Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiinteistövälittäjän/myyjän vastuu?

Vierailija
08.08.2007 |

Ostimme joitain kuukausia sitten asunnon välittäjän kautta. Asuntoesittelyissä kyselimme moneen otteeseen, onko taloyhtiössä tulossa mitään remontteja, johon välittäjä vakuutti, että ei ole. Kyselimme myös, kannattaisiko teettää kuntotarkastus, johon välittäjä totesi, että se on turhaa, sillä jos ongelmia ilmenee, myyjä on kuitenkin niistä vastuussa. Isännöitsijätodistuksessa ei myöskään oltu mainittu tulevista remonteista mitään. Nyt kuitenkin selvisi, että yhtiössä on jo vuosia väännetty kättä, tehdäänkö eräs isohko remontti, ja nyt tilanne alkaa olla se, että asiaa ei voi enää lykätä. Kustannus n. 15 000 euroa. Maksammeko mukisematta osuutemme vai voiko välittäjää vaatia tilille virheellisestä tiedosta? Osaako kukaan neuvoa, miten asiassa olisi järkevä edetä?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
09.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

josko nyt olisi asiasta tietäviä paikalla!

Vierailija
2/12 |
09.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen tulee kertoa myös korjauksista, jotka ovat puheen asteella. Näistä välittäjällä ei välttämättä ole tietoa, jos ei myyjäkään ole niistä kertonut. Mielestäni välittäjän ei silti kannata vakuuttaa, ettei mitään remontteja ole vuosiin tulossa, eihän hän voi sellaista taata! Tässä tapauksessa on kuitenkin päivän selvää, että myyjä on salannut tietoja ja hän on myös vastuussa asiasta. Kannattaa kuitenkin muistaa, että myös ostajalla on velvollisuus hankkia tietoja, joten soitto esim. isännöitsijälle ei ole koskaan pahitteeksi. Remonteista, joista ei vielä päätöstä, ei nimittäin ole mainintaa isännöitsijäntodistuksesta. Ota kuitenkin yhteyttä välittäjään, jos on ammattilainen osaa opastaa eteenpäin.

T: entinen välittäjä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
09.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on kaukolämpökeskuksen korjaus. Jokin pieni osa siitä oli korjattu, joten myyjä totesi meille henk. koht., että kaukolämpölaitteitakaan ei sitten tarvitse olla aikoihin korjaamassa. Kyseinen osa oli kuitenkin tosiaan ihan parin sadan euron pikkukorjaus, kun nyt tulossa oleva remontti maksanee vähintään 10 000 euroa.

Olen tässä tehnyt tutkimustyötä ja yhdeltä hallituksen jäseneltä sain tosiaan tiedon, että korjauksesta on puhuttu vuosia mutta sitä on tarkoituksella lykätty, vaikka kyseisen laitteiston käyttöiäksi tiedetään yleisesti n. 15 vuotta. Nyt tilanne on se, että 18-vuotias laitteisto leviää käsiin hetkenä minä hyvänsä. Lisäksi tutkin vanhoja kaukolämpölaskuja ja selvisi, että kulutus on selvästi noussut pari vuotta takaperin eli laitteisto lienee hajonnut jo tuolloin.

Uskot siis, ettemme joudu yksin maksumieheksi?

ap

Vierailija
4/12 |
09.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen firman konsultointi on kenties järkevämpää kuin kyselyt täällä, AV-palstalla. Itse olen mennyt nettiin, etsinyt sivut ja katsonut jonkun asiallisen näköisen välittäjän numeron. Soitto auttoi oikeasti ja ei tarvinnut ihmetellä.

Vierailija
5/12 |
09.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen siinä uskossa ollut että vain tehdyistä päätöksistä pitää kertoa. ainahan taloyhtiöissä on jotain puheenasteella suunnitteilla, siitä itse toteutukseen on aika pitkä matka. onko tuo mainitsemasi summa siis koko taloyhtiölle vai joka asunnolle? isoissa taloyhtiöissä on se hyvä puoli että isotkaan remontit eivät kamalasti heilauta yksittäisen osakkaan kukkaroa. etenkin jos maksut osataan suunnitella järkevästi. ihan turha on ostaa yhtään vanhempaa asuntoa jos haluaa olla varma ettei mitään remontteja ole suunnitteilla lähivuosina. ja pidemmän päälle, sellainen taloyhtiö jossa ei ole mitään koskaan suunnitteilla rapistuu ja sitten se vasta kalliiksi tuleekin.

Vierailija
6/12 |
08.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kävimme paperit läpi, mutta niissä ei ollut asiasta mitään mainintaa. Ei isännöitsijäntodistuksessa eikä yhtiökokouspöytäkirjoissa tms.

ap

Vierailija
7/12 |
08.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli suunnitelmista ei ollut vielä päätöstä?

Vierailija
8/12 |
08.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kyllä saa ostajalle tulee tieto, jos riitaisa yhtiö.

Vierailija
9/12 |
08.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kuinka on yhtiökokouksissa puhuttu, että joku remontti pitäisi tehdä, niin ei siitä löydy isännöitsijäntodistuksesta mainintaa. Olisi kannattanut ainakin soittaa isännöitsijälle ja ehkä jopa hallituksen puheenjohtajalle. Kannattaa lisäksi aina katsoa, mitä remontteja taloyhtiössä on tehty. Jos putkiremonttia ei ole tehty (tai jos se on tehty 60-luvulla), niin silloin se on takuuvarmasti tulossa lähivuosina.

Voithan yrittää valittaa asiasta, mutta välttämättä se ei onnistu.

Vierailija
10/12 |
08.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttu haiskahtaa nimittäin siltä, että myyjä on itse vastustanut remonttia, jotta ehtisi tehdä kaupat ennen kuin asia on ajankohtainen. Kuitenkin kaikilla ollut täysin selvillä, että homma tulee tehtäväksi lähivuosina. Intin henk. koht. välittäjälle varmaan kolmeen, neljään otteeseen, että onko mikään taloyhtiön osa (putket, sähköt, katot, ikkunat etc.) siinä kunnossa, että remonttia olisi edessä, ja välittäjä sanoi, että ei ole, mitään remontteja ei tarvitse tehdä. Pari kuukautta ja nyt pitäisikin tehdä iso remppa...

Tässä tuli taas osoitettua, että välittäjien luoma illuusio siitä, että heidän kauttaan kaupanteko olisi joten turvallisempaa, on täyttä humpuukia.

ap

Vierailija
11/12 |
08.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja edelleenkin, en kysynyt välittäjältä, onko päätetty remonteista, vaan onko mikään sen ikäistä, että remonttia voisi odottaa, ja tähän kysymykseen välittäjä vastasi kieltävästi.

Ei sentään putkiremppa ole kuitenkaan kyseessä, onneksi. :)

ap

Vierailija
12/12 |
08.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toki kävimme läpi kaikki tehdyt remontit, mutta ei kai maallikon voi olettaa tietävän, mitä kaikkea voi olla odotettavissa. Siksi tenttasimme välittäjää, jolla voi kai olettaa olevan edes jonkilaista asiantuntemusta.

Ja itse asiassa yksi tähän nyt tulossa olevaan remonttiin liittyvä pikkukorjaus oli jo tehty, ja sen varjolla myyjä kaupantekotilaisuudessa mainitsi, että tämä on nyt tehty eli sitäkään ei sitten tarvitse tehdä vuosiin. Totuus on kuitenkin se, että ko. pikkukorjaus oli vain parin sadan euron pikkujuttu eikä todellakaan tarkoita sitä, ettei mitään siihen liittyvää korjausta tulisi lähivuosina tehtäväksi.

Minusta meitä on johdettu selvästi harhaan, en todellakaan tiedä, miten olisimme yhtään paremmin voineet selvittää asioita etukäteen. Emme edes ole ensimmäistä kertaa asialla, kyseessä on jo neljäs asuntomme ja olemme siis myös olleet myyjän roolissa useasti eikä koskaan ole ollut minkäänlaisia ongelmia.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi