Milloin vauvalle vettä?
Kuinka siis muut ovat aloittaneet veden antamisen vauvoilleen? Omani puolivuotias, mutta ei vielä saanut vettä koska kuulemma maito riittää nesteeksi. Nyt maistellut soseita ja pikkuhiljaa alamme suurentamaan annoksia jolloin myös maidon juonti vähenee. Olisikohan tässä hyvä aika aloitella tuota vettä? Entä tarviiko sitä ensin keittää?
Kommentit (4)
Neuvolassa kehotettiin keittämään vesi vuoden ikään saakka mutta kiireessä olen kyllä ottanut suoraan hanastakin mukaan. Kuljetan vesipulloa mukana kun janoon tuntuu menevän vesi paremmin. Maitoakin juo mutta pulauttelee kovasti, johtuneeko helteestä?
ja hyvin kelpaa.Ollaan siitä asti totuteltu veteen ja 3 kk:n iästä asti ollaan annettu pullo pojalle itselleen ja nykyään juo jo tosi hienosti tuttipullosta itse. Myös iltavellin juo itse tuttipullosta, tosin nyt ollaan syöty iltaisin puuroa. Poika on nyt 6 kk vanha. Näillä kuumilla juo rintamaidon lisäksi toista tuttipullollista vettä päivässä.Ja aina ruoan päätteeksi.Ja meillä neuvolatäti taas sanoi, että älkää missään nimessä keittäkö vettä vaan hanasta suoraan vaan. Hassua miten eri neuvoja äidit saa neuvoloista!
sjt
Tuo keittämisjuttu riippuu paljon vesijohtoveden laadusta ja vauvan iästä. Jos tiedän varmasti että vesijohtovesi on hyvälaatuista, en keittäisi pienellekään vauvalle (ainakin Tampereella on tutkitusti laadukasta), mutta meilläpäin on todella vanhat putkistot ja vesijohtoverkkoa huuhdellaan vähän väliä, jolloin kaikenmaailman sakkaa irtoaa putkista, joten keittäisin varmasti jos pienelle vauvalle haluaisin vettä antaa (täysimetetty ei vettä tosin tarvitse). Kaivovesi on asia erikseen, sehän pitäisi tutkituttaa aina vauvan tulon myötä ja muutenkin säännöllisesti. Jos vesi on puhtaaksi todettu, uskaltaisin antaa sellaisenaan, vaikkakin kaivoveden voi pilata yksi hiirenraato joka kaivoon jostain pääsee livahtamaan... Jostain mökkikaivosta otetun veden, jonka laadusta ei ole tarkkaa tietoa, keittäisin ainakin yksivuotiaaksi saakka.
veden juonti aika samoihin aikoihin soseiden kanssa (~4kk). Vesi oli siis ruokajuomana. Nyt kesän kuumilla ilmoilla juotan vettä muutenkin päivän mittaan.
Meillä myös neidille kelpaa vesi oikein hyvin ja juo sitä mielellään.
Enkä ole keittänyt sitä missään vaiheessa, kun muistelin, että kun lapsi saa jo soseita niin ei enää tarvitsisi keittää:)
nani ja neiti 8kk