Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

" Kohdun limakalvon vaurioita, joita kaavinnassa VAISTAMATTA TULEE" (!) Miksi aina vaitetaan, ettei kaavinta vahingoita kohdun limakalvoa?!

Vierailija
19.08.2007 |

Minulle tehtiin kaavinta edellisen lapseni synnytyksen jälkeen (isolla kaapimella ja kiireessä!), itse olen maalaisjärjellä ajatellut, että takuulla ongelmia tulee seuraavassa / seuraavissa raskauksissa JOHTUEN tuosta kaavinnasta - mutta en saa sille varmistusta lääkäreiltä tai terveydenhoitajilta; kaikkien kanta tuntuu (virheellisesti) olevan se, " ettei se kaavinta vahingoita limakalvoja, silti voi saada lapsia normaalisti" - juuri äsken luin netistä keskenmenoista luotettavalta sivustolta, ja siellä neuvottiin kokeilemaan lääkkeellistä tyhjennystä juuri siitä syystä, että " kaavinta tekee poikkeuksetta vauriota kohdun limakalvoille" !

Viimeisin raskauteni päättyi keskenmenoon hieman alle (rv) 8 - sattumaako?

MIKSI PITÄÄ VÄÄRISTELLÄ TOTUUTTA?

Pitääkö itse lähteä opiskelemaan lääketiedettä jotta saisi vastauksia?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä olet kyllä väärässä että ongelmia tulee väistämättä seuraavissa raskauksissa.

Vierailija
2/29 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sori jos sanasto ei oikein, kun olen psykan puolen hoitsu...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joskus kaavinta voi vaurioittaa kohdun limakalvoa tosi pahasti, niin että kohdunseinämät jäävät yhteen ja limakalvoa ei ole käytännössä ollenkaan - silloin ei tule kuukautisia ja raskaaksi ei tulla ollenkaan ainakaan ilman hoitoja

jos taas kaavinnan jälkeen ei oireita ole ja kuukautiskierto on ollut normaali, niin pienemmät vauriot ovat jo korjautuneet sieltä monta kertaa, sehän on uusiutuvaa kudosta!

pienetkin vauriot voivat varmaan akuutisti altistaa tulehduksille, mutta jos niin ei ole sinulle käynyt, tuskin se enää vaikuttaa

uskoisin, että " piilevät" vauriot ovat varsin harvinaisia

Vierailija
4/29 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

äärettömän harvinainen

Vierailija
5/29 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotaan, että te vastanneet olette oikeassa - meillä on alusta asti ollut haaveena 4 tai 5 lasta; surullista olisi (meidän kohdalla), jos jäisi näihin kahteen, jotka on maailmaan saatu.

Ap.

Vierailija
6/29 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikö nykyään kaavinta pyritä tekemään ns. imulla? Eli imemällä kohtuun jäänyt raskausmateriaali ulos?

Omissa synnytyspapereissani nimenomaan lukee, että kaavinta on suoritettu " isolla *****" (<-- kaapimen nimi, jota en nyt muista tähän hätään) - ja kaavinta hetkellä olin jo menettänyt arviolta 2 l verta.

Juuri tuo kohta hirvittää, että kaavintani on suoritettu kiireessä ja mahdollisimman isolla " härvelillä" :-/. Toivottavasti ei tullut peruuttamatonta vahinkoa! Tuosta kaavinnasta on kuitenkin 2½ vuotta aikaa, ja keskenmenoni oli alkukesällä (muutama kuukausi sitten).

Ap.

Vierailija
7/29 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

istukka lähtee vain kyreetillä kaapimalla. Silmukanmuotoisella raudalla ' raavitaan' kohtulihasta myöden, jotta paksuuntunut limakalvo ja istukka irtoavat.

Vierailija
8/29 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyse kaavinnan aiheuttamasta keskenmenosta. Lohtua ja jaksamista. Kohta se tärppää, usko pois :)

Vierailija
9/29 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjussa mun " tarina" kaavinnan seurauksista jota en nyt jaksa kirjoittaa...

Vierailija
10/29 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

t.14

Vierailija
11/29 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisessa päässä janaa on juuri tuo Ashermanin syndrooma, missä kohtu on kaavittu pilalle - ja toisessa päässä janaa (toinen selkeä vaihtoehto) on, että " hyvin sinä voit tehdä vielä lapsia" ; asia, joka minulle joka kerta sanotaan, kun uskallan kyseenalaistaa sitä, että pystyisin enää kantamaan raskauden täyteen kestoon saakka.

Minä itse arvelen, että tässä (niinkuin kaikissa muissakin asioissa) on se harmaa alue; kohtu voi olla osittain arpeutunut / vaurioitunut limakalvoltaan ja osittain vielä ns. " ehjä" / " koskematon" - jos onnistun hedelmöitymään ja alkio kiinnittyy juuri ehjään osaan kohtua; voi alkaa raskaus. MUTTA entäs sitten, kun kosketuspinta kohdun limakalvolla laajenee? Istukka kehittyy isommaksi ja vaatii lisää alaa? Mitä sitten, jos istukka yrittää laajentua juuri arven suuntaan ja sen päälle? Onko mahdollista, että istukka irtoaa reunastaan, jos ja kun ei pääse laajentumaan ja kasvamaan vaurioituneen kohdan päälle?

Nimim. Ap, raskaana uudestaan rv:llä 6.

Vierailija
12/29 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran on mahdollista, että kohtuni olisi jonkin asteisesti vaurioitunut / seuraavassa raskaudessani saattaisi tulla siitä johtuvia komplikaatioita - MIKSI MINULLE EI REHELLISESTI KERROTA SIITÄ?

Ap.

(Miettisin nimittäin uudelleen kolmannen vauvan yrittämistä, jos riskinä on synnyttää kuollut vauva kohdun osittaisen vaurioitumisen vuoksi)

Vierailija
13/29 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi kuukautta sen jälkeen tulin raskaaksi ja sain toisen lapseni.

Ystävälleni tehtiin kaavinta kun istukka ei ironnut synnytysen jälkeen ja odottaa toista lasta.

Mutta tiedän myös tapauksen jossa kohtua kaavinnassa vaurioitettin niin ettei pysty enään kolmatta lasta samaan mutta hänelle kerrottiin tämä heti sairaalassa.

Vierailija
14/29 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten he olivat sairaalassa todenneet, ettei ystäväsi voisi saada enää lapsia?

Ap.

Vierailija
15/29 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotin toista ja tuli spontaani keskenmeno ja jouduin kaavintaan. Toisen ja kolmannen lapsen välillä olin raskaana ja samoin spontaani keskenmeno ja kaavintaan.

Eli kolme lasta joiden välissä on km ja kaavinta, joten en usko kohtuni vahingoittuneen kaavinnasta mitenkään.

Turha pelko pois ja kuten varmasti tiedätkin keskenmenot ovat todella yleisiä. Sinulle tehty kaavinta on ollut välttämätön juuri siinä tilanteessa ja ehkäpä elämäsi pelastanut toimenpide. Pelko pois ja nauti raskaudestasi.

Vierailija
16/29 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on juuri se kohta mitä pelkään, että oma kaavintani tehtiin synnytyksen jälkeen - koska istukkaa oli edelleen kohdussa ja kiinni limakalvolla (istukka ei kunnolla irronnut). Istukan jättämä haava kohtuun on aika suuri verrattuna siihen, että siitä on kaavittu pois pieni alkio (keskenmenossa).

Ja vielä se, että kyseessä oli henkeni pelastava toimenpide. En kadu sitä kaavintaa, enkä ole nostamassa mitään hoitovirhesyytteitä - siitä ei ole kysymys. Kysymys on siitä, että haluaisin kuulla rehellisen tilanteeni, ja sen pohjalta olisin voinut tehdä järkevän ratkaisun kolmannen lapsen yrittämisen suhteen - jos on vaarana, että joudun nyt synnyttämään kuolleen vauvan rv:llä 22 (istukan irtoamisen / toimimattomuuden seurauksena), haluaisin kuulla sen vaaran mahdollisuudesta ENNEN päätöstäni hankkiutua uudestaan raskaaksi. Nyt todellakin odotan jo uutta vauvaa (noin) rv:llä 6 - tämä raskaus sai alkunsa heti keskenmenoni jälkeen, kuukautisia ei ehtinyt tulla välissä.

Tästä on minun kohdallani kysymys; vain tiedosta ja sen saannin vaikeudesta.

Ap.

Vierailija
17/29 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus voi olla näinkin päin: olin monta vuotta lapsettomuushoidoissa, ja lopulta selvisi, että syy lapsettomuuteen olivat kohdussa kasvavat polyypit, joita oli niin paljon, että ne estivät munasolun kiinnittymisen. 1. kaavinnan jälkeen tulin heti raskaaksi ja myöhemmin tehtiin vielä kaksi uutta kaavintaa, sillä polyypit kasvavat helposti uudelleen. Lapsia on kaksi ja raskaudet sujuivat hyvin.

Vierailija
18/29 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kärsinyt toistuvista keskenmenoista ja minulle on tehty kaksi kaavintaa. Lääketieteellinen tyhjennys on tehty pari kerta myös. (Ja minun keskenmenoihin on selvä lääketieteellinen syy, jolla ei ole mitään tekemistä kaavinnan kanssa).

Ymmärtääkseni erilaisissa gynekologisissa tutkimuksissa voidaan tutkia myös kohdun limakalvoja ja myös alkion kiinnittymistä. Jos kohdun limakalvo olisi todella huonossa kunnossa, niin silloin ongelmia olisi kai juuri tuossa kiinnittymisessä eli et tulisi ylipäätään raskaaksi vaikka hedelmöittyminen tapahtuisikin.

Jos asia vaivaa, niin miksi et käy eri gynekologilla selvittämässä kohdun limakalvojesi tilaa?

Vierailija
19/29 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma onkin ollut siinä, etten (koe) saavani totuudenmukaista vastausta tilanteestani; olen käynyt (yksityisellä, pätevällä) gynekologilla edellisen keskenmenoni jälkeen, missä ultrattiin tarkkaan kohtu ja munasarjat - olisiko mahdolliset kohdun kiinnikkeet huomattu tuossa ultrauksessa?

Kuukautisvuoto on mielestäni muuttunut niukemmaksi kaavinnan jälkeen, tosin se on aina ollut melko niukka.

Ap.

Vierailija
20/29 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä useammin niitä tehdään, sitä todennäköisempiä vauriot ovat. Ne kuitenkin korjaantuvat ainakin osittain, joten raskautuminen on täysin mahdollista useankin kaavinnan jälkeen. Joskus tietysti yhdestä kaavinnasta voi tulla pysyviäkin vaurioita, mutta tämä on äärimmäisen harvinaista (eli siis niin pysyviä ettei lapsia enää saa).

Olen tällä viikolla itsekin ollut hoitajana kaavinnassa, ja gyne sanoi että nuoret eivät ymmärrä sitä että kaavinta ei ole ehkäisykeino. Tulevaisuus saattaa näyttää ikäviä ongelmia kun halutaankin raskautua. Kaavinta juuri synnytyksen jälkeen on se riskialttein, mutta onneksi siis harvinaista että pahempia vaurioita tulee. Jos ap olet kuitenkin raskautunut, niin todennäköistä on, että se on vain sattumaa (siis se keskenmeno). Jos limakalvoon tulee pahat vauriot, niin raskaus ei edes ala.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme