LÄÄKÄRIT apua !
Tilanne on tämä: olin viime marraskuussa suojaamattomassa yhdynnässä yhden illan tuttavuuden kanssa (tiedän, tyhmä teko, olin humalassa, vaikkei se oikeuta mihinkään ). Olen käynyt nyt 3 kertaa klamydia-testissä (ihme oireita jatkuvasti) kerran on otettu tippuri ja hiv- testi oli negatiivinen (4 kk tapahtuman jälkeen), kaikki muutkin testit negatiivisia. Nyt luin Husin sivuilta, että ennen klamydiatestin ottoa tulee olla vähintään 2 tuntia pissaamatta, eikä alapesua saa tehdä. Minulle hoitaja sanoi, että tunti pissaamatta riittää. Toisella testikerralla olin kyllä 2 tuntia pissaamatta, mutta noin tunti ennen testiin menoa tein alapesun. Onkohan testitulokset siltu luotettavia ? Papa oli juuri lk 1 ja puhtausastekin 1, mutta pientä sauvabakteerikasvustoa löytyi johon sain metronidatsoli-kuurin (puikot). Pelkään koko ajan että joku mula on? Voinko nyt luottaa jo noihin testituloksiin ? Tunnen suurta syyllisyyttä tapahtuneesta, varmasti sekin vaikuttaa tähän. Kiitos jo etukäteen jos joku viitsii vastata ...
Kommentit (35)
alapäästä otettavassa näytteessä.
vaan vasta alapäästä otettavassa näytteessä.
kyllä aika outoa kun sen pissatestin pitäis olla kaikista herkin, vai olenko ihan väärässä ? otettiinko se sulta kerran vai useamman kerran ?
eli tippa kaliumhydroksidia pumpulipuikon päälle jolla on otettu näyte emättimestä. Jos on tulehdus, haju on paha. Tosiaan, vanha ja epämääräinen testi tuo KOH-testi, kaikista varminta on katsoa mikroskoopissa mitä löytyy. Myös pH-arvo kertoo paljon.
Normaalitilassa pH on matala (n 4) ja sauvakasvustoa löytyy (pitkiä sauvoja). Kokkikasvusto (semmoinen pieni tihru mikroskoopissa katsottuna) on se paha bakteeri. Jos kasaantuvat ihosolujen päälle = cluesoluja = vaginiitti.
Mikroskoopissa katsottu näyte, josta näkee bakteerien lisäksi myös hiivan, on hyvä siinäkin mielessä että siitä näkee myös trikomonaksen, joka on kuitenkin hyvin harvinainen. Kerran olen nähnyt urani aikana. :) Veikeä pieni eliö.
Ja klamydia-testiin riittää se tunti, mitä pidempi aika sen parempi tietty.
t. toinen labrahoitsu
sulle labrahoitaja ! onko sun mielestä siis kolmen testin jälkeeb ihan varmaa, ettei klamydiaa ole, vaikka tein alapesun noin tuntia ennen ja olin vain tunnin pissaamatta ? eikö sen testin pitäisi olla aika herkkä kuitenkin ? Parempi kuin se emättimestä otettava ? Viitsitkö vielä vastata ? sais jo mielenrauhan.
Mutta jos epäröit, niin pyydä lääkäriltä limakalvonäytettä. Siihen ei vaikuta sun tekemiset vaan näytteenottajan ammattitaito, joten silloin ei tarvitsisi huolehtia. Limakalvolta voi joko ottaa klamydiaviljelyn tai PCR-näytteen joka otetaan pissastakin. Näytteenottoväline on pieni harja/pumpulipuikko, ei sen pahempi asia kuin PAPA:kaan.
kai luulisi, että tässä ajassa olisi sit se papan puhtausastekin muuttunut korkeammaksi siis huonommaksi jos olis joku " paha tauti" ?
jotka voivat olla esimerkiksi HP-viruksen aiheuttamia (Human Papilloma Virus, samat [saman viruksen eri tyypit] aiheuttavat myös visvasyylää). Sitten näkyy emättimen tulehdukset, jotka voivat myös aiheuttaa tilapäisiä solumuutoksia. Ei klamydia näy pakosta PAPA:ssa. Nyt en mene vannomaan näkyykö ollenkaan, koskaan en ainakaan sellaista tulosta ole kirjannut.
mutta 3 x klamydiatesti pissasta.....eiköhän se jo olisi näkynyt,luulen minä.
että kyllä se varmasti olisi jo näkynyt.
En nyt jaksanut lukea kaikkia viestejä, mutta kuitenkin. Siis, ap, testissähän vaaditaan sitä että klamydiabakteeria huuhtoutuu pissan mukana sinne purkkiin. Paikka, josta sn voi olettaa huuhtoutuvan, on siinä virtsaputken alkuosassa, sisäpuolella. Sitähän on ympäriinsä ulkosynnyttimissä, lähinnä " suojaisissa" paikoissa. Tuskinpa sä millään ripsiharjalla sitä alapesua teit (vitsi, vitsi). Eli luota toki siihen, että jollain näistä kerroista bakteeria olis huuhtoutunut pissan mukana - PCR vaatii vain hyvin pienen määrän.
Kondyloomaa, tai yleensäkään HPV-infektiota, ei voi poissulkea muulla kuin kohdunkaulasta otetulla dna-testillä, se on enimmäkseen vasta tutkimuskäytössä. Mutta HPV nyt ei olekaan varsinainen sukupuolitauti, se on tosi yleinen, 90% parantuu itsestään, suurimmalle osalle ei mitään harmia ja harmit voi välttää sillä säännöllisellä papa-kokeella.
t. toinen lääkäri
vastauksista!Yritän rauhoittua ja ajan kuluessa unohtaa ja ehkä joskus antaa edes vähän itselleni anteeksi....
niin gyne piti mua kauheena lutkana. Hymähteli vaan kun sanoin että olen ollut vain poikaystäväni kanssa eikä sillä ole mitään (toki tiedän nyt että miehet ovat lähinnä kantajia oireitta). Ei millään lailla tiedottanut asian faktoista. Sanoi vain että tästä voi sitten tulla syöpä (vaikka eri HPV-tyypit aiheuttavat visvasyylän/syövän). Nuorta tyttöä se pelästytti kovasti. Toivottavasti nuo lääkärit ovat harvassa, kauan olin asiasta ahdistunut.
alapäästä otettavassa näytteessä.