Missä välissä kerkiätte kuntoilemaan..?
Tyhmä kysymys tyhmältä, mutta minulle on salakavalasti kertynyt nyt jo huimat 13kg ylimääräistä tässä kotona ollessani, ja haluaisin ne todellakin pois!
Lapset on jo 3v ja 2v, eivätkä enään viihdy rattaissa (eikä ole tuplarattaitakaan), joten lenkille lähtö lasten kanssa on lähes mahdotonta. Mies taas painaa pitkää päivää ja lähtee 06.00 aikoihin töihin ja tulee n.12h päästä kotiin, enkä viitsisi sen jälkeen sanoa, että jääpäs ukko lapsia vahtiin niin mää lahden lenkille/jumppaan/jne. Ja kun sitten lapset on saatu nukkuun ja on myöhä ja syksyn myötä pimeäkin, niin ei tee kauheasti mieli lähteä tonne ulos kävelylle..
Tietysti sisälläkin pystyy esim. lihastreeniä tekemään, mutta tarvisin myös lenkkejä kunnon kohentamiseksi.
Onko kokemuksia esim. crosstrainerista, kannaatko ostaa?
Vinkkejä muilta laihduttajilta, kiitos! :)
Kommentit (52)
Vierailija:
Nyt asumme villkkaasti liikennöidyn tien vieressä jonne ei edes voi mennä lasten kanssa kävelemään tai pyöräilemään! Hyvä kun sinne itsekään uskaltaa rekkojen keskellä mennä seikkailemaan. Talvisin täällä on säkkipimeää, joten minne sitten menis?
Kuntosalille on 40 km, joten ei sinnekään viitsi joka päivä ajella:(.
Tuo on yksi syy, miksi minua ei saisi muuttamaan maalle kilon paloinakaan, vaikka muuten mökki- ja pihaihminen olenkin. Pitkä ja pimeä syksy ja talvi ei kerta kaikkiaan kiinnosta.
eli olen yh, eikä todellakaan tuota lastenhoitoapua ole monena iltana viikossa tarjolla. Minusta on ihan sama, istunko täällä perse homeessa telkan tai netin ääressä, vai ilahdutanko itseäni ja pinkaisen lenkille.
Eli todellakaan en ymmärrä tuota valitusta ettei voi lähteä lenkille, vaikka ukko makaa kotona!!!
Meillä toimi lasten isänkin kanssa ihan hyvin vuosikaudet, että vuoron perään kävimme lenkillä tai harrastamassa, jos ei yhteiset liikunnat onnistuneet. Nyt tilanne on eri, mutta haluan silti pitää itseni kunnossa. HUOM ja siis jumppaan myös kotona, ulkoilen paljon lasten kanssa ja liikun kahta enemmän kun lapset ovat isällään. Mutta toisinaan pistän siis lenkkarit jalkaan myös lasten nukkuessa, ja lenkkeilen talon lähistöllä jokusen hetken.
Ampukaa minut nyt, ihan sama miten tuomitsette tämän lasten heittellejätön... kerrottakoon, että lapseni eivät ikinä herää kun ovat juuri nukahtaneet, vaikka olkkarissa pauhaisi musiikki tai naapuri poraisi seinää.
Vierailija:
En tajua, miten joku työssäkäyvä ehtii jumppaan, ratsastamaan ja vielä kaiken huipuksi pelaamaan GOLFIA (3-5 h kierros). Kun töiden jälkeen haen lapsen, olemme noin puoli kuusi kotona. Viikonloppuisin on siivoukset, kaupassakäynnit jne..
Golfaan viikonloppuisin, samoin mieheni (toinen käy aamulla, toinen illalla). Jos jaksan, menen viikonlopun toisena päivänä lisäksi jumppaan tai käyn vähintään lenkillä. Kerran viikossa käyn ratsastamassa, ja arkisin sen lisäksi vähintään kerran kävelyllä/ lenkillä. Golfkauden aikana (=kesäisin) en ratsasta, joten ovat lähestulkoon toisensa poissulkevia lajeja.
Meillä käy siivooja, ruokaa laitan muutaman kerran viikossa, muutoin lapsi syö eineksiä ja aikuiset leipää, karjalanpiirakkaa, yms. eli ei lämmintä ruokaa ollenkaan. Viikonloppuisin toki siivoillaan ja järjestellään, tavataan ystäviä, shopppaillaan, jne., eli ei elämä ihan pelkkää urheilua ole :-)
Mitäs sitten, jos teillä syttyy tulipalo? Tai jos lapset heräisivätkin sen kerran ja ihmettelisivät, missä äiti on? Todella sairasta!
eilen illalla kunmies tuli kotiin, menin paceen, sen jälkeen kun mies meni mummolaan lasten kanssa iltapalalla, kun mummu kutsui, niin minä kävelin 1,5 h lenkin.
tänään aamulla salitreeni ennen kun mies lähti töihin.
aikaa on jos haluaa!!
kun 4v kerhoilee taas syksyllä 2 pvää vko niin pienemmän kanssa rataslenkkejä ja reipas tempo :)
lisäksi liikutaan paljon kävellen ja tää 4v pyörällä.
kiloja ei ole tullut yhtään kahdesta raskaudesta, tippunut paino reilusti esim yläaste ikään verraten :)
tärkeintä että olo on hyvä :)
käyn siis 2-6 kertaa vkossa treenaamassa.
Painu lenkille, eihän siihen mene kuin 3-4 kertaa 40-60min viikossa.
Eipä tulisi mieleenkään tehdä noin. Mieluummin olen sitten kuntoilematta kuin vaarantaisin lapseni.
Tilasin huvikseni, ja sehän olikin positiivinen yllätys - kivoja erilaisia lihaskunto- ja venyttelyliikkeitä esittelee animoitu Monica. Olen jumppaillut Monican tahtiin jo pari viikkoa n. joka toinen päivä puolen tunnin jumppa.
Ap:n kysymykseen vastaan siis, että kuntoilen kotona illalla. Joskus vasta kun lapsi on nukkumassa, toisinaan yhdessä lapsen kanssa. Syksyllä ja talvella käyn ohjatussa jumpassa, mutta nyt se on kesätauolla. Lenkkeilyä en yksin jaksa, se on minusta tylsää. Kaverin kanssa on ihan kiva käydä kävelyllä, mutta nyt ei lähistöllä asu ketään lenkkikaveria.
Jos tuntisin sinut tekisin lastensuojeluilmoituksen!!!
Et taida asua missään korvessa? Ja meidän kaikkien miehethän menee aamuisin töihin vasta yhdeksäksi? Ja me kaikki muut asutaan jossain salin vieressä?
Kotiäiti ei tarvitse autoa. Kävele lasten kanssa neuvolaan, kauppaan ja mihin tarviikin mennä. Jos tarvitsee mennä pidemmälle, kävele bussipysäkille tai juna-asemalle. Jos niitäkään ei ole, tilaa taksi. Minulla on pysynyt kunto jo siitä syystä hyvänä, että on käveltävä matkat. Kaksivuotiaskin kävelee reippaasti jo viisikin kilometriä.
Ilman autoa rahaa säästyy, kunto kasvaa sekä äidillä että lapsilla, saadaan raitista ilmaa, eikä synny turhia päästöjä taivaalle.
minä kun tulin tänäänkin kotiiin treenaamasta jo 7.15.
sisälsi 5min lämpöä, salitreeni ja 25 min cross traineria.
t.olinkohan 29 tai jotain :)
Me asumme 15km neuvolasta ja kaupasta,busseja ei kulje. Lähin taksiasema on 26 kilsan päässä,enkä ole miljonääri.
En kuitenkaan selittele,minä käyn lenkillä joka ilta tai pyöräilen. Mies on kotona lasten kanssa.
Nyt oon suunnitellu, et käyn lenkillä sillä aikaa kun vanhempi lapsista on harrastuksissaan.
Meillä on joka ilta jompi kumpi pyöräilemässä, juoksemassa, koiran kanssa kävelemässä tms. Lisäksi käydään yhdessä liikkumassa aina kun saadaan lapsenvahti (on muuten maailman parasta parisuhdeterapiaa!)
Jos liikunnan ottaa elämäntavakseen siitä ei voi potea huonoa omaatuntoa ja tuntea syyllisyyttä, että on jättänyt toisen vahtimaan lapsia!
Niin ja mulla on kyllä tuo iltalenkki usein, eli mies laittaa lapset nukkuu ja minä lähden lenkille. Käydään sitten yhdessä saunassa.
Lapset nyt 3,5 ja 8v. Ja kyllä he pärjäävät kahdestaan kotona noin 30-40min. jos käyn lenkillä tai kaupassa jos ovat kattomassa lastenohjelmaa tai pelaamassa tietokoneella!
Poljen fillarilla töihin 12 kilsaa päivittäin. Viikonloppuisin ollaan paljon ulkona puistossa, metsässä, rannalla jne. Siellä ja sinne tulee tepusteltua. Aamuisin ja iltaisin vähän venyttelen/jumppailen kun lapsi nukkuu...
Ihan hyvässä kunnossa olen!
Mutta ylipäätään siis mies katsoo muksua silloin kun minä olen liikkumassa.
Pari kertaa viikossa käyn punttiksella, muina päivinä pyrin menemään lenkille kun lapsi on jo nukkumassa (ja mies siis kotona). Talvella varmaan suunnistan kuntosalin juoksumatolle lenkkien sijaan.
Jos tietäisin kuka olet, pyytäisin lastensuojelua selittämään miksei noin saa tehdä. Itse et tunnu sitä ymmärtävän.
- Osta (käytetty) spinningpyörä (mukavampi käyttää kuin kuntopyörä) tai crossari kotiin ja käytä niitä aina kun ehdit: tv:tä katsellessa, lasten puuhaillessa omiaan tms. Jotkut käyttävät jopa kannettavaa spinnipyörällä ajellessaan.
- Liiku, kun puoliso on kotona ja lapset nukkumassa. Itse käyn salilla, jolle pääsee kulkukortilla 6:n ja 24:n välillä, ja aina on sopiva aika löytynyt.
- Valitse keskus, jossa on lapsiparkki.
- Tee kotikuntopiiriä. On lukuisia kehon omalla painolla tehtäviä tehokkaita liikkeitä. Tallenna tai nauhoita tv-jumppia. Kolmivuotias jo mielellään " osallistuu" kotijumppaan matkimalla tv:n tätejä.
- Jumppaa pihalla, kun lapset ovat hiekkiksellä. Naruhyppely on todella tehokasta, ja lapsi harteilla on mukava lisäpaino kyykyissä (ja lapsellakin on hauskaa).
- Sykemittarin hankkiminen ja omien sykealueiden määrittäminen kannattaa. Tee teholenkkejä syke vauhtikestävyysalueen yläpäässä. Silloin lyhyempikin lenkki riittää eikä aikaa mene hukkaan. Tosin tällaisia lenkkejä ei välttämättä jaksa tai edes kannata tehdä kovin monta viikossa.
- Tingi kodin siisteydestä ynnä muusta puuhailusta liikunnan kustannuksella. Periaatteessa vain 6 % valveillaoloajasta riittää hyvin, ja se on 3,5 tuntia viikossa (esim. kaksi tunnin lenkkiä/jumppaa ja yksi puolentoista tunnin kuntopiiri/salitreeni).
Oikeasti on eroja siinä, missä asuu. Aikaisemmin asuimme ns. rivitaloalueella jossa oli kivat hiihtoladut ihan vieressä ja kesisin kivat pyöräilymaastot.
Nyt asumme villkkaasti liikennöidyn tien vieressä jonne ei edes voi mennä lasten kanssa kävelemään tai pyöräilemään! Hyvä kun sinne itsekään uskaltaa rekkojen keskellä mennä seikkailemaan. Talvisin täällä on säkkipimeää, joten minne sitten menis?
Kuntosalille on 40 km, joten ei sinnekään viitsi joka päivä ajella:(.
Samojen ongelmien kanssa siis painiskelen ap! Nyt kun meillä on vielä tämä 1½ v niin on tosi vaikeaa polkea kuntopyörälläkään kun hän roikkuu siinä lahkeissa. Kun oli vielä vain kaksi isompaa niin poljin tosi usein sillä sisätiloissa.
Täytyy kai vain odottaa lasten kasvamista ja sitä että me muutamme täältä pois ja siellä pitäisi olla paremmat ulkoilumahdollisuudet (=valaistu tie talvisin ja vähemmän liikennettä + kuntosali lähempänä).