Mitä eroja omassa ja lastesi lapsuudessa?
Mietin juuri, että olen itse kasvanut samassa taloudessa isovanhempieni ja vanhempieni kanssa, ja omat lapseni taas eivät juurikaan isovanhempiaan edes näe. Tajuavatkohan vanhempani edes, kuinka paljon apua saivat omilta vanhemmiltaan? Muitakin vastaavia kasvatukseen tai lapsuuteen liittyviä juttuja varmaan on, joissa on tullut suuri muutos näiden 30 vuoden aikana.
Terveisin äiti, joka erehtyi pyytämään lasten isovanhemmilta pariksi tunniksi lastenhoitoapua viikonloppuna...
Kommentit (23)
- lapsuudessani koin kans räikeätä suosimista sisarusten välillä - > oma lapseni saa jäädä ainokaiseksi eikä tarvitse kärsiä sisaruksista
- meillä oli sisarusten kanssa yksi lastenhuone, minne meidät kaikki oli sulottu -> omalla lapsellani on oma huone eikä tarvitse sitä jakaa kenenkään kanssa.
Onko se että haluaa että lapsi on onnellinen jotain kostoa muka?
Onko lapsuus ainoana lapsena muka ankeeta, tuskin!!
ja halaukset. Itse en muista että äitini olisi halannut koskaan tai edes sanonut välittävänsä minusta.
Halaan ja kerron kuinka paljon rakastan lastani JOKA päivä.
Lapseni asuvat omassa (ei pankin) ok-talossa, itse asuin lapsuuteni 12- vuotiaaksi saakka kerrostaloissa vuokralla.
Lasteni ei tarvitse kuunnella rahahuolia, kun sellaisia ei ole. Omassa lapsuudessani 1970-1980- lukujen taitteessa muistan vanhempieni keskustelleen usein taloudenpidosta/ raha-asioista huolestuneina (eivät riidelleet). Kuitenkin ja ehkä juuri tuosta syystä haluan opettaa lapsilleni, ettei raha kasva puissa, vaikka meillä ei taloudellisia ongelmia olekaan.
Lasteni ei tarvitse katsella alkoholistisetää/ muitakaan alkoholisoituneita sukulaisia näiden kännätessä... Omassa lapsuudessani oli ahdistavaa, kun isän veli tunki kännipäissään meille kylään silloin tällöin.
Omat lapseni saavat (välillä mietin, että joutuvat ?) harrastaa mieleisiään asioita. Itselläni ei ollut mahdollisuutta harrastuksiin.
Lapsillani on omat huoneet. Ensimmäisen oman huoneeni sain muuttaessamme ok-taloon.
Lapseni eivät ole juuri päässeet hiihtämään/ luistelemaan. Omassa lapsuudessani talvet kulutettiin juuri niissä touhuissa.
Asumme eri paikkakunnalla, kuin asuin lapsuudessani (satoja kilometrejä etäisyyttä).
Omassa lapsuudessani isovanhemmat asuivat parinkymmenen kilometrin säteellä ja tapasimme heitä viikottain/ pari kertaa viikossa. Lasteni isovanhemmista yksi asuu aivan naapurissamme, muut miehen ja minun lapsuuden kotipaikkakunnilla (kaukana). Lähi-isovanhempaa tapaamme päivittäin, muita n. 1 krt/ kk.
Lapsia perheessämme on saman verran, kuin lapsuudenperheissämme oli, mutta asia korjaantunee...