Miten käykö lestadiolaset lapsettomuushoidoissa?
Kommentit (39)
Noista luovutetuista sukusoluista. Olen aikaisemminkin lukenut täältä muiden lestadiolaisten kirjoituksia, ettei luovutettuja sukusoluja käytetä. Itse lestadiolaisena ihmettelen asiaa. Ensinnäkin se ei ole mikään " sääntö" , jotkut ovat vain omassa päässään miettineet ettei niin saa tehdä. En tiedä miksi. Luovutetut sukusolut eivät ole (onneksi ainakaan vielä) meille ajankohtaisia, mutta jos niiden tarve tulisi, saattaisimme niitä käyttää (luonnollisesti perusteellisen harkinnan jälkeen eism. miten se vaikuttaisi tulevaan lapseen noin henkisesti ym).
Voisitteko muut vl:t selventää minulle mikä siinä on, että monet sanovat ettei luovutettuja sukusoluja " saisi" käyttää? Olen ymmärtänyt, että saia on nimenomaan niin, että kaikki eivät niitä hyväksy. Itse en näe niissä mitään pahaa.
että saisitte yhtä monta lasta kuin muillakin?
No saisi edes sen yhden, niin olisin maailman onnellisin ihminen! Harva toivomalla toivoo 13 lasta :)
sukusolujen käyttö on puuttumista Jumalan luomistyöhön. Jotenkin hassua että tämä olisi sallittua ja sitten kuitenkin ehkäisykieltoa perustellaan samalla tavalla.
Näiden asioiden laukojat ovat varamaan juuri niitä, joilla ei ole mitään ongelmaa tulla raskaakasi.
Tai jos tämä kanta otetaan, niin silloinhan ei voisi hoidoissa käydä ollenkaan. Samahan se on otetaanko esim. purkki jossa on oman miehen spermat vai se viereinen purkki, jossa on jonkun muun miehen spermat. Samalla tavalla sillä spermalla länträtään jokatapauksessa!
saamaan lapsi joka on 100% perimältään heidän oma. Luovuttaja voi olla kuka ties mikä ihminen.
yleensäkin lapsettomuushoidoissa käyminen voidaan nähdä puuttumiseksi Jumalan luomistyöhön siinä missä ehkäisykin!
Jatkan vielä. Eihän hoidot ole millään tavalla (tapahtuipa se millä tavalla tahansa) puuttumista Jumalan luomistyöhön. Ei lääkäritkään osaa tehdä ihmisiä. Sen olen huomannut, että lääketieteessä on tuolta saralta paljon asiaa, johon ei ole vastausta. On aivan sama kuinka paljon siellä hoidoissa ramppaa, jos Jumala ei lasta anna, niin sitä ei sitten tule.
Miksi sitten saa adoptoida? Silloinhan lapsi ei ole perimältään ollenkaan oma. Luovutetuilla sentään puoleksi!
3
etttä Jumala antaa sen lapsen, jos on tarkoitus, vaikka ehkäisyä käytettäisiinkin?
Mikä merkitys sillä ehkäisyllä silloin olisi?
jos Jumalasta kaikki olis loppuviimeks kiinni?
Jos lestadiolaiset ajattelevat, että lapsia vastaanotetaan jumalan lahjana niin monta kuin syntyy, eikä pitäisi ajatella niinkin että jos lapsia ei synny, jumala ei ole niitä halunnut sille kyseiselle perheelle lahjaksi antaa?
Tarkoitatko, että kaikki lapset jotka syntyvät, eivät ole Jumalan tarkoituksella luomia?
18: Enpä tiedä itsekkään, mikä merkitys hoidoilla sitten on. Ehkä se vain helpottaa omaa oloa, kun pustyy tekemään itse jotain asian eteen. Ehkä se vain on tarkoitettu, me saamme, jos saamme, lapsemme vaikeimman kautta.
3
tuohon luomistyöhön koko lapsettomuushoito on.
Itseäni ei haittaa pätkääkään, jos ehkäistään tai jos hoidoissa käydään, enhän ole lestadiolainenkaan. Mutta jos siis yritetään nyt ajatella loogisesti tämän ajatusmallin mukaan, joka lestadiolaisilla kieltää ehkäisyn, niin samoin pitäisi lapsettomuushoidotkin olla kiellettyjä.
Käy. Muuten ok, mutta luovutettuja sukusoluja ei käytetä.