Sektioäidit, joilla 2-4-vuotias lapsi!! HOX!!!
Oletteko huomanneet, että lapsenne olisivat normaalia vilkkaampia?? Meidän 3v. on välillä aivan mahdoton tapaus. Olen miettinyt, että miksi. Kuopus on paljon rauhallisempi, turvautuu syliin jne. Esikoinen ei taas millään rauhottuisi syliin, ei ole sellainen " hellyys!lapsi:).
Olen miettinyt, että voisikohan tämä johtua siitä sektiosta? Kuopus syntyi alateitse ja on täysin erimaata, TIETENKIN jokainen on YKSILÖ, mutta kuitenkin. Mieheni on myös syntynyt sektiolla ja oli lapsena ADHD-ORAVA;). Veljenpoika on syntynyt myös sektiolla ja oli uhmaiässä AIVAN MAHDOTON!!!
Oletteko huomanneet, että onko tällä mitään yhteyttä? Vaikka lapset ovat yhtä rakkaita, niin alateitse syntynyt lapsi on jotenkin " läheisempi" , syntymästä lähtien hänen kanssa on ollut selvä kontaksi.
Kommentit (27)
Toisella on kyllä aikas intensiivinen temperamentti ja voimakas uhmaikä, mutta enpä ole koskaan ajatellut sen johtuvan sektiosta.
Ovat jokseenkin vilkkaita ja rauhallisia, erillään tai sylissä.
Jotkut vetää sektiosta omia tulkintojaan, viimeisin vauva karjui erittäin jo leikkaussalissa ja vierihoito-osastollakin. Yökätilö epäili, että on sektiosta järkyttynyt. Noh, joutui odottamaan kauan, kun lääkäri operoi pitkää arpista kohtuani ja oli hörppinyt lapsivettä hengen hädässä.
kuten myös pikkuveljeni, joka on syntynyt sektiolla.
Molemmat erittäin tärkeitä ja rakkaita, vaikka syntyneet sektiolla molemmat. Tosin alateitse olen kumpaakin yrittänyt, vaikka sillä tuskin on mitään tekemistä asian kanssa. Luulen, että sitä helpompaa lasta on vain helpompi rakastaa, koska temperamentti on helpompi, lasta helpompi käsitellä ja tällaista lasta on kiitollisempaa hoitaa. Ehkä joskus huomaat myös vilkkaassa lapsessasi on omalla tavallaan myös paljon hyvää, on sosiaalisempi, rohkeampi jne. Onneksi ovat erilaisia, kahden samanlaisen kanssa olisi vielä raskaampaa.
Mutta olen kuullut kyllä, että sektiolapsi voi aluksi olla järkyttynyt syntymästään, mutta se tuskin kestää lopunikää ;) Eli kyse on vain erilaisesta temperamentista. Olen itsekin syntynyt perätilan vuoksi sektiolla ja temperamenttinen, sektiolla samoin kaksi veljeäni. Toinen on temperamenttinen, toinen oikea rauhallisuuden perikuva.
alakautta syntyneet voivat olla shokissa, onhan se yhtä iso muutos - jopa isompi, jos ponnistuvaihe kestää pitkään. Ja olla nyt puristuksissa, mahd. jopa vähällä hapella... Huh. Vähemmästäkin tulee shokki :) Eli enpä sanoisi kummasta tavasta syntyä tulee isompi shokki.
Vierailija:
Mutta olen kuullut kyllä, että sektiolapsi voi aluksi olla järkyttynyt syntymästään, mutta se tuskin kestää lopunikää ;)
Vierailija:
alakautta syntyneet voivat olla shokissa, onhan se yhtä iso muutos - jopa isompi, jos ponnistuvaihe kestää pitkään. Ja olla nyt puristuksissa, mahd. jopa vähällä hapella... Huh. Vähemmästäkin tulee shokki :) Eli enpä sanoisi kummasta tavasta syntyä tulee isompi shokki.Kyllä varmasti voi ja on. En epäile sitä yhtään. Ilmeisesti sektiolapset järkyttyneitä taas siitä, että kaikki käy niin yhtäkkiä, ilman varoitusta kun koura ottaa pellolle kesken unien ;)
Minulla 3v sektiolla syntynyt ylivilkas tyttö.
ja 1v, myöskin sektiolla syntynyt rauhallinen ja herkkä poika.
Ja todellakin ovat yhtä rakkaita molemmat. Ok, tuohon vilkkaaseen tuppaa välillä menemään hermot kun ei ole kahta sekunttia paikallaan ja yleensä aina tekemässä kiellettyä.
Pojan kanssa taas tulee syliteltyä enemmän kun muuten se karjuu naamapunaisena loukkaantune kun häntä ei huomata tarpeeksi. Tyttö taas ei kerkiä sylissä istumaan.
Eli eiköhän tuo ole täysin luonteista kiinni.
Ehheh...
Mitäs tähän sanoisi? Oletko jotenkin vajaa???
T: SEKTIOLAPSI :D
ja 1v erittäin rauhallinen poika. Molemmat on syntyneet sektiolla.
Meidänkin esikoinen (poika) syntyi sektiolla ja pikkukakkonen (tyttö) alateitse, eikä ole tullut pieneen mieleenkään kiitellä sektiota esikoisen
rauhallisuudesta
:D Eli meillä nuo temperamentierot ovat juuri päinvastoin: esikoinen rauhallinen ja kuopus vilkas.
Voi hyvää päivää taas, mitä porukkaa " sivistys-Suomesta" löytyy, jos tämä aloitus oli ihan tosissaan tehty! :-O
Täällä saa kirjoittaa lasten hyväksikäytöistä, antaa niihin ohteita, kertoa, miten sekstaillaan lasten nähden jne.. Mutta tällaisia EI PAHOJA asioita ei saa punnita, MIKSI????????? -ap
puhua, mutta että haet syitä SEKTIOSTA!
Jos on vilkas lapsi, niin tee aloitus siitä. Älä sektioaloitusta. Saat varmasti tukea ja apua, jos sinulla on ylivilkas lapsi.
Vierailija:
Täällä saa kirjoittaa lasten hyväksikäytöistä, antaa niihin ohteita, kertoa, miten sekstaillaan lasten nähden jne.. Mutta tällaisia EI PAHOJA asioita ei saa punnita, MIKSI????????? -ap
Eka syntyi siis sektiolla ja toinen alateitse. Molemmat lapset yhtä rakkaita ja arvokkaita. Kuitenkin se ensikosketus jonka lapseen saa alatiesynnytyksessä(kun lapsi nostetaan rinnalle) ja olet täysin järjissäsi ja toimintakykyinen, on ikimuistettava hetki. Sektion aikana olin nukutettu eikä mulla ole minkäänlaista muistoa lapsen syntymästä. Tietysti kohtaaminen vuodeosastolla on ikimuistoinen, mutta se jokin jäi puuttumaan itse synnytyksestä puhuttaessa.
Sinun kysymyksesi on vain hieman erikoinen. Sinulla on hyvin erikoinen ajatuksen juoksu, jos päädyt tulokseen, että sektio " kiihdyttää" lapset. Pitäisi olla itsestään selvää, että lapsen luonteesta ja tempperamentistahan se kiinni on eikä siihen synnytystapa vaikuta mitenkään.
Siinähän vauva vain riuhtaistaan pois äitinsä kohdusta, eikä lapsi voi mitenkään valmistautua tulevaan. Kun taas normaalissa synnytyksessä lapsi joutuu yleensä tuntikausia valmistautumaan siihen, että poistuu kohdusta. Kyllä uskoisin, että ainakin jotenkin sektio on vaikuttanut lapsiin.
päätellä, että sektiolapsilla on suurempi taipumus ylivilkkauteen kuin alatielapsilla. Koska sinulla on selvästi tieteellistä näkemystä, niin suosittelisin tekemään kiireen vilkkaa aiheesta väitöskirjan, jotta tiedosta tulee ikään kuin " virallista" .
BTW minulla sattuu olemaan rauhallinen 3-vuotias sektiolapsi.
Vierailija:
Siinähän vauva vain riuhtaistaan pois äitinsä kohdusta, eikä lapsi voi mitenkään valmistautua tulevaan. Kun taas normaalissa synnytyksessä lapsi joutuu yleensä tuntikausia valmistautumaan siihen, että poistuu kohdusta. Kyllä uskoisin, että ainakin jotenkin sektio on vaikuttanut lapsiin.
Aika iso osa sektioista on niitä, että synnytys on alkanut tavallisesti (lapsen tahtiin...) ja sitten päätyy sektioon esim. äidin voimat loppu, onkin napanuora vaarallisesti, sydänäänet heikkenee jne. Eli vauva on ihan " valmistautunut" .
Vierailija:
Taitaa tulla taas uusi " av:n legendaarinen" -ketju :D