Mikä olisi hyvä, valmis kastike kalapuikoille?
Olen monesti tehnyt kastikkeen kermaviilistä ja sinappikurkkusalaatista. Mutta lapset eivät oikein pidä siitä. Minkälaisia nämä jugurttimajoneesikastikkeet ym ovat? Kävisiköhän sellainen?
Kommentit (8)
Ainakin minusta ovat hyviä sellaisenaankin. Ja maistuu varmasti lapsillekin.
Joskus olen kyllä itse tehnyt jotain valmiskastiketta, esim. Blå Bandin kalakastike on minusta ihan loistavaa. Olen tehnyt lähinnä seitileikkeiden kanssa, mutta käy varmasti kalapuikoillekin.
Meillä ainakin uppoaa seuraavanlainen kastike:
1 l maitoa
50 g margariinia
1dl vehnäjauhoa
ripaus suolaa
lopuksi
raastettua juustoa
pieneksi pilkottua keitettyä kananmunaa
Siis margariini sulatetaan kattilassa ja jauhot lämmitetään siinä, ei siis ruskisteta koska tarkoitus on tehdä vaaleaa kastiketta. Maidon voi lämmittää jos tuntuu että muuten kastikkeesta tulee paakkuista mutta itse olen aina laittanut maidon kylmänä jauhoseokseen ja vispannut vain kovasti. Sitten kuumennetaan ja odotetaan että pulpahtaa pari kertaa. Muista hämmentää ettei pala pohjaan. Jos tuntuu että ottaa kiinni pohjasta niin ota toinen kattila, jonka pohjalle laitat hiukan vettä ja kaadat seoksen siihen ja jatkat keittelyä. Pulpahduksien jälkeen lisätään juustoraaste, ihan mikä tahansa käy, itsellä yleensä valmiita raastepusseja. Juusto saa sulaa kastikkeeseen. Lopuksi suola ja vielä ennen tarjoilua joukkoon pilkottuja kananmunia. Tuohon litraan menee meillä 4 munaa. Munat olen yleensä keittänyt samalla kun teen kastiketta, joten munat ovat valmiiksi kuumia, eikä kastiketta tarvi sen takia vielä kuumentaa. Mutta jos munat on keitetty vaikka edellisenä iltana kannattaa niiden anataa " lämmetä" kastikkeessa, ettei tule kylmiä paloja. Kastikkeen tekoon menee alle 15 min. Eli kalapuikot uuniin ja kastikkeen kimppuun!
Puolita annos jos tuntuu ettei mene koko litraa kastiketta. Meillä kyllä menee =)
meidän poika 5v. ei syö kalapuikkoja ilman hesen valkosipuli-kastiketta. ei ole kovin vahva valkosipuli-kastikkeeksi.
olen myös käyttänyt dippikastikkeita (taffel yms.) jotka sekoitetaan kermaviiliin.
Eli tämä uppoaa meillä kalapuikkojen ja esim. uunilohen kanssa...lapset varsinkin syö tosi mielellään.
Ohje on superhelppo:
Sekoita purkki (kevyt)kermaviiliä ja 1-2 rkl valmista sinappikurkkusalaattia. Ja siinä se!:)
Jos haluaa, voi kastikkeeseen lisätä vielä mausteita oman maun mukaan. Itse laitan yleensä vielä kuivattua tilliä ja joskus vähän valkopippuria. Mutta ihan toi pelkkä kermaviili+kurkkusalaatti on jo itsessään mainio kastike kaikenlaisille kalaruuille. Kannattaa kokeilla!:)
Mimmimarian kastikkeen aloitusviestissäni mainitsinkin. Ja se on ihanaa, uppoaa perheen aikuisiin, mutta ei valitettavasti lapsiin.
Ja nyt sitten eikun kokeilemaan antamianne uusia ideoita.
valkokastikkeen, lisäksi keitinperunat nam :)
sitähän oli aina koulussakin kalapuikkojen kanssa (ainakin meidän koulussa). Ja kaikki siitä tykkäsivät.
Se on majoneesikastike, joten ei liene kevyimmästä päästä, mutta eihän sitä kuulukaan " läträtä" lautaselle.
Heinz valmistaa ainakin kyseistä kastiketta.