Minua säälittää Suomessa asuvat, elintaso surkea ja kamala ilmasto
Onneksi on päästy sieltä pois! Täällä uudessa kotimaassamme voimme ympäri vuoden käydä rannoilla ja kulkea kesävaatteissa. Hintataso paljon halvempi, elintaso parempi, asumme hienossa omakotitalossa uima-altaan kera. Lapset puhuvat sujuvaa englantia, kiitos kansainvälisen koulun. Ostosvalikoima paljon parempi kuin Suomessa, kaikki tunnetut vaatemerkit ovat täällä. Helsingissä käydessä tuli kyllä ikävä tänne meidän asuinmaahan :D
Kommentit (95)
Mieheni ei olisi täällä töissä jos täältä löytyisi yhtä ammattitaitoista väkeä ja on täällä kyllä hyvissä töissä köyhienkin maiden kansalaisia mm. miehen työtovereina on paljon intialaisilla. Nokiasta en tiedä kun ei siellä ole mies töissä, mutta tosiaan tuo työntekijöiden tuonti johtuu siitä, että tuodaan sieltä mistä halvinta. Eli usein ns. " länsimaista" , koska siellä on ammattitaitoisin työvoima.
En tunne pistoa sydämessäni, olen palkannut kolme ihmistä, jotka kaikki viihtyvät meillä ja tienaavat sen verran rahaa, että voivat elättää perheensä ja vielä säästääkin osan rahoistaan. Noihin väitteisiin mistään siirtomaaherruudesta en viitsi edes vastata, sen verran naurettavia väitteitä.
Mieheni palksta, että moninkertaisesti enemmän tienaa kuin mitä saisi työssään Suomessa.
t. ap
Mikähän se sellainen mahtaa olla?
Vai olisiko kenties kyse siitä, että sinä et vain suostu näkemään kaikkea sitä ympärilläsi tapahtuu? Elät siellä pienessä onnellisessa kuplassasi ja kuvittelet perheenne olevan paikallinen hyväntekijä tarjotessaan töitä paikallisille ihmisille?
Vierailija:
Autonkuljettajalla ei ole lapsia, samoin kuin ei kotiapulaisellakaan. Sitä en ole kysynyt onko apulaisilla ollut mahdollisuutta koulutukseen, mutta kyllä he kaikki lukea ym. osaavat, että eivät todellakaan mitään tyhmiäkään ole. Lisäksi eihän sekään ole tarkoitus, että kaikki menee yliopistoon. Mitä siitäkään tulisi? Suomessahan se on jo ongelma, että liian moni korkeastikouluttautuu ja jää työttömäksi kun taas moni ammattikoulupohjainen työ kärsii työvoimapulasta.Meidän vakuutus kattaa apulaisten normaalit lääkärikäynnit ja työssä aiheutuneet tapaturmat. Apulaisten perheenjäseniä vakuutus ei koske. Ja täällä en tosiaan ole nähnyt yhtään kerjäläistä eli ei täällä ihmiset kerjää.
t. ap
Siivooja meillä käy kerran kuukaudessa, rakastan siivoamista ja tuokin kerran kuukaudessa on vain siksi, että joku saa meiltä hyvän keikan kerran kuukaudessa, eli siis saa rahaa.
Lastenvahtejakin on useampi. Mutta rakastan kyllä itse enimmäkseen hoitaa muksuja. On ihanaa nähdä kun lapset kasvavat ja kehittyvät, ettei hoitajat vaan raportoi uusia kehitysvaiheita.
Mulla ei ole edes ajokorttia. Käytän julkisia, pyöräilen ja kävelen. Olisi kamalaa, jos olisi autonkuljettaja joka saastuttaisi ilmaa niillä menoilla kun kävisisin turhilla reissuilla esim rakennekynsien vuoksi (joita minulla ei siis ole, mutta onko sinulla?).
Oman kokinkin voisin palkata, mutta rakastamme mieheni kanssa ruoanlaittoa ja leipomista ja olisi tylsää, jos niitä ei vois enää itse tehdä vain joku muu ne tekisi.
Ja asumme Suomessa. Olemme kyllä asuneet muissakin maissa. Haluisin muuttaa Ranskaan, Pariisiin, jota rakastan, mutta mieheni työpaikka on Suomessa jossa hän viihtyy hyvin. Joten asumme Suomessa, Helsingissä, minusta täällä on kuitenkin ihan mukava asua ja lapsien mukava käydä koulunsa täällä jne. On puhdasta, Suomen luonto on ihanaa, eikä Helsingin ilmastokaan paha ole.
Mitä tulee lastenkielitaitoon, niin meidän perheemme on kaksikielinen (suomi, ruotsi) ja lapset osaavat ihan kivasti englantiakin, koska äitini asuu esimerkiksi Jenkeissä (ja 5 sisarustani asuu muissa maissa ja miehen 2 sisarusta myös muissa maissa), osaavat lapset jonku sanan myös muita kieliä. Kuitenkaan en katso kieroon lapsia, jotka puhuvat vain Suomea, sillä kyllä he voivat oppia niitä koulussa vielä.
Rakastan shoppailua ja merkkivaatteita. On totta ettei täällä ole Dioria, Vuittonia, Guccia jne. Mutta äkkiäkös tuota matkustaa kaupunkeihin joista niitä saa. On olemassa myös nettikaupat joista saa ostetuksi merkkituotteita vaikka omalla sohvalla ja ne saa ihan kotiovelle.
Enkä ole niin pinnallinen että kaiken pitäisi olla uutta, rakastan myös kirppareita, huutonettia, ebayta, roskalavoja, kaatopaikkoja, kierrätyskeskuksia ja voin kyllä sanoa tekeväni niistä huippulöytöjä ja kierrätys on todella tärkeää, sillä minä haluan, että lastenlastenlastenlapsillakin olisi hyvä elää maapallolla.
Täytyy sanoa, etten edes haluaisi asua Aasiassa, se ei ole minun juttuni... ja vielä kamalampaa olisi asua siellä, että se olisi ainut paikka missa saisi ns ´hyvän elintason´.
Rakastan elämistä, mutta aitoa elämistä. Tuttavapiiriin kyllä kuuluu näitä ´oikeesti tosi rikkaita´ esim Jenkeissä joilla on kaikenlaisia palvelijoita, mutta minusta se ei vaan ole aitoa elämää.
Vierailija:
että meillä on varaa mm. autonkuljettajaan, siivoojaan, kotiapulaiseen, lastenvahtiin ja pelkästään mieheni käy töissä. Minä olen kotiäitinä. Suomessa ei ikinä onnistuisi tämä.t. ap
Varmaan ikävää jos ei lapset näe äitiä, mutta jos tienaa paremmin ulkomailla niin joskus on otettava se riski ja lähdettävä ja jätettävä lapsi sukulaisten luo, niin ikävältä kuin se kuulostaakin.
t. ap
Vierailija:
Monen kotiapulaisen lapset asuvat omassa kotimaassansa ja eivät näe äitiään vuosikausiin :(
Vierailija:
Lisäksi eihän sekään ole tarkoitus, että kaikki menee yliopistoon. Mitä siitäkään tulisi? Suomessahan se on jo ongelma, että liian moni korkeastikouluttautuu ja jää työttömäksi kun taas moni ammattikoulupohjainen työ kärsii työvoimapulasta.t. ap
Hyvä juttu, että teillä on asiat noin hyvin, mutta olen aika varma, että olette todella suurituloisia. Muuten ei noihin olisi varaa. Mutta se on hyvä, että te koette elämänne hyvälaatuiseksi, yksi elämähän tässä vaan on.
Mutta meille ei tuollaiset jutut olisi mitenkään mahdollisia Suomessa, siksi asummekin ulkomaille ja tämä on meidän juttumme. Olkaamme kaikki tyytyväisiä omiin elämiimme.
t. ap
Vierailija:
Mikähän se sellainen mahtaa olla?Vai olisiko kenties kyse siitä, että sinä et vain suostu näkemään kaikkea sitä ympärilläsi tapahtuu? Elät siellä pienessä onnellisessa kuplassasi ja kuvittelet perheenne olevan paikallinen hyväntekijä tarjotessaan töitä paikallisille ihmisille?
ja ovat loppuikänsä velkaorjuudessa. Surkeat palkat ja korkea verotus yhdessä tekevät elämäst aika kurjaa!
En ole kysynytt olisivatko meidän apulaiset pääseet yliopistoon vai olisivatko edes halunneet. Minä olen palkannut 3 ihmistä työhön ja sen takia he eivät ole nyt työttömänä. Ja tottakai he varmasti lähtevät silloin kun saavat paremmin palkattua työtä, mutta toistaiseksi eivät ole lähteneet. Eikö tämäkin jo kerro, että eivät ole mitään orjia?
t. ap
Vierailija:
On siis parempi, että vain rikkaat pääsevät yliopistoon eikä kyvykkäimmät taustasta riippumatta?
Kun nyt niin kovasti kerran säälit Suomessa asuvia. Itse arvostan myös tällaisia asioita. En pelkästään sitä omaa materiaa.
Vierailija:
En ole kysynytt olisivatko meidän apulaiset pääseet yliopistoon vai olisivatko edes halunneet. Minä olen palkannut 3 ihmistä työhön ja sen takia he eivät ole nyt työttömänä. Ja tottakai he varmasti lähtevät silloin kun saavat paremmin palkattua työtä, mutta toistaiseksi eivät ole lähteneet. Eikö tämäkin jo kerro, että eivät ole mitään orjia?t. ap
Vierailija:
On siis parempi, että vain rikkaat pääsevät yliopistoon eikä kyvykkäimmät taustasta riippumatta?
isoon leikkaukseen ja 2 kuukauden sairaslomalle, niin teillä toimii juttu niin, että vakuutus kattaa leikkauksen hinnan pääosin ja hänellä on oikeus sairasloman jälkeen palata teille töihin? Ja hän saa sairasloman ajan jostain päivärahaa?
Toki ihmiset suostuu esim. jättämään omat lapsensa sukulaisten hoidettavaksi ja lähtemään rikkaampiin maihin hoitamaan toisten lapsia, jos heillä ei ole muuta mahdollisuutta. Toki asia voitaisiin järjestää niinkin, että heidän lapsensa saisivat myös oleskeluluvat ja näille aasialaisille lastenhoitajille maksettaisiin kunnollista palkkaa, jolla he TYÖSKENTELYmaassaan pystyisivät elättämään perheensä.
Mutta tämähän olisi tosi kurjaa niille emansipoituneille länsimaisille naisille esim. Isossa-Britanniassa ja Sveitsissä ja jenkeissä, jotka voivat näiden surkeasti palkkattujen, surkeista työsuhteista " nauttivien" nannyjensä turvin tehdä kovapalkkaisia hommiaan 14 tuntia vuorokaudessa esim. juristeina, sijoitusanalyytikkoina jne. Paljon mukavammin jää näille professionaaleille rahaa omiin ylellisyyksiinsä, kun voi maksaa peanuts näille lastenhoitajille. Ja samalla selittää itselleen kuinka jalo ihminen onkaan, kun tarjoaa näin mainion työpaikan jollekin.
Jos tommonen työnantajan nurkissa asuminen olisi niin maanmainiota, niin miksköhän tosiaan Suomessa on tuollaisesta systeemistä pyritty pois?
Hänen palkkaansa ei maksa mikään tämän maan yritys vaan palkka tulee suoraan tästä länsimaisesta yrityksestä. Sen maksama palkka ei ole keneltäkään tämän maan asukkaalta pois. Emme edelleenkään koe olevamme mitään hyväksikäyttäjiä tai orjuuttajia.
t. ap
Maa missä nykyään asutaan on kyllä elintasoltaan parempi, meillä on hieno talo, jossa kaikki on uutta ja hienoa, minun ei tarvitse käydä töissä, vaan voin lapsen kanssa puuhata kaikkea. Kavereitakin on ja ilmasto on " parempi" kun Suomessa (jos siis tykkää lämmöstä ja siitä että kesällä on ihan hirveä helle. Me käydään talvella aina Suomessa, että näkis edes vähän lunta ja pääsis taas lautailemaan)
Voisin siis tinkiä kaikesta tästä, asua jossain rivitalossa tms. käydä töissä ja saada vähemmän rahaa, samalla kun kaikki on kalliimpaa kun missä nyt asumme. Kaipaan Suomen raikasta ilmaa, ihania metsiä, joissa tein ennen pitkiä kävelyretkiä. Kaipaan myös todella paljon vanhempiani ja neljää sisarusta. Ja muuttaisin heti takaisin Suomeen, jos en olisi täältä löytänyt unelmieni miestä, jota ilman en voisi elää.
Suomi on minulle paras maa asua ja olen ylpeä suomalaisuudestani. Olkaa onnellisia te, jotka saatte siellä asua!
Todellinen luonteesi on jo tullut esiin.
Haluat leikkiä rikasta köyhempien kustannuksella. Mikään muu kuin oma napa ei sinulle merkitse mitään.
Muuttuisi sinunkin mielesi jos sinä joutuisitkin elämään sitä köyhän elämää. Tulisi varmasti sinullekin kiire Suomeen.
Sen sijaan tuo säälisi on aika nuivaa ja ylemmyydentuntoista. Onhan kaikilla mahdollisuus muuttaa " ulkomaille" (aika laaja käsite muuten) jos haluavat. Vai luuletko sinä, että kaikki muut kadehtivat sinua ja kiroilevat omaa onnetonta elämäänsä Suomessa?
Ihmiset arvostavat eri asioita. Varmasti jokainen asuntovelkainen köyhä ottaisi kuvaamasi kaltaisen elintason, jos se olisi mahdollista. Elämä on kuitenkin valintoja, ja monetkaan eivät ole valmiita tinkimään muista, itselleen tärkeistä asioista tuon kustannuksella. Sinulle tärkeää on raha, elämän helppous ja auringonpaiste. Muille ehkä jotkut muut asiat. Eivätkä ne välttämättä ole sen parempia kuin sinunkaan arvosi, mutta erilaisia. Kukin tekee elämänsä valinnat oman tilanteensa ja halunsa mukaan. Se, että sinä et toisten valintoja ymmärrä, ei tee niistä vähempiarvoisia.
Ei jaksa ymmärtää miksi yksi katkeran kuuloinen ihminen paasaa ja paasaa ja paasaa....
jos ei hän olisi ilmoittanut säälivänsä meitä täällä Suomessa. Taisit olla ap itse.
Minusta on ihanaa kun säät vaihtelevat. Kaikessa on puolensa.
Ja ainakin minulla on varaa olla kotiäitinä täällä suomessakin.
En sano ettäkö olisi kurjaa jos olisi enemmän rahaa mutta olen kaiken puolin tyytyväinen elämääni juuri Suomessa.
Autonkuljettajalla ei ole lapsia, samoin kuin ei kotiapulaisellakaan. Sitä en ole kysynyt onko apulaisilla ollut mahdollisuutta koulutukseen, mutta kyllä he kaikki lukea ym. osaavat, että eivät todellakaan mitään tyhmiäkään ole. Lisäksi eihän sekään ole tarkoitus, että kaikki menee yliopistoon. Mitä siitäkään tulisi? Suomessahan se on jo ongelma, että liian moni korkeastikouluttautuu ja jää työttömäksi kun taas moni ammattikoulupohjainen työ kärsii työvoimapulasta.
Meidän vakuutus kattaa apulaisten normaalit lääkärikäynnit ja työssä aiheutuneet tapaturmat. Apulaisten perheenjäseniä vakuutus ei koske. Ja täällä en tosiaan ole nähnyt yhtään kerjäläistä eli ei täällä ihmiset kerjää.
t. ap