Voiko sinun mielestäsi 1-vuotiaan laittaa hyvällä omallatunnolla hoitoon?
Kommentit (28)
Ryhmässä saattaa olla 12 lasta ja kaikki alle 2v.
Ei sinä virikkeitä hirveästi kerkiä tehdä.
Alle 3v lapsen veisin hoitoon vain pakon edestä.
Itse pähkäilen saman kysymyksen kanssa kun en jaksaisi enää tätä kotiäitiyttä, mutta taloudellista pakkoa mennä töihin ei ole niin omatuntoni ei anna periksi viedä hoitoon.
hyvällä omallatunnolla. Pienet lapset eivät tarvitse mitään " virikkeitä" päinvastoin kuin ihmiset helposti itselleen uskottelevat vaan syliä ja läheisyyttä. Virikkeeksi riittää maailman tarkkaileminen. Niin ja ikään kuin kotona oltaisiin aivan pussissa... Riippuu tietysti myös hoitopäivien määrästä ja pituuksista, mutta pääsääntöisesti, jos lapsi on 5xviikossa sen lähes 10 tuntia hoidossa voi kyllä sanoa, että lapsi on vieraan kasvattama. Hereilläoloaikaahan ei jää vanhemmille kuin muutama tunti, joten liikaa aikaa ei ainakaan lapsen kanssa vietä
nyt 2 hoitopäivää takana ja nuoremmalla ikää 1v2kk ja tuntuu että sydän jää aamulla sinne hoitopaikkaan.. ja eipä paljon helpota lueskella täällä näitä ehdottoman jyrkkiä mielipiteitä, ei sillä ettäkö jotain hyväksyntää täältä (!) hakisin ratkaisuillemme, mutta ihminenhän minäkin olen :)
Tilanne on meillä siinä mielessä pakko että asunto- ja autovelallisia kun ollaan ei oiken yhden tulot + kotihoidontuki tunnu riittävän. Luottokierre pitäisi saada katkaisuun ja ikävä kyllä taloudellinen tilanne painaa sen verran päälle että kaikkien hyvinvointi alkaa olla uhattuna jos en minäkin töitä paiski.
Ei sillä etteikö minusta toisaalta olisi ihanaa olla töissä kolmen vuoden kotonaolon jälkeen;onhan se vaihtelua tietty, mutta lapset ovat silti ne kalleimmat ja niiden paras on etusijalla. Mikä tässä on parasta kellekin, sekö että elää kituutetaan ja laskut kasautuu kunnes pahimmassa tapauksessa luottotiedot menevät, vai se että sydän syrjällään itku kurkussa jätän rakkaat nuppuni hoitotädin hoteisiin miltei 9 tunniksi?????
Tätä se vanhemmuus kai sitten on - tuskallisia päätöksiä perheen hyvinvoinnin eteen.. :(
Meidän meni vähän päälle yksivuotiaana perhepäivähoitajalle ja viihtyi loistavasti ensimmäsestä päivästä asti. Ei ole yhtään huono omatunto. Se on hyvin kiintynyt sekä hoitotätiin että kavereihin.
Kaksi kertaa sitten taas en. Yksivuotias on meillä ollut " ehdoton alaraja" , eli alle yksivuotias ei meiltä hoitoon lähde. Yksivuotiaita taas on lähtenyt.
t. viiden lapsen äiti
hyvällä omalla tunnolla jättää 1-vuotiaan hoitoon.
Minä en voisi.
Jokainen tekee niin kuin itse parhaaksi kokee.
äitiyslomalle kun lapsi oli 4-v. Koko kolmen vuoden ajan tunsin huonoa omaatuntoa. Tein 3-vuorotyötä ja varsinkin illat töissä poissa kotoa lapsen luota olivat kamalia. Nyt tuo nuorempi on 2-v ja kotona olen edelleen. 3-vuorotöihin mua ei enää saa!