssa. Olin useamman vuoden kotona lapsen kanssa ja ulkoiltiin todella paljon. Kosteussuojahaalari osoittautui aivan huipuksi käytössä. Tarhan aloitimme hitaasti ja itse pääsin useamman kerran mukaan tarhaharjoitteluun. Totesin tuona aikan, että järkevintä olisi hankkia loskakelille reilun kokoiset kurikset ja edullinen haalari. Kengiksi ehdottomasti goret tai kumpparit. Tällä setillä pärjää. Pakkasille sitten kunnon lämmin toppahaalari. Hatuksi suosittelen kypärämyssyä (Kivat), joka pitää kaulan suojassa hyvin. Tarhan pihalla näkyi paljon lapsia, joilla oli kaula paljaana kun hoitotädeillä on kiire pukea tai sitten lapsi pukee itse (harjoittelee pukemista).
Meidän tarhassa kurikset huuhdellaan letkulla jo pihassa ja sitten nostetaan kuivumaan sisälle. Harva hoitaja on meidän päiväkodissa todellakaan tietoinen kosteussuojista... huomasin useamman keskustelun jälkeen.
sellaisesta materiaalista, että kuivuvat nopeasti, eivät tarvitse olla kalliita Reimateccejä, Ticketiä yms. Aika monet keskihintaiset talvihaalarit pitävät myös jonkin verran kosteutta (ei sadetta), joten niillä pärjää, kun lämpötila on nollan paikkeilla. Päiväkodissa tykkäävät kuitenkin pukea kurahaalarit vesikelillä päälle. Reimatec hanskat ovat kalliita, samalla hinnalla saa esim. 3-4 Jonathanit, jotka toimivat hyvin ja ne voi kuivata päiväkodissa kuivauskaapissa, kun ei ole liimasaumoja.
Meillä on kiinnitetty huomiota kulutuskestävyyteen. Päiväkodissa lasketaan hiekkaisesta jäämäestä, joten haalarit ovat kovalla kulutuksella. Etelä-Suomen talvi on nykyään aika hiekkainen muutenkin. Siinä ei tavallinen Reimatec kestä, polvet ja peppu on naarmuilla ja puhki hyvin nopeasti. Kaupunkikäyttöön ja varapuvuksi meillä on siisti 2-osainen puku, jotta päiväkodin rymyhaalarilla ei tarvitse lähteä kauppareissulle.
Mutta päiväkodissa olevalle on minusta aivan turhaa ostaaa 100 euron haalareita kosteussuojaominaisuuksien takia (katso toinen ketju toimivista vaatetusratkaisuista päiväkotiin), kun niitä kurahousuja halutaan kuitenkin siellä käyttää.
Jos asut pohjoisessa esim. Reimatecit on turhan ohuita pakkasille ja tarvitset joka tapauksessa topatumman talvihaalarin. Oma mielipiteeni on, ettei ole mitään järkeä ostaa 1-vuotiaalle päiväkodissa olevalle lapselle 100 euron haalaria, joka ei välttämättä edes mahdu koko talvea. Meillä ainakin on tarvittu haalareita kahta eri kokoa talvikautta kohti. Eihän se haalari saa liian iso olla, silloin siinä on paha liikkua. Ja liian pienessä taas tulee kylmä.
Itse suosin vähän edullisempia merkkejä Lassieta ja Jonathania, jotka ovat minusta kestäviä ja kosteussuojaominaisuuksiltaankin jopa parempia kuin muutamat käytteyinä ostetut Reimatecit. Joku Brion haalarikin on ollut, mutta siitä en tykännyt, kun kangas oli materiaaliltaan tosi liukasta.
Siis oikeasti lapsi todellakin pärjää halvemmallakin varustuksella. Ja varmasti ne kalliit haalaritkin ovat todella hyviä ja jotkut haluavat niistä maksaa. Mutta kun kysymys kuului, että millaisella varustuksella lapsi pärjää talven niin esim. 2 haalaria (kahta eri kokoa, hinta ei ratkaise, isompi voi olla vähän paksumpi), kuravaatteet, lämminvuorikumpparit, pakkaskengät (esim. kuomat, taatusti pysyvät jalat lämpiminä), kypärämyssy, toppahattu, 2 paria toppahanskoja, villapuku ja villasukat.
Tai siis minä olen, miestä kun ei voi vähempää kiinnostaa nämä vaateasiat.
Meillä poika (4,5 v) on tähän asti pärjännyt yhdellä talvihaalarilla per sesonki. Se on ollut tähän asti tavallinen Reimatec (ei siis +). Täytyy nyt katsoa, aletaanko miettiä muita vaihtoehtoja, sillä viime talvena alkoi haalari olla aikasen kulahtanut ja lähellä mennä puhki.
Asusteissa sun muissa en ole yleensä niin tarkka, kunhan sopivat edes sinne päin. Väreissä suosin aika perinteisiä, joten nämä epämääräiset muta, savi ja muut kuralätäköt eivät ole välttämättä viime vuosina innostaneet. Makuasiahn sekin tietenkin on.
Viime vuonna pojalla oli eka kertaa goretex-jalkineet ja taidamme jatkossakin hankkia niitä. Toiset kengät olivat sitten Tepsut, joita ei tällä pk-seudun lämpimässä talvessa juuri tarvittu.
Itse olen kai sen verran pihi, etten voisi kuvitella ostavani 150 e:n haalaria. Jos joku muu niin tekee, siinä tehkööt. Pyrin aina hyödyntämään alet. Joskus ostan uusia vaatteita/kenkiä Huuto.netistä tai tämän sivuston kirpparilta.
Meillä ei olla oikeastaan koskaan käytetty kurahousuja. Päiväkodissakaan ei taida tällä hetkellä edes olla niitä. Ollaan ajateltu, että kosteussuojahaalarit ovat käyttöä varten eikä ole tarvinnut suojata autoa tms. poikaa kotiin hakiessa. Reimatec on kuivannut nopeasti päiväkodissa ulkoilujen välissä, joten olemme pärjänneet yhdellä haalarilla.
Kauppareissuja sun muita varten on sitten olemassa erillinen takki. Tosin pari ekaa vuotta poika kulki haalarissa kauppareissutkin. Katsokaa ja kauhistukaa sitä. :-D
Mutta vastauksena kysymykseen: meillä pärjätään yhdellä talvihaalarilla ja kaksilla kengillä. Kurahousuja tai lämminvuorikumisaappaita ei omisteta/käytetä. Asusteita on sitten erinäiset pinot, mutta ne eivät kuulu minun intohimojeni kohteeseen.
:-))
Lopuksi: oli todella hyvä keskustelun avaus!
Iituli
talvena liikaa vaatetta. Kaksi haalaria: Reimatec ja lämmin Lenne. Lisäksi oli kaksiosainen, siistimpi takki ja hm:n " kumipuku" fleecevuorella.
No. Ainoat mitä oikeasti tarvitsimme oli Reimatec-haalari ja kumipuku parempana kerhoon mennessä jne. Siistimpi takki taisi olla pari kertaa päällä ja toinen haalari oli vähän " torta på torta" eli todellisuudessa käytimme vain muutaman kerran. Ulkoilemme kolme kertaa päivässä pari tuntia kerralla ( poika kohta 3v) ja välissä pyyhin tecin puhtaaksi ja pesin tarvittaessa iltaisin. Hyvin on pitänyt aina vettä, sadetta ja kulumaa on tullut normaalisti eli polvet kulahtaneet. Haalari menee tänäkin vuonna koon puolesta luultavasti. Joulualeen asti ainakin, jolloin tapaan ostaa kaikille kolmelle uudet =) Pipoja, rukkasia ym ym meillä on ihan liikaa, kun äiti haluaa kaiken sävy sävyyn. Ihan turhaa, mutta joku harrastushan se ihmisellä pitää olla ;)
Toisin kuin monien mielestä, musta täällä etelä-Suomessa itsetehdyt villatumput ja reimatecin välikausirukkaset on erinomainen yhdistelmä. Lämpimät ja vedenpitävät. Ja tylsiä sinisiä saa joka vuosi alesta...
ovat kanssa mun ja pojan mieleen täällä etelän loskassa. ja itse olen kiitollinen, että pk:ssa vedetään kurikset tecin päälle, kun hiekkapiha on ihan toivottoman kurainen ja lilluu kurassa. Muuten ei tietenkään tarvitse laittaa eivätkä niin teekään. Varsin paljon mukavampi kuitenkin laittaa " puhdas" lapsi autoon, kun kurikset tempaisee pois.
Jossain paikassa, jossa on kunnon talvi, EHKÄ yksi haalari voisi riittää välikausihaalarin ja villahaalarin kanssa, mutta kun täällä rannikolla talvi on +9 - -25 astetta, niin ei siihen yksi haalari , yhdet kengät ja rukkaset riitä!
Eli olen vahvasti ainakin kahden ulkovaatekerran kannalla. Toinen on ohuempi ja kosteutta hyvin pitävä ja toinen taas vähän lämpimämpi ja kaikista kovimmalla pakkasilla senkin kanssa lisätään vielä villahaalaria.
Tosin meillä on ollut/toiminut parhaiten yksi haalari + eri paksuisia/eri tilanteisiin takkeja ja lakkeja useampi kpl ja 2 kosteussuojatut toppahousut. Aina on ollut aina sopivaa vaatetta päälle ja untuvatakeillekin on ollut käyttöä, vaikka monen mielestä täällä on aina niin lämmintä.
Mutta rahanmenoahan se tietää, mutta lapsi ulkoilee tarhassa 3-5h päivässä + kotona + viikonloppuna, joten aika kova käyttöaste noilla on!
päiväkodissa, jossa liikkuvatkin lapset istuvat ja leikkivät enemmän paikoillaan, tarvitsee täällä etelässäkin moni paksumpaa haalaria. Se kylmempi talvi täällä tulee tosin usein vasta tammikuussa. Toki rannikolla tuuli myös tuo kylmyyttä vaikka mittari näyttää muuta. Siksi vannonkin Reimatecin nimeen. Tai lähinnä kunnon kuoren ja riittävän ison, että jää ilmatilaa kerrosten väliin.
Meidän esikoinen on todellinen kuumakalle, aina hiki päässä ja pk:kin sitten lopputalvesta uskoivat olla pukematta kaikkea mitä hyllystä löytyy, kun oli aina hikinen ;) Juoksee kyllä tuossa iässä yleensä enemmän kuin varmaan tänä talvena, kun leikkiminen kiinnostaa enemmän
Täällä yksi äiti, joka ei vielä ole ymmärtänyt tätä " päiväkotiin ei Reimatecia, siellä pärjää huonommallakin" -ajatusta. Meillä ainakin talvella viikolla lapsi ulkoilee eniten juuri päiväkodissa, joten miksei sitten panostaisi vaatteisiin.
Mutta siis, alkuperäiseen kysymykseen niin mielestäni lapsi pärjää seuraavalla setillä talven. Kunnon välikausihaalari ja villahaalari on ehdoton etelän loskassa. Lisäksi goretexit ja vedenpitävät hanskat + hattu.
Talvihaalarille mulla ei ole niin suuria vaatimuksia. Halvemmat Lassietkin ovat tosi hyviä ja lämpimiä.
Kenkiä pitää mielestäni olla ehdottomasti kahdet.
;) Mutta sittenhän toki " pitää" olla paremmat takit ja paremmat kengät jne...
Jos Reimatecin ostaa juuri sen takia, että se pitää hyvin kosteutta, niin maksaa vähän turhasta. Päiväkodeissa ne kuravaatteet yleensä vaaditaan useastakin syystä.
Kyselin juuri omasta päiväkodista politiikkaa kosteussuojavaatteiden suhteen. Vastaus oli, että kosteussuojavaatteita voi toki käyttää ja kosteilla ilmoilla ne ovat ihan hyviäkin, mutta kuravaatteet tarvitaan silti. Syynä se, että jos on oikeasti kunnon vesisade (päiväkodissa ulkoillaan kunnon sateellakin), niin kosteussuojavaatteet eivät pidä niin hyvin vettä, että kestäisivät lätäkköleikkejä ja pitkäkestoista ulkoilua vesisateessa. Toinen syy oli sitten se, että kuravaatteita halutaan käyttää myös kuraisilla/hiekkaisilla märillä ilmoilla, koska kosteussuojavaatteet menevät noilla keleillä helposti rikki, eivätkä sitten enää pidä kosteutta. Ja kuravaatteet on helpompi huuhdella ulkoilun jälkeen ja kaikkien lapsien kuravaatteet mahtuvat kuivauskaappeihin, haalareiden kuivaukseen ei ole tilaa.
Rose:
Täällä yksi äiti, joka ei vielä ole ymmärtänyt tätä " päiväkotiin ei Reimatecia, siellä pärjää huonommallakin" -ajatusta. Meillä ainakin talvella viikolla lapsi ulkoilee eniten juuri päiväkodissa, joten miksei sitten panostaisi vaatteisiin.
mitä meiltä löytyy :o) Meillä käytiin tässä viikonloppuna myös miehen kanssa keskustelua siitä, että mikä on liikaa. Minä siis panostan meidän poikien vaatetukseen aikalailla ja hänestä vähempikin riittäisi. No lopputulema oli se, että mieheni joutui sanomaan, että hyvähän se on, että jaksan olla innostunut ja että kaikkea tarpeellista on valmiina ja mikä parasta, että itsepä harrastukseni rahoitan :o) Mutta joo, itse kysymykseen...olen huomannut, että monet tuntemani lapset pärjäävät loistavasti pienemmälläkin määrällä ja ei niin hintavalla vaatteella! Itse kyllä perustelen ostojani sillä, että yritän olla aina askeleen tai kaksi edellä ja hyödynnän alet. Mutta ehkä minä olen saanut niin paljon vaikutteita mainoksista, että kuvittelen, että kallis on oikeasti hyvää :o)