Voiko mieheni olla pois toista, kun lapseni kipea, vaikka mina olen tyoton. Olen kipea myos. Kuumetta yli 39 ja lisaksi perjantaina mulla kaynti sairaalassa, johon menee koko paiva
Lapseni sai viikon sairaslomaa. Onko siis miehen luvallista olla pois töistä. Itse en jaksaisi hoitaa, kun olen kipeä myös.
(Olen ollut kotiäitinä, mutta ilmoittautunut juuri työkkäriin)
Kommentit (31)
itse olin sairaalassa kun olin hoitovapaalla ja miehen piti vaan jättää menemättä töihin.
Vierailija:
Lapseni sai viikon sairaslomaa. Onko siis miehen luvallista olla pois töistä. Itse en jaksaisi hoitaa, kun olen kipeä myös.
(Olen ollut kotiäitinä, mutta ilmoittautunut juuri työkkäriin)
Ainakin toimistotöissä ja tutkijan hommissa tuollainen on usein järjesteltävissä. Esimerkiksi toiset sanovat tekevänstä töitä kotona tai sitten yleensä ottaen vain esimies ymmärtää tilanteen.
Lomaa hänelle ei ole kertynyt, kun aloitti juuri uudessa työpaikassa. Siis onko työnantajan pakko antaa palkatonta tätä varten? Onko tavanomaista pyytää sitä palkatonta tässä tilanteessa?
Olen ottanut jo kuumetta alentavaa. Ehkä pitää lisätä määrää, kun ei täysin tehoa. Lisäksi tuntuu, että happi loppuu. Keuhkoputkissa ei kulje ilma. Olen aivan poikki. En jaksa mitään.
Saako mieheni perjantain sairaalakäyntini ajaksi edes palkallista lomaa?
Siinäkään tapauksessa miehesi ei saa palkallista, jos olet sairaalassa.
Jos miehesi on poissa työstä sairaan lapsen hoidon järjestämisen vuoksi, niin useimmilla työpaikoilla se on sallittua.
Työstä ei saa olla pois sairaan vaimon vuoksi tai siis hoitaakseen tervettä lasta, kun vaimo on sairaana, mutta tässä tapauksessahan lapsikin on sairas ja tarvitsee hoitoa.
Niin, tosiaan. Mieheni on tutkija. Voisikohan sopia, että tekisi töitä kotona. Tosin ei kylläkään varmaan saisi paljon rauhaa tehdäkseen töitä. Esimiehensä on kyllä aika tarkka.
(Kumma muuten, ettei saa palkallista, kun minäkin olen näin kipeä ja siten estynyt hoitamasta. Eli tavallaan sairaslomalla olisin itsekin, jos jaksaisin lääkärille tästä raahautua. Lisäksi olen nyt työtön enkä enää kotiäiti.)
ap
Eli ei riitä mikään vaimon sairaalassa käynti tms.
Eikä työnantajan ole muutenkaan mikään pakko antaa sitä palkatontakaan vapaata koska miehesi ei oel sairaana ja raadollisesti sanottuna se ei ole työnantajan ongelma setviä teidän perheen hoitojärjestelyjä.
1. Miksi miehesi työnantajan pitäisi maksaa palkkaa hänelle, terveelle ja työkuntoiselle miehelle, siitä ,että hän hoitaa kotona aikuista vaimoaan?
2. Kuinka kipeä oikeasti olet kun jaksat kyllä surffailla ja murehtia miehen palkanmaksua, mutta et hoitaa lastasi?
Tämänkin enrgian voisi käyttää siihen lapsen hoitamiseen...
jos miehesi työantaja ei tiedä että olet työtön ja kotona myöskin. Jos työnantaja tietää sinun olevan kotona niin ei onnistu.
Minä myös ihmettelen miten jaksaa koneella istua, jos ei lasta jaksa hoitaa. Laita vaikka lapsellesi videot pyörimään ja patja lattialle. Saat siinä itse samalla levähtää.
Saisihan terve mies lomaa sittenkin, jos olisimme molemmat töissä ja hän päättäisi olla se kotiin jäävä. Ihme katkera kommentti sulla. Sairaan lapsen hoitoon saa palkallista lomaa.
Entä minun sairaalassakäyntipäiväni. Kai silloin saa olla palkallisesti poissa töistä.
Mielestäni olen itse estynyt hoitamasta, kun saan itsekin sairaslomaa. Eli en voi hoitaa lastenhoitotyötäni. Jos olisin esim palkattu lapsenhoitaja, niin olisi nyt sairauden vuoksi työstä pois. Miten omaani jaksan sitten hoitaa. Aivan loogista. Ikävää, että laki ei tätä tue. (Pikkuflunssaa en valittaisi. Nyt on joku superflunssa.)
Meillä mies on liikuntavammainen ja sen takia kotona. Kun lapset ovat kipeitä, useimmiten jätän lapset hänen hoitoonsa. Kuitenkin esimerkiksi kun lapsilla on ollut paha oksennustauti, olen itsekin jäänyt kotiin. Tämä siksi, että mies ei pysty vammaisuutensa takia siivota lasten oksennuksia lattioilta ja minua ei kiehdo ajatus mennä oksennukselta haisevaan kotiin työpäivän jälkeen.
Nämä jutut ovat tosi tilannekohtaisia ja siksi on vaikea tuomita toista, jos haluaa puolison olevan kotona, kun itsekin on sairas.
Mitään lakiin perustuvaa velvoitetta maksaa palkkaa tältä ajalta ei ole. Joihinkin työehtosopimuksiin on kirjattu tällainen etu ja silloin työnantajan täytyy tietysti maksaa, mutta se on siis ihan alakohtaista.
Se vaan on niin, että ei se miehesi saa palkallisesti olla pois sinun lääärissä käynnin takia. Samalla tavalla muutkin joutuu järjestään hoidot. Ja älä valita, kyllä sinä nyt yhden lapsen saat hoidettua kun täällä palstallakin jaksat roikkua. Jos lapsi nukkuu, nuku sinäkin, äläkä ruikuta!
Jos työnantaja ei tiedä, että olet kotona, niin sitten miehesi voi jäädä tilapäiselle hoitovapaalle hoitamaan sairasta lasta. Mutta edelleenkään työnantajan ei tarvitse antaa palkallista vapaata miehellesi sinun sairaalassakäyntiäsi varten (ellei lapsi satu olemaan juuri silloin sairas).
jos toinen vanhempi on jo kotona. ihan sama onko sairas vai ei. sellaista se on kun kotiäiti sairastuu. eikä myöskään sun sairaalapäivälle saa palkkaa. sumplikaa muuten.
valmisruoka, videot jne... Makaat sohvalla ja katot ku lapsi leikkii?!
vaikka ei olisikaan niin eihän sitä nyt niin vaan saa hoitopaikkaa järjestettyä yhtäkkiä..
Mutta ap kyllä vähän kummastuttaa, jos sinulla on noin paljon kuumetta ja voimat ihan pois niin ei silloin edes avata konetta vaan levätään vaan ja hoidetaan ihan vaan ne pakolliset jutut. Itselläni ainakaan kävisi mielessäkään alkaa surffailemaan av:lla jos olisi noin paljon kuumetta, en edes kykenisi siihen.
Kyllähän työnantaja joutuu osallistumaan hoitojärjestelyihin sairaan lapsen osalta, jos molemmat vanhemmat ovat töissä. Eli siis joutuu antamaan palkallista lomaa.
Siispä koen epäoikeudenmukaisena, ettei nyt olisi edes palkatonta pakko antaa.
Ehkä minun pitäisi tehdä joku ehdotus päättäjille, että alkaisivat ajaa sitä, että myös silloin työssä käyvä saa palkallista lomaa, kun kotiäiti on lääkärin todistamalla sairaslomalla. Tarpeen olisi ihan samoin kuin kahden työssä käyvän perheessä. ap
tai saa pitää lomapäiviään. Mitään tuommoista hoitovapaata ei valitettavasti ole...