Minun synnytykseni
Toinen lapseni syntyi kesäkuun lopulla, eräänä maanantai-aamuna.
Olimme edellisenä päivänö, rv 39+5, käyneet kätilöopistolla kuuntelemassa sydänäänet, sillä vauva oli turhan rauhallinen vatsassa. Kätilö kysyi haluanko sisätutkimuksen ja ajattelin, että olisihan se mielenkiintoista tietää mikä tilanne on. Naureskelitiin kätilön kanssa, että hän tekee nyt oikein " rajuotteisen" tutkimuksen niin saadaan synnytys käyntiin... Pehmeätä kohdunkaulaa oIi jäljellä sentin ja suu auki sormelle. Olin pettynyt " tulokseen" , sillä useana iltana oli supistellut, välillä kivuliaastikin. Illalla tihutteli verta hieman, mutta ajattelin, että se johtuu vaan herkistä limakalvoista.
Heräsin aamuyöstä klo 2.58 kun esikoinen, 1v3kk, huuteli tuttia suuhun toisesta huoneesta. Kävin laittamassa tutin suuhun ja samalla aavistelin, että pian synnytetään. Ensimmäinen tuntuva supistus tulikin kun pääsin takaisin sänkyyn! Ajattelin, että turha vielä riemuita, tyssää pian kuitenkin. Viiden minuutin päästä supisti lisää ja taas viiden minuutin kuluttua. Puolen tuntia maattuani päättelin, että se on menoa nyt! Jäin vielä pötköttämään ja ajattelin koko ajan, että seuraavan supistuksen jälkeen nousen. Lopulta kello oli 4.30 ja nousin. Supistusten välit olivat 3-5 minuuttia eikä minua silloin sattunut lainkaan. Supistusten aikana koin suurta helpotusta, kun hengittelin puhisten/ lauleskellen vokaalia/ synnytysmantraa toistellen. Tuntiessani supistuksen lähestyvän kävin kontilleni maahan, liikuttelin/ keinuttelin lanteitani ja ääntelin hiljakseen. Supistuksen hellittäessä nousin ja jatkoin askareita; pesin kolme koneellista pyykkiä, laitoin kamerat lataukseen, pesin lattiat, pakkasin sairaalareput ja esikoisen hoitorepun. Näin jatkoin koko aamuyön, missään vaiheessa ei tuntunut pahalta. Supistukset toki sattuivat enkä olisi voinut puhua tai liikkua enempää tai keskittyä mihinkään muuhun, kuitenkin kipu on kovin luonnollista ja tiedostin, että jokaisen supistuksen jälkeen olen taas yhden supistuksen lähempänä " maalia" . Ajattelin, ettei meillä ole mikään kiire, kun ei kerran satu ja edellisenä päivänä kohdunsuun tilannekin oli surkea. Viiden aikoihin kävin suihkussa ja söin aamupalan. Seitsemältä herätin mieheni ja sanoin, että pian lähdetään, käy suihkussa ja syö aamupala. Kahdeksalta soiteltiin naapuriin, josko esikoinen voisi tulla hoitoon. Soitin myös sairaalaan, että olen tulossa. Sieltä vastattiin tutun tympeään tapaan, että jos on pakko niin tule. Kymmentä yli kahdeksan lähdettiin ajamaan kohti sairaalaa. Mies ajoi melko haipakkaa ja sanoinkin, että ei meillä mikään kiire ole. Sairaalan aulassa odottelin, että mies saa auton parkkiin ja siitä mentiin yhdessä synnytysosastolle.
Päästyämme osastolle oli kello 8.35. Esittelin itseni ja asiani (tyyliin: hei! olen xx ja tulin synnyttämään. *hymyillen*). Meidät ohjattiin odotushuoneeseen, johon noin 5 minuutin kuluttua tuli vanhempi kätilö. Katsoi minua päästä varpaisiin ja kysyi: tulitko nyt varmasti synnyttämään? Vienkö sinut tutkimus vai synnytyshuoneeseen? Pyydettyäni päästä synnytyshuoneeseen kätilö kysyi minulta vielä varmistaakseen, että lupaanko varmasti synnyttää tällä reissulla. Lupasin ja pääsimme käyrälle synnytyshuoneeseen klo 8.45. Kätilö poistui hetken kuluttua klo 8.55 ja nauroimme mieheni kanssa, että onpa outo tyyppi ;) Samalla tunsin, että jotain nestettä valui reisilleni ¿ lapsivedet meni.
Ja yhtäkkiä sattui! Sattui niin perkeleesti. Oli kestosupistus, joka ei loppunut koskaan. Hapuilin jotain mihin voisin tarttua ja puristaa, kanavoida kipua näin pois. Mieheni tarjosi kätensä ja siihen tartuin. Mieheni hälytti kätilön paikalle, joka auttoi minulta housut pois ja sanoi tekevänsä sisätutkimuksen. Totesin siinä vaiheessa, että nyt ponnistuttaa! Kätilö sanoi, että aloitapa sitten. Klo oli 8.57. Ponnistin ja vauvan pää näkyi. En pystynyt millään pidättämään ponnistuksen tarvetta, vaikka kätilö pyysi ja neuvoi läähättämään. Seuraavalla ponnistuksella klo 8.58 luikahti maailmaan terve tyttö! Rv 39+6, tyttö 3670g, 50cm/34cm. Synnytys kesti ensimmäisestä supistuksesta tasan 6 tuntia. Väliliha repesi hieman ja siihen tarvittiin yksi pahainen tikki.
Aamupalaa syödessämme tuli kätilö juttelemaan. Hän totesi, että hänen pitää pyytää nyt anteeksi minulta ja ihmetteli, että näin sitä kokenutkin kätilö menee halpaan. Yleensä synnyttämään ei tule kukaan hymyssä suin vaan itkien, huutaen ja kiroillen¿
Esikoista synnyttäessäni en epiduraalin vaikutuksen vuoksi tunnistanut ponnistamisen tarvetta ja se harmitti minua. Tällä kertaa tunsin! Synnytys oli kaikkiaan erittäin hyvä. Oudointa on, että viisi minuuttia synnytyksestä ei kipua enää muista. Luonto on hoitanut asian hienosti.
Lapsistaan onnellinen Matami
Kommentit (2)
Mutta tuo kertomuksesi tuo mieleen vaan kokemukset 4 vuoden takaa. Kotiin meidätkin meinattiin laittaa, kun hymyillen tulin synnyttämään. Supistukset olivat tuntuneet " ihan oikeilta" sellaiset pari tuntia, tiheys 3/ 10 min, kuten olivat minua ohjastaneet. Neljättäni menin synnyttämään.
Hiukan vastaanotossa tosiaan katselivat, jotta synnyttääkö ajattelit? Kehuin ajattelevani. Ottivat kuitenkin tutkimukseen. Salit ilmeisesti olivat täynnä, mutta eihän minulla mitään hätää ollutkaan. En ollut oikeastaan edes kipeä.
Sisätutkimuksessa totesivatkin kohdunsuun olevan 6 cm auki. Siinä vaiheessa kätilö totesi, että ensikerralla saisi mielellään tulla hiukan aikaisemmin ;)
Salipaikkaa jouduin oottamaan tovin, sitä kun alettiin vasta järjestelemään tuon tutkimuksen jälkeen :D
Mutta kaiken kaikkiaan synnytys meni mukavasti, ilokaasulla meniin viimeiset sentit, ja sairaalassakin kuitenkin ehdin olemaan n 4 tuntia, ihan riittävästi. Enkä aio lähteä " ensi kerralla" yhtään aikaisempaa, meiltä kun ei sairaalaan ole edes pitkä matka. Synntksen kesto kaikkiaan n. 6,5 tuntia.
Ai juu... mukana oli kätiöharjoittelija, ilmeisesti ekaa synnytystään " hoitamassa" . Hänelle varsinainen kätilö moneen otteeseen sanoi, että synnytykseni ei ole ihan tyypillinen. Hoidin kipuani rentoutumalla, ja keskittymällä vain omaan napaani. Mies ei ollut mukana synnytyksessä. Ja olin ihan hiljaa koko toimituksen ajan. Siinä vaiheessa kun alkoi ponnistuttaa, oli ilme ilmeiseti tuskaisempi jo- ja salin soittokello oli epäkunnossa- ja minä yksin. No, selvittiin siitäkin :)
Onnea tytön johdosta!
Olenkin saanut paremman käsityksen synnyttämisestä lukemalla muiden synnytyskertomuksia näin ensikertalaisena. Toki jokainen synnytys on erilainen, mutta tavallaan alateitse synnyttäminen menee tietyn kaavan mukaan. En itse varmaan olisi jaksanut/uskaltanut tehdä niin paljon hommia kuin teit sinä yönä. vau!