Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Parisuhde jumissa- mies ei haluakaan lapsia.

Vierailija
18.10.2008 |

Olemme molemmat 29-vuotiaita, yhdessä olleet 7 vuotta, joista 4 naimisissa. Alusta asti on ollut selvää, että molemmat haluamme lapsia. Nyt olen noin vuoden verran yrittänyt keskustella tästä lasten hankinnasta, mieheltä ei ole tullut oikein juutai eikä jaata. Nyt sitten pikkuhiljaa on tullut ilmi että mies ei haluakaan lapsia minun kanssani, en ilmeisesti olisi hänen mielestään lapsillensa hyvä äiti!

Kaikki pohjautuu erilaisesta elämänkatsomuksesta. Mies on uskovainen, minä en. Tämä ei ole aiheuttanut ongelmia parisuhteeseemme, mutta lasten hankinnalle on ilmeisesti kynnyskysymys.

Onko kukaan muu ollut vastaavassa tilanteessa? Minusta tuntuu, että minut on "petetty". Vaikka tosiasiassa mies ei varmaankaan ole ajatellut asiaa tarkemmin aikaisemmin, kun ei ole ollut ajankohtaista. Onkohan asiaan muuta ratkaisua kuin ero :( ?.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
18.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten jos miehesi ei oikeasti lapsia halua, ei hän myöskään ole oikeasti uskovainen.

Vierailija
22/43 |
18.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai sinäkö olet se ylin tuomari, joka määrittelee kenen usko on oikeaa ja kenen ei?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
18.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että uskovainen on ihminen, joka uskoo Jumalaan.

ap

Vierailija
24/43 |
18.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi täällä taas neuvotaan olevan avarakatseinen miehen uskontoa kohtaan ja antamaan periksi hänen toiveilleen kasvattaa lasta hänen uskontoonta jne. Mitä pahaa on muka uskonnottomuudessa. Voisi vaikka sopia, että kasvattaa lapsen suhteellisen neutraalisti (onnistuu) ja tuo uskonnon lapsen maailmaan vasta hänen ollessa siihen kypsä (teini-ikä tms?) ja osaa itse päättää mitä haluaa. En vain tajua mikä vaikeus muka tässä on?

Vierailija
25/43 |
18.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mieheni haluaa opettaa lapselleen omia arvojaan. Eikä halua kasvattaa lastaan helvetin tulelle, niin kornilta kuin se meistä uskonnottomista kuulostaakin. Eikä minulla ole asiaa vastaan mitään, minusta lapsi saa uskoa vaikka kuu-ukkoon, jos vain on onnellinen.

Minä olen siis mielestäni avarakatseinen miehen uskontoa kohtaan, mutta odotan myös avarakatseisuutta minun uskonnottomuuttani kohtaan. Tämä ei olekaan ollut suhteessamme ongelma, ennenkuin nyt, kun on kyse lapsen kasvatuksesta.

Mies ei siis yritä käännyttää minua tai rajoita minua tekemästä mitään, mikä kenties olisi hänen uskonnossaan kielletty. Mutta oman lapsensa hän haluaisi kasvattaa uskovaksi.

ap

Vierailija
26/43 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos miehesi on niin harras uskovainen niin miten hän voi elää onnellisena kanssasi? Jos hän kuitenkin ajattelee että sinä olet väärässä tai maailankatsomuksesi on jotenkin huonompi. Luulisi että ongelmia aiheutuisi ennen lapsiakin.

Ihan hyvä että pohditte uskonasiat selviksi ja vaadit myös häneltä oman elämänkatsomuksesi kunnioitusta, sillä en usko että ongelma katoaa itsestään. Tiedän parikin avioliittoa jotka päättyivät koska toinen oli kiihkouskovainen ja toinen "vain tavallinen" ev.lut.

Vierailija
27/43 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu upealta että joku - vaikka sitten parisuhde solmussa - suhtautuu noin kunnioittavasti toisen vakaumukseen vaikka se on eri kuin oma,

Ihanan raikkaan virkistävää, kun nykymaailmassa vapaa-ajattelijoiksi itseään kutsuvat on niin usein niin tavattoman ryppyotsaista porukkaa

kiitos ! ja tsemppiä - ehkä joku väliaikainen vaihe miehelläsi ? onhan se iso päätös se vanhemmaksi ryhtyminen.

Vierailija
28/43 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiristäisi sinua sillä lapsen teolla. Eli yrittää nyt saada sinustakin uskovaista.

Vierailija
29/43 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minua ainakin ahdistaisi, jos en saisi puhua lapsilleni Jeesuksesta ja taivaaseen pääsystä.

miksi täällä taas neuvotaan olevan avarakatseinen miehen uskontoa kohtaan ja antamaan periksi hänen toiveilleen kasvattaa lasta hänen uskontoonta jne. Mitä pahaa on muka uskonnottomuudessa. Voisi vaikka sopia, että kasvattaa lapsen suhteellisen neutraalisti (onnistuu) ja tuo uskonnon lapsen maailmaan vasta hänen ollessa siihen kypsä (teini-ikä tms?) ja osaa itse päättää mitä haluaa. En vain tajua mikä vaikeus muka tässä on?

Vierailija
30/43 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai tekee sellaiselle lapsia??

Vierailija
31/43 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen yh, en usko jumalaan, minusta ne on naurettavia satuja, MUTTA en sano sitä lapselleni...lapseni on kastettu ja oppii uskontoa päiväkodissa..saa siis käydä kirkossa päiväkodin kanssa, vaikken itse sinne mene. ja myös koulussa saa osallistua uskonnon opetukseen..

sitten kun on tarpeeksi kypsä päättämään itse niin saa päättää haluaako usko vai ei...

miten tästä voi tehdä niin vaikean asian..?

Vierailija
32/43 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen yh, en usko jumalaan, minusta ne on naurettavia satuja, MUTTA en sano sitä lapselleni...lapseni on kastettu ja oppii uskontoa päiväkodissa..saa siis käydä kirkossa päiväkodin kanssa, vaikken itse sinne mene. ja myös koulussa saa osallistua uskonnon opetukseen..

sitten kun on tarpeeksi kypsä päättämään itse niin saa päättää haluaako usko vai ei...

miten tästä voi tehdä niin vaikean asian..?

Vierailija
33/43 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapia voi auttaa tekemään myös eropäätöksen, jos yhteisymmärrystä ei löydy.

Noin perustavanlaatuisten arvokysymysten yhteensovittaminen on vaikeaa. Vaikka mies suostuisikin tekemään lapsia kanssasi niin aikamoisia vääntöjä lasten kasvatuksessa on odotettavissa alkaen jo siitä, että kastetaanko heidät vai ei.

Vierailija
34/43 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

omituista, ettei miehen uskovaisuus ole ap:lle este tai ongelma. Mieshän saisi puhua ja opettaa lapsilleen uskontoa niin paljon kuin haluaa. Joko mies kiristää tai sitten taustalla on muita ongelmia mutta uskonto vaan tekosyy kritisoida ap:tä.

Kyllä minua ainakin ahdistaisi, jos en saisi puhua lapsilleni Jeesuksesta ja taivaaseen pääsystä.

Vierailija
35/43 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen itse uskonnoton ja mieheni uskovainen (luterilainen). Hän haluaa opettaa lapsille uskonnostaan, mikä on mulle ihan OK. Mulle ei vain ole uskontoa, joten ei mun tarttee omaa asiaani mitenkään kenellekään julistaa tai levittää. Asia vaan on mielestäni näin. Mies saa opettaa iltarukoukset ja lukea kristillisiä kertomuksia. Mulle riittää ihan Muumit sun muut sadut. Ei tässä ole mielestäni mitään ristiriitaa eikä perheessä asia ole mikään tabu. Jouluakin vietetään. Toisille se on kristillinen juhla. Mulle se on talven valon juhla. Sekä joulupukki että Jeesus-lapsi mahtuvat meidän jouluun.

Vierailija
36/43 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taustalla voi piileä jotain muutakin, miehen on vain helpointa tehdä asiasta uskontokysymys. Outoa on, että ette voi keskustella asiasta. Mielestäni miehelläsi on myös melkoisen epärealistiset käsitykset lapsen kasvattamisesta ylipäätään, ihan kuin se että itse uskoo tekee lapsista "onnistuneesti" uskovaisia. On lukemattomia tapauksia, joissa vanhempien uskonnollisuus on saanut lapsissa aikaan päinvastaisen reaktion, heistä tulee peräti ateisteja. Lapsista ei välttämättä koskaan saa kasvattamalla sellaisia kuin itse toivoo, heille on annettava oikeus päättää itse tämän tasoiset asiat, kunhan ikää tulee tarpeeksi.

Vierailija
37/43 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee lapsia uskovan miehen kanssa, jos et itse ole uskovainen. Juuri tänään olen taas pienen tyttäreni mieltä ja sielua joutunut paikkaamaan, kun julma uskovainen iskä oli etäviikonlopun pistänyt ranttaliksi tuon uskontonsa kanssa.

Vierailija
38/43 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en tiedä tarkalleen mistä kenkä puristaa. Minä en näe asiassa niin suurta ongelmaa tai ristiriitaa kuin mieheni näkee. Mutta minäkään en suostu joustamaan loputtomiin, minäkin haluan kasvattaa lapseni omiin arvoihini nojaten. En voi alkaa leikkiä uskovaa tai vastata lapsille kysymyksiin uskovan kannalta.

Kyllä ahdistaa.

ap

Vierailija
39/43 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni ei pidä minua tai elämänkatsomustani huonompana. Hänen mielestään olen tarpeeksi kypsä ajattelemaan asioita itse ja jokainen vastaa itse omasta katsomuksestaan. Mutta lasten kanssa on toisin, lapsille täytyy opettaa arvoja ja uskoa. Ja kun lapset ovat täysi-ikäisiä, ovat hekin kyllin vanhoja itse päättämään mihin uskovat, vai uskovatko lainkaan. Mutta mies haluaa ns. turvata lastensa selustan, opettaa heidät oikealle tielle.

Ja kiitos 30:lle viestistäsi, tuli hyvä mieli :).

ap

Vierailija
40/43 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kanssasi pitkälti samaa mieltä, enkä itse näekään uskonnon opetuksessa mitään ongelmaa. Minusta tuntuukin, että mies nyt vaan miettii asioita liian pitkälle. Hänelle Jumalaan uskominen on ollut aina itsestäänselvyys, vaikkei kovin uskonnollista kasvatusta ole edes saanut. Yritinkin tänään selittää, että onhan hänestäkin tullut fiksu, uskonnollinen kunnon kansalainen, vaikkei uskonto ole ollut vahvasti esillä kasvatuksessa. Mutta itse hän haluaisi kuitenkin tehdä toisin.

Kyllä mies tänään sanoi, että haluaisi lapsia kanssani. Mutta silti tilanne on patissa. Halu ja järki eivät tunnu kohtaavan :/.

ap