Kuinka usein teillä on vaaleaa leipää?
Kiinnostaa tietää, miten usein muut syö pääasiassa vehnäpohjaisia leipiä/sämpylöitä...
Meillä tosi harvoin, ehkä joka toinen kuukausi?
Kommentit (61)
Ja onko se vaalea leipä tehty yhtä kuorituista jauhoista, kun Suomessa?
Myös minä olen kasvanut pääasiassa vaalealla leivällä. Vasta muutamia vuosia syönyt lähes pelkästään ruisleipää ja ainakin omalla kohdallani oli kyse pelkästään totuttelemisesta. Enää en kyllä pidä vaaleasta, mieluummin syön tummaa. Lapsille on annettu tummaa leipää sekä vaaleaa, vaativat lähes aina tummaa. Silloin kun haluavat vaaleaa, on meillä jotakin pakkasessa.. meillä myös homehtuu vaaleat leivät jos niitä ei pakasta... En kyllä tuntisi huonoa omaa tuntoa jos silloin tällöin herkuttelee vaalealla leivällä tai millä muulla tahansa. Kohtuus kaikessa!
Muuten syödään ruisleipää.
Leipäkoneella tai itse tehdään kyllä paljon leipää, mutta valkoista vehnäjauhoa käytetään tosi vähän tai ei ollenkaan. Koitetaan tehdä mahdollisimman monipuolisia ja terveellisiä leipiä ilman valkoista vehnäjauhoa joka on epäterveellistä.
mutta salettiin joka päivä leivässä on vehnää
t: ruisallerginen
Enemmänki vaaleaan jauhoon leivottuja monijyvä/siemensämpylöitä
Meillä on aina sekä ruisleipää että jotain vaalea leipää (yleensä kaura), mutta katson aina että kuitupitoisuus on vähintään 5g/100g
mun mies on ranskalainen ja siellä kun ollaan pidempiä aikoja mummolassa niin lapset syö vaan aivan valkosta leipää.
Ja jos noin MUTU:lla heittää niin vähempi ylipainosia siellä näkee kun Suomessa.
Kyllä meillä löytyy aina kaapista sekä vaaleaa että ruisleipää. Harvoin kyllä ostetaan leipää, joka ois tehty pelkästä vehnästä, mutta monivilja ja kauraleipiä syödään paljon. Enkä kyllä pode huonoa omaa tuntoa siitä. Ite kyllä tykkään eniten ruisleivästä.
Voi apua, kylläpä meillä syödään epäterveellisesti! En silti vaalea leipää karkkiin vertais. ;)
muuten syömme pelkkää ruisleipää tai täysjyväleipiä. Pitävät nälän paremmin ja ovat paaaljon terveellisempiä:)
Vierailija:
Karkkikin on hyvää, suklaa myös. Syödäänkö sitä välipalaksi teillä?
Eikö tämä ole karkkiin vertaamista? Vähintään rinnastus, kun oli kyse vaalean leivän syömisestä.
Vierailija:
Eikö tämä ole karkkiin vertaamista? Vähintään rinnastus, kun oli kyse vaalean leivän syömisestä.
Vierailija:
Se on hyvää. Sitä on mukava syödä. Nälkä lähtee.
-2- & -11-
Sanottu mitä sanottu, ihan päivän selvä vaalean leivän syömisen ja karkin syömisen rinnastus. Jospa sitten kertoisit, mitä tuolla ajettiin takaa?
Suomessa tämä ruokakulttuuri on monin paikoin aika paljon kehnopi kuin monissa muissa maissa, joten siihen päälle vielä tämä vaalea vehnäleipä, niin alkaa jo näkyä jossain. Jos ruokavalio muuten täysin kunnossa ja kaikki muu huono jätetty pois, niin tuskin se vehnäleipä niin pahasta on.
Mutta aika iso osa meistä suomalaisista syö sen vehnäleivän _lisäksi_ ihan liikaa perunaa ja vaaleaa pastaa/riisiä, sokeria, liian vähän kasviksia ja hedelmiä. Itse olen ainakin käsittänyt, että välimeren ruokakulttuurissa nuo jutut olisi vähän paremmin tasapainossa.
En itsekään tunne huonoa omaa tuntoa siitä, että tosiaan harvoin syödään vaaleaa leipää, vaan TUNTISIN jos sitä olisi joka päivä tarjolla. Koska se on huonoa ruokaa verrattuna esim. ruisleipään. Turha siitä on kiistellä, voitte kysyä vaikka keneltä ravintoterapeutilta tms. asiantuntijalta. Ei valkoista venhnää suositella ruokavalioon ollenkaan. Ei sitä tarvi mihinkään.
Lapet syö sitä mitä niille opettaa. Jos kaapissa on vain vaaleaa leipää, niin toki ne syö vain vaaleaa. Jos ei osta muuta kuin ruisleipää, niin eihän niillä lapsilla ole mahdollisuus valita! Ja kun sitä vaaleaa ei osta (kuin erikoistilanteissa), niin ei sitä itsekään voi syödä. Tottumiskysymys.
Kukaan tämänkään ketjun mammoista ei tunnusta, että lapset olisi ylipainoisia vaalean leivän puputtajia. Missähän ne piileksii? Kun tuolla kylillä niitä näkyy aikasta paljon...
t. ap
Sitä hän kyllä haluaisi syödä mieluummin kuin ruisleipää. Mut enpä anna ;) Ja toki tykkään itsekin tosi paljon vaaleasta leivästä. En kuitenkaan syö.
mitä väliä sillä on? Joku kysyi vaalean leivän syömisen hyviä puolia, minä keksin niitä. Mitä sitten, että suklaan syömisessä voi olla samat hyvät puolet? Onko se joku syy lopettaa vaalean leivän syönti, että suklaatakin voi syödä samoin perustein? Jotain tolkkua tähän logiikkaan...
painan alle 50 kiloa (170cm), vanhempi lapsi on varsin hoikka, nuorempi normaalipainoinen.
En väitä, että vaalea leipä olisi terveellisempää kuin ruisleipä. Syön sitä silti, enkä ihan heti keksi hyviä syitä lopettaa.
-2-
Vaikka että miksi vaalean vehnän pitäisi kuulua ruokavalioon, mitä hyvää se tekee terveydelle jne.
Syödään kuitenkin myös monivilja ja ruisleipää, joten en tunne huonoa omaatuntoa paahtiksen syönnistä. Sillointällöin lapset pyytää ostamaan ranskanleipää, ja ostan. Se on ihanaa tuoreena.