Kuinka usein teillä on vaaleaa leipää?
Kiinnostaa tietää, miten usein muut syö pääasiassa vehnäpohjaisia leipiä/sämpylöitä...
Meillä tosi harvoin, ehkä joka toinen kuukausi?
Kommentit (61)
Ja käytännössä lähes joka päivä tulee syötyä. Mä tykkään leivistä, kaikenlaisista.
mutta en kyllä yleensä mitään ranskaleipää vaan moniviljarouhetta, täysjyvää ja grahamia...
Ns. vaalea leipäkin on ruispaahtoleipää tms.
Tunnetko huonoa omaa tuntoa jos tarjoat lapsille usein vaaleaa leipää? Mulla tuo lähinnä syynä, eli en pystyisi elämään itseni kanssa jos meillä olis joka päivä vaaleaa leipää ja lapset söis sitä... Hyväähän se on, totta kai.
t. ap
Joskus harvoin menee lapsilla ruisleipäpalanen. Itse taas syön vain tummaa leipää, koska minusta vaalea leipä ei maistu juuri miltään.
Jos nyt " vaalealla leivällä" tarkoitetaan kuorituista jauhoista valmistettua leipää, eikä pelkästään siis jotain ruisleipää tms. Ollaan vaan totuttu ostamaan täysjyväleipää (kylläkin vehnäpohjaista), silloin kun nyt leipää satutaan ostamaan.
piti siis kirjoittaa, että " leipää, joka on jotain muuta kun ruisleipää" .
Vierailija:
Tunnetko huonoa omaa tuntoa jos tarjoat lapsille usein vaaleaa leipää?
En, enkä ymmärrä miksi tuntisin. Lapseni ovat fiksuja ja terveitä. Ruoka voisi kotona olla terveellisempää (= enemmän vihanneksia), mutta en keksi mitään huonoa puolta vaalean leivän syömisestä.
Olen itsekin syönyt koko ikäni vaaleaa leipää, mutta syön myös tummaa ja kaikkea siltä väliltä.
-2-
Myös tummaaleipää on aina. Kaapissa on niiden lisäksi, näkkileipää ja hapankorppuja.
siinä syy joka peittoaa kaikki muut syyt.
Se on hyvää. Sitä on mukava syödä. Nälkä lähtee.
-2- & -11-
Karkkikin on hyvää, suklaa myös. Syödäänkö sitä välipalaksi teillä?
Vierailija:
Karkkikin on hyvää, suklaa myös. Syödäänkö sitä välipalaksi teillä?
Ei syödä, vaikka itse taisin lapsena karkkia syödä kohtuullisesti. Karkki ei mun mielestä edes ole hyvää. Niissä on liikaa sokeria ym. Ei niitä voi hyvään leipään verrata missään suhteessa.
Voisiko joku nyt sitten kertoa, miksi vaaleaa leipää ei voisi syödä?
-2-
Hyvä puoli vaalean leivän syömisessä on se, että se on hyvää, ainakin lastemme mielestä. Sen kanssa menee myös juustoa, joka on hyvä juttu osalle lapsistamme, koska he ovat huonoja syömään muuten maitotuotteita. Myös vihanneksia menee leivän kanssa. Ja lapset ovat terveitä ja hoikkia, joten syökööt rauhassa vaaleaa leipää. - 7
Vaalea leipä on verrattavissa pullaan, höttöä joka vie nälän joo, tunnin päästä on kahta kovempi nälkä. Tyhjän syömistä!
Vierailija:
Vaalea leipä on verrattavissa pullaan, höttöä joka vie nälän joo, tunnin päästä on kahta kovempi nälkä. Tyhjän syömistä!
Ei pidä paikkaansa ainakaan mun kohdallani. Tosin nykyään suosikkileipäni on ruissämpylä, jonka lasken ilman muuta vaaleaksi leiväksi, vaikka siinä ruista onkin.
Pullasta kun tuli puhetta, lapsena meillä leivottiin joka viikko. Ja oli hyvää. Mä en jaksa leipoa kuin harvoin, joten pullaa ei juuri ole.
Lapseni pitävät karkista nyt, kun ovat 7- ja 4-vuotiaita. Vanhempi ei pitänyt aikaisemmin. Nuorempi on ollut hieman enemmän makean perään. Ostan niille karkkia ehkä 1-2 kertaa vuodessa, vanhempi tosin on hakenut sitä jo oma-aloitteisesti lähikaupasta.
-17-
Mitään patonkia tms. meillä on tosi harvoin, ehkä kerran kahdessa kuussa. En pode asiasta huonoa omaatuntoa, mielestäni syömme pääsääntöisesti terveellisesti.
Olen kovasti yrittänyt opetella tykkäämään ruisleivästä, mutta en vain onnistu. Pidän ruisleipäviikkoja ja kaapista löytyy vain ruisleipää. Sinnepä homehtuu (tai no ei nää nykyajan leivät kovin helpolla homehdu).
Ja kyllä, lapsetkin saa vaaleeta leipää. Ei, en tunne huonoa omaatuntoa. Yritän tarjota ruisleipää lapsillekin, mutta kai hekin huomaavat, ettei se ole äidin lempparia ja jää heiltäkin syömättä.
Eihän se vaalea leipä maailman terveellisintä ole, mutten nyt karkkiin sitä siltä rinnasta.
Vierailija:
Pullaa en tee itse koskaan, koska en pidä pullasta, kahvilassakin otan suolaista (vaikkei se välttämättä sen terveellisempää ole... ;D). Käytännössä en siis syö koskaan pullaa.
Hyvä kakku on mielestäni tosi hyvää, eli juhlissa otan aina kakkua!
Keksit eivät kuulu paheisiini onneksi, koska niissä on usein sitä kaikkein pahinta, eli transrasvaa (keinotekoisesti kovetettua kasvirasvaa).