Annatteko taaperon 2,5 v. nukkua päiväunet vielä klo 14 jälkeen?
Hei,
Meillä on 2,5-vuotias, jonka rytmi on aika hakusessa. Enää ei nukahda välillä 11.30-13.30 ollenkaan. Menee päiviä ilman päikkäreitä, vaikka välillä näyttäis olevan unen tarpeessa jo klo 11.
Hän herää 6.30 ja menee nukkumaan n 20.30 eli 10 h yössä.
Aina ei nukahda edes autoon vaikka tuntikin ajettaisiin. Siitä päättelen, että aina ei enää tarttis päikkäreitä, tai että alkaa pärjäämään ainakin vähän pidempään.
Tänään nukahti klo 14.30. Siihen aikaan kun nukahtaa niin herää kyllä sitten aina aika kiukkuisena, ja nukkuis tosi pitkään, usein neljään viiteen.
Annatteko nukkua päikkäreitä vielä niin myöhään?
Vai pitäisköhän nukuttaa vielä aiemmin, eli jo tossa klo 11?
Kommentit (11)
Lapsen aivojen kehityksen kannalta uni on tärkeää. En ole koskaan herättänyt lasta ellei ole ihan pakko (lähes viiteen vuoteen muutama kerta).
Jos päikkärit ptenevät, illalla ei mennä heti klo 20 nukkumaan. Hyvin on yökin vielä putkeen jaksettu nukkua.
Tykkäisitkö itse, jos ihana päivätorkkusi keskeytettäisiin julmasti pelkästään siksi, että herättäjä saisi sut uneen haluamallaan hetkellä...
Viimeistään 15.30 herättäisin sillä se on nähty että venyneet päikkärit kostautuu sitten iltahillumisena ja nukahtamisen vaikeutena. Muutaman kerran olemme olleet reissussa ja pojalta on jääneet päiväunet väliin, siitä on seurauksena ihan mahdoton riehumisilta ja 1930 nukahtava poika - joka sitten kyllä herää tavallista aikaisemmin...
Ja ei kyllä oman mukavuuteni ole kyseessä vaan lapsen rytmin säilyttäminen.
Olisihan se toki mukavaa jos aamuisin voisi nukkua kuinka myöhään vaan ja sitten illalla myös valvoa - mutta meilläkin alkaa loma-aika olla lopuillaan ja pian alkaa aamuherätykset ja päiväkotiin lähdöt. Vaikka loma on toki lomaa niin tietty perusrytmi pyritään silti säilyttämään.
Toisaalta myönnän kyllä että on kiva kun lapsi nukahtaa klo 21 - silloin kun jää vanhemmille aikaa kaksin. Voi myös katsoa kaikkia tv-ohjelmia, jotka eivät ole 2-vuotiaalle sopivaa katsottavaa. Mutta minusta tuo 21 ei ole mitenkään aikainen nukkumaanmenoaika.
meillä neiti on nyt 2v10kk ja kesäloman aikana on päiväunirytmi siirtynyt tuonne 13.30-14 alkamaan - nukkuu tunnin verran yleensä päivällä ja yöllä 9-10tuntia. Joskus poikkeusellisesti olen antanut mennä nukkumaan myös 14.30-15 välillä, ja herätellyt sit tunnin jälkeen. Iltauni on siirtynyt sit vähän myöhemmäksi, mutta lomalla se on mahdollista, kun aamut ei ole kiireisiä. Kun päivähoito on nyt alkanut, pyrin pitämään rytmin niin, että unille kotioloissa mennään viimeistään 13-13.30, että iltauni tulisi viimeistään 20.30 mennessä. Aamulla kun tarvii herätä aikaisemmin hoitoa varten. Tosin nyt on ilmassa vähän päiväunien poisjääntiäkin - kesälomalla ei uni tullut parina päivänä edes autossa tai tunnin sängyssä pyörimisen jälkeen. Tänään oli päiväkodissa ollut kiltisti sängyssä hiljakseen koko uniajan (!) mutta ei nukkunut ollenkaan. Väsymys näkyy sit tossa 18 aikaan, mutta unille mennään sit niinä päivinä jo 19.30-20 ehdottomasti.
Minä antaisin nukkua! Vaikka nukkuisi neljään. lapsi tarvitsee unta. ja noi on ohimeneviä kausia! Meidän muksu joskus 2vuotiaana sai tappelun kanssa aina nukkumaan päikyt ja unet juuri veny. Oli aikamoista tsemppaamista meikäläiseltä, että jaksoi. Nyt 3v sanoo itse jo klo 12, että väsyttää ja menee nukkumaan ja nukahtaa vartissa. Olipa siis hyvä, etten päikkyjä jättänyt pois! Ja muutenkin unet on vaan pidentynyt! ennen heräsi aina kuudelta! Joskus jopa viideltä! Nyt nukkuu 7 tai jopa kahdeksaan. Eli hieman vanhempana arvostaa unia ihan erilailla ja on oppinut nauttimaankin. Nukkuu nyt aika hyvin, yöllä 10-12 tuntia ja päikkyjä noin 2 tuntia eli sopivasti 14 asti. Joskus poikkeuksellisesti sattuu, että nukkuu neljänkin tunnin päikyt, mutta olen ajatellut, että tarvitsee ne jonkin syyn takia enkä ole herättänyt.
että kannattaa ottaa joku rutiinikellonaika, jolloin AINA nukkumaan. teillä ilmeisesti vaihtelee aika paljonkin? meillä klo 11 AINA ruoka ja klo 12 sänkyyn. Tullaan puistosta yms pois niin, että nuo kellonajat mahdollistuu. Tolloin taisteluvaiheessa 2v ei sitten nukahtanut ennen 13, mutta sitten odotteli sängyssä unta. Ja nukuttamiskäytäntö? minä nukutan lapseni, olen siis huoneessa kunnes nukahtaa. Lapset, jotka joutuvat nukahtamaan itsekseen, temppuilevat useimmiten unta vastaan enempi kuin ne jotka nukutetaan. En siis tiedä, mikä teillä käytäntö. Tuli vaan mieleen.
Meillä neiti jo 3V8kk ja nukkuu päiväunet säännöllisesti joka päivä. Yleensä nukkumaan menee 13.30-14 aikaan ja nukkuu 1,5-2h. Mutta joskus menojen vuoksi saattaa mennä vasta kolmenkin aikaan nukkumaan ja nukkuu juuri niin pitkään kun on tarvis. Olen joskus yrittänyt, että jätetään päikkärit väliin kun kello on jo kolme, mutta haluaa itse mennä! Silti iltaunille käydään säännollisesti 20.30-20.45 aikaan, riippumatta milloin on päikkärit nukuttu. Aamut meillä alkaa noin klo 7.
Meillä tyttö 2 v 4 kk joka on tarhassa 4 pvää/vko. Viikonloppuisin huomaa että viikolla jää univelkaa (tarhassa saa nukkua alle 2h kun muut lapset herättävät), ja hän saattaa nukkua helposti yli 3h, eli klo 12-15. Yleensä 3h jälkeen herätellään kevyesti avaamalla huoneen ovi, kolistelemalla yms, ettei menisi koko päivä nukkumiseen jos on suunniteltu ohjelmaa.
Hieman yllättäen tyttö nukahtaa yleensä normaalisti illalla iltasadun ja -laulun jälkeen. Koska tyttö näyttäisi tarvitsevan unta, vältämme herättämistä vaikka äitinikin on vihjaissut tuosta klo 14 " säännöstä" . Nukkumaanmenoa ei kiirehditä jos päiväunet ovat olleet pitkät, mutta se siirtyy max tunnin. Hän menee nukkumaan klo 20-20.30. Joskus ajamme päiväuniaikaan, jolloin tytön unet jäävät lyhyemmiksi mutta vastaavasti iltarutiinit aikaistuvat.
Lomallakin olemme pyrkineet pitämään kiinni rutiineista ja aikatauluista noin tunnin tarkkuudella. Vaikka se joskus tuntuu rajoittavalta - jopa nipottavalta - meidän ja läheistemme mielestä, niin lasten (pikkuveli 9 kk) hyvinvoinnin ja vanhempien hermojen kannalta se on olennainen asia!
itse tiedät parhaiten kuinka paljon lapsesi unta tarvitsee. Unentarve niinkuin kaikki muukin on kovin yksilöllistä. Meillä neiti 2v.5kk. ja aina ollut vähäuninen ja levoton nukkuja. Kesäkuun alussa jäätyä hoidosta lomalle, päiväunet melkein jääneet pois. Välillä nukkuu, välillä ei.
Meillä aina ollut selvät rutiinit, mutta niillä ei tunnu välillä olevan mitään merkitystä... Lomalla ollessa pahimmillaan nukkumaan on päästy vasta klo 24:n jälkeen! Ja kyseisenä päivänä ei olla nukuttu päiväunia ollenkaan! Ja aamulla kahdeksan jälkeen ylös. Yöt ovat yleensä aika levottomia ( heräilee, puhuu unissaan, vaihtaa nukkumapaikkaa jne.) Ja tiedän, lapseni voi olla myös yliväsynyt, jonka vuoksi uni ei tule, mutta minkäs teet kun ei nuku niin ei... Ja asiaa ei ole pohdittu pelkästään omalla porukalla, vaan neuvoa on kysytty myös asiantuntijoilta. Mutta lapsi on päivisin energinen ja iloinen, joten enempää unta ei ilmeisesti tarvitse.
Olen itse joutunut aika hyvin asiaan perehtymään ja olen samaa mieltä jonkun edellisen kirjoittajan kanssa unen tärkeydestä kehitykselle. Mutta se asia on muistettava, ettei ketään saa nukkumaan yli omien tarpeidensa. Ja jos on valittava ( niinkuin meidän tapauksessa) yöunien ja päiväunien välillä, niin tottakai valitsemme yöunet. Sillä ennenkaikkea ne on lapsen kehitykselle tarpeen. Jos saat lapsesi nukkumaan päiväunta ja se ei ole pois yöunista, niin nukuta ehdottomasti. Niin minäkin tekisin. =)
herää aamulla klo 7 - 8 ja nukahtaa useimmiten klo 21.30.
Syömme aina välipalan aamupäivällä ja lounaan aina kello 13. Päiväunet kestävät useimmiten 1½ tuntia, joskus kolmekin. Annan siis nukkua vaikka viiteen. Koskaan yöuni ei ole siitä häiriintynyt, vaan nukahtamisvaikeuksien syyt ovat kai olleet joitakin muita lapsen kehitysvaiheisiin liittyviä juttuja.
En koskaan ole herättänyt lapsia unilta, paitsi pari kertaa jonkin menon vuoksi - neuvola, esikoisen ensimmäinen eskaripäivä :)
Päiväunille ja yöunille olen laittanut vaikeissakin vaiheissa loputtoman sinnikkäästi, vaikka koville on ottanut. Eli pahimmillaan päiväunille nukuttanut pari tuntia ja yöunille vaikka kolme. Mielestäni juuri tuo periksiantamattomuus on pitänyt päiväunet kuvioissa.
Kaupungilla ja muualla me ei liehuta ollenkaan päiväuniaikaan eli kaikki menot tehdään aamupäivällä ja illalla, kun lapsi on hereillä.
Jos muutan lapsen rytmiä, muutan sitä vain siksi, että lapsi on itse muuttanut sitä esim. heräämällä aamulla pirteänä normaalia aikaisemmin. Muutan rytmiä kuitenkin vain hitusen, en tunneilla, sillä periaatteena on pitää koko perheelle sopiva rytmi, jossa kaikki saavat tarpeeksi unta. Eli mun mielestä ei voi olla hyväksi mennä toisina päivinä unille 14.30 ja toisina klo 11. Parasta olisi ehkä yrittää pitää kiinni siitä yleisimmästä hyväksi havaitusta ajasta.
Hei! Minä anann lasten nukkua, koska haluavat. Lapset ovat kotihoidossa ja yöuni kestää yleensä n. 21 (22)- 07 (08). Nelivuotias ei enää nuku päiväunia, paitsi joskus autossa, mutta pian 3 v täyttävä kuopus nukahtaa usein unille - tosin vasta pikkukakkosen aikaan(siis kyllä, puoli kuusi illalla!). Annan lapsen nukkua, koska harvoin on pakko illalla mihinkään lähteä. Toisin olisi, jos olisi menoja.
Jos lapsi nukahtaa 17 jälkeen, unta riittää usein klo 20 asti, minkä jälkeen syödään iltapala ja hetken leikitään, ja sitten mennään koko perhe nukkumaan klo 21-22. Kuka siinä viitsii valvoa, jos kaikki muut jo nukkuvat, koiratkin? Siis yöunille, ja aamulla taas uusin voimin leikkimään. Ei ole juuri ollut ongelmia. Jos herättäisin, olisi kiukku melkoinen. Joskus toki 3 v nukahtaa jo 13 maissa (harvoin) ja nukkuu tunnin pari. Joskus ei nuku ollenkaan, ja silloin usien yöunille meno kestää, kestää ja kestää...
Parasta on siis meidän tapauksessa antaa vain nukkua, kun on sen aika. Jos sen takia jää esim. ruoka syömättä, ei lapsi siihen näänny, tai muskari käymättä, niin sitten jää.
Asia muuttuu hankalammaksi sitten, jos alan tehdä töitä (kotona tosin, mutta lapset pantava hoitoon). Sitten päiväunet ovatkin asiantuntijoiden kontolla ja varmasti minun tyylini on silloin toisarvoinen (ja ehkä vääräkin). Sitten on niin :)
Kata
Meillä samanikäinen ja kesärytmit on kieltämättä sekaisin. Ei myöskään nuku pahemmin päiväunia, mutta usein olemmekin liikenteessä päiväuniaikaan. Mutta vaikka olisimme autossa, jossa luulisi nukahtavan, niin päiväunet voivat jäädä välistä (paras oli 4h autossa ennen kuin nukahti illalla 17maissa). Näyttäisi ettei ihan joka päivä kaipaa päiväunia tai riittäisi pienet tirsat, mutta meillä lapsi sitten nukkuu tuntitolkulla jos nukahtaa.
Meillä ongelmaan riittäisi varmaan säännöllinen päivärytmi ja rutiinit päiväuninukutukseen. Mutta kesällä on tultu tehtyä reissua ja oltua päiviä liikenteessä, joten rytmit ja säännöllisyys ei toimi. Lisäksi en viitsi nukuttaa lasta yli puolta tuntia (parhaimmillaan menisi varmaan 1h), joten jos ei nuku siedettävässä ajassa, niin olkoon nukkumatta. Tuloksena on että lapsi nukahtaa helpoiten illalla 17-18maissa päiväunille ja jos nukkuu, niin yöunet siirtyy tai jos ei nuku ollenkaan niin yöunet siirtyy jos on liian väsynyt nukkumaan kunnolla (menee alkuyö levottomaksi) ja sitten aamuisin nukutaan pitkään 9-11asti. Toisaalta voisi herättää lapsen sitten aamulla ja laittaa ajoissa päiväunille, mutta jos taas on jotain muuta menoa niin helpompi jossei nuku niitä päiväunia.
Eli muun perheen ja isompien lasten ja äidin vaatiman ohjelman/seuran (ja laiskuuden) vuoksi pienimmän päiväuniaika on aika venyvä käsite. Paitsi kun koulut alkaa, alkaa meilläkin säännöllinen kotielämä, joten paluu arkeen tuo pienimmän päiväunetkin takaisin, mutta sitten ei myöskään nukuta aamuisin pitkään. Yöunet meillä on kuitenkin 11-12h, ilman päiväunia tarvitsisi varmaan 13h.