Miksi hankkia talvihaalari jo nyt (etelä-Suomessa)?!
Itse asun ihan etelä-Suomessa rannikolla ja aikaisempien vuosien kokemuksen perusteella se pakkastalvi tulee tänne vasta vuodenvaihteen jälkeen. Kannattaako nyt siis juosta kauppaan hakemaan toppahaalari kaappiin odottamaan? Etelässähän ehtisi odottaa joulun jälkeen alkavia alennusmyyntejäkin, ja ostaa sitten sama haalari halvemmalla. Näin ajattelin itse tehdä, ja käyttää lapsella siihen asti välikausihaalaria ja alle villahaalaria ym.
Tietenkään ihan kaikki merkit ei välttämättä edes tule aleen, ja väri voi loppua jne. Enemmän oikeastaan ihmettelenkin, kun huuto.netistä ostetaan käytetty haalari (yleensä reimatec) aika kovalla hinnalla nyt kesällä, kun alesta saisi sitten samalla hinnalla ihan uuden haalarin...
Kertokaapa te " hätähousut" (ihan hyvällä tarkoitan!) miksi lastenvaateliikkeen ovi kävi jo!
Kommentit (16)
myydään toppapukuja. Mutta niihän se menee. Varmasti tietyt värit ja mallit loppuvat ennen alennusmyyntejä, mutta minä olen kyllä onnistunut löytämään aina jonkun kivan puvun alestakin. Meillä tosin ei niitä kaikkein kalleimpia merkkejä harrasteta. En kyllä silti rohkenisi pelkällä välikausipuvulla ja villavaatteilla yrittää selvitä tammikuulle asti. Meillä yleensä se kevättalven alesta ostettu toppapuku palvelee vielä seuraavan syksynkin, sikäli kun kylmempiä kelejä on.
Voi lapsiparkoja, jotka silloin värjöttelivät välikausihaalareissaan.
Pointti on se, että koskaan ei tiedä milloin se talvi tulee. Meillä on 4 lasta, enkä halua kokea sitä aamua, kun on pakkasta, eikä talvikamppeista tai kengistä tietoakaan. Siinä sitten soviteltaisiin edellistalvisia kinttanoita haalareita ja talvipopoja, jotka eivät edes mahdu jalkaan.
Kaikille ei ole tärkeintä säästää rahaa lastenvaatetuksessa. Minä ostan aikaisin täydellä hinnalla ja nukun yöni hyvin. Vaatteet tulee käyttöön sitten kun talvi tulee. Säästä sitten jostain muusta.
ja haluan että talvivaatetta on valmiina sitten kun niitä tarvitaan ;)
Jos haluaa jotain tiettyä väriä- tai mallia niin on hyvä ostaa haluamansa ajoissa.Koskaan ei voi etukäteen tietää tuleeko talvi loka- vai tammikuussa.Täytyy myöntää että olen hurahtanut lasten vaatteisiin joten tykkään katsella uusia värejä,malleja jne....
Kokemuksesta tiedän, että jo syys- lokakuulla saa nuolla näppejään. ; ) Itse mieluusti ostaisin, kun vaatteita tarvitaan, mutta viidakon laki on mikä on ja sitä joka vuosi ihmettelen.
Mitä sitten tulee tähän välikausi -vaatteilla ja villahaalarilla pärjäämiseen. Olin, tosin vuosia sitten, mukana Reiman tutkimuksessa, jossa kyseistä asiaa tutkittiin. Oikeanlainen alusasu, villahaalari sekä välikausipuku -yhdistelmällä päästiin tasan samoihin lukemiin lämpimyydessä kuin toppahaalarilla (toppahaalarin alla tav. sisävaatteet, kuten college ja housut). Tutkimuksessa nimenomaan tutkittiin pikkupakkaskeli-pärjäämistä, millaisia erit. E-Suomessa enimmäkseen on. En tarkkaan muista kaikkia tutkimuksen yksityiskohtia, mutta tämä oli se pääyhteenveto. Lapset tutkittiin aina samassa kelissä eli osalla oli tämä em. kombinaatio ja osalla sitten pakkashaalarit. Tietenkään lapsikohtaisia eroja ei tässä pystytty ottamaan huomioon. Osa pärjää vähemmällä, osa tarvii taas kamalat toppaukset. Eli ei se ihan suoraviivaisesti mene niin, ettäkö välikausihaalareissa paleltaisiin pikkupakkasella. Meillä lapsilla yleensä yhdet haalarit ja kun ne ovat sen muutaman kerran pettäneet, on ihan hyvin mennyt ohuemmallakin vaatetuksella, kun vain väliin pukee oikein.
ostan uudet haalarit aina alkutalven alesta - ja juuri silloin tarvittavaa kokoa eli tulevat yleensä heti käyttöön (jos siis tarvii ostaa uusi koko, muutoin pärjätään tietty vanhalla). Syksy-puoli tammi-helmikuulle on aina pärjätty kevään haalarilla, välikausihaalari menee parhaimmillaan käytössä vielä marraskuussakin, niin lauhaa täällä etelässä on ollut viime vuodet, ja lumetonta. Pakkaset tulee vasta tammikuun aikana.
Meilläkin hankitaan puvut hyvissä ajoin, koska haalareiden pitää olla valmiina, kun säät äkkiä muuttuvat talvisemmiksi. Lisäksi haluan tietyn mallin juuri tietyn värisenä. Nämä ovat yleensä vielä sellaisia, joita on vain yksi kutakin kokoa muutamassa hassussa liikkeessä koko pk-seudulla. Jos en heti säntää kauppaan, jään nuolemaan näppejäni...
Toki välikausipuvullakin pärjäisi aika pitkälle oikeanlaisella kerrospukeutumisella. Meillä tosin tyttö vielä kasvaa niin nopeasti, ettei keväällä hankitun vk-puvun alle enää loppusyksystä mahdu kunnolla kahta kerrosta. Lisäksi lasten kerrospukeutuminen ei ole käytännössä kovin toimiva ratkaisu kun ulos pitäisi päästä heti ja pukeminen ei ole lapsista yleensä kovinkaan hauskaa puuhaa. Paljon helpommalla pääsee, kun voi laittaa sisävaatteiden päälle pelkän toppapuvun. Aikaa ja hermoja säästyy ;-). Näin siis meillä.
pientä kapinaa sentään. Mutta ostan niin aikaisin 1)pakko, jos haluaa mieluisan 2) haluan, että hyvissä ajoin vaatteet valmiina. Aikaisemmin varmaan pitää hankkia,jos haluaa esim. Reiman sävy-sävyyn vaatteisiin lapsensa. Välikausipuvulla eivät lapseni olisi yhtään talvea selvinneet, vaikka etelä-Helsingissä asumme, sillä kovalla pakkasella alusasun ja villapuvun kanssa on pakko olla toppaa.
ASIASTA TOISEEN Olen ihmetellyt, kun täällä en ole kertaakaan huomannut TICKETISTÄ negaa palautetta aiheesta: meillä viime talvena eka T. toppa. Minulla tapana pestä puku, jos kovin likainen sisältä, esim. siis hikinen tai muuta. AIvan toivoton kuivattava! Meillä kuivuu yleensä pyykki kuin pyykki yön aikana, muttei T. Baggie. Siis sisäpuolen fleecet jäivät märäksi. SUURI miinus mielestäni.
mutta en silti uskaltaisi jättää haalarin ostoa joulun jälkeen aleen. Entä jos sitten ei enää mistään mallista löydy juuri sitä kokoa mikä pitäisi olla. Lapsi olisi koko talven ilman haalari. Itse ostan aina alesta haalarin seuraavaksi ja sitä seuraavaksi talveksi. Sitten ei tarvii kesällä ostaa, eikä kallilla.
Mutta ymmärrän hyvin niitäkin jotka ostaa nyt. Toiset vaan haluaa ja heillä on varaa ostaa viimeisintä mallia ja väriä olevat vaatteet ja silloin ne täytyy ostaa jo nyt jos haluaa niistä jonkun tietyn.
EN tosiaan halua myös jonain aamuna herätä ja huomata jottei mukuloilla ole talvivaatetta silloin kuin niitä tarvitaan.. Se muutaman kympin säästö ei juuri sinä hetkenä lämmitä lapsia jos joutuuvat värjöttelemään pakkasessa välikausihaalareissaan =(
Hyvin helposti laitan jo lapsille talvikamppeet päälle. esim. hieman lunta ja pari astetta pakkasta! Silloin on kyllä jo toppahaalarit päällä. Itsekin pikku pakkasilla alan ottamaan talvitakkia kaapista niin miksei lapsetkin.
kai kuivatat nurinpäin? Kaikki vuorelliset jossa paksumpi vuori- kuin ulkokangas kannattaa kuivattaa nurinpäin aluksi, kuivuvat nopeammin.
meillä nyt, kun asuttu etelässä kohta kaksi vuotta. Pojilla aika pitkään syksyyn käytössä välikausihaalarit ja tarpeen mukaan alla lisäkerros. Mutta vauvalle ostin syksyalesta (koko kun löytyi) Reimatecin, joka oli minusta kiva laittaa päälle, kun ei tarvinnut vuorata koko miestä : )
Itselläni ei ole oikeasti vara ostaa jo nyt uuttaa haalari, vaikka tarvista tuleekin jossain vaiheessa. Mutta jos rahoissani olisin, niin saattaisinpa haalarit pojille jo nyt helteillä ostaakin ; ) Joten ymmärrän niitä mammoja, jotka hurahtaneet lasten vaatteisiin!
Aleja toki kannattaa käydä ahkeraan läpi, sillä varsinkin meillä pojilla ei ole vielä ollut suuria kasvupyrähdyksiä ja ennakoiminen on ollut kokoasiassa helppoa. Eli olen minä ostanut viime kevään JJ:n puolenhinnan päiviltä nuorimalle topat asusteita myöten, kun sain tosi halvalla : )
Nimimerkkinä melkein voisi olla, että " ostaisin jos olisi varaa"
p.s. siinä samaa mieltä aloittajan kanssa, että miksi ostaa käytetty Reimatec esim. huutiksesta kalliilla, kun alesta saattaa löytyä uusi samaan hintaan taikka itse laittaisin pari kymppiä lisää ja ostaisin ihan uuden haalarin!
Pakko kommentoida, vaikka tätä nyt ei varsinaisesti kysytty. Esikoisen aikaan kuulin, kun kaikki sanoivat, että " pienet toppahaalarit loppuvat heti" ja ostin sitten elo-syyskuussa. No, pienihän se oli ennen kuin käyttöä olisi marras-joulukuussa ollut. Myin sen halvalla pois ja ostin uuden isomman. Harmitti.
Jos minulla olisi rahaa käytettävissä paljon enemmän, saattaisin ostaa puvun aiemmin. Ja kalliimman puvun, mitä nykyisin ostan. Toisaalta minun makuuni sopii useampi puku ihan joka vuoden mallistoista (tai jopa edellisvuosien alerekeistä), joten koskaan en ole tilanteessa, etten millään löytäisi lapselleni pukua. Ja kun asumme pk-seudulla, on täällä tarjontaa lastenvaatteista niin paljon, että taatusti myös alesta löytää lapselle puvun. Niinpä meillä tehdään nykyään niin, että edellisvuoden puvulla mennään aleen asti (koska ei ole mahdottoman pieni) ja alesta sitten hankitaan juuri silloin sopiva puku.
tiukkis
VilliViikuna:
Pointti on se, että koskaan ei tiedä milloin se talvi tulee. Meillä on 4 lasta, enkä halua kokea sitä aamua, kun on pakkasta, eikä talvikamppeista tai kengistä tietoakaan. Siinä sitten soviteltaisiin edellistalvisia kinttanoita haalareita ja talvipopoja, jotka eivät edes mahdu jalkaan.Kaikille ei ole tärkeintä säästää rahaa lastenvaatetuksessa. Minä ostan aikaisin täydellä hinnalla ja nukun yöni hyvin. Vaatteet tulee käyttöön sitten kun talvi tulee. Säästä sitten jostain muusta.
Itse olen lapsena, ja olen edelleenkin hyvin kylmäinen ihminen. Muistan hyvin kuinka inhottavalta tuntui olla pihalla jos vähänkään paleli.
Viime syksynä olin ostamassa lapselle toppavaatetusta lokakuussa (asun Vantaalla) ja oli työn ja tuskan takana että löysin hänelle yhteensopivat lakit ja käsineet puvun kans. Tänä vuonna olen viisaampi!
Ja meillä tosiaan yleensä puvut kuivuneet nopeasti (Reima, Jonathan, Lenne, Remu).
Ja tyytyväinenkin olen, että sain jo yhden kolmesta talvihaalarista hankittua. Kävin lauantaina Helsingissä ja ostin ihanan Ticketin baby- baggien tummanruskeana kokoa 80cm kuopukselle. Aapiskukossa ko. haalari oli muuten jo nyt tarjouksessa 99¿ ovh.115¿.
Meilläkin on tapana kuivata talvipuvut nurinperin ja hyvin ovat aamuksi kuivuneet.
Ja niissä alkaa joistain väreistä olla nyt jo koot vähissä, joten tuskin niitä enään alesta saa.
Ja koska sain meidän lapsille tämän talven Ticketin n. -25% alennuksella niin enpä viitsi odotella tammikuuhun että ovat -30% (jos ovat edes alessa).
Mutta jos värillä ja mallilla ei ole niin väliä niin sitten varmaan kannattaa odotella alennusmyynteihin. Toki riippuu millainen talvi tulee, viimevuonna taidettiin täällä etelässä tarvita toppahaalaria vasta joulukuussa.