Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko rv20 liian varhainen aika 4D ultraan?

12.08.2007 |

Moikka!

Olen varannut 4D ultran ja se on jo rv 19+2.

Onko se liian varhainen aika, kun tarkoitus on myös saada selville sikiön sukupuoli? Menemme Femedaan Helsinkiin.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
13.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ainakaan noin aikaisin vielä menisi, sikiö kun painaa vain n.250-350g ja on siis todella " alienin" näköinen =/ Olimme edelliseltä rv28 ja silloin vauvan näytti jo ihan oikealta vauvalta =) Kuitenkin jäi vielä hyvästi aikaa tehdä hankintoja ym. sukupuolen tietämisen perusteella...

Samoin teemme tämän tulokkaan kanssa eli odotamme sinne rv26-28 ennenkuin menemme 4D-ultraan... Mutta tämä siis vain minun mielipiteeni. Rv30+ vauva on jo usein pää alaspäin ja silloin kasvoja on vaikea nähdä..

Teillä ei ilmeisesti saa rakenneultraa lainkaan, siinähän voisi kysyä sen sukupuolenkin samalla...

-Allu ja Pupu rv17+

Vierailija
2/16 |
13.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, jos sen vuoksi menet, että haluat nähdä vauvan. On vielä tuossa vaiheessa aika hurjan näköinen, kun ei ole vauvanpyöreyttä. Minä kävin rv 26+4. Muistaakseni Femedassa suositeltiin, että käydään rv 24-28.

Rv 20 on varmasti hyvä ajankohta rakenteiden tutkimiseen, mutta eikö sinun asuinkunta järjestä silloin rakenneultraa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
13.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin itse rakenne+4d-ultrassa rv 20+5, koska meillä ei kunnallinen tarjoa. Vaavi näytti ihan vaavilta, vaikka ei tietysti mikään pullukka ollut. Sukupuolikin oli selvästi nähtävissä. Oli mukava käynti. En sitten tiedä paljonko tuo viikko vaikuttaa sikiön ulkonäköön, mutta noilla viikoilla pitäisi sullakin sukupuolen näkyä. Itsekkin meinasin mennä viikon aikaisemmin, mutta maltoin tuonne asti.

Kannattaa siis miettiä, minkä takia ultraan on menossa.. jos vain vauvan ihastelun vuoksi, suosittelen minäkin silti lykkäämään muutaman viikon.

Vierailija
4/16 |
13.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin rv21 ja kaikki tarvittava näkyi ihan hyvin. Eikä siellä kyllä mitään alienia ollut!

Ainoa esteenä ollut seikka oli " runsaahko" rasvakerros joka häiritsi näkyvyyttä! =D

Eli jos sinulla on reilusti ylipainoa niin sitten ainakin odottaisin vielä jonkin aikaa! =)

Vierailija
5/16 |
13.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Felicitaksessa suositellaan että viikolla 24-26.

T: Toukomaa

Vierailija
6/16 |
13.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja viikkoja oli 22 ja jotain

Ja ihan meidän pojalta se näytti jo silloin!!!

Vierailija
7/16 |
13.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

4D-ultra ja viikkoja tasan 22+0. Antoivat tämän ajan tuolta lääkäristä vaikka aika varattu jo alkukesästä, että tämä viikko 22 on jo varmaan sitten aikas hyvä aika sikiön tutkimiseen. Mä meen ihan sen takia, että haluan tietää kaiken olevan hyvin. Sukupuoli on jo rakenneultrasta tiedossa ja täällä se varmaan todetaan vielä oikeaksi, ellei sitten yhtäkkiä vauva ole hankkinut pikkutykkiä jalkojensa väliin. No, tänään varmaan selviää " lopullisesti" .

En kyllä ainakaan yhtään aikaisemmin olis halunnutkaan mennä ja mieluummin ehkä pari viikkoa myöhemmin mutta eipähän sitte tarvii sitä kahta viikkookaan miettiä, että onhan kaikki kunnossa!

Vierailija
8/16 |
13.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy varmaan vielä soittaa sinne Femedaan ja kysyä. Tosin nyt ei varmaan enää saa edes uutta aikaa ihan tähän lähiviikoille. Jos yrittäisin esim. 2 viikkoa myöhemmin.

Tärkeintä on tietysti se, että näkee vauvan rakenteen, ja onko kaikki kunnossa. Mutta nyt tekisi mieli myös udella se sukupuoli. Täällä meillä on järjettömän vanhat uä laitteet, enkä luota niihin aivan kamalasti. ja sukupuolta täällä ei edes lähdetä arvaamaan. Plääh!

Vierailija
9/16 |
13.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tehtiin viime raskaudessa 4D kuvaa myös niskaturvotus-UÄ:ssä. Ja silloinkin vauva näytti jo vauvalta. Joten en usko, että se ihan hirveältä nyt näytää. Olen nähnyt rv 12-16 sikiöitä ihan livenä ja nekin näyttävät jo ihmisiltä. Vain paksu iho puuttuu, mutta sehän ei näy ultrassakaan.

Mutta ilmeisesti ei siis kellään ole tehty kunnon 4d ultraa vielä näillä 19+ viikoilla. Voi hitsi, etten yrittänyt saada myöhempää aikaa keväällä aikaa varatessani....

Vierailija
10/16 |
13.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä kävin oulussa 4d-ultrassa ja viikkoja oli 19+4

sukupuoli näkyi ja oli ihan vauvan näköinen, nenänpiirteetkin näkyi ja kasvot muutenki ihan selvästi. Tosi pieni ja hoikkahan hän on, painoarvio oli 382g. sormet pystyi itse laskemaan...oli tosi uskomaton kokemus:) suosittelen!

Vierailija
11/16 |
13.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikiön rakenne näkyy parhaiten 18.-24. raskausviikolla, mutta neliulotteisia sikiötutkimuksia voidaan tehdä missä raskauden vaiheessa tahansa.

Vierailija
12/16 |
13.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluisko joku sivistää minua, mitä eroa on np-, rakenne- ja 4D-ultrilla(ja oliko vielä muita)? Millä viikoilla mitkäkin asiat näkyy parhaiten? Meillä päin tarjotaan neuvolan kautta vaan alkuraskauden ultra (n. vko 12), ja pitäis päättää, milloin olis paras aika mennä sitten yksityiselle ja mihinkä ultraan. Kiitos :)

Vierailija
13/16 |
13.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Susan75, just ton halusinki kuulla!

Ja mama050308 nt-ultra on juuri se n. rv.12 ultra, jonka teidän kuntakin maksaa. Siinä mitataan se sikiön niskaturvotus. Rakenneultra tai keskiraskaudenultra (kumpaakin nimeä käytetään) on noin rv20. Siinä tarkistetaan sikiön rakenne, että kaikki elimet on kohdallaan ja toimivat moitteettomasti. Sinuna varaisin sen yksityiseltä, jos kunta ei maksa. Jos haluat siis useammassa ultrassa käydä, kaikkihan ovat vapaaehtoisia.

3 ja 4D ultrissa kuva on sitten kolmiulotteinen, ja sikiön näkee melkein samannäköisenä kuin se oikeasti on. 4D ultrassa on 3D ultraan lisänä liike. Näitä tarjoaa siis yleensä yksityiset, ja niihin moni haluaa mennä juuri sen takia, että näkee sukupuolen. (plus ulkonäköä ehkä hieman ja tietysti myös nämä samat rakenneasiat kuin tavallisessakin ultrassa.)

4D ultrakuvista näet esimerkkejä, kun laitat googleen hakusanaksi vaikka 4D ultrasound pictures.

Vierailija
14/16 |
13.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nt-ultra (nistaturvotus) np-ultra (niskapoimu) sama asia! =)

Vierailija
15/16 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kävimme nin ikään yksityisellä rakenneultrassa, koska Lahti ei sitä tarjoa. Viikkoja tuolloin 20 ja se tehtiin osin 3D ja osin 4D. Tämän siksi, että gynekologi sanoi, että hän itse näkee jotkut rakenteet paremmin " vanhalla systeemmillä" .

Kaikki näkyi hienosti vaikka istukkaa vähän himmennettiinkin edestä. Isänsä piirteet näkyivät hyvin nenässä, suussa ja leuassa, joten vauvalta näytti. Painoarvio tuolloin 374g. Lahdessa rakenneultraa suositellaan rv 18-20.

Kävimme uudelleen yksityisellä neuvolalääkärikäynnin rv 27 ja tuolloinkin omasta halustamme katsottiin 4D:lla vaikkei se rutiinisti kuulunutkaan. Tällä kertaa herra istui mahassa kädet tiukasti naaman edessä ;) Joten oli kiva, että saatiin noi aiemmat kuvat. Myöhemmin vauva alkaa olemaan jo sen verran isompi, ettei niin hyviä kuvia saa välttämättä kuin aiemmin, koska tuolloin saatiin melkein koko kroppa kuviin :) Tuolloin meilllä painoarvo 1127g

Joten suosittelen, ei ole yhtään aikainen aika. Sukupuolta tosin silti ei aina saa esille, jos kaveri on tiukasti jalat ristissä - ei edes 4D:llä

katarina 31

Vierailija
16/16 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse kävin ensin rv 18 +1. Silloin ei onnistunutoikein hyvin, vauva ei ´näyttänytkasvojaan saati muutakaan. Jalat vaan vilkutti istukan takaa..hih! Itse ultralaite temppuili myös ja päätettiin, että tehdään uudelleen rv 28+2. Sitten onnistui ja sain kyllä hyviä kuvia ja CD:lle kuvia. Tämä on tosin minun tarinani. Toisilla onnistuu paremmin kuin toisilla. Kyllä ihan hyvin voit varmasti mennä noilla viikoilla sinne.

Miranneli rv 29+1