Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ehkäisy sinulla on ja miksi?

09.08.2007 |

Niin, nyt on ajankohtaista päättää, minkä ehkäisyn ottaisi. Lapsia on kaksi. Esikoisen jälkeen palasin syömään pillereitä, koska tiesimme, että suht pian toivomme toista lasta. Nyt tiedämme, että mahdollisen kolmosen aika on vasta useamman vuoden päästä, jos silloinkaan. Emme osaa emmekä halua toistaiseksi tehdä päätöstä perheemme lapsiluvusta (tai tällä hetkellä minä luulen haluavani sen kolmannen ja mies ei).

Kierukkaa minulla ei ole koskaan ollut, mutta nyt se tuntuisi ihan hyvältä ajatukselta. Mutta niitähän on monenlaisia. Tiedän, että netistä löytyy tietoa, mutta ensiksi kysyn teiltä, hyvät kanssaäidit, millaisia kokemuksia teillä on eri ehkäisymuodoista ja miksi olette päätyneet siihen, mitä nyt käytätte. Meillä siis on ollut käytössä imetysaikana kondomi, mutta nyt, kun en enää imetä, niin jotain muuta kiitos :-)

- Reeta (jonka 90 nimimerkissä ei ole syntymävuosi - olen 70-luvun tyttöjä ;-)

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
09.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitettiin heti jälkitarkastuksessa. Se voi olla vaikka imettää. Minäkin imetin yli vuoden kierukasta huolimatta.

Tämä ehkäisy siksi, että halusimme varman ( tai niin varman kuin nyt voi ylipäätään olla, ei kai mikään ihan 100 % varma ole ) ja vaivattoman ehkäisyn.

Meillä on yksi lapsi 1,5 v, mutta olemme aina ajatelleet, että toivomme mahdollisen toisen lapsen pitkähköllä ikäerolla, tai sitten voipi olla että tämä poitsu jää ainokaiseksi omasta halustamme.

Tämä kierukkahan voi olla paikallaan viisi vuotta.

Sivuoireena minulla on tullut näppyjä kasvoihin ja selkään. Ja minulla ei ole koskaan niitä aikaisemmin pahemmin ollut, edes murkkuikäisenä. Mutta ei näppyjä kuitenkaan häiritsevästi ole tullut.

Toinen on se, että luulen kierukan vaikuttavan mielialaani, mutta kun sen tiedostaa, niin asian kanssa pystyy elämään.

Menkkoja ei ole tullut ollenkaan kierukan laiton jälkeen.

Ehkä pari kk: tta oli tiputteluvuotoa ja sitten sekin loppui.

Voisin tuon mielialanvaihtelun takia vaihtaa ehkäisyä jos keksisin, mikä olisi yhtä varma ja vaivaton kuin tämä. Sellaista ei vain tunnu olevan.

Tämä vain minun kokemukseni kierukasta. Jollakin toisella voi olla eri. :)

Mielestäni kuitenkin minun tilanteessani kierukan plussat voittavat miinukset.

Niin, ja se vielä, että ainakin minulla kierukan laittaminen sattui tosi paljon. Ei auttanut edes särkylääke. Minulla on kai kohtu niin takana tms. Jotain sellaista se lääkäri selitti. Lisäksi en tiedä vaikuttiko se, että en ole synnytänyt alakautta eikä minulla ollut menkkoja. Menkkojen aikaan kuulemma kierukka on helpompi laittaa.

Vierailija
2/16 |
09.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis hormoonikierukka,

On toiminut hyvin, huoleton ja kuukautiset ihanan niukat.

syy: Mun mies on tutkijana lääketieteessä ja on tutkinut paljon mm just Mirenaa. Miten se nyt menee: Oman firman tuote =) Valinta oli aika selvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
09.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ehkäisykapseli jo toista kertaa. Oli siis ennen lapsen syntymää ja laitettiin uudelleen pari kk sen jälkeen. Olen ollut todella tyytyväinen, mitään oireita ei ole. Muuta en haluaisi edes kokeilla, jotenkin ajatus kierukasta ei kiehdo ollenkaan.

Vierailija
4/16 |
10.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

suosittelen! Riippuu ilmeisesti merkistä, onko niitä yksi vai kaksi, minulla on kaksi. Ne asetetaan paikallispuudutuksessa käsivarteen ihon alle. Se ei satu sen enempää, kuin mitä puudutuksen laittaminen pikkaisen kirpaisee, eivätkä myöskään näy ulospäin. Kapselien toiminta muistuttaa käsittääkseni minipillereiden toimintaa. Ovat todella huoleton vaihtoehto! Sopivat erityisesti pitkäaikaiseen ehkäisyyn, jopa viideksi vuodeksi, mutta ne saa helposti pois koska vain halutessaan. Minulla oli kapseli jo ennen esikoista - kapseli poistettiin etuajassa, ja tulin välittömästi raskaaksi. Minulla ei ole juurikaan ollut sivuvaikutuksia - kuukautiset olivat aluksi jonkin aikaa pois, mutta sehän ei haittaa.. Toisilla saattaa jäädä kuukautiset ihan kokonaankin pois.

Vierailija
5/16 |
10.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lapsukaista on, ja neljättä hartaasti olemme toivoneet jo pitkään.

Ehkäisynä ollaan taannoin käytetty vaikka niin mitä...

on ollut kuparikierukka sekä hormoonikierukka (molemmille sanoisin vastaisuudessa " Ei kiitos!" , niin järkyt kokemukset moisista vekottimista)

Olen syönyt tavallisia sekä minipillereitä, eivät kummatkaan sopineet mulle, järkkyjä sivuoireita.

Ehkäisyvaahtoa kokeiltu myös, se oli ihan ok.

Kondomeita käytetty myös, muutoin ok, mutta allergikkona iho ei tykkää oikein hyvää, ja onhan se vähän eri tuntuista sen kanssa.

Jos kaipaamamme vauva saadaan perheeseemme, poikkaistaan multa piuhat, loppuu pähkäily (ja ennenkaikkea ne ikävät sivuoireet!) ehkäisystä ;)

Vierailija
6/16 |
11.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin ennen lasta yhdistelmäpillereitä (Trikvilar) ehkä kahdeksan vuotta eikä niiden kanssa koskaan ollut mitään sivuvaikutuksia tai muita ongelmia. Loppuvaiheessa minua vaan alkoi suunnattomasti ällöttää ajatus siitä, että syön ylimääräisiä hormoneita päivittäin. Meillä ei ole seksiä ihan hirveän usein, niin kondomi on ihan ok.

Vierailija
7/16 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön niitä lääkärin ohjeen mukaisesti 3-4 liuskaa putkeen. Kärsin nimittäin ihan kamalista PMS-oireista, joten pillerit ovat helpottaneet niitä RUTKASTI. Ja kaiken lisäksi sairauskuluvakuutukseni maksaa ne! :)

Vierailija
8/16 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin myös kierukkaa, ennen raskautta oli käytössä pillerit. Mutta siitä oli aivan järjettömästi ongelmia (joista olen kirjoittanutkin tänne ainakin pari kertaa), joten se otettiin (kovalla työllä!) pois ja poissa myös pysyy! Kaiken sen jälkeen totesin, etten halua kehooni enää mitään ylimääräisiä kemikaaleja muutenkaan. Ollaan nyt oltu sitten ilman ehkäisyä, vaikka eihän sekään kovin fiksua ole, mutta kun kaikki kolme lasta ovat syntyneet koeputkihedelmöityksellä enkä ole ollut päivääkään raskaana ilman hoitoja, niin en suoraan sanottuna ole kovin huolissani asiasta... Toki tähän tulee sitten tietysti se Murphy sotkemaan kuviot ennen pitkää, mutta ' til then...! ;)

T: Piia

Vierailija
9/16 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisyä mietin juuri itsekin, kun imetys on loppunut ja olisi kiva saada joku varmempi tapa kuin kondomi, vaikka sinänsä kun ei uuden vauvan tuleminen mikään katastrofi olisi, voisi kondomikin riittää.

Aikoinaan ennen lapsia söin mercilon e-pillereitä. Sitä en suostu enää tekemään. Ihan hirveitä olivat vaikutukset mielialaan niiden takia. Vaikka kuinka rauhaa rakastava henkilö olen, silloin teki mieli lyödä ihmisiä ja välillä itketti ihan hirveesti. Sen jälkeen kun sen tajusin johtuvan pillereistä, on minulle aivan turha ollut sanoa, että elämäntilanteesta se vain johtui eikä pillereistä. Ei ole sen jälkeen mikään elämäntilanne enää laukaissut sellaista aggressiota ja edes raskaus ei heitellyt mielialoja niin pahasti. (Paitsi että raskausaikana rupesi itkettämään aina kun joku mainitsi sanan " vauva" :)

Ehkäisyrengasta kokeilin lapsien välissä ja sitä olen vähän nytkin ajatellut. Ei tarvitse huolehtia asiasta niin usein kuin pillereiden kanssa ja siitä en huomannut mitään sivuvaikutuksia.

Vierailija
10/16 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ks. http://www.persona.info/fi/

Laitetta ei enää käsittääkseni myydä Suomessa, mutta ostin käyettynä Huuto.netistä. Ollut käytössä nyt vuoden ja olemme tyytyväisiä.

Vierailija
11/16 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunta(!) kustansi ensimmäisen kuparikierukan ilmatteeksi joten valitsin sen. Käytössä nyt kolme vuotta. Kuukautisen kivuliaammat ja runsaammat kuin ennen synnytyksiä, miten paljon lie kierukan syytä... Kierukan vaihdon yhteydessä mietin hormonikierukkan laittoa, vaikka onkin julmetun hintainen.

Vierailija
12/16 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoleton ja aivaton :), tosin seksihalut hiukka vähentyneet...johtuukohan siitä. Kierrukka ollut kaksi vuotta.

Meilläpäin ainakin ensimmäinen on ilmainen kumpi vain kierrukka..

Vierailija
13/16 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tämä ajatus kondomin epävarmuudesta perustuu? Lääkäreiltäkin välillä kuulee sitä, mutta kun viimeksi yritin gyneltä kysellä, hänen mielestään kondomi oli ihan yhtä hyvä kuin muutkin ehkäisyvälineet. Omassa tuttavapiirissäni on ainakin kaksi pilleriraskautta mutta pettäneestä kondomista johtuvia ei ollenkaan. Onko tietoa joistain tilastollisista luvuista?

Vierailija
14/16 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kondomi meilläkin. Plussia hormonittomuus (e-pillereistä sain paljon sivuoireita) ja hinta (maksat vain kun sille on käyttöä eli aika harvoin kahden pienen lapsen kanssa ;D). Miinuksena käyttömukavuus (romantiikka ja seksin spontaniteetti kärsivät).

Harkitsin toisen lapsen syntymän jälkeen kuparikierukkaa, mutta kuukautisvuodon lisääntyminen kauhistuttaa (nytkin jo ihan riittävästi) ja inhottaa jotenkin vieraan esineen laitto kohtuun. Kumi on jotenkin konkreettisempi.

Vierailija
15/16 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli aluksi lapsien välissä ja niiden jälkeen oli kondomi. Hyödyt: halpa, vaivaton naiselle. Miinukset: pelotti että jos tulee raskaaksi eikä raaskisi tehdä aborttia eikä kuitenkaan haluaisi neljättä lasta. Lisäksi seksi tuntuu tyhmältä kondomin kanssa.

Kierukat maksavat noin vajaat 200 euroa ja niiden laitto on ilmaista ehkäisyneuvolassa esimerkiksi. ehkäisyteho 5 vuotta. Kummankaan kierukan laittoa ei tarvitse pelätä, se tuntuu suunnilleen samalta kuin papa-kokeen otto ja menee tosi nopeasti ohi. kuparikierukka aiheutti runsaat kuukautiset (kaksi viikkoa) ja tiputteluvuotoja varsinkin urheilun jälkeen. Eli aika usein joutui käyttämään pikkuhousunsuojaa. Alussa oli muutaman kuukauden jakso jolloin oli lisäksi kuukautiskipuja mutta sitten nämä oireet hävisivät. Ongelmia tuli sitten kun sain kohdunulkoisen raskauden (kuparikierukka lisää riskiä). Kierukka oli ihan paikallaan ja kohdallaan mutta alkio poistettiin leikkauksella. Siitä n. puolen vuoden päästä tuli joku kohtutulehdus, jonka takia kierukka jouduttiin poistamaan.

Hormonikierukka (Mirena) on nyt ollut 2kk ja olen aika tyytyväinen. Ekan kuukauden ajan oli mielialanvaihtelua ja päänsärkyjä (kärsin migreenistä jonka takia en voi käyttää hormonaalista ehkäisyä). Vuodot ovat tosi niukkoja (IHANAA!). Kaveri sanoi että hän ei joudu käyttämään edes pikkuhousunsuojaa vaan huomaa kuukautiset vaan siitä kun pyyhkiessä tulee vähän ruskeaa vuotoa. Pikkuisen on tullut finnejä ihoon, mutta siitä huolimatta koen hormonikierukan kuparikierukkaa paljon ihanammaksi vaihtoehdoksi. Minulle seksi on tärkeää ja kuparisen kanssa oli jatkuvasti verinen olo. Nyt voi rakastella vaikka kesken kuukautisia eikä toinen edes huomaa että on kuukautiset päällä!!

Vierailija
16/16 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin ajattelin kierukkaa, mutta se jotenkin inhotti minua. Lapset on tod. näk. jo tehty, eli halusin pitkäaikaista ehkäisyä ja helppoa. Pillerit on ollut ja niitä en enää halunnut. Valitsin siis kapselit. Kalliit oli, mutta vaivattomat. Laittaminen ei sattunut yhtään, pari päivää sen jälkeen oli käsivarsi vähän arka. Ekat pari kuukautta tuli tiputteluvuotoa, nyt se on loppunut.