Mitä se sun elämääs haittaa vaikka lapseni onkin " virikepaikalla" päiväkodissa?
Meillä isoveli 4,5v jatkoi päiväkodissa kun saimme vauvan. Hoitopäiviä on joka toinen viikko 2, jokatoinen viikko 3. Hoitoaika on klo 9.00-14.10. Lapsi osallistuu järjestettyyn toimintaan, aamupäiväulkoiluun, ruokailuun, päivälevolle ja välipalalle, jonka jälkeen minä vauvan kanssa hae hänet kotiin.
Lapselle hoidossa tärkeitä on ystävät, leikki, toimintatuokiot. Hän on joka aamu iloinen päästessään leikkimään kavereidensa kanssa ja kaipaa näitä pidemmillä lomillaan. Hän nauttii järjestetystä toiminnasta, etenkin liikunnasta ja musiikista. Päiväkotiin hän lähtee aina mieluusti vaikka tykkää olla kotonakin.
Vapaapäivinä teemme retkiä kaupunkiin torille, ystäväperheen luo, ulkoilemme metsässä tai leikkipuistossa, askartelemme kotona, pelaamme, leikimme, kuuntelemme musiikkia, teemme yhdessä ruokaa ja kotitöitä, olemme vain yhdessä. Kerran viikossa käymme yhteisessä harrastuksessa uimassa, ilman vauvaa (jää isän kanssa).
Paremmin ei voisi olla.
Jos vauva on valvottanut yöllä, voin nukkua päivällä kun isommalla on hoitopäivä, hän ei nuku enää kotona päiväunia. Jaksan sitten iltapäivän ja illan sekä mahdollisesti seuraavan päivänkin paremmin. Olen silloin parempi äiti kun en väsymyksestä kitise itsekään ja jaksan leikkiä&touhuta.
Ehdin myös siivota, käydä pankissa ja muilla asioilla, neuvolassa, lääkärissä vauvan kanssa (käynti kerran kuussa sairauden takia), kaupassa yms kun isommalla on hoitopaikka. Vilkas lapsi ei näissä paikoissa jaksaisi mukana, hermostuisi ja väsyisi turhaan. Mukavampi sitä on päiväkodin pihalla leikkiä kuin istua lääkärin odotushuoneessa.
En näe tässä ratkaisussa mitään pahaa, mutta silti SINÄ TUOMITSET SEN VÄÄRÄNÄ? Miksi?
Lapseni ei vie kenenkään paikkaa päiväkodissa, vaan jakaa sen toisen osapäivälapsen kanssa. Alueellamme on useita päiväkoteja, joista osaa uhkaa jopa lakkautus. Eli ylitarjontaa luulisi olevan.
Onko kyse vain loppujen lopuksi KATEUDESTA? Ajattelet, että minä pääsen helpommalla kuin sinä?
Kommentit (39)
Lapsiperheiltä voitaisiin siirtää paljon varoja esim. vanhusten hoitoon tai vaikka omaishoitajille. Järkyttävää, että omaishoitajilla on jotain 3 vapaapäivää kuussa ja kaikilla ei ole ollenkaan. Korvaus työstä on olematon. En käsitä, kuinka he jaksavat. Hoidettavansakin ovat paljon hankalampia kuin lapset.
Omaishoitajien pitäisi saada hoidokkinsa ilmaiselle virikepaikalle vanhainkotiin joka arkipäivä 8 tunniksi.
Minunkin lapseni on päivähoidossa. Onhan se ihanaa, kun kunta tämmöisen meille edullisesti järejestää. Kaikkien pitäisi kyllä maksaa päivähoidostaan enemmän, jotta vanhustenhuoltoon riittäisi. Lapset on vapaaehtoisesti hankittu. Kyllä niistä aiheutuvat kustannukset pitää pystyä maksamaan tai sitten hoitaa itse.
Kannattaa käyttää tätä palvelua, niin kauan kuin sitä on tarjolla!! Mutta mielestäni on ihan ok miettiä tätä rahapuolta myös.
Jos tuttuni kirjottaisi, niin hän taas vie paikan! Meilläpäin on vaikeeta saada läheltä paikka. Päiväkodit on muutenkin suuria eikä tilaa riitä. Harmittaa mennä töihin jos joutuu matkaamaan pitkän reissun toiselle puolen kaupunkia. Sinä et näe ongelmaa, sinulla ei ole kiire aamulla. Teillä ei ole paikkapulaa. Minulla alkaa työt aamulla ja sitä ennen pitää lapset viedä hoitoon. Tuttava vie lapsensa naapuriin tarhaan ja juuri tälläsen virikelapsen äiti. Sapettaa, mutta ymmärrätkö? Minusta tälläset virikelapset pitäis siirtää sinne kauimpaan tarhaan!
Meillä lapset on hoidossa ja vanhemmat töissä, en käsitä miksi lapsesi ei voi nukkua ja syödä kotona. Täälä meillä jos asuisit jossa hoitopaikoista pulaa -olisi puistoissa aina lapsia kavereina.
Me ollaan hankkimassa lisää jälkikasvua, kun vauva syntyy niin ollaan kotona. En ole niin ideaköyhä ettenkö voisi olla lapsien kanssa kotona. Tein niin jo kerran, teen niin jatkossakin.
Minulle tarhat on sitä varten että vanhemmat käy töissä. Tietty jos omat voimavarat ei riitä niin toki hoito on hyvä, mutta jos sen tekee joku terve niin ihmettelen.
Ainakaan minä en koe lapsiani rasitteeksi joitten kanssa ei voisi mennä Kelaan, pankkiin, kauppaan...
Rytmi meillä on aina sama kun lapset tarttee säännöllisesti unta. Ei siihen tarhaa tarvita.
Eiköhän enemmänkin ole kyse siitä, että vanhustenhoitoa ei tueta tarpeeksi. Miettikääpä nyt ihan tosissanne, että mitä tapahtuisi, jos vanhemmat eivät enää saisi apua? Kuinka monta lasta te olisitte valmiita uhraamaan rahan menon takia?
koska paikkoja ei yksinkertaisesti ollut. En tässä väitäkään, että juuri sinun poikasi tuon viimeisen paikan vei, mutta jos meidän lähipäiväkotiin kiikutettaisiin " virikehoidettava" joka päiväksi niin silloin voisin väittää, että sen takia meille ei paikkaa ollut.
Itse joudun nyt viemään pph:lle toiselle puolelle kaupunkia mennessäni töihin joten se siitä ETTEI " VIRIKELASTEN" PAIKAT OLE KELTÄÄN POIS.
se kismittää että itse joudumme viemään oman lapsemme kauemmas päiväkotiin, koska lähipäiväkoti on täynnä, ja kyllä joukossa on myös näitä virikelapsia. näin siis kotona oleva äiti, jolla on " vain aikaa" saa omaa aikaa entistä enemmän lyhyemmän hoitomatkan takia verrattuna työssäkäyvään äitiin, joka istuu ruuhkassa 20 km suuntaansa ja vain sen takia että virikelapset vievät hoitopaikat. kysei
nen päiväkoti olisi 100 m päässä kotoamme.
Tasaavat tahallaan vaihtelua sillä, että osa joutuu viemään kauemmas.
Jos kerran jaksat vaivautua järjestämään itsekin ohjelmaa, lapselle tekisi hyvää saada muina aikoina vain olla ja tylsistyä. Jatkuva viriketulva on vain stressaavaa lapselle.
Minusta on suorastaan äidin laiskuutta, jos ei viitsi kuskata lasta harrastuksiin, kerhoihin, leikkipuistoon ja kavereiden luokse saamaan ikäistään leikkiseuraa. Ei kukaan voi olla niin SAAMATON, etteikö keksisi jotain muuta tahoa kuin päiväkoti!
Herätkää nyt vähän ajattelemaan! Kyllä ne virikepaikat kelpaavat ihan varmasti jollekin oikeasti hoitoa tarvitsevalle!
Vierailija:
Kyllä niistä aiheutuvat kustannukset pitää pystyä maksamaan tai sitten hoitaa itse.
Haluatko sinä todella, että joku hoitaa väkipakolla lapset kotona tämän syyllistämisen takia ja sitten ehkä joku päivä hänelle riittää? Oikeastiko?
Kyllä kai se lähtökohta pitäisi olla, että jokainen hoitaa omat lapsensa. Se että joku saattaa olla päästään sairas sitä tarkoita, että pitää luoda jo ihan varoiksi hirmuinen yleinen ja kallis systeemi.
hommata lapsia, jos niistä on niin paljon vaivaa, että liikaa väsyy!
35.
Tietenkään sen lapsen ei tarvitse olla (kokopäivä)hoidossa, jos vanhempi on kotona.
virikehoitoon. Tätä en minäkään ymmärrä!
Nimim. 3 lapsen kotiäiti, joista kaikki kotihoidossa ja kahdella kerhopaikka kerran viikossa.
Jos kunnallinen päivähoito poistettaisiin kokonaan, niin kyllä naiset sitten kumminkin lapsia hankkisivat. Osa jäisi kotiin ja osa saisi apua sukulaisista ja osa taas maksaisi täyden hinnan yksityiselle päiväkodille tai naapurin tädille.
Lapsista ja heistä aiheutuvista kustannuksista pitäisi jokaisen huolehtia ihan itse. Tai kyllä koulutus voisi olla ilmaista, mutta ei pitäisi olla mitään alle kouluikäisen yhteiskunnan maksamaa hoitoa.
Me rohmuttiin yksi osapäivähoitopaikka kuljetusten helpottamisen takia. Muuten lapsen olisi ollut hankala käydä esikoulua.
Ongelmaksi näen tässä yhteiskunnassa sen, että jos tarvii tilapäistä kotiapua, niin sitä ei saa. Ratkaisuksi ehdotetaan päivähoitopaikkaa lapselle, joka vie paljon enemmän resursseja, kuin kotiapu silloin tällöin. En suostunut päivähoitopaikkaan, siksi että vauva valvotti kaiket yöt. Minusta se ei ollut reilua. Päiväkodit on kuitenkin ensisijaisesti työssä käyville. Voi miettiä, onko järkevää laittaa tupaten täynnä olevaan päiväkotiin lapsia, jos voi periaatteessa itsekin hoitaa kotona.
Minun lapseni on kaukana tarhassa, ei tod. lähimmässä. Ollut myös silloin kun olin töissä, koska ei ollut lähempänä paikkoja niin kiireellisesti.
Tässä yhteiskunnassa verovaroin tuetaan monia muitakin tahoja ja tuntuu, että lapsiperheitä ei kuitenkaan eniten. Jos lapseni hoitopaikka maksaakin kunnalle (muttei kuitenkaan sitä 9000 euroa, koska kyse on osapäiväpaikasta, lapseni jakaa toisen lapsen kanssa saman paikan) miim veroja olemme mieheni kanssa maksaneet, mieheni maksaa edelleen ja tulemme maksamaan jatkossakin suuria summia.
Toki niillä yhteisillä verovaroilla maksetaan paljon muutakin kuin päivähoito esim päihdeklinikat, alkoholistien ja narkkarien hoidot, liikalihavien sydänsairauudet ja kaikista näistä koituvat ennenaikaiset eläkkeet, elämäntapatyöttömien päivärahat ja kalliit (hukkaanheitetyt) koulutukset, edustaijiemme kalliit ulkomaanmatkat yksityiskoneilla ja taksimatkat, eduskunnan lisärakennukset jne. Varmasti säästökohteita löytyy muualtakin kuin vanhuksista tai lapsista.
Suomihan on rikkaampi kuin koskaan, BKT on korkea mutta minne ne kaikki rahat valuvat? " Virikehoito" on kuitenkin hyvin pieni pisara meressä.
Kyllähän se kerhotoimintakin maksaa ja siksi meidän kunnassa sitä ei nimeksikään ole, koska se ei ole lakisääteistä. Kunta haluaa säästää, ei kunnan isät ensisijaisesti mieti lapsiperheen parasta. Ehkä he seuraavista kokouspalkkioista voisi laittaa osan " yhteiseen kassaan" . Sen sijaan että nostavat niitä entisestään.
Toki jaksaisin kaksi lasta itskein hoitaa, mutta koska isompi viihtyy osapäivähoidossa ja nauttii siellä niin miksi en hänelle sitä iloa soisi? Eri asia jos lapsi ei haluaisi hoitoon mennä.
Ja toki nautin itsekin näistä hetkistä, kun isompi on hoidossa ja pienempi nukkuu päiväunia tai saan keksittyä vain häneen. Jaksan sitten ihan eri tavalla kun olen oman aikana päivällä saannut. Illat ehditään olla yhdessä koko perheen voimin. Tätä tietenkään ei ääneen saa sanoa, mutta sanon sen silti. Ihanaa!
Ystäväni 4v lapsi (asuvat toisella paikkakunnalla) on kunnan järjestämässä kerhossa kolmesti viikossa 9.00-12.30. Kukaan ei tuomitse heidän ratkaisuaan, vaikka lapsi on lähes yhtä monta tuntia " hoidossa" kuin minun lapseni. Silti meidän ratkaisua saa arvostella sillä, että miksi en hoida itse omaa lastani ja miten en muka jaksa omien lasten kanssa kotona. Jaksaisin, jos haluaisin. Osapäivähoidon valitsimme lapsen parhaan kannalta, ainakaan siitä ei ole hänelle mitään sellaista haittaa mitä ei kerhostakaan olisi.
Ap