Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kuinka nopeasti km:ssa vuoto runsastuu?

08.08.2007 |

Heip!

Yhden km:n kokeneena (oli iha erilainen kun tämä) mutta olen siis raskaana ja silloin tällöin tullut ruskeaa tuhnua. Nyt tänään tullut verta pyyhittäessä, ei kuitenkaan housuille asti.

Eli, jos tämäkin on km, niin kuinka nopeasti vuodon pitäisi tulla runsaammaksi?

mam80

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
09.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla takana kolme keskenmenoa, joista yksi oli spontaani ja alkoi heti runsaalla vuodolla (kuukautisten tyylistä vuotoa rv 8+0).

Ensimmäinen keskenmeno kuulostaa samalta kuin sinun tilanteesi, eli verta tuli pyyhittäessä (kirkasta verta). Kun sitä oli tullut vuorokauden, hakeuduin lääkäriin, joka ultrasi ja totesi että sikiö ei vastaa viikkoja. Sikiö oli siis kuollut jo aiemmin, vuoto ei vaan runsastunut itsekseen, vaan vasta tyhjennystableteilla lähti vuotamaan. rv oli 9+6

Kolmas keskenmeno taas tuli ihan puskista. Yhden kerran raskausaikana tuli verensekaista limaa pyyhittäessä, mutta en siitä huolestunut. Niinpä todettiin ultrassa rv 11+1 sikiön kuolleen juur niihin aikoihin, kun vain yhden kerran tuli paperiin jälki..ja tuolloinkaan vuoto ei käynnistynyt itsekseen, vaan tabletin avulla.

Sinuna hakeutuisin päivystykseen ultrattavaksi (maksaa 22¿, poliklinikkamaksu). mielestäni pieni hinta siitä mielenrauhasta ja epätietoisuudesta, joka tällä hetkellä mieltäsi kalvaa. Kuinka paljon sulla on viikkoja kasassa? Toivottavasti kyseessä ei ole keskenmeno, vaan jotain " myoomajuttuja" tms!

jonttu (toistaiseksi onnellisesti rv 14+2)

Vierailija
2/8 |
09.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jontun kanssa samaa mieltä: älä turhaan pähkäile ja pohdi, vaan mene päivystykseen.

Voihan olla, että kaikki onkin hyvin ja huolestut turhaan. Jos taas kaikki ei ole hyvin, on tieto epävarmuutta " helpompi" sietää.

Pidän kovasti peukkuja Sinulle

t. km 05.07.07

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
10.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huolissani samasta asiasta kuin alkuperäinen kirjoittaja. Olen vk:lla 12.

Saako tulevaan synnytyssairaalaan todellakin mennä: " Tulin vain tarkistamaan, ollaanko mahassa vielä hengissä?!" Olin kuvitellut, että poliklinikalle saisi mennä naiset, joilla on isoja huolija odotuksessa. Onhan tämä minulle valtavan raskasta, mutta keskenmenot ovat synnytyssairaaloille varmaan jokapäiväisiä pieniä murheita.

Itselläni tuli eilen ja tänään verta alushousuihin parin kolikon verran, myös pyyhittäessäni tuli pieniä veripisaroita tai ruskeaa, haaleaa verta. Nyt pyyhittäessä ei tule mitään. Onkohan tämä siis merkki tulevsata keskenmenosta vai olenko ihan suotta huolissani?

Voistteko te muut, keskenmenon kokeneet, kertoa, miten ja milloin teillä verimäärä alkoi kasvaa?

Vierailija
4/8 |
11.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle ketjun viimeinen kirjoittaja: hakeudu lähimpään päivystykseen, esimerkiksi keskussairaalaan. Kerro olevasi raskaana ja epäileväsi keskenmenoa.

Itseäni ainakin kohdeltiin ihan asiallisesti, kun ensimmäisen kerran jouduin päivystykseen hakeutumaan. Minulla piti olla viikkoja 9+6. Sanoin että olen vuotanut pyyhittäessä verta, ja epäilen keskenmenoa. Tietoni otettiin ylös, minut laitettiin sängylle makaamaan, otettiin verikokeita. Sen jälkeen " rullattiin" sängyllä naistentautien osastolle (käskivät vaan olla rauhassa paikoillaan, itse kyllä vähän ihmettelin kun mielestäni olisin voinut itse osastolle kävellä). Hetken kuluttua osastolle saapui jostain päivystävä lääkäri, joka ultrasi ja totesi sikiön kuolleen.

Joten Kyllä se on ihan kaikkien kansalaisten käytössä päivystys ja päivystävät lääkärit. Itse olen siellä joutunut kaksi kertaa vierailemaan, juuri tuon ensimmäisen keskenmenon aikaan, sekä toisen kerran angiinan yllättäessä. Muissa keskenmenoissa olen " Joutunut" normaaliin jonotukseen...

Ja huom! en siis mennyt äitiyspolille, vaan naistentautien poliklinikalle! toisaalta mielestäni hyvä niin, ei ole herkkua olla äitiyspolilla niiden " oikeiden odottajien" keskuudessa, kun keskenmeno todetaan. Ainakin itse ajattelen näin.

Vierailija
5/8 |
11.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vaikka keskenmenot ois sairaaloille ja hoitajille ihan jokapäiväisiä juttuja (vaikka en usko että ihan jokapäiväistä on!), niin kyllä se on keskenmenon kokevalle VÄHÄN isompi juttu!!! Itse olen kolme alkuraskauden keskenmenoa kokenut (rv 8+0-11+1) ja mielestäni minua on aina kohdeltu ihan asiallisesti. Joten kenenkään ei kannattaisi vähätellä omaa tilaansa ja miettiä " uskallanko mennä, nauraako ne mut pihalle" .

Hoitamattomasta keskenmenosta voi seurata jotain vakavampaa, tulehduksia ja muuta. Sama asia kuin jättäisi hoitamatta/huomioimatta flunssan, jälkitautiin on yksi tuttavakin menehtynyt! joten älkää vähätelkö " sairauksia" (vaikka keskenmeno ei tavallaan ole " sairaus" ).

Vierailija
6/8 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuraskauden vuotohan voi olla ihan vaaratonta, mutta minun keskenmeno alkoi ruskealla tuhrulla, jota tuli runsaasti kahtena päivänä, siis ei ollut mitään minimaalista vaan ihan reipasta rusehtavaa vuotoa. Kävin lääkärissä eikä alkion koko vastannut viikkoja. 3. päivänä vuoto muuttui kirkkaaksi ja veriseksi ja vatsa oli tosi kipeä. Olen lukenut, että jos kipuja ei ole niin sitten vuoto voi olla ihan vaaratonta.

Vierailija
7/8 |
13.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satumarika:

Alkuraskauden vuotohan voi olla ihan vaaratonta, mutta minun keskenmeno alkoi ruskealla tuhrulla, jota tuli runsaasti kahtena päivänä, siis ei ollut mitään minimaalista vaan ihan reipasta rusehtavaa vuotoa. Kävin lääkärissä eikä alkion koko vastannut viikkoja. 3. päivänä vuoto muuttui kirkkaaksi ja veriseksi ja vatsa oli tosi kipeä. Olen lukenut, että jos kipuja ei ole niin sitten vuoto voi olla ihan vaaratonta.

Toi viimeinen lause särähti vähän korvaan, eli " olen lukenut, että jos kipuja ei ole niin sitten vuoto voi olla ihan vaaratonta" .

Mulla henk.koht kokemusta, että kahdella kerralla kun sitä vuotoa on tullut keskenmenossa aluksi vain vähän (pyyhittäessä, ei housuihin asti), niin kipuja ei ole ollut, silti on molemmilla kerroilla ollut kyseessä keskenmeno. Joten mun mielestä jokaiseen vuotoon on syytä suhtautua varauksella. Ja oman mielenrauhan vuoksi tarkastaa asia mahdollisimman pian lekurissa.

Vierailija
8/8 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi viimeinen lause särähti vähän korvaan, eli " olen lukenut, että jos kipuja ei ole niin sitten vuoto voi olla ihan vaaratonta" .

Joo, eihän sitä voi koskaan tietää.. Voi olla keskenmeno tai sitten ei, kun tulee vuotoa. Tunnen yhden, jolla tuli ruskeaa vuotoa ja välillä ihan veristäkin vkolle 12 asti ja sai silti terveen lapsen. Mutta aina kannattaa ottaa vakavasti vuodot, itse olin ainakin hermoraunio ja huonostihan siinä kävi.