Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

" Kohdun limakalvon vaurioita, joita kaavinnassa VAISTAMATTA TULEE" (!) Miksi aina vaitetaan, ettei kaavinta vahingoita kohdun limakalvoa?!

Vierailija
19.08.2007 |

Minulle tehtiin kaavinta edellisen lapseni synnytyksen jälkeen (isolla kaapimella ja kiireessä!), itse olen maalaisjärjellä ajatellut, että takuulla ongelmia tulee seuraavassa / seuraavissa raskauksissa JOHTUEN tuosta kaavinnasta - mutta en saa sille varmistusta lääkäreiltä tai terveydenhoitajilta; kaikkien kanta tuntuu (virheellisesti) olevan se, " ettei se kaavinta vahingoita limakalvoja, silti voi saada lapsia normaalisti" - juuri äsken luin netistä keskenmenoista luotettavalta sivustolta, ja siellä neuvottiin kokeilemaan lääkkeellistä tyhjennystä juuri siitä syystä, että " kaavinta tekee poikkeuksetta vauriota kohdun limakalvoille" !

Viimeisin raskauteni päättyi keskenmenoon hieman alle (rv) 8 - sattumaako?

MIKSI PITÄÄ VÄÄRISTELLÄ TOTUUTTA?

Pitääkö itse lähteä opiskelemaan lääketiedettä jotta saisi vastauksia?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kaavintoihin liittyvä riski tulee sen aiheuttamasta arvesta limakalvoon. Istukka saattaa sitten kasvaa tiukasti kiinni näihin arpiin, eikä irtoa synnytyksessä normaalisti. Minullla kävi jo ekassa synnytyksessä niin, että istukka ei kunnolla irtautunut. Seuraavassa synnytyksessä istukka kasvoi pahasti kiinni. (nämä tietenkin kaavittiin pois) Kolmas synnytys alkaakin olla jo jonkunmoinen riski. Kuulin, että toiset ovat herkempiä tälle ja toisten kohtu ei häiriinny useistakaan kaavinnoista.

Vierailija
22/29 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 keskenmenoa kahden kaavinnan jälkeen. Ei ole löydetty syytä.

Synnyttänyt kaavitaan vähemmän vaurioittavalla instrumentilla sanottiin sairaalassa. Mut kaavittiin keskenmenoissa kylläkin. 1 lapsi on ennestään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisyys on 1/1000.

Vierailija
24/29 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tarjottu kaavintaa jokaisen 3 keskenmenon jälkeen. En suostunut heti, sovimme ajan n. viikon päähän, että jos ei tule itse ulos, kaavitaan. Aina on kohtu tyhjentänyt itse itsensä ennen tätä kontrolliaikaa.

Tajuan tietenkin, että on erilaisia tilanteita ja joissain ei ole muita vaihtoehtoja. Mutta kaikki keskeneräiset keskenmenot eivät tarvitse kaavintaa. Jos ei itsestään meinaa käynnistyä voidaan käyttää myös synnytyksen aloittavia lääkkeitä kuten cytotecia.

Vierailija
25/29 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistunut raskaus oli ekan kaavinnan jälkeen.

Olen lukenut, että kolmasti kaavituista joka neljännellä on kiinnikkeitä. Sitten yksi gynekologi väitti, että jokaisella kaavitulla on kiinnikkeitä. Ehkei ne tiedä itsekään kaavinnan riskejä kovin tarkkaan.

Vierailija
26/29 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

29-vuotiaana halusin seuraavan lapsen ja tulin raskaaksi heti ensimmäisestä kierrosta ja poika on nyt 8v.

Vierailija
27/29 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä seikka juuri on se kaikista ärsyttävin, että juuri synnytyksen jälkeen tehdyissä kaavinnoissa on kaikkein suurin riski kohdun vaurioitumiseen - mutta silti siitä ei kerrota! Omalla kohdallani ainakin ihan JOKA AINOA KERTA, kun olen asiaa kysynyt - saan saman vastauksen; " ei ole mitään vaikutusta - uudelle raskaudelle ei ole mitään esteitä" .

Miten näin voidaan sanoa, jos ja kun ei itseasiassa voida tietää sitä varmaksi? Etenkin kun on kaavittu synnytyksen jälkeen (oma hormonitoiminta alhaisimmillaan, keho ei pääse heti korjaamaan vaurioita limakalvolla), isolla kaapimella (--> mahdollisimman laaja-alainen tuho) eikä kenelläkään ole sitä tietoa varmaksi, että mitä se kaavinta sillä kerralla on saanut toisen kohdussa aikaiseksi. Silti sanotaan " ettei ole mitään hätää" :-/. (Useamman th:n, lääkärin ja gynekologin toimesta sama kommentti!).

Minä en tätä kohtaa tässä asiassa ymmärrä. Miksi ei äideille kerrota rehellisesti siitä mitä hänen keholleen on tapahtumassa / tai tapahtunut? Mitä on tarkalleen ottaen tehty, ja mitä siitä saattaa seurata.

Ap.

Vierailija
28/29 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole suhteessa suuri kaavin suuret vahingot. Siis sain sen käsityksen, että se suuri kaavin oli erittäin hellävarainen. Ainakin gynekologi niin väitti, kun sen minulle näytti.

Tietoja pimitellään kai siksi, että ei haluta huolestuneita lisäkysymyksiä tai siksi, ettei ole tietoa kaavinnan ongelmista.

Minua ärsyttää, että TAYS:ssa ei saanut lääkkeellistä vielä 3 vuotta sitten. Nykyään saa. Silloin sitä sai vaan harvoissa tapauksissa ja kaikki lääkärit ei antaneet. Kai oli jollai nkokeiluastaeella.

Vierailija
29/29 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon tuosta tiedosta, että se isoin kaavin olisi se hellin mahdollinen - ihana kuulla, lohduttaa hieman tätä pohdiskelua.

Nykyäänhän (onneksi) tehdään jo kaavintoja imulla, sitten vaan hieman rapsutetaan siitä kohdasta, missä alkio / istukka tms. on kiinnittyneenä - ei enää niin massiivisia tuhoja, kuin ennen.

Ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi